"Bir Devlet ki! Gümrük işlerini, vergilerini, ülkenin ve milletin ihtiyaçlarına göre düzenlemekten alı konulmuştur. Böyle bir devlete elbette bağımsız devlet denemez."

Maliye Bakanlığı / Katma değer vergisi genel uygulama tebliğinde değişiklik yapılmasına dair tebl...

Tarih: 7.08.2014 09:14:00 - Görüntülenme: 369

KDV Kanunu’nda yer alan hizmet ihracatı, araçların tadil bakım onarımı ile imal ve inşası, liman ve hava meydanlarında verilen hizmetler, kıymetli maden arama, işletme ve zenginleştirme faaliyetleri ve liman ve hava meydanlarının inşası kapsamındaki istisna uygulamalarından kaynaklanan nakit iade taleplerinin münhasıran vergi inceleme raporuna göre yerine getirilmesi uygulamasından vazgeçilmektedir. Teminat çözümleri de dahil YMM raporuna istinaden nakit iade yapılması uygulamasına tekrar dönülmektedir.


Dış ticaret sermaye şirketleri ve sektörel dış ticaret şirketlerinin iade taleplerinde ihracatına aracılık ettikleri mükelleflerin indirim KDV listelerini verme yükümlülükleri kaldırılmaktadır.






Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanıp internet sitesinde yayımlanan KDV Genel Uygulama Tebliği'nde (KDVGUT) değişiklik yapılmasına dair Tebliğ taslağında yer alan düzenlemeler ve bu düzenlemelere ilişkin açıklamalar






1) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (I/C-2.1.3.3.1.1.) bölümünün birinci paragrafı ile (I/C-2.1.3.4.3.2.) bölümünün üçüncü paragrafında yer alan "(7/10)" ibareleri "(5/10)" olarak değiştirilmiştir.


Yapılan düzenleme ile külçe metal teslimlerinde 7/10 olan mevcut tevkifat oranı 5/10 olarak değiştirilmektedir.


2)  KDV Genel Uygulama Tebliğinin (I/C-2.1.5.2.1.) bölümünün birinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.


"Mükellefler, tevkifat uygulamasından kaynaklanan iade alacaklarını, Tebliğin (IV/A-


2.1.1)   bölümünde belirtilen borçlara mahsuben talep edebilirler."


Öngörülen değişiklik ile tevkifat uygulamasından kaynaklanan KDV iade alacaklarının mahsup edilebileceği borçlar ile ilgili olarak tebliğin (IV/A 2.1.1) bölümüne atıfta bulunulmuştur. Tebliğin bu bölümünde ihracat ve diğer iade hakkı doğuran işlemlerden kaynaklanan KDV iade alacaklarının mahsup edilebileceği amme borçları belirlenmiştir. Böylece genel uygulama ile paralellik sağlanmıştır.


3) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/A-2.3.2.) bölümünün ilk cümlesinde yer alan "vergi inceleme raporuna" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya YMM raporuna" ibaresi; ikinci cümlesinde yer alan "vergi inceleme raporu" ibaresinden sonra gelmek üzere" veya YMM raporu" ibaresi eklenmiştir.


Yapılması planlanan değişiklikle, KDVGUT ile getirilen hizmet ihracatı istisnasından kaynaklanan nakit iade taleplerinin münhasıran vergi inceleme raporuna göre yerine getirilmesi uygulamasından vazgeçilmektedir. Teminat çözümleri de dâhil YMM raporuna istinaden nakit iade yapılması uygulamasına tekrar dönülmektedir.


4) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/A-8.13.) bölümünün birinci paragrafının ikinci alt çizgisinde ifade edilen "noterce" ibaresi kaldırılmıştır.


İhraç kayıtlı teslimlerden kaynaklanan iade taleplerinde aranacak belgeler arasında sayılan ilgili meslek odasına üyelik belgesinin noter onaylı olması şartı kaldırılmakta,  belgenin mükellefçe onaylı örneği yeterli görülmektedir.


5) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-1.2.) bölümünün beşinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.


"Araçların tadil, onarım ve bakımını istisna kapsamında yaptırmak isteyen mükellefler tarafından tadil, onarım ve bakım yapılacak araçlar için hazırlanan proje kapsamındaki hizmetlere ilişkin liste elektronik ortamda sisteme girilir. Birden fazla araç için tadil, onarım ve bakım yaptıracak mükelleflerin takvim yılı aşılmamak kaydıyla kendilerince belirlenen bir dönemdeki istisna kapsamındaki hizmet alımları için tek bir proje hazırlayarak elektronik ortamda sisteme girmeleri de mümkündür. Mükellefler bu hizmetlere ilişkin listeyi elektronik ortamda sisteme girdikten sonra vergi dairesine istisna belgesi almak için başvuruda bulunurlar."


Öngörülen değişiklik ile tadil bakım onarım yaptırılacak her bir araç için ayrı bir proje hazırlanması, proje kapsamında temin edilecek hizmetler için ayrı ayrı listeler oluşturulup elektronik ortamda sisteme girilmesi uygulamasından vazgeçilmektedir. Tatbiki bir hayli külfetli olan bu düzenlemenin yerine, takvim yılı ile sınırlı olmak üzere birden fazla araç için tek bir proje kapsamında tek bir liste hazırlanması ve bu listenin elektronik ortamda sisteme girilmesi uygun görülmektedir.


6) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-1.5.2.), (II/B-1.5.3.1.1.), (II/B-1.5.3.1.2.1.), (II/B-1.5.3.1.2.2.) ve (II/B-1.5.3.2.) bölümlerinin son paragraflarının ilk cümlesinde yer alan "vergi inceleme raporuna" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya YMM raporuna" ibaresi; ikinci cümlesinde yer alan "vergi inceleme raporu" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya YMM raporu" ibaresi eklenmiştir.


Yapılması planlanan değişiklikle, KDVGUT ile getirilen KDV Kanununun 13/a maddesi (araçların tadil bakım onarımı ile imal ve inşası) kapsamındaki istisna uygulamasından kaynaklanan nakit iade taleplerinin münhasıran vergi inceleme raporuna göre yerine getirilmesi uygulamasından vazgeçilmektedir. Teminat çözümleri de dahil YMM raporuna istinaden nakit iade yapılması uygulamasına tekrar dönülmektedir.


7) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-2.2.) bölümünün altıncı paragrafının "a" bendinde yer alan (II/B-1.2.1.) ibaresi (II/B-2.1.) olarak değiştirilmiştir.


Hatalı yazılmış olan bölüm numarası düzeltilmektedir.


8) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-2.4.2.) bölümünün ilk cümlesinde yer alan "vergi inceleme raporuna" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya YMM raporuna" ibaresi; ikinci cümlesinde yer alan "vergi inceleme raporu" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya YMM raporu" ibaresi eklenmiştir.


Yapılması planlanan değişiklikle, KDVGUT ile getirilen KDV Kanunun 13/b maddesi (Liman ve hava meydanlarında verilen hizmetler) kapsamındaki istisna uygulamasından kaynaklanan nakit iade taleplerinin münhasıran vergi inceleme raporuna göre yerine getirilmesi uygulamasından vazgeçilmektedir. Teminat çözümleri de dahil YMM raporuna istinaden nakit iade yapılması uygulamasına tekrar dönülmektedir.


9) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-3.1.1.) bölümünün birinci paragrafında yer alan "(13/1) inci maddesi hükmünde" ibaresi "muhtelif maddelerinde" şeklinde değiştirilmiş olup, aynı bölümün beşinci paragrafı Tebliğ metninden çıkarılmıştır.


Tebliğde Türk petrol kanununun 13/1.maddesine yapılan atıf, kanunun muhtelif maddelerinde belirtilen petrol hak sahiplerini kapsayacak şekilde değiştirilmiştir.


Ayrıca, petrol arama faaliyetlerine ilişkin istisna uygulamasıyla ilgisi bulunmayan beşinci paragraf tebliğ metninden çıkartılmaktadır.


10) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-4.4.2.) bölümünün ilk cümlesinde yer alan "vergi inceleme raporuna" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya YMM raporuna" ibaresi; ikinci cümlesinde yer alan "vergi inceleme raporu" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya YMM raporu" ibaresi eklenmiştir.


Yapılması planlanan değişiklikle, KDVGUT ile getirilen kıymetli maden arama, işletme ve zenginleştirme faaliyetleri ile ilgili istisna uygulamasından kaynaklanan nakit iade taleplerinin münhasıran vergi inceleme raporuna göre yerine getirilmesi uygulamasından vazgeçilmektedir. Teminat çözümleri de dahil YMM raporuna istinaden nakit iade yapılması uygulamasına tekrar dönülmektedir.


11) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-5.2.) bölümünün üçüncü paragrafının ikinci cümlesinde yer alan "ilgili birim, kurum ve kuruluşun" ibaresi "Devlet üniversite ve hastaneleri, Belediyeler vb. nin" şeklinde değiştirilmiştir.


KDVGUT'nin mevcut hali ile yatırım teşvik belgesi kapsamında alınan makine ve teçhizatın, ilgili birim, kurum ve kuruluşun bilanço veya aktifine kaydedildiğinin vergi dairesine bildirilmesi yükümlülüğü getirilmiştir. Tebliğde yer alan ilgili birim, kurum ve kuruluş ibaresinin tüm mükellefleri kapsadığı şeklinde yorumlar yapılmış ve söz konusu bildirimin kimler tarafından yapılacağı konusunda tereddütler hasıl olmuştur.


Nitekim Müşavirliğimizce yayınlanan (55) no.lu Sirkülerimizde ihtiyatlı olmak açısından bu şekilde alım yapan müşterilerimizin bir yazı ile vergi dairelerini bilgilendirmeleri tavsiye edilmiştir.


Yapılan değişiklik ile KDVGUT de yer alan ilgili birim kurum ve kuruluş ibaresi çıkarılmaktadır.


Çıkarılan ibareden kastın; Devlet üniversitesi ve hastaneleri, Belediyeler vb. gibi kuruluşlar olduğu açıkça ifade edilmiştir. Böylece, sayılan kuruluşlar dışındaki mükelleflerin Tebliğde belirtilen bildirim yükümlüğünü yerine getirmelerine gerek kalmamıştır.


12) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-5.6.) bölümünün üçüncü paragrafında yer alan "(II/B-1.5.4.)" ibaresi, "(II/B-5.4.)" olarak değiştirilmiştir.


Hatalı yazılan bölüm numarası düzeltilmiştir.


13) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-6.4.2.) bölümünün ilk cümlesinde yer alan "vergi inceleme raporuna" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya YMM raporuna" ibaresi; ikinci cümlesinde yer alan "vergi inceleme raporu" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya YMM raporu" ibaresi eklenmiştir.


KDVGUT ile kaldırılan KDV Kanunu'nun 13/e (Liman ve Hava meydanları inşası) maddesi kapsamındaki istisna uygulamasından nakit iade taleplerinin münhasıran vergi inceleme raporuna göre yerine getirilmesi uygulamasından vazgeçilmektedir. Teminat çözümleri de dahil YMM raporuna istinaden nakit iade yapılması uygulamasına tekrar dönülmektedir.


14) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/E-2.) bölüm başlığında yer alan "Bağlı" ibaresinden sonra gelmek üzere "Program," ibaresi, aynı bölümün birinci paragrafında yer alan "bağlı" ibaresinden sonra gelmek üzere "program," ibaresi, (II/E-2.1.) bölümünün birinci paragrafının üçüncü alt çizgisinde yer alan "bağlı" ibaresinden sonra gelmek üzere "program," ibaresi eklenmiştir.


KDV Kanunun geçici 26. maddesinde, uluslararası kuruluşlara bağlı "programlar" da istisna kapsamında sayılmış olmasına rağmen Tebliğde " program " ifadesine yer verilmemiştir. Unutulan bu ifade Tebliğin ilgili yerlerine eklenmiştir.


15) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/F-4.) bölümünün sonuna başlığıyla birlikte aşağıdaki metin eklenmiştir.


"4.23. Organize Sanayi Bölgeleri ve Küçük Sanayi Sitelerine Tanınan İstisna


3065 sayılı Kanunun (17/4-k) maddesine göre; organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi sitelerinin kurulması amacıyla oluşturulan iktisadi işletmelerin arsa ve işyeri teslimleri KDV'den istisnadır.


Organize sanayi bölgesi veya küçük sanayi sitelerinin kurulması amacıyla, müteşebbis heyet, kooperatif veya diğer isimler altında iktisadi işletmeler oluşturulmaktadır. Bu organizasyonlar, arsayı temin etme, altyapıyı tamamlama, işyerlerini inşa etme gibi hizmetlerin tamamını veya bir kısmını yürütmek üzere kurulmaktadır.


Sözü edilen organizasyonların sadece arsa teslimleri ile işyeri teslimleri istisna kapsamına alınmıştır. Bu organizasyonların yapacakları her türlü hizmetler ile arsa ve işyeri dışındaki teslimlerinin yanı sıra bölge ve site dışındaki arsa ve işyeri teslimleri de genel hükümler çerçevesinde KDV'ye tabi olacaktır. Ayrıca bunlara yapılan mal ve hizmet satışlarında genel hükümler çerçevesinde vergi uygulanacağı tabiidir."


Kanunun (17/4-k) maddesinde yer alan istisna hükmü ile ilgili açıklamaları içeren metin Tebliğe eklenmiştir.


16)  KDV Genel Uygulama Tebliğinin (III/B-3.2.2.) bölümünün birinci paragrafı ile ikinci paragrafının ilk cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.


"Mükellefler, tevkifat uygulamasından kaynaklanan iade alacaklarını, Tebliğin (IV/A-


2.1.1)    bölümünde belirtilen borçlara mahsuben talep edebilirler. Ayrıca, mükelleflerin iade alacaklarının (%51) veya daha fazla hissesi kamuya ait kuruluşlardan temin ettikleri elektrik ve doğalgaz borçlarına mahsubu da mümkündür.


Faaliyetleri indirimli oranda KDV'ye tabi işlemlerden oluşan kollektif şirketler ile adi ortaklıklar adına ortaya çıkan KDV iade alacakları, söz konusu şirket ortaklarının yukarıda belirtilen borçlarına (elektrik ve doğalgaz borçları hariç) da mahsup edilebilecektir."


Öngörülen değişiklik ile indirimli oran uygulamasından kaynaklanan KDV iade alacaklarının mahsup edilebileceği borçlar ile ilgili olarak tebliğin (IV/A 2.1.1) bölümüne atıfta bulunulmuştur. Tebliğin bu bölümünde ihracat ve diğer iade hakkı doğuran işlemlerden kaynaklanan KDV iade alacaklarının mahsup edilebileceği amme borçları belirlenmiştir. Böylece genel uygulama ile paralellik sağlanmıştır.


(Metinde yer alan " tevkifat uygulamasından kaynaklanan iade alacaklarını " tabiri hatalı kullanılmıştır).


17) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (IV/A-1.3.) bölümünün üçüncü paragrafının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.


"Bu durumda ihracatçının genel giderler ve ATİK nedeniyle yüklendiği KDV için iade talebinde bulunabileceği KDV tutarı, ihracat bedeli ile ihraç kaydıyla teslim bedeli arasındaki farka genel vergi oranı uygulanmak suretiyle bulunacak tutarı aşamaz."


Mevcut metinde; ihraç kaydıyla satın aldığı malları ihraç eden ihracatçı firmanın iade alabileceği KDV üst sınırı hesaplanan vergiler arasındaki fark olarak belirlenmiştir. Öngörülen düzenlemeye göre iade üst sınırı, ihracat bedeli ile ihraç kayıtlı alım bedeli arasındaki farkın genel vergi oranı ile çarpılması suretiyle hesaplanacaktır. Böylece indirimli orana tabi bir malın ihraç kayıtlı alınıp ihraç edilmesi halinde mevcut düzenlemeye göre ortaya çıkabilecek avantajlı (ancak hatalı) durum ortadan kaldırılmıştır.


18) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (IV/A-1.5.) bölümünün üçüncü paragrafının üçüncü cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.


"Bu durumda iade edilecek KDV tutarı, ihracat bedeli ile DİİB kapsamında KDV ödemeksizin temin edilen girdilerin bedeli arasındaki farka genel vergi oranı uygulanmak suretiyle bulunacak tutarı aşamaz."


Bir önceki bölümde yapmış olduğumuz açıklamalar bu değişiklik için de geçerlidir.


19) KDV Genel Uygulama Tebliğinin (IV/A-7.2.) bölümünün ikinci paragrafı kaldırılmıştır.


Yapılması öngörülen değişiklik ile dış ticaret sermaye şirketleri ve sektörel dış ticaret şirketlerinin iade taleplerinde ihracatına aracılık ettikleri mükelleflerin indirim KDV listelerini verme yükümlülükleri kaldırılmaktadır.


20)KDV Genel Uygulama Tebliğinin (IV/E-5.) bölümünün dördüncü paragrafında yer alan "rapora" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya yazıya" ibaresi eklenmiştir.


Yapılan düzenleme ile mükelleflere, yaptıkları işlemin gerçekliğini ispat edici belge ve delilleri, raporun yanı sıra bir yazıyla da idareye bildirme imkanı sağlanmıştır.


 


Söz konusu Tebliğ Taslağı’na ulaşmak için tıklayınız


 


 

Son Yüklenen Diğer Haberler