ÖZET:
Franchise
giriş bedeli (Franchisee
Fee): Franchise alanın/franchisee’nin,
sisteme girmek için başlangıçta isim, marka veya sistemi kullanma hakkı
karşılığında franchisor’a ödediği bedel/giriş parasıdır.
Franchise kullanım bedeli
(Franchise fee/Royalty): Franchise
alanın işletme süresince sistemi ve markayı kullanması karşılığında franchise
verene ödediği bedeldir. Genellikle aylık, bazen haftalık alınan bu bedel, yıllık
ciro/hasılat veya kârın belli bir oranı, belli bir yüzdesi (Royalty)
olabileceği gibi, başka büyüklüklere, örneğin işletme alanına veya hizmet
birimi adedine göre de alınabilir. Kullanım bedeli için bir taban sınır
konabileceği gibi, aylık sabit bir ödeme de alınabilir. Ayrıca imtiyaz veren,
verdiği destek hizmetleri için ek ödeme isteyebilir. Bu ödeme, imtiyaz verenin
verdiği hizmetler dolayısıyla yaptığı masrafların karşılanmasına yöneliktir.
Franchising sistemi; Bağımsız
girişimcilere tüketici kitleleri tarafından tanınan ve tercih edilen bir ürün
ve/veya hizmetin sunumunu belirli işletmecilik yöntem ve standartları altında
gerçekleştirmelerine imkân tanımakta, franchise alan girişimcinin, franchise
veren firmanın işe yönelik sürekli yardım ve desteği ile daha önce tecrübe
sahibi olmadığı bir işi başarı ile yürütebilmesini ve maliyetlerini büyük
ölçüde azaltmasına imkân vermektedir. Franchising sisteminde, franchise veren
firma belirli bir sözleşmeye dayalı olarak franchise alan bir girişimciye
belirli bir bölgede, yeterli bir hizmet desteği altında ürününü satma
imtiyazını /ayrıcalığını vermektedir.
Anahtar Kelimeler: Franchise veya franchising, franchisor, franchise giriş bedeli (franchisee fee), franchise kullanım bedeli (tranchise fee/royalty),
reklam fonu (advertising fee), gümrük kıymeti, …
GİRİŞ
Franchising
sistemi; Bağımsız girişimcilere tüketici kitleleri tarafından tanınan ve tercih
edilen bir ürün ve/veya hizmetin sunumunu belirli işletmecilik yöntem ve
standartları altında gerçekleştirmelerine imkân tanımakta, franchise alan
girişimcinin, franchise veren firmanın işe yönelik sürekli yardım ve desteği
ile daha önce tecrübe sahibi olmadığı bir işi başarı ile yürütebilmesini ve maliyetlerini
büyük ölçüde azaltmasına imkân vermektedir. Franchising sisteminde, franchise
veren firma belirli bir sözleşmeye dayalı olarak franchise alan bir girişimciye
belirli bir bölgede, yeterli bir hizmet desteği altında ürününü satma
imtiyazını /ayrıcalığını vermektedir.
Franchise
kullanım bedeli (Franchise fee/Royalty): Franchise
alanın işletme süresince sistemi ve markayı kullanması karşılığında franchise
verene ödediği bedeldir. Genellikle aylık, bazen haftalık alınan bu bedel, yıllık
ciro/hasılat veya kârın belli bir oranı, belli bir yüzdesi (Royalty)
olabileceği gibi, başka büyüklüklere, örneğin işletme alanına veya hizmet
birimi adedine göre de alınabilir. Kullanım bedeli için bir taban sınır
konabileceği gibi, aylık sabit bir ödeme de alınabilir. Ayrıca imtiyaz veren,
verdiği destek hizmetleri için ek ödeme isteyebilir. Bu ödeme, imtiyaz verenin
verdiği hizmetler dolayısıyla yaptığı masrafların karşılanmasına yöneliktir.
Gümrük
Yönetmeliğinin 56.maddesi ile 29044/28.06.2014 sayı ve tarihli Resmi Gazetede
yayınlanan Gümrük Kıymetine İlişkin 2
Sayılı Gümrükler Genel Tebliği gereği; Franchising
işlemleriyle ilgili olarak yurtdışına ödenen franchise
giriş bedeli (franchisee fee) reklam fonu (advertising
fee) ödemesi, masraf paylaşımı hizmetleri karşılığında yapılan ödemeler ile
franchise kullanım
bedeli/franchise fee (royalty)’nin ithal eşyasının gümrük kıymetine
eklenebilmesi için söz konusu ücretlerin, a) Kıymeti belirlenecek eşya ile ilgili olması ve
b) Kıymeti belirlenecek eşyanın satış
koşulu olarak yapılmış olması,
Gerekmektedir. Bu şartların her ikisini bir arada taşıyan söz konusu
ücretlerin ithal edilen eşyanın gümrük kıymetine eklenmesi gerekir.
I-
TANIMLAR
Franchise (ing):
“Kısaca sözlük anlamı; 1) Hükümet tarafından verilen imtiyaz veya muafiyet, 2)
ortak işletmecilik, mümessillik, bir markanın isim hakkının alınması, bir
üretici ya da hizmet sunucu ile bir kuruluş arasında, ürün ya da hizmetin
genellikle sınırları belirlenmiş bir yörede pazarlanması yolunda varılan
anlaşma” demektir. Türkçe karşılığı “imtiyaz” olan franchise,
İngilizce bir kelimedir.
Franchise Veya Franchising: Bir sistem ve markanın imtiyaz
hakkı sahibinin, belirli süre, koşul ve sınırlar içinde, işin yönetim ve
organizasyonuna ilişkin sürekli disiplin ve destek sağlayarak, belirli bir
bedel karşılığında, bağımsız yatırımcılara sistem ve markasını kullandırmasına
dayanan, uzun vadeli ve sürekli bir iş ilişkisidir. Franchise, esasen bir “pazarlama”
yöntemidir.
Franchising:
Bir ürün/hizmet imtiyaz hakkına sahip franchise verenin belirli bir pazarlama
sistemi çerçevesinde ürün veya hizmetlerinin dağıtım ve sunumuna ilişkin
imtiyaz hakkını ikinci bir taraf olan bağımsız bir franchise alana vermesi ile
oluşan bir dağıtım sistemidir. Franchising yoluyla ana franchise veren firmanın
bağımsız bir franchise alana verdiği işletme imtiyazı: Franchise verenin
ürününü satma, markayı kullanma, üretim ve pazarlama tekniklerinden yararlanma
ya da genel işletme yaklaşımından faydalanma şeklinde değerlendirilebilir.
Franchise Veren/Franchisor:
Bir ürüne, hizmete veya bilgi birikimine, bunlara ait kalitesi kanıtlanmış ve
başarılı bir markaya/isme sahip olup da, franchise anlaşması ile
bunların satış dağıtım veya işletme hakkını belirli bir bedel karşılığı üçüncü
yatırımcılara veren, kullandıran kişi veya
kuruluştur. Franchise veren, sistemi kuranın kendisi olabileceği gibi, sadece
franchise haklarını satma yetkisine sahip bir başkası da olabilir. Franchise
verenin aynı sistemle çalışan kendi işletmesi veya işletmeleri olabilir veya
olmayabilir. Franchise veren, sistemin
gereği olan araştırma, eğitim, denetim, vb. gibi destekleri üstlenir.
Franchise Alan/Franchisee: Doğrudan
veya dolaylı bir malı bedel karşılığında franchisor’un ticari adını/markasını,
know-how’unu, iş görme ve teknik yöntemlerini, sistemini ve diğer sınai/fikri
mülkiye haklarının kullanımını üstlenen taraf, sistemin
ve markanın belli bir satış-hizmet noktası ve/veya bölgesi için haklarını
anlaşma ile alarak uygulayan bağımsız yatırımcıdır.
Bölge Franchise Alan (Area Franchisee): Franchise veren, pazarın belli
yükümlülüklerini ve haklarını belli bir coğrafi alanda bölge franchise alana
devreder. Bölge franchise alan bazı sistemlerde alt franchise alanlara işletme
açtırabilir, bazı sistemlerde sadece kendisi işletmeler açabilir. Bölge
franchise alan, sistemin gereklerine göre, adeta bir franchise veren gibi alt
franchise alanın seçimi, işletme yeri seçimi, eğitim, denetim, mal ve hizmet
temini vb. gibi işlevlerin bir veya bir kaçını üstlenebilir.
Alt Franchise Alan (Sub Franchisee): Bölge franchise alan tarafından
sistemi ve markayı kullanma hakkı anlaşma ile verilen kişi veya firmadır. Bazı
sistemlerde anlaşma doğrudan bölge franchise alan ile alt franchise alan
arasında yapılırken, bazı sistemlerde franchise veren anlaşmaya kendisi taraf
olmaktadır.
Masterfranchise Alan (Master Franchisee): Yurt dışında geliştirilmiş bir
sistem ve markanın belli bir ülkede kullanma haklarını alan kişi veya kurumdur.
Bazen sadece masterfranchise alanın işletme açmasına izin verilirken,
çoğunlukla kendi altında franchise satış hakkı da verilir. Bazı sistemlerde
verilen franchise’lar masterfranchise alana bağlıyken, bazılarında doğrudan
yurtdışındaki merkeze bağlı olurlar.
Sistem (Franchise System): Franchise ilişkisi kapsamındaki kural
ve görevlerin bütününü tanımlar. Faaliyet konusu işin yapılacağı yerin seçimi,
kurulması, işletme prosedürleri, satış teknikleri, markaların kullanımı,
personelinin eğitimi, işletmenin denetimi, franchise alanların seçimi,
franchise anlaşması gibi konular belirlenir.
Franchise Giriş
Bedeli (Franchisee Fee):
Franchise alanın/franchisee’nin, sisteme girmek için
başlangıçta isim, marka veya sistemi kullanma hakkı karşılığında
franchisor’a ödediği bedel/giriş parasıdır.
Franchise Kullanım Bedeli (Franchise Fee/Royalty): Franchise alanın işletme süresince sistemi ve markayı
kullanması karşılığında franchise verene ödediği bedeldir. Genellikle aylık,
bazen haftalık alınan bu bedel, yıllık ciro/hasılat veya kârın belli bir oranı,
belli bir yüzdesi (Royalty) olabileceği gibi, başka büyüklüklere, örneğin
işletme alanına veya hizmet birimi adedine göre de alınabilir. Kullanım bedeli
için bir taban sınır konabileceği gibi, aylık sabit bir ödeme de alınabilir. Ayrıca
imtiyaz veren, verdiği destek hizmetleri için ek ödeme isteyebilir. Bu ödeme,
imtiyaz verenin verdiği hizmetler dolayısıyla yaptığı masrafların
karşılanmasına yöneliktir.
Reklam Fonu (Advertising Fee): Çoğu sistemlerde merkezden yapılan
toplu reklam harcamaları için bir fon kurulur ve franchise alanlardan katkı bedeli toplanır. Bu bedel genellikle franchise alanın yıllık ciro/hasılat
veya kârıyla orantılı olarak tespit ve tahsil edilir.
Franchising Sistemi; Bağımsız
girişimcilere tüketici kitleleri tarafından tanınan ve tercih edilen bir ürün
ve/veya hizmetin sunumunu belirli işletmecilik yöntem ve standartları altında
gerçekleştirmelerine imkân tanımakta, franchise alan girişimcinin, franchise
veren firmanın işe yönelik sürekli yardım ve desteği ile daha önce tecrübe
sahibi olmadığı bir işi başarı ile yürütebilmesini ve maliyetlerini büyük
ölçüde azaltmasına imkân vermektedir. Franchising sisteminde, franchise veren
firma belirli bir sözleşmeye dayalı olarak franchise alan bir girişimciye
belirli bir bölgede, yeterli bir hizmet desteği altında ürününü satma
imtiyazını /ayrıcalığını vermektedir.
II-
FRANCHİSİNG’İN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
Franchising'in
serbestlik anlamına gelen ilk kullanımı Orta Çağ Avrupası’na dayanmakla
birlikte, franchising sistemini kullanarak mallarının dağıtımını ve pazara
sunumunu gerçekleştiren ilk firma 1863 yılında Singer Dikiş Makinaları şirketi
olmuştur. Böylece, ABD'de başlangıçta oldukça dar kapsamlı olarak imtiyaz
sözleşmesi şeklinde değerlendirilen bir "Franchise sözleşmesi" ile
işletmenin bayilere ürünlerinin satışı için imtiyaz hakkı verildiği dönem
başlamıştır.
Franchising sisteminin
yaygın olarak kullanıldığı ilk sektörler otomobil endüstrisi, içki
şişeleyicileri endüstrisi ve petrol endüstrisi olmuştur. Bu yolla belirli
bölgelerde üreticiler franchise vermek suretiyle bağımsız franchise alanları
kullanarak, geniş bir pazar kesimine düşük bir harcamayla ulaşmışlar ve
finansal açıdan oldukça güçlenmişlerdir. Üretici firmalar franchising
sisteminin sunduğu fırsatı değerlendirerek, bağımsız franchise alanlara kendi
ürünlerinin dağıtım ve satış hakkı imtiyazını vererek bir yandan kârlı duruma
geçmeyi başarmışlar, bir yandan da ülke genelinde ortak firma imajını taşıyan
büyük bir bayilik ağına sahip olmuşlardır.
Franchising sistemiyle
çalışan yaklaşık 60 iş kolu mevcuttur. Bunlar arasında; Otomobil Kiralama,
Otomobil Servis Ürünleri, İş Yardım Servisleri, İş Araçları, Giyim ve Ayakkabı,
Yapı, Dekorasyon, Bilgisayar, Kozmetik, Perakende Şatış Mağazaları, Eğitim,
Yiyecek, Sağlık Ürünleri, Ev Aletleri, Kuru Temizleme, Fast-Food, Turizm ve Otelcilik,
Lokanta, vb. sektörler bulunmaktadır. Özellikle hizmet sektöründe çeşitlendirme
hızla artmaktadır.
Franchising
Sisteminin Kaydettiği Önemli Aşamalar:
1)
"İlk Kuşak Franchising” Ya Da
"Geleneksel Franchising”
şeklinde
isimlendirilen aşama, ülkemizde de yaygın olarak görülen "Bayilik
sistemleri, bu aşamaya en iyi örnektir.
2)
"Ayrıcalıklı Franchising/Sistemleri"
Yada "İkinci Kuşak Franchising"
olarak
da adlandırılan bu aşama/sistem ABD'de 1950'li yıllarda görülmeye başlanırken,
İngiltere'de 1960'lı yıllarda ortaya çıkmıştır. Ayrıcalıklı sistemlerde
başarılı bir franchise veren ışletme, sahip olduğu belirli bir ismin, markanın,
belirli bir pazarlama stratejisi dahilinde bağımsız bir franchise alan
girişimci tarafından kullanılabilmesi için imtiyaz vermektedir. Franchise
verenin taraflar arasında gerçekleştirilen bir sözleşme sonucunda franchise
alan üzerinde sürekli bir denetimin görüldüğü ayrıcalıklı sistemlerde ayrıca, franchise
veren franchise alana sürekli bir iş desteği de sağlamaktadır. Franchising
sisteminin gelişim sürecinde ulaştığı yeni bir aşama olan ayrıcalıklı sistemler,
aynı zamanda franchising sistemi üzerine günümüzde yapılan tanımlama ve
açıklamalara baz teşkil etmektedir. Hızlı yemek servisleri, lokantalar,
oteller, perakende satış mağazaları, kiralama hizmetleri, danışmanlık
hizmetleri vb. alanlarda ayrıcalıklı franchising türü kullanılmaktadır.
3) Franchısing'in Gelişim Sürecinde Ortaya
Çıkan Bir Başka Türü İse "Değişim Yöntemi”Dir. Değişim yöntemi
franchising sistemi, franchise alan konumundaki bağımsız bir işletmecinin
franchise veren durumundaki firma ile aynı sektörde yer alması itibariyle,
sahip olduğu işini franchise verenin ticari isim ve işletmecilik yöntemi
altında sürdürmesi ile kurulan bir ticari ilişkidir. Bir başka deyişle, değişim
yöntemi franchising sisteminde franchise alan işletmeci tecrübe sahibi olmadığı
bir alanda yeni bir iş kurmakta, işini bir başka franchise veren şirketin
ticari ismi ve işletmecilik yöntemi altında devam ettirmektedir. Değişim
yöntemi, franchising yapılan değerlendirmeler çerçevesinde var olan bir işin
"Ayrıcalıklı franchising" sistemine dönüşümü olarak da görülebilir.
-
Türkiye'de
franchising kavramı 1985 yılında ilk Mc Donald's zincirinin kurulması ile
birlikte tanınmıştır. Bu süreçte, kurulan franchise zinciri mağazalarda
tüketicilere yalnız belirli ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte ürün ve
hizmetlerin sunumuyla sınırlı kalınmamış, aynı zamanda bir yaşam biçimini
oluşturan tüketim modelleri de sunulmuştur.
- Franchising
sistemiyle kurulan satış noktalarında standartlara dayalı işletme yöntemlerinin
kullanımı sonucunda sistemin uygulandığı sektörlerde rekabet ortamı canlanmış,
tüketicilerin yıllardır duydukları ancak ulaşamadıkları markalara ulaşmaları imkânı
doğmuştur. Bu sistemle Türk girişimciler dünya çapında tanınmış markaların isim
ve işletmecilik kullanım imtiyaz hakkını alarak ve franchise veren şirketin
standartlarına uygun satış noktaları açarak hem kendilerine, hem tüketicilere,
hem de ülke ekonomisine önemli katkılar sağlamışlardır. Türkiye'de 1985
yılından bu yana hızla yayılan franchising sistemiyle büyümeyi tercih eden
firma ve markalar arasında öncelikle yurtdışından gelen yabancı markaların yer
aldığı göze çarpmaktadır. Uluslararası franchising sistemiyle yerel pazara
giren uluslararası firmaların yerel girişimcileri franchise vermeye
yönlendirdiği düşünülürse, Türkiye'de de bu süreçte franchise veren yerel
firmalar da önemli ölçüde ortaya çıkmıştır.
Franchising
Sisteminin En Önemli Özellikleri:
1)
Franchise vermek için öncelikle
ortada başarılı çalışan bir işletme, denenmiş bir sistem, tanınmış bir marka
olmalıdır. Ancak başarısı kanıtlanmış bir iş başkalarına satılabilir. Bireysel
yatırımcı, eğer kendi olanakları ile becerebileceğinden daha fazla kazanacağına,
daha verimli çalışacağına, işinin daha başarılı ve kalıcı olacağına inanırsa
böyle bir ilişkiye girmek ister. Hiç
kimse, kendi becerebileceğinden daha az kazanmak için başkasının sistemini
kullanmaz, başkasının markası için çalışmaz. Franchising,
sözleşmeye dayalı dikey bütünleşmiş bir sistemdir. Franchising, franchise
verenin belirli bir marka altında sunduğu ürün ya da hizmetin yine kendi kurmuş
olduğu bir iş modeline göre franchise alan tarafından dağıtımına imkân sağlamaktadır.
2) Franchising, sistemin işleyiş süreci boyunca
franchise veren firmaya franchise alan üzerinde kontrol yetkisi veren bir
faaliyetler bütünüdür. Franchise
işinde, katı disiplin kuralları geçerlidir. Taraflar, aralarında uzun süreli
bir anlaşma yaparlar. Sistemin uygulama esasları net olarak belirlenmiştir. İşi
başarıya götüren çalışma kuralları kesin olarak tanımlanmıştır. Aynı markayı
taşıyan her işletmede aynı standartlara sahip ürün ve/veya hizmet sunulur. Hizmet kalitesini sağlamak için
başlangıçta ve sonrasında çalışanlara ve yatırımcılara sürekli eğitim verilir. Anlaşma
süresince sıkı denetim uygulanır. Franchise
verenin sistemin işleyiş sürecinde franchise alan üzerindeki kontrolü, söz konusu
imtiyaz verilen işin anlaşma ile belirlenen belirli bir standart ve yönteme
göre işletilmesi gerekliliğinden kaynaklanmaktadır.
3)
Franchising, franchise verenin franchise alana yönelik işin kurulması,
organizasyon ve yönetim modelinin hazırlanması, pazarlama faaliyetlerinin
gerçekleştirilmesi, personelin eğitilmesi ve bu kapsamda değerlendirilebilecek
diğer işletme faaliyetleri ile ilgili olarak yardımcı ve destek olması
konusunda zorunluluk getiren bir yapıdır.
Franchise verenin yardımları daha mikro düzeyde değerlendirildiğinde; satış
yerinin seçimi ve dizaynı, araç gereç ve ekipmanların satın alımı, işin
yürütülmesine yönelik personelin ve yöneticilerin eğitimi, reklam ve tanıtım
yardımı, standart işletme yöntemlerinin kullanımı, mal ve hizmetlerin merkezi
satın alımı ve finansal yardım şeklinde ele alınabilir.
4) Yapılan
işi “franchise” olarak adlandırmak için, franchise verenin, franchise alan
yatırımcıdan bir bedel alması şarttır. Franchise vermek bir anlamda “sistem/marka
satmak” olarak da adlandırılabilir. Dolayısıyla satılan marka veya sistem para
etmelidir. Eğer franchise veren bunun
karşılığında hiç bir bedel talep etmiyorsa, “sistem satmıyor” demektir. Bu
durumda franchise sisteminin gereği olan çalışmayı yapması ve desteği vermesi
de beklenemez. Yok, eğer franchise sistemini kendi ürettiği bir malı pazarlamak
için kullanıyor ve söz konusu destekleri ürün satış fiyatı içindeki kâından
finanse ediyorsa, fiyatını emsallerine göre yüksek tutuyor demektir. Franchising, franchise alanın kendisine sunulan işletme imtiyazına karşılık, belirli
bir başlangıç franchise ücreti, satışlarının belirli bir oranını royalty bedeli
ve reklam harcamaları katkı payı bedeli şeklinde franchise verene ödemesini
gerektirir.
Franchising Sisteminin Sınıflandırılması:
Franchise
sistemleri, ağırlıklı olarak mal veya hizmet pazarlamalarına bağlı olarak iki
ana gruba ayrılır.
1) Ürün ve Marka Franchise Sistemi (Product
And Tradename Franchising); Belli ürünleri satan
perakendecilerin, tek hizmet markası ve işletme sistemi ile çalışmalarıdır.
Ürünleri sağlayan üreticinin kendisi olabileceği gibi, birçok üreticiden mal
alan toptancı da olabilir. Franchise alanın satış esnasında verdiği hizmet de
önem taşır ama, esas olarak yapılan iş ürün satışıdır. Bu açıdan bayiliğe
benzer ancak disiplin ve destek içerir. Mevcut bayilik sistemlerinin hızla
franchising’e dönüştüğü görülmektedir. Otomobil satıcıları, benzin
istasyonları, meşrubat üreticileri, mobilyacılar, beyaz eşya satıcıları,
elektronik eşya satıcıları, konfeksiyoncular, vb. bu gruba örnek olarak gösterilebilir.
2) İşletme Franchise Sistemi (Business
Format Franchising); Belli hizmetleri sunan perakendecilerin, işletme sistemini
başkalarına öğrettiği, onları sürekli olarak denetlediği, desteklediği ve bunun
karşılığında bir bedel aldığı sistemlerdir. Kullanılan ham ve mamul maddelerin
belli kaynaklardan sağlanması, hatta franchise verenden alınması öngörülmüş
olsa bile, işletmede verilen hizmetin öne çıktığı sistemler bu kapsama girer.
Otelciler, fastfoodcular,
perakende
satış mağazaları, kiralama ve danışmanlık hizmetleri, vb. bu gruba örnek olarak gösterilebilir.
3) Ulusal Ve
Uluslararası Franchising: Franchising Sözleşmesi bir ülke sınırları
içerisinde, şehirler ya da bölgeler arasında yapılıyorsa Ulusal Franchising,
iki ülke arasında yapılıyorsa (franchise alan ve franchisor farklı ülkelerde
ise) Uluslararası Franchising'den söz edilebilir.
III- FRANCHİSİNG
İŞLEMLERİNİN KURUMLAR VERGİSİ
AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
Franchising işlemlerinin temelini
taraflar (Franchisor ve Franchisee) arasında yapılan anlaşma oluşturmaktadır.
Söz konusu anlaşma nedeniyle franchising işlemlerinden elde edilen gelir vergi
mevzuatımız açısından gayrimenkul sermaye iradı olarak değerlendirilmektedir. Zira,
gayrimenkul sermaye iradının tanımlandığı GVK'nun 70.maddesinin 5 no.lu bent
hükmünde; arama, işletme, imtiyaz, marka ticaret unvanı vb. haklarla birlikte
sanayi, ticaret ve bilim alanlarında elde edilmiş bir tecrübeye ait bilgilerle,
gizli bir formül veya bir imalat usulü üzerindeki kullanma hakkı veya kullanma
imtiyazı gibi haklar ve bu hakların kullanılması için gerekli malzeme ve
teçhizat bedelleri ile bu hakların sahipleri, mutasarrıfları, zilyetleri veya
kiracıları tarafından kiraya verilmesinden elde edilen iratların gayrimenkul
sermaye iradı sayılacağı öngörülmüştür. Gayrimenkul sermaye iratları Kurumlar
Vergisine tabidir.
-
Franchising işlemlerinde her iki tarafın tam mükellef olması durumunda
Franchisor, Franchisee'nin borçlandığı ve ödemek zorunda olduğu bedel
mukabilinde fatura düzenleyerek yasal kayıtlarında gelir, Franchisee ise gider
olarak gösterecektir.
- Franchise
veren (franchisor) dar mükellef ise, yurtdışına ödenen franchise giriş bedeli (franchisee fee)
reklam fonu (advertising fee) ödemesi, masraf
paylaşımı hizmetleri karşılığında yapılan ödemeler, royalti, lisans ücreti,
telif hakkı, isim hakkı, patent hakkı, vb. ödemeler, yurt dışındaki
hak sahibi açısından gayri maddi hak kazancı
olması nedeniyle, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun
70, 94.maddesi ve geçici 67.maddesi
ile 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun
1, 2, 3, 14, 15, 21, 24, 25, 30 ve 31.maddeleri gereği vergi tevkifatına,
kurumlar
vergisi kesintisine (stopaja)
tabi olup, kurumlar vergisi tevkifatına
tabi söz konusu kazanç ve iradları nakden veya hesaben ödeyen
veya tahakkuk ettiren gerçek ve tüzel kişiler tarafından “Muhtasar Beyanname” ile ilgili vergi dairesine beyanda
bulunularak -(İkili anlaşma varsa ilgili anlaşmadaki oran üzerinden, ikili anlaşma yoksa genel oran üzerinden)- stopajının ödenmesi gerekir.
-
Bu arada, franchising ödemeleri üzerinden
yapılacak vergi tevkifatları için ilgili ödemenin yurtdışına transfer
anının beklenmemesi, gider olarak dönem
kazancına intikal ettirildiği tarihte anılan tevkifatın yapılması
gerekmektedir. Ancak, hemen belirtilmesi gerekir ki, yapılan sözleşme gereği ödemelerin
transfer dönemi içinde periyodik bir şekilde yapılması halinde tevkifat zamanı
olarak yurtdışına transferin yapıldığı tarih dikkate alınmalıdır.
Nakden ödeme:
Tevkifat konusu bedelin fiilen ödendiği durumdur.
Hesaben ödeme:
Tevkifata konu kazanç ve iradı ödeyenleri istihkak sahiplerine karşı borçlu
durumda gösteren her türlü kayıt ve işlemleri ifade eder.
Örnek
1: Türkiyede Fast-Food sektörü üzerine faaliyet
gösteren A firmasının, ABD kökenli Mc Donald's firmasıyla olan “Mc Donald's
zinciri” işletme sözleşmesini 01.01.2020 tarihinde yıllık 250.000-USD olmak
üzere beş yıllığına toplam 1.250.000-USD royalty-isim hakkı karşılığı yelilediğini,
sözleşme şartlarına göre 01.01.2020 tarihinden itibaren “Mc Donald’s” hizmet
yerlerinde servis edilen/sunulan hamburgerler/hamburger etleri ve soslarının
bizzat orijin/orjinal olarak ABD’den getirileceği/ithal edileceği, Ayrıca, aynı
hizmet yerlerinde Türk usulü orijinal “Adana Kebap”, “Urfa Kebap”, “Ciğer Şiş”
ve “Beyti Kebap” çeşitlerinin de servis edileceğini, anlaşma gereği A
firmasının “Mc Donald's” firmasına 50.000-USD franchise giriş bedeli (franchisee fee),
75.000-USD reklam fonu (advertising fee) ve merkezi yönetim giderleri katkı
payı ile 2020 ilk altı aylık dönem için 125.000-EUR royalti - lisans ücreti,
isim hakkı, altında ödeme yaptığını/yapacağını varsayalım.
-
A firmasının Yurtdışına (Mc.Donald’s)’a yaptığı veye yapacağı söz konusu
ödemeler, yurt dışındaki hak sahibi (Mc.Donald’s firması) açısından gayri maddi
hak kazancı olması nedeniyle, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun 70,
94.maddesi ve geçici 67.maddesi ile 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 1,
2, 3, 14, 15, 21, 24, 25, 30 ve 31.maddeleri gereği vergi tevkifatına, kurumlar
vergisi kesintisine (stopaja) tabi olup, kurumlar vergisi tevkifatına tabi söz
konusu kazanç ve iradları nakden veya hesaben ödeyen veya tahakkuk ettiren
gerçek ve tüzel kişiler tarafından “Muhtasar Beyanname” ile ilgili vergi
dairesine beyanda bulunularak -(İkili anlaşma varsa ilgili anlaşmadaki oran üzerinden
“% 10”, ikili anlaşma yoksa genel oran üzerinden “% 20”)- Türkiye ile ABD arasında var olan “ÇVÖA”
gereği % 10 oran ve brüt tutar üzerinden stopajının ödenmesi gerekir.
IV- FRANCHİSİNG
İŞLEMLERİNİN KATMA DEĞER
VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
- Franchising
işlemleri, söz konusu hizmetlerden Türkiye’de yararlanılması nedeniyle 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 1, 4, 6, 8, 9,
10, ve 24.maddesiyle, ilgili diğer mali mevzuat hükümleri gereği Katma Değer
Vergisine tabidir.
Örnek
2: Yukarıda (Örnek 1’de) yer alan A firmasının, herhangi bir ithalatı
olmadığını, A firmasının Yurt dışına (Mc Donald’s firmasına) yaptığı söz konusu
ödemeler (Toplam 250.000-USD) KDV’nin matrahı olup, A firması, bağlı bulunduğu
vergi dairesine sorumlu sıfatıyla 2 Nolu KDV Beyannamesiyle beyanda bulunarak
tekabül eden KDV’yi ödemesi gerekir.
Tarafları
Yurt İçinde Bulunan Franchising İşleminde; Franchisor,
tahakkuk eden bedel karşılığında düzenleyeceği faturada katma değer vergisini
hesaplayarak ilgili döneme ilişkin vereceği KDV beyannamesinde bu vergiyi beyan
edecektir. Franchisee açısından ise yüklenilen KDV indirim konusu
yapılabilecektir.
Franchising'i
Verenin Dar Mükellef Kurum Olması Halinde; Bedeli ödeyen
taraf (yurt içindeki), Karma Değer Vergisi Kanunu’nun 1, 4, 6, 9, 10, 24, 40,
41 ve 46. Maddeleri uyarınca sorumlu sıfatıyla katma değer vergisini tahsil
ederek, 2 no.lu Katma Değer Vergisi Beyannamesi ile beyan edip ödeyecek ve aynı
zamanda bu vergiyi (KDV’yi) ilgili olduğu dönemde indirim konusu
yapılabilecektir. Bu
noktada, KDV Kanunu’nun 24.maddesi gereği ortaya çıkabilecek kur farklarının
da dikkate alınması zorunludur. Söz konusu kur
farkları katma değer vergisinin beyan edildiği tarih ile söz konusu yurtdışı
ödemelerin hesaplara intikal ettirilme dönemi (dövizlerin yurt dışına transfer
tarihi) arasında meydana gelecek kur farkları olup, oluşan kur farkı üzerinden
KDV hesaplanması yapılarak, KDV Kanunu’nun 24.maddesi, 117 sayılı Katma Değer
Vergisi Genel Tebliği’nin “4.2.Matrahta Değişiklik” başlıklı mevzuat hükümleri
ile Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın konuya ilişkin Muktezaları {Örneğin: 1) “... Bedeli döviz olarak ifade edilen işlemlerde, işlem tarihi
ile nakten veya hesaben tahsil edildiği tarih arasındaki kur farkı bedelin bir
unsuru olarak işleme ait oran üzerinden katma değer vergisine tabi
olacaktır.....” (Maliye Bakanlığı’nın 04.08.1995 tarih ve 53532 Sayılı Muktezası),
2) “...Katma değer vergisine tabi bir mal teslimi veya hizmet
ifasına bağlı olarak ortaya çıkan vade farkı, faiz, fiyat farkı ve mahiyet
olarak bunlardan farklı olmayan kur farkları Kanununun 24’üncü maddesi uyarınca
vergiye tabi işlemin matrahına dahil edilerek vergilendirilmektedir...” (Maliye
Bakanlığı’nın 19/10/2006 Tarih ve 82206 Sayılı Muktezası)} gereği KDV Düzeltme
Beyannamesiyle ilgili vergi dairesine beyan edilmesi gerekmektedir.
V- FRANCHİSİNG
İŞLEMLERİNİN DAMGA VERGİSİ VE
HARÇLAR AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
Franchising
sisteminin, zorunlu unsuru olan ve belirli bir bedel ihtiva eden sözleşmeler,
488 sayılı Damga Vergisi Kanunu'na ekli (1) sayılı tablonun 1-1 bölümünde yer alan
akitlerle ilgili kâğıtlar kapsamında olmalarından dolayı Damga Vergisi Kanunu’nun 1, 3, 4, 5, 14, 24 ve
26.maddesi gereği Damga Vergisine tabi tutulacaktır.
- Tarafları yurt içinde
bulunan franchising işlemleriyle ilgili düzenlenen sözleşme veya sözleşme
yerine geçen belgeler franchisor ve franchisee açısından genelde iki nüsha
düzenlenmekle beraber sözleşmenin tek nüshası Damga Vergisine tabi
tutulacaktır. Taraflardan birinin (Franchisor) yurtdışında olması halinde de
düzenlenen Franchising anlaşmalarının Damga Vergisine tabi tutulması gerekmektedir.
- Öte
yandan, Franchising sözleşmelerinin noter vasıtasıyla düzenlenmesi ve Türkiye’de
tescilinin yaptırılması durumunda, 492 sayılı Harçlar Kanunu’nun 38.maddesine
göre noter harcına ve aynı Kanun’un 108.maddesine göre de başvuru ve sicil
kayıt (tescil) harcına tabi olup, ödenen ve ödenecek söz konusu Damga Vergisi
ve harçlar Katma Değer Vergisinin matrahına dahil edilmelidir.
Örnek
3: Yukarıda (Örnek 1’de) yer alan A firmasının, “Mc
Donald’s” firmasıyla 01.01.2020 tarihinde yaptığı 1.250.000-USD işletme
sözleşmesi (royalty-lisans, isim hakkı sözleşmesi) tutarı üzerinden binde 9,48
(% 0,948) Damga Vergisi ödemesi gerekir. Ayrıca, Ödenen Damga vergisi ve harçlar
KDV matrah unsurudur. Bunlardan KDV alınması gerekir.
VI- FRANCHİSİNG İŞLEMLERİNİN GÜMRÜK KIYMETİ
AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
Gümrük
Yönetmeliğinin 56.maddesi ile 29044/28.06.2014 sayı ve tarihli Resmi Gazetede
yayınlanan Gümrük Kıymetine İlişkin 2
Sayılı Gümrükler Genel Tebliği gereği; Franchising
işlemleriyle ilgili olarak yurtdışına ödenen franchise
giriş bedeli (franchisee fee) reklam fonu (advertising
fee) ödemesi, masraf paylaşımı hizmetleri karşılığında yapılan ödemeler ile
franchise kullanım bedeli/franchise
fee (royalty)’nin ithal eşyasının gümrük kıymetine
eklenebilmesi için söz konusu ücretlerin,
a) Kıymeti belirlenecek eşya ile ilgili
olması ve
b) Kıymeti belirlenecek eşyanın satış
koşulu olarak yapılmış olması,
Gerekmektedir. Bu şartların her ikisini bir arada taşıyan söz konusu ücretlerin
ithal edilen eşyanın gümrük kıymetine eklenmesi gerekir.
Örnek
4: Yukarıda (Örnek 1’de) yer alan A firmasının, 01.01.2020 tarihinden
itibaren “Mc Donald’s”larda sattığı hamburgerlerde kullandığı etleri ve sosları
ABD’den getirdiğini/ithal ettiğini, 2020 yılı ilk altı aylık dönemde ithal
edilen et ve sos tutarının 300.000-USD olduğunu, A firmasının “Mc Donald's”
firmasına 50.000-USD franchise giriş
bedeli (franchisee fee), 75.000-USD reklam fonu (advertising fee) ve merkezi
yönetim giderleri katkı payı ile 2020 ilk altı aylık dönem için (Bu döneme
tekabül eden) 125.000-EUR royalti - lisans ücreti, isim hakkı, patent hakkı,
vb. ödeme yaptığını/yapacağını varsayalım. A firmasının Yurt dışına (Mc
Donald’s firmasına) yaptığı/yapacağı söz konusu ödemeler (Toplam 250.000-USD) Gümrük
Kıymetinin bir unsuru olup; A firmasınca, 300.000-USD’lık Serbest Dolaşıma
Giriş Beyannamesi veya Beyannameleriyle ilişkilendirilerek ilgili Gümrük
İdaresine beyanda/Gümrük Yönetmeliği’nin 53.maddesine göre tamamlayıcı beyanda
bulunularak tekabül eden gümrük vergilerinin ödenmesi gerekir.
a) Royalti Ücretinin İthal Edilen Eşya
İle İlgili Olması Koşulu:
1) Franchising sözleşmesi
kapsamında devredilen haklar ithal konusu eşyada cisim buluyorsa veya ithal
eşyası söz konusu haklar kullanılarak imal ediliyorsa, royalti ücreti ithal
eşyası ile ilgilidir. Eğer ithal eşyası royalti ücreti ödenen marka ile
bağlantılı ise bu ücretin ithal eşyası ile ilgili olduğu kabul edilir.
2) Aksine bir delil
olmadıkça royalti ücreti,
a) İthal edilen
eşyanın fiyatı, miktarı veya tutarına bağlı olarak belirleniyorsa,
b) Aynı durumda ithal
edilip satılan eşyanın yeniden satışına bağlı olarak hesaplanıyorsa,
c) İthal edildikten
sonra sulandırma, ambalajlama veya montaj gibi küçük işlem gören eşyada işlem
sonrası elde edilen ürüne bağlı olarak hesaplanıyorsa,
İthal edilen eşya
ile ilgilidir.
3) İthal eşyasının,
küçük işlemler haricindeki imalat nedeniyle bir başka eşyanın bünyesindeki
maddelerden biri veya bir parçası olması, royalti ücretinin ithal edilen bu
eşya ile ilgisinin kurulmasına engel teşkil etmez. Royalti ücretinin ithal edilen eşyanın yanında diğer eşya, hak veya
hizmetleri de kapsaması durumunda, toplam ücretin sadece nesnel ve ölçülebilir
verilere dayanılarak eşya ile ilgisi kurulup hesaplanabilen kısmı ithal edilen
eşyanın gümrük kıymetine dahil edilir. Ödenen veya ödenecek royalti
ücretinin hesaplanabilmesi halinde nesnel ve ölçülebilir verilerin bulunduğu
kabul edilir.
b) Royalti Ücretinin İthal Eşyasının
Satış Koşulu Olması:
1) Franchising
sözleşmesi kapsamında ödenen royalty/royalti ücretinin kıymeti belirlenecek
eşyanın satış koşulu olması, ithal edilen eşyaya ilişkin olarak ithalatçı
tarafından yapılan veya yapılacak royalti ödemesinin ihracatçı ve ithalatçı
arasındaki alım-satımın gerçekleşmesinde vazgeçilmez ve esaslı bir unsur
olmasını ifade eder.
2) Alıcının royalti
ücretini satış koşulu olarak ödeyip ödemediğinin tespitinde belirleyici
unsurlardan biri, alıcının söz konusu eşyaları royalti ödemesi yapmadan alıp
alamayacağıdır. Royalti ücreti satışın koşulu olarak ödendiği sürece üçüncü
kişiye ödeme yapılmasının satıcıya yapılan ödemeden bir farklılığı yoktur.
Üçüncü taraflara ödenen royalti ücretleri de dahil olmak üzere royalti
ödemesinin ithal edilen eşyaların satış koşulu olarak yapılıp yapılmadığının
tespit edilmesi için her olay bazında, satış anlaşması, franchising (royalty)
sözleşmesi ile diğer ilgili bilgiler arasındaki bağlantı da dahil olmak üzere
satış ve ithalatı ilgilendiren tüm faktör ve belgelerin ayrıntılı olarak değerlendirilmesi
gerekir.
3) Royalti ödemesinin satış koşulu olup olmadığının tespitinde;
a) Franchising
sözleşmesi, satış sözleşmesi veya ilgili dökümanlarda royalti ödemesine bir
atıfta bulunulması,
b) Franchising veya Royalti
sözleşmesinde eşyaların satışına ilişkin bir atıfta bulunulması,
c) Franchising/royalty
sözleşmesi veya satış sözleşmesi şartlarına göre; satış sözleşmesinin, royalti
ücretinin franchisor’a ödenmemesi sebebiyle söz konusu sözleşmeye aykırı
davranıştan dolayı sona ereceği şeklinde bir hüküm içerip içermediği,
d) Franchising/royalty
sözleşmesinde, royalti ücretinin ödenmemesi durumunda imalatçının/franchisee'nin
franchisor’un hakları ile ilişkili eşyayı/hizmeti imal etmesini, ifasını veya
satmasını yasaklayan bir hüküm bulunması,
e) Franchising/royalty
sözleşmesinin, kalite kontrolünü aşan, franchisor’un imalatçı ve ithalatçı
arasındaki üretim veya satışı kontrol edebilmesine imkân veren hükümler
içermesi,
Hususları dikkate alınır. Söz konusu
şartlardan en az birinin bulunması halinde royalti ödemesi eşyanın satış
koşuludur.
Marka Kullanımına İlişkin Royalti
Ücretleri:
1) İthalatçının marka
kullanmak karşılığında ödediği veya ödeyeceği royalti ücretinin eşyanın gümrük
kıymetine ilave edilebilmesi için, aşağıdaki şartlardan en az birinin
mevcudiyeti gerekli ve yeterlidir.
a) Marka için
ödemelerde; söz konusu marka ithal eşyasına eklenmiş veya seyreltme,
karıştırma, sınıflandırma, basit montaj gibi önemsiz bir işçilik sonrası
eklenmiş ise, royalti ücreti, aynı durumda yeniden satılan veya ithal
edildikten sonra sadece önemsiz işlemden geçen eşyaya ilişkin ise,
b) Eşya, ithalattan
önce veya sonra yapıştırılan ve royalti ücretinin ödendiği marka altında
pazarlanıyorsa,
c) Alıcı, bu tür
eşyayı satıcı/franchisor ile ilişkisi olmayan diğer satıcılardan temin etme
özgürlüğüne sahip değilse.
Franchising İşlemleri Sonucu Doğan Royalti
Ücretinin İlgili Gümrük İdaresine Beyan Edilmesi:
1) İthal eşyasının
gümrük kıymetine eklenmesi gereken, franchising işlemleriyle ilgili olarak yurtdışına ödenen franchise giriş bedeli (franchisee
fee) reklam fonu (advertising fee) ödemesi, masraf paylaşımı hizmetleri
karşılığında yapılan ödemeler ile franchise kullanım
bedeli/franchise fee (royalty) tutarının ithal anında belirli olması
durumunda, söz konusu ücret ithal anında gümrük kıymetine dahil edilerek beyan
edilir.
2) İthal eşyasının
gümrük kıymetine dahil edilmesi gereken, ancak tutarı ithalattan sonra belli
olacak söz konusu ücretlerle (gümrük kıymet unsurlarıyla) ilgili olarak, Gümrük
Yönetmeliğinin 53.maddesi çerçevesinde istisnai kıymetle beyanda bulunulur.
3) Royalti tutarının
net veya brüt satış hasılatı veya kâr üzerinden hesaplanması gereken
durumlarda, yükümlülerin talebi ve gümrük idaresinin uygun bulması şartıyla,
ithal eşyasının gümrük kıymetine dahil edilecek royalti ücreti, eşyanın FOB
bedeli esas alınarak sözleşme gereği net veya brüt satış hasılatı veya kârına
uygulanacak royalti oranına göre yapılacak uygun bir paylaştırma sonucunda
hesaplanır. Bu durumda, Gümrük Yönetmeliğinin 53 üncü maddesinin ikinci,
üçüncü, dördüncü ve altıncı fıkralarına göre işlem yapılır. Tamamlayıcı beyan,
royalti ücreti ödemesinin tahakkuk ettiği ayı takip eden ayın yirmi altıncı (26)
günü akşamına kadar verilir ve vergileri de aynı süre içinde ödenir.
4) Royalti ücreti
ödemelerinin dönemsel olarak belirlendiği durumlarda, yükümlünün talep etmesi
ve gümrük idaresinin izin vermesi şartıyla; royalti ücretlerinin dönemsel
olarak beyan edilmesi mümkündür. İzin talebinde Ek-1’de yer alan form kullanılır. İlgili sözleşmeler ve onaylı çevirileri de
talep yazısına eklenir. İzin verilmesi halinde ilgili Gümrük ve Dış Ticaret Bölge
Müdürlüğü ilgili gümrük idarelerini bilgilendirir. Bu izin kapsamında yapılacak
her bir ithalat için ayrıca başvuru yapılması gerekmez. Tamamlayıcı beyan, Ek-2’de yer alan form kullanılarak royalti ücretinin tahakkuk ettiği ayı takip
eden ayın yirmi altıncı günü akşamına kadar ilgili gümrük idarelerine verilir
ve vergileri de aynı süre içinde ödenir. Ödemeye ilişkin bilgi ve belgeler
gümrük idaresince bölge müdürlüğüne gönderilir. Bölge müdürlüğünce; ibraz
edilen bilgi ve belgeler verilen izin çerçevesinde kontrol edilir.
5) İstisnai kıymetle
beyana ilişkin tamamlayıcı beyanların süresi içerisinde verilmemesi nedeniyle
zamanında ödenmeyen gümrük vergileri için eşyanın serbest dolaşıma girişine
ilişkin beyannamenin tescil tarihinden itibaren 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre belirlenen gecikme zammı oranında
gecikme faizi tahsil edilir ve ithalata ilişkin her bir serbest dolaşıma giriş
beyannamesi için 4458 sayılı Gümrük Kanununun 241.maddesinin birinci fıkrası
uyarınca usulsüzlük cezası uygulanır.
6) İthal eşyasının
gümrük kıymetinin bir parçası olmasına karşın gümrük idaresine beyan edilmeyen,
franchising işlemleriyle ilgili olarak yurtdışına
ödenen franchise giriş bedeli (franchisee fee) reklam fonu (advertising
fee) ödemesi, masraf paylaşımı hizmetleri karşılığında yapılan ödemeler ile franchise
kullanım bedeli/franchise fee (royalty) tutarı, vb. gümrük kıymet unsurlarının, ilgili mükellef
tarafından daha önceden sorumlu sıfatıyla 2 Nolu KDV Beyannamesiyle ilgili vergi
dairesine beyanda bulunularak KDV’nin ödendiği durumlarda, gümrük mezvuatı
açısından esas matraha tekabül eden KDV’nin tekrar istenilmemesi fakat, yükümlüsünce/mükellefçe gümrük
yükümlülüğünün başladığı tarihte varlığı ve miktarı bilinen, söz konusu kıymet
unsurlarına ait KDV’nin gümrük idaresi yerine, daha sonraki bir tarihte ilgili Vergi
Dairesine beyan edilerek ödenmesi halinde KDV tutarı açısından bir vergi farkı
oluşmamakla birlikte, gümrük yükümlülüğünün başladığı tarih (SDGB’nin
tescil tarihi) ile vergi dairesine KDV’nin beyan edildiği tarih (3065 sayılı
Katma değer Vergisi Kanunu’nun 39.maddesine göre, Vergilendirme Dönemi: Vergi kesintisi yapmakla sorumlu tutulanlar için bir
ay olup, Kanun’un 41.maddesine göre de: Mükellefler ve vergi kesintisi yapmakla
sorumlu tutulanlar Katma Değer Vergisi beyannamelerini, vergilendirme dönemini
takibeden ayın yirmialtıncı günü akşamına kadar ilgili vergi dairesine vermekle
yükümlüdürler.) arasında
en az 26 günlük bir beyan süresi farkı oluştuğundan dolayı, oluşan bu süre için
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre belirlenen gecikme zammı oranında gecikme faizi alınması ile;
a- İthal edilen eşyada sadece
Katma Değer Vergisi (KDV) varsa, gümrükçe tahsil edilen diğer vergi ve resimler
ile KKDF, vb. bir yükümlülük yoksa, her bir serbest dolaşıma giriş beyannamesi
için Gümrük Kanununun 241.maddesinin birinci fıkrası uyarınca usulsüzlük cezası
uygulanması,
b-
İthal edilen eşyanın gümrükçe tahsil edilen
diğer vergi ve resimlere tabi olması durumunda ise, KDV dışında kalan gümrük vergi ve resimlerinin (varsa Gümrük Vergisi, Özel
Tüketim Vergisi, Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu, Kültür Bakanlığı
Kesintisi/Stopajı, EkMali Yükümlülük, Özel Tüketim Vergisi, vb. ile bunlara tekabül eden KDV’nin) Gümrük
Kanunu’nun 193/3.maddesine -(6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun 51.maddesine göre tespit edilen gecikme zammı oranında
faiz uygulanarak)- göre tahsil edilmesi ile Gümrük Kanunu’nun 234.maddesi, ÖTV
Kanununun 16.maddesi ve KDV Kanunu’nun
51.maddesine göre ceza tatbik edilmesi,
Gerekir.
7)
Franchising
işlemleriyle ilgili olarak, yurtdışına ödenen
franchise giriş bedeli (franchisee fee), reklam fonu (advertising fee)
ödemesi, masraf paylaşımı hizmetleri karşılığında yapılan ödemeler ile franchise
kullanım bedeli/franchise fee (royalty ücreti)’yle ilgili olarak düzenlenen, franchising
sisteminin, zorunlu bir unsuru olan ve belirli bir bedel ihtiva eden
sözleşmeler, 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun
1, 3, 4, 5, 14 ve 24.maddesi gereği Damga Vergisine tabi olup, aynı
Kanun’un 26.maddesi gereği de; Resmi dairelerin ilgili memurları, kendilerine
ibraz edilen kâğıtların Damga Vergisini aramaya ve vergisi hiç ödenmemiş veya
noksan ödenmiş olanları bir tutanakla tespit etmeye veya bunları tutanağı
düzenlemek üzere, vergi dairesine göndermeye mecburdurlar.
-
Franchising sözleşmelerinin noter vasıtasıyla düzenlenmesi ve Türkiye’de
tescilinin yaptırılması durumunda ayrıca, 492 sayılı Harçlar Kanunu’nun
38.maddesine göre noter harcına ve aynı Kanun’un 108.maddesine göre de başvuru ve sicil kayıt (tescil) harcına tabidir.
8)
İthal edilen eşya ile ilgili olarak, söz konusu sözleşmeler ve sözleşme yerine
geçen belgeler nedeniyle ödenen veya ödenmesi gereken damga vergisi, noter
harcı ile sicil kayıt (tescil) harcı, vb. ödemeler 3065 sayılı Karma Değer
Vergisi Kanunu’nun “İthalatta Matrah” başlıklı 21.maddesinin “b” bendi gereği
ithalatta KDV matrah unsuru olup, söz konusu ödemeler bahse konu sözleşmeler
kapsamında ithal edilen eşyalara ilişkin serbest dolaşıma giriş
beyannameleriyle ilişkilendirilip ilgili gümrük idaresine beyan edilerek,
tekabül eden KDV’nin de ödenmesi gerekir.
SONUÇ
Franchise
veren (franchisor) dar mükellef ise, yurtdışına
ödenen franchise giriş bedeli (franchisee fee) reklam fonu (advertising
fee) ödemesi, masraf paylaşımı
hizmetleri karşılığında yapılan ödemeler, royalti, lisans ücreti, telif hakkı,
isim hakkı, patent hakkı, vb. ödemeler, yurt dışındaki hak sahibi açısından
gayri maddi hak kazancı olması nedeniyle, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun
70, 94.maddesi ve geçici 67.maddesi ile 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun
1, 2, 3, 14, 15, 21, 24, 25, 30 ve 31.maddeleri gereği vergi tevkifatına, kurumlar vergisi kesintisine
(stopaja) tabi olup, kurumlar vergisi tevkifatına tabi söz konusu kazanç ve
iradları nakden veya hesaben ödeyen veya tahakkuk ettiren gerçek ve tüzel
kişiler tarafından “Muhtasar Beyanname” ile
ilgili vergi dairesine beyanda bulunularak -(İkili anlaşma varsa ilgili
anlaşmadaki oran üzerinden, ikili anlaşma yoksa genel oran üzerinden)-
stopajının ödenmesi gerekir.
-
Bu arada, franchising ödemeleri üzerinden yapılacak vergi tevkifatları için
ilgili ödemenin yurtdışına transfer anının beklenmemesi, gider olarak dönem
kazancına intikal ettirildiği tarihte anılan tevkifatın yapılması
gerekmektedir. Ancak, hemen belirtilmesi gerekir ki, yapılan sözleşme gereği
ödemelerin transfer dönemi içinde periyodik bir şekilde yapılması halinde
tevkifat zamanı olarak yurtdışına transferin yapıldığı tarih dikkate
alınmalıdır.
Nakden
ödeme: Tevkifat konusu bedelin fiilen ödendiği durumdur.
Hesaben
ödeme: Tevkifata konu kazanç ve iradı ödeyenleri istihkak sahiplerine karşı
borçlu durumda gösteren her türlü kayıt ve işlemleri ifade eder.
Franchising
işlemleri, söz konusu hizmetlerden Türkiye’de yararlanılması nedeniyle 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 1, 4, 6, 8, 9,
10, ve 24.maddesiyle, ilgili diğer mali mevzuat hükümleri gereği Katma Değer
Vergisine tabidir.
Franchising
sisteminin, zorunlu unsuru olan ve belirli bir bedel ihtiva eden sözleşmeler,
488 sayılı Damga Vergisi Kanunu'na ekli (1) sayılı tablonun 1-1 bölümünde yer alan
akitlerle ilgili kâğıtlar kapsamında olmalarından dolayı Damga Vergisi Kanunu’nun 1, 3, 4, 5, 14, 24 ve
26.maddesi gereği Damga Vergisine tabidir.Öte yandan, Franchising sözleşmelerinin noter vasıtasıyla
düzenlenmesi ve Türkiye’de tescilinin yaptırılması durumunda, 492 sayılı
Harçlar Kanunu’nun 38.maddesine göre noter harcına ve aynı Kanun’un
108.maddesine göre de başvuru ve sicil kayıt (tescil) harcına tabi olup, ödenen
ve ödenecek söz konusu Damga Vergisi ve harçlar Katma Değer Vergisinin
matrahına dahil edilmelidir.
Gümrük
Yönetmeliğinin 56.maddesi ile Gümrük Kıymetine İlişkin 2 Sayılı Gümrükler Genel
Tebliği gereği; Franchising işlemleriyle
ilgili olarak yurtdışına ödenen franchise
giriş bedeli (franchisee fee) reklam fonu (advertising
fee) ödemesi, masraf paylaşımı hizmetleri karşılığında yapılan ödