ÖZET
Dahilde
işleme rejimi şartlı muafiyet sistemi kapsamında yurda geçici ithali yapılan
eşyanın İthalat Rejimi Kararı (İRK) eki listelerde Gümrük mevzuatının nihai
kullanım hükümlerine tabi tutulan eşyadan olması halinde; Dahilde işleme rejimi
şartlı muafiyet sistemi kapsamında getirilen eşyanın nihai kullanıma tabi
tutulması için dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izninin ithalat listesinde,
ithalat rejimi kararı eki listelerde gümrük mevzuatının nihai kullanım
hükümlerine tabi kılınan gümrük tarife istatistik pozisyonunda (GTİP)
sınıflandırılan eşyanın yer alması gerekir.
Dahilde
işleme rejimi şartlı muafiyet sistemine tabi tutulan ithal eşyadan elde edilen
işlem görmüş ürünlerin ihracı esnasında, Gümrük Kanunu'nun 194.maddesi uyarınca
doğacak telafi edici verginin, bahse konu ithal eşyası için İthalat Rejimi
Kararında nihai kullanımı nedeniyle öngörülen indirimli veya sıfır oran üzerinden
hesaplanmasının talep edilmesi halinde, yükümlüsünce dahilde işleme rejimine
giriş beyannamesinin tesciline kadar nihai kullanım izni başvurusunda bulunulması
gerekir.
Nihai
kullanımın sonlandırılması için tespit raporu düzenlenir. Tespit raporunun her bir dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
başına en geç dahilde işleme izin belgesinin/izninin kapatma başvurusu
yapılıncaya kadar düzenlenmesi gerekir. Tespit raporunda ithal eşyasının
nihai kullanım izin belgesinde öngörülen amacına uygun olarak ve telafi edici
vergi doğuracak şekilde ihraç edildiğinin belirlenmesi halinde nihai kullanım
izni sonlandırılır.
Anahtar Kelimeler: Nihai kullanım, Nihai kullanım izni, Nihai kullanım
izninin sonlandırılması. …
GİRİŞ
Kısaca nihai kullanım: Bazı eşyaların
ithalinde, Gümrük mevzuatında (Gümrük Kanunu, Gümrük Yönetmeliği, vb.)
belirlenmiş şartlara bağlı olarak indirimli ya da sıfır gümrük vergisi
uygulanmasıdır.
- Telafi Edici Vergi (TEV): Üçüncü ülke menşeli bir eşyanın Dahilde
İşleme Rejimi (DİR) kapsamında ithal edildikten sonra üretim sürecini müteakip
ihraç ürünü olarak ATR Dolaşım Belgesi eşliğinde ve/veya menşe ispat belgeleri
eşliğinde AB üyesi ülkelere, Serbest Ticaret Anlaşması imzaladığımız ülkelere,
Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna veya Pan-Avrupa-Akdeniz Menşe Kümülasyonuna
taraf olan ülkelere ihraç edilmesi halinde, ithal edilen eşya ile ilgili
ihracat sırasında beyan usulüne tabi olarak ödenen vergidir.
Tek
Pencere Sistemi (TPS): İthalat, ihracat ve transit işlemlerine konu
ilgili mevzuat hükümlerinin, ticaret ve taşımacılık yapan tarafların standart
hale getirilmiş bilgi ve belgeleri tek bir veri giriş noktasından girilerek
yerine getirilmesi olarak tanımlanabilir.
Nihai
kullanıma ilişkin başlıca mevzuat hükümleri; 4458 sayılı Gümrük
Kanunu’nun 10/A, 13, 16, 77, 136, 141, 184, 186, 191/A maddeleri, Gümrük
Yönetmeliği’nin 126, 207, 208, 209, 210, 211, 363, 486, 574 maddeleri, 95/7606
sayılı İthalat Rejim Kararının 9.maddesi, 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun Bazı
Maddelerinin Uygulanması Hakkında 2009/15481 sayılı Kararın 4 ilâ 12.maddeleri,
Nihai Kullanıma İlişkin 1 sayılı Gümrük Genel Tebliği ile çeşitli Genelge ve
Tasarruflu yazılarla düzenlenmiştir.
İthalat Rejim Kararı eki I sayılı Liste kapsamı maddelerden (Ek:1)’de yer alan
tabloda gümrük tarife istatistik pozisyonu ve isimleri belirtilenlerin, aynı
tablonun “Üretimi Gerçekleştirilecek Nihai Ürün” sütununda ilgili maddenin
karşısında gösterilen ürünlerin imalinde kullanılmak kaydıyla ithal edilmesi
halinde gümrük vergisi karşısında gösterilen oranda uygulanır ve gümrük
mevzuatının nihai kullanıma ilişkin hükümlerine tabidir (İthalat Rejim
Kararı’nın 9.maddesi).
I- DAHİLDE İŞLEME REJİMİ VE NİHAİ KULLANIM
1- Dahilde İşleme Rejimi Kapsamında Nihai Kullanım: Dahilde
işleme rejimi şartlı muafiyet sistemi kapsamında yurda geçici ithali yapılan
eşyanın İthalat Rejimi Kararı (IRK) eki listelerde Gümrük mevzuatının nihai
kullanım hükümlerine tabi tutulan eşyadan olması halinde; 1) Dahilde işleme rejimi şartlı muafiyet sistemi kapsamında
getirilen eşyanın nihai kullanıma tabi tutulması için dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izninin ithalat listesinde, ithalat rejimi kararı eki
listelerde gümrük mevzuatının nihai kullanım hükümlerine tabi kılınan gümrük
tarife istatistik pozisyonunda (GTİP) sınıflandırılan eşyanın yer alması
gerekir, 2) Dahilde işleme rejimi
şartlı muafiyet sistemine tabi tutulan ithal eşyadan elde edilen işlem görmüş
ürünlerin ihracı esnasında, Gümrük Kanunu'nun 194.maddesi uyarınca doğacak telafi
edici verginin, bahse konu ithal eşyası için İthalat Rejimi Kararında nihai
kullanımı nedeniyle öngörülen indirimli veya sıfır oran üzerinden
hesaplanmasının talep edilmesi halinde, yükümlüsünce dahilde işleme rejimine
giriş beyannamesinin tesciline kadar nihai kullanım izni başvurusunda
bulunulur, 3) Başvurunun yapıldığı
gümrük idaresince ilgili belge/iznin incelenmesinin ardından uygun bulunması
halinde nihai kullanım izin belgesinin 16 no.lu kutusuna "... .sayılı ...
.günlü Dahilde İşleme İzin Belgesi/İzni kapsamında verilmiştir" şerhinin
bulunduğu nihai kullanım izin belgesi düzenlenir.
2- Nihai Kullanım Başvurusunun
Sonradan Yapılması veya Farklı GTİP Beyanı Halinde Sonradan Başvuru: Nihai
kullanım izninin eşyanın dahilde işleme rejimi şartlı muafiyet sistemi
kapsamında girişine ilişkin beyannamenin tescili aşamasından önce alınmamış
olması ve dahilde işleme rejimine giriş beyanının nihai kullanıma tahsisli
GTİP'ler kullanılarak yapılması halinde, dahilde işleme rejiminde gümrük
gözetiminin ihracata kadar devam etmesi nedeniyle ihracat beyannamesinin
tesciline kadar nihai kullanım izninin alınması mümkün bulunmaktadır. Dahilde
İşleme Rejimi şartlı muafiyet sistemi kapsamında ithali yapılan eşyanın rejime
girişine ilişkin beyanının nihai kullanıma tahsisli GTİP'ler kullanılarak
yapılmaması ancak söz konusu eşyanın beyanının nihai kullanıma tahsisli
GTİP'ler kullanılarak da yapılmasının mümkün olması halinde; 1) İhracat beyannamesinin tescili
sırasında doğacak olan TEV'in indirimli veya sıfır vergi oranı üzerinden
hesaplanabilmesi için ihracat beyannamesinin tescilinden önce dahilde işleme
rejimi şartlı muafiyet sistemi kapsamında düzenlenen dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni ile ilgili olarak Bakanlık ya da ilgili gümrük
idaresine nihai kullanıma tahsisli GTİP'e ilişkin belge/izin revizesinin
yapılması için başvuruda bulunulması gerekir, 2) Yükümlü tarafından, dahilde işleme izin belgesi/izninde revize
yapılmasını müteakip Dahilde İşleme Rejimine girişin sağlandığı gümrük
beyannameleri üzerinde GTİP değişikliği yapılması için ilgili gümrük
müdürlüklerine başvurulur, gümrük müdürlüklerince yapılacak incelemenin
ardından uygun bulunması halinde beyannamelerde gerekli GTİP düzeltmesi
yapılır. 3) Belge/İzinde değişiklik
işleminin yapılmasını müteakip, beyannamenin tescil edildiği ilgili gümrük
müdürlüğüne nihai kullanım izni için başvurulur, anılan gümrük müdürlüğünce
öncelikle belgede/izinde kayıtlı bilgilerle beyanname üzerindeki bilgilerin
uyumlu olup olmadığı kontrol edilir, 4) Başvurunun
yapıldığı gümrük idaresince ilgili belge/izin üzerinde yapılan incelemenin
ardından uygun bulunması halinde nihai kullanım izin belgesinin 16 no.lu
kutusuna "... .sayılı ... .günlü Dahilde İşleme İzin Belgesi/İzni
kapsamında verilmiştir" şerhinin bulunduğu bir nihai kullanım izin belgesi
düzenlenir.
3- YGM Tespit Raporu ve Nihai
Kullanım İzninin Sonlandırılması: Dahilde işleme rejimi şartlı
muafiyet kapsamında getirilecek eşyanın yukarıda belirtildiği şekillerde nihai
kullanıma tabi tutulması halinde de 6 Seri No.lu Gümrük Genel Tebliği
(Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği) ve 2012/33 sayılı Genelgede belirtildiği
şekilde nihai kullanımın sonlandırılması için tespit raporu düzenlenir. Tespit raporunun her bir dahilde işleme izin
belgesi/izni başına en geç dahilde işleme izin belgesinin/izninin kapatma
başvurusu yapılıncaya kadar düzenlenmesi gerekir. Tespit raporunda ithal
eşyasının nihai kullanım izin belgesinde öngörülen amacına uygun olarak ve
telafi edici vergi doğuracak şekilde ihraç edildiğinin belirlenmesi halinde
nihai kullanım izni sonlandırılır. İthal eşyasının nihai kullanım izin
belgesinde öngörülen amacına uygun olarak kısmen telafi edici vergi doğuracak
şekilde ihraç edildiğinin tespiti halinde gerçekleşen miktar üzerinden nihai
kullanım izin belgesi revize edilerek bu değerler üzerinden sonlandırılır.
İhracatın telafi edici vergi doğurmaksızın gerçekleştiğinin tespiti halinde ise
nihai kullanım izni müeyyide uygulanmaksızın sonlandırılır.
4- DİR Kapsamında Nihai Kullanım
Halinde Teminat ve Nihai Kullanım Süresi: Dahilde işleme
rejimi şartlı muafiyet sistemi kapsamında getirilen eşyanın aynı zamanda nihai
kullanım hükümlerine de tabi tutulacağı durumlarda, ithalat sırasında
teminat olarak alınacak vergilerin, İthalat Rejimi Kararında bu eşyanın nihai
kullanım hükümlerine tabi tutulması halinde uygulanması gereken indirimli veya
sıfır vergi oranı üzerinden değil, İthalat Rejimi Kararında bu eşya için nihai
kullanım dışında öngörülen vergi oranı üzerinden teminata bağlanması gerekir.
Teminat işlemlerinde gerek dahilde işleme rejimi mevzuatı gerekse gümrük
mevzuatı uyarınca sağlanan kolaylaştırma hükümleri saklıdır. Nihai kullanım izin belgesinin süresi,
dahilde işleme izin belgesi/izninin
geçerlilik süresi kadardır.
5- Müeyyide Uygulaması: Telafi edici
verginin indirimli veya sıfır oran üzerinden tahakkuk ettirildiği, ancak gümrük
idarelerince indirimli veya sıfır oran üzerinden tahakkuk yapılması için
gerekli şartların yerine getirilmediğinin ortaya konulması halinde Gümrük
Kanununun 234/5.maddesi uyarınca işlem yapılır (Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 2014/4 Sayılı
Genelgesi).
Not: {Nihai Kullanım İle İlgili Çok Daha Ayrıntılı Bilgiye
Ulaşmak İsteyenler, İleride “Muhasebetr” Sitesinde Yayınlanan “Gümrük
Mevzuatında Nihai Kullanım” Başlıklı Makalemize Müracaat Edebilirler.}
II- İHRACAT: 2015/2 SAYILI TEKSTİL,
KONFEKSİYON, DERİ VE DERİ
ÜRÜNLERİNE
İLİŞKİN DAHİLDE İŞLEME REJİMİ
GENELGESİ
İmalatçı-İhracatçı: İşlem
görmüş ürünün tamamını veya bir kısmını üreten ve bu ürünün ihracatını kendisi
ve/veya aracı ihracatçı vasıtasıyla gerçekleştiren dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni sahibi firmayı ifade eder.
Yan Sanayici: Dahilde
işleme izin belgesinde/dahilde işleme izninde taahhüt edilen ihraç ürününün
tamamını ya da bir kısmını üreten, belgede/izinde kayıtlı ancak belge/izin
sahibi olmayan firmayı ifade eder.
İmalatçı-İhracatçı: İşlem
görmüş ürünün tamamını veya bir kısmını üreten ve bu ürünün ihracatını kendisi
ve/veya aracı ihracatçı vasıtasıyla gerçekleştiren dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni sahibi firmayı ifade eder.
Grup Firması: Ana
ortaklığın doğrudan kendisi veya diğer grup firmaları veya iştirakleri
vasıtasıyla; sermaye ve yönetim ilişkileri çerçevesinde asgari % 50 oranında
hisseye veya asgari % 50 oranında oy hakkına veya yönetim kurulu üyelerinin
asgari % 50'sini seçme hakkına veya yönetim kurulu üyelerinin asgari % 50'sine
sahip olduğu işletmeyi ifade eder.
Genel Esaslar: İthali vergiye tabi tekstil, konfeksiyon, deri ve deri
ürünlerinin Dahilde İşleme Rejimi kapsamında ithalinde uygulanacak genel
hükümler aşağıda belirtilmiştir;
a) Tekstil ve
konfeksiyon sektörlerinde (deri ve deri mamulleri hariç;) imalatçı olmayan ihracatçı
firmalara (Dış Ticaret Sermaye Şirketleri ile Sektörel Dış Ticaret Şirketleri
hariç) ait ihracat projeleri için DİİB düzenlenmeyecektir, Ancak, 2006/12
sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği’nin 3.maddesinde belirtilen “grup
firması” tanımı çerçevesinde, aynı grup içerisinde yer alan imalatçı olmayan
firmalara, aynı grup içerisindeki imalatçı firmanın/firmaların yan sanayici
olarak atanması kaydıyla dahilde işleme izin belgesi düzenlenebilecektir,
b) İlk kez
DİİB talebinde bulunan firmalara, kapasitelerinin azami 1/4'ü oranında DİİB
düzenlenecektir. Ancak, yapılan
ihracat oranında bu belgelere artış revizesi yapılabilecektir.
c) DİİB
kapsamında ihraca konu ev tekstili ürünlerinin (GTİP No: 5804, 5805, 6301,
6302, 6303, 6304, 9404.30 ve 9404.90) bünyesinde kullanılacak 5402.31.00,
5402.33.00, (Bu GTİP altında yer alan ipliklerden 10 ila 20 denye (20 denye
dahil) arasında olanlar hariç), 5402.47.00, 5402.51.00, 5402.52.00, 5402.61.00,
5402.62.00,” GTİP numaraları altında yer alan malların her bir GTİP bazında en
fazla % 50’sinin ithalat yoluyla, kalan kısmının ise iç piyasadan karşılanması
gerekmektedir. Aksi takdirde her bir GTİP bazında ithalatın % 50”yi aşan
kısmına müeyyide uygulanacaktır. Söz konusu GTİP numaraları ile birlikte ev
tekstili diğer ürünlerinin aynı anda ihracat taahhüdünü içeren belge
düzenlenmeyecektir.
d) Tekstil,
konfeksiyon, deri ve deri ürünleri için ayrı belge düzenlenmesi esasla.
e) Firmaların
DİİB başvurularında, ithalata ve ihracata konu ürünlerin miktarlarının, söz
konusu ürüne/ürünlere ilişkin olarak “İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetveli”nde yer alan GTİP numarası karşısındaki ölçü birimi
birinci birim olarak esas alınacak ve ikinci birim olarak “kg” esas
alınacaktır, GTİP numarası karşılığında herhangi bir ölçü biriminin mevcut
olmaması halinde ise sadece “kg” değeri esas alınacaktır. Ayrıca, GTİP
numarasında yer alan madde tanımının da belirtilmesi gerekmektedir.
f) Firmaların
DİİB başvuruları esnasında ithalat ve ihracata konu ürünlerin madde adı ile
GTİP numaralarının (8’li ve/veya 12’li bazda) uyumunun kontrol edilmesi ve DİİR
başvurularında, belge kapsamında ithali ve ihracı öngörülen iplik ve kumaş
cinsinin (halı, çuval ve deri hariç) karışım yüzdeleri ile ayrıntılı olarak
belirtilmesi gerekmektedir,
g) İlk defa
DİİB müracaatında bulunan firmaların, bağlı bulundukları bölge müdürlüğünden
temin edilecek, en az 2 imzalı “Yerinde Tespit Yazısı” ibraz etmeleri
zorunludur. Bölge Müdürlüklerinin veya grup başkanlıklarının bulunmadığı
illerde ise ihracatçı birlikleri genel sekreterlikleri, sanayi odaları veya
ticaret, ve sanayi odaları görevlendirilir,
h) DİİB
müracaatında bulunan firmaların aktif olarak faaliyet gösterdiklerinin tespit
edilebilmesini teminen, geriye dönük son 12 aylık döneme ait SGK tahakkukları
ile son dönem elektrik faturasının ibrazı gerekmektedir.
i) İplik
üretimine yönelik DİİB başvurularında, üretimin open-end veya ring olduğu
açıkça belirtilecektir.
k) DİİB
kapsamında ithali ve ihracı öngörülen ürün miktarlarının, kapasite raporunda
belirtilen miktarları aşıp aşmadığının kontrol edilmesi, aşması durumunda
kapasite raporuyla birlikte firmanın belgeli ihracat performansı, vardiyalı
çalışması (İl Çalışma Müdürlüklerinden veya Sanayi Odalarından alınacak yazı
ile tevsik edilmesi) hususları dikkate alınarak ithal ve ihraç edilecek ürün
miktarları hesaplanarak, aşağıda belirtilen belge süreleri çerçevesinde DİİB
düzenlenecektir (2015/2
Sayılı Tekstil, Konfeksiyon, Deri Ve Deri Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme
Rejimi Genelgesinin 5.maddesi).
Belge
Süreleri: Tekstil, konfeksiyon, deri ve deri ürünleri için düzenlenecek DİİB’lere,
aşağıdaki tabloda belirtilen süreler verilir.
HAMMADDE |
ÜRÜN |
SÜRE(Ay) |
Akrilonitril |
Elyaf |
9 |
Akrilonitril |
İplik |
12 |
Elyaf |
İplik |
6 |
Ham İplik |
İplik |
6 |
Cips |
Endüstriyel
İplik |
9 |
Polipropilen |
İplik |
6 |
Polipropilen |
Kumaş |
9 |
Elyaf |
Kumaş |
9 |
Elyaf |
Konfeksiyon |
12 |
İplik |
Kumaş |
6 |
İplik |
Konfeksiyon |
9 |
Ham kumaş |
Kumaş |
6 |
Kumaş |
Konfeksiyon |
6 |
İplik |
Havlu-Kase-Bornoz |
9 |
Elyaf |
Halı |
12 |
İplik |
Halı |
9 |
Polipropilen |
Halı |
12 |
Polipropilen |
PP Çuval |
9 |
Ham Deri |
Konfeksiyon |
12 |
Ham Deri |
Mamul Deri |
12 |
İplik |
Çorap |
9 |
(2015/2 Sayılı Tekstil, Konfeksiyon, Deri Ve Deri
Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinin 6.maddesi).
Birim Kullanım Miktarları: Ev tekstili,
konfeksiyon, deri ve deri ürünleri için aşağıda belirtilen birim kullanım
miktarları esas alınır. Ancak, firmalar tarafından daha büyük ebatlarda ürün
üretimine yönelik DİİB başvurularında, belge süresi içerisinde alınmış
ekspertiz raporu istenir.
A- Ev Tekstili (*)
ÜRÜN |
Birim Kullanım (fire dahil) (m2// Dokuma Kumaş) (**) |
Nevresim Takımı (Nevresim/Çarşaf/2
Yastık Kılıfı) |
15,50 |
Nevresim |
8 |
Yorgan |
10 |
Yastık Kılıfı |
1,20 |
Uyku Seti |
12,50 |
Çarşaf |
5,50 |
Divan Örtüsü |
4,50 |
Masa Örtüsü |
5,50 |
Lastikli Çarşaf |
5,20 |
Perde |
5,50 |
(*) Toplam boya kullanımı ağırlık bazında %
5’i geçmez.
(**) Dokuma
kumaş eni
B- Konfeksiyon (*)
ÜRÜN |
Birim Kullanım (fire dahil) (m2 /Dokuma Kumaş) (*) |
Ceket |
3,00 |
Mont |
3,00 |
Yelek |
1,50 |
Şort |
1,20 |
Pantolon |
2,10 |
Etek |
1,80 |
Kaban |
3,80 |
Mayo |
0,75 |
Atlet/Fanila |
1,20 |
Jupon |
1,20 |
Kombinezon |
0,80 |
PardesüManto/Palto |
4,50 |
Takım Elbise |
5,20 |
Eşofman |
4,80 |
Gecelik |
3,75 |
Pijama |
4,80 |
Tulum |
4,50 |
Tunik |
3,75 |
Külot/Boxer Şort |
0,75 |
Gömlek/Bluz |
2,70 |
Bayan Elbise |
3,80 |
Salopet |
4,50 |
Bermuda |
1,80 |
Kapri |
1,80 |
(*) Toplam boya kullanımı ağırlık bazında %
5’i geçemez.
(**) Dokuma kumaş eni
C- Deri ye
Deri Mamulleri
ÜRÜN |
Birim Kullanım (Ayak) (fire dahil) (*) |
Manto, Palto, Pardesü |
80 |
Kaban, Turkavar |
60 |
Ceket, Mont, Bluzan |
50 |
Pantolon |
40 |
Etek |
40 |
Şort |
16 |
Gömlek |
40 |
Elbise |
50 |
Yelek |
30 |
Mont (Çocuk) |
25 |
Yelek (Çocuk) |
10 |
Kaban (Çocuk) |
35 |
Şapka |
6 |
Kapşon |
7 |
(*) 1 Aylık = 0,0929m2
10 Ayak = l
m2
1 adet yerli
koyun derisi (yaş olarak)
1 adet yerli
kuzu derisi (yaş olarak)
1 adet
merinos koyun derisi (yaş olarak)
1 adet
merinos kuzu derisi (yaş olarak) 4.500 gram
(2015/2 Sayılı Tekstil, Konfeksiyon, Deri Ve Deri
Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinin 7.maddesi).
Fire Oranları: İşbu
Genelge’de belirtilen oranları aşmamak (aşması halinde, Genelge’deki oranlar
esas alınır.) kaydıyla kapasite raporundaki (kapasite raporu düzenlenmeyen
üretim faaliyetleri için ilgili kurumdan alınan belge) fire, kullanım ve
ikincil işlem görmüş ürün oranları esas alınarak DİİB düzenlenir. Bahse konu
fire oranlarının kapasite raporunda yer alması halinde ise, Genelge’de
belirtilen oranları aşmamak kaydıyla kapasite raporundaki fire oranları esas
alınır. Ancak, belge kapatma aşamasında gerçekleşen fire oranları belge
düzenlenme aşamasındaki fire oranlarından düşük ise gerçekleşen fire oranları
dikkate alınarak belge taahhüt hesabı kapatılır.
Ancak, işbu
Genelge’de belirtilen fire ve kullanım oranları azami oranları göstermekte
olup, söz konusu oranların DİİB düzenlenmesi aşamasında esas alınması 2006/12
sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği’nin 44.maddesi hükümleri
çerçevesinde firmanın sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
hükümlerine
tabidir.
A- Mamul Ürünler
a) İplik Üretimi (ağırlık bazında)
HAMMADDE |
MAMUL ÜRÜN |
FİRE ORANI (%) |
Pamuk elyafı |
İplik (Ring) İplik (Open-End) |
14 7 |
Pamuk elyafı |
Penye İplik |
33 |
Sentetik elyaf |
Tow |
1 |
Tow |
Tops |
3 |
Tops |
İplik |
6 |
Suni ve Sentetik elyaf |
İplik |
10 |
Ham iplik (sentetiklerden üretilmiş) |
Tekstüre iplik |
1 |
Poy |
Düz İplik |
1 |
Ham ipek |
İplik |
8 |
İplik |
Şönil (Chenille) iplik |
5 |
b) Kumaş Üretimi (ağırlık bazında)
HAMMADDE (Ham Kumaş) |
FİRE ORANI (%) (Ağırlık) |
Hazırlık+ Dokuma+ Örme |
5 |
Ham Kontrol Kasar Haşıl Sökme |
7 |
Boya |
3 |
Baskı |
3 |
Gaze İşlemi |
1 |
Sanfor, Şardonlama veya İnceltme |
10 |
Kadife |
12 |
(*) Dokuma
elastanlı kumaş için m2 üzerinden ilave %10 fire verilir.
c) Ev Tekstili/Konfeksiyon Üretimi
HAMMADDE |
MAMUL ÜRÜN |
FİRE ORANI (%) |
Kumaş |
Ev Tekstili |
8 |
Örme Kumaş |
Konfeksiyon |
20 |
Dokuma Kumaş |
Konfeksiyon |
15 |
Denim Kumaş |
Konfeksiyon (Yıkanmış, taşlanmış,
eskitilmiş, zımparalanmış) |
23 |
Denim Kumaş |
Konfeksiyon (Yıkanmış taşlanmış) |
18 |
İplik |
Triko Konfeksiyon |
25 |
İplik |
Çorap |
12 |
İplik |
Seccade |
15 |
İplik |
Battaniye |
15 |
Kumaş |
Bornoz |
15 |
Kumaş |
Havlu |
5 |
PP- PE Granül |
İplik |
5 |
PP- PE İplik |
Kumaş |
5 |
Polipropilen |
Polipropilen kumaş |
10 |
PP-PK Granül |
Çuval |
13 |
İplik |
Bornoz |
25 |
İplik |
Havlu |
20 |
İplik |
Kadife Bornoz |
35 |
İplik |
Kadife havlu |
28 |
İplik |
Eşarp/Fular/Mendil |
18 |
Kumaş |
Eşarp/Fular/Mendil |
8 |
Polipropilen (Granülden) |
Makine Halısı |
12 |
İplik |
Makine Halısı |
8 |
B- Yardımcı
Malzemeler
Mamul ürün üretiminde kullanılan düğme, çıtçıt, rivet,
fermuar, sticker kağıt, kağıt ve karton etiketler ile dokuma etiket ve armalar
vb. yardımcı malzemeler için ise aşağıdaki tabloda belirtilen azami fire
oranları uygulanır.
Yardımcı Malzeme |
GTİP No |
Azami Fire Oranı (%) |
Deri Etiketler |
4205.00.90 |
7 |
Sticker kağıtlar; kağıt ve karton
etiketler |
4821 |
8 |
Dokuma etiket ve armalar |
5807 |
10 |
Metal fermuar, kopça, toka, perçin
ve rivetler |
8308 |
5 |
Düğme ve çıtçıtlar |
9606 |
10 |
Fermuarlar (metal fermuar hariç) |
9607 |
9 |
Diğer Yardımcı Malzemeler |
|
8 |
(2015/2 Sayılı Tekstil, Konfeksiyon, Deri Ve Deri
Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinin 8.maddesi).
İkincil İşlem Görmüş Ürün Oranları: Bazı
tekstil, konfeksiyon, deri ve deri ürünleri için asgari ikincil İşlem görmüş
ürün oranları aşağıdaki tabloda belirtilmiştir. Listede yer almayan diğer
ikincil işlem görmüş ürünler için firma beyanı esas alınır.
Ancak, bu
Tablo’da belirtilen oranların DİİB düzenlenmesi aşamasında esas alınması
Tebliğ’in 44 üncü maddesi hükümleri çerçevesinde firmanın sorumluluğunu ortadan
kaldırmaz.
Hammadde/Asıl İşlem Görmüş Ürün |
İkincil İşlem Görmüş Ürün |
Oranı (%) |
Sentetik Filament İplikler |
Sentetik filament döküntüleri |
1 |
Suni ve Sentetik Kesik Elyaftan
İplikler |
Suni ve Sentetik Lif Döküntüleri |
4 |
Pamuk İpliği |
Pamuk Döküntüleri |
5 |
Penye Pamuk İpliği |
Penye Pamuk Döküntüleri |
20 |
Kumaş |
Kumaş kırpıntıları |
1 |
Polipropilen Granül |
Polipropilen Granül Telefi |
2 |
Örme ve Triko Konfeksiyon
(İplikten) |
İplik Döküntüleri |
3 |
Dokuma Konfeksiyon (kumaştan) |
Kumaş kırpıntıları |
7 |
Örme Konfeksiyon (kumaştan) |
Kumaş kırpıntıları |
10 |
(2015/2 Sayılı Tekstil, Konfeksiyon, Deri Ve Deri
Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinin 9.maddesi).
SONUÇ
Dahilde
işleme rejimi şartlı muafiyet sistemi kapsamında yurda geçici ithali yapılan
eşyanın İthalat Rejimi Kararı (İRK) eki listelerde Gümrük mevzuatının nihai
kullanım hükümlerine tabi tutulan eşyadan olması halinde; Dahilde işleme rejimi
şartlı muafiyet sistemi kapsamında getirilen eşyanın nihai kullanıma tabi
tutulması için dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izninin ithalat
listesinde, ithalat rejimi kararı eki listelerde gümrük mevzuatının nihai
kullanım hükümlerine tabi kılınan gümrük tarife istatistik pozisyonunda (GTİP)
sınıflandırılan eşyanın yer alması gerekir.
Dahilde
işleme rejimi şartlı muafiyet sistemine tabi tutulan ithal eşyadan elde edilen
işlem görmüş ürünlerin ihracı esnasında, Gümrük Kanunu'nun 194.maddesi uyarınca
doğacak telafi edici verginin, bahse konu ithal eşyası için İthalat Rejimi
Kararında nihai kullanımı nedeniyle öngörülen indirimli veya sıfır oran
üzerinden hesaplanmasının talep edilmesi halinde, yükümlüsünce dahilde işleme
rejimine giriş beyannamesinin tesciline kadar nihai kullanım izni başvurusunda
bulunulması gerekir.
Dahilde işleme rejimi şartlı
muafiyet sistemi kapsamında getirilen eşyanın aynı zamanda nihai kullanım
hükümlerine de tabi tutulacağı durumlarda, ithalat sırasında teminat olarak
alınacak vergilerin, İthalat Rejimi Kararında bu eşyanın nihai kullanım
hükümlerine tabi tutulması halinde uygulanması gereken indirimli veya sıfır
vergi oranı üzerinden değil, İthalat Rejimi Kararında bu eşya için nihai
kullanım dışında öngörülen vergi oranı üzerinden teminata bağlanması gerekir. Nihai kullanım izin belgesinin süresi,
dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izninin geçerlilik süresi kadardır.
KAYNAKÇA:
·
4458 sayılı Gümrük Kanunu.
·
Gümrük Yönetmeliği.
·
95-7606 sayılı İthalat Rejim Kararı.
·
Nihai Kullanıma İlişkin 1 Seri Nolu Tebliğ.
·
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 2014/4 Sayılı Genelgesi.
·
2015/2 Sayılı Tekstil, Konfeksiyon, Deri Ve Deri
Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi.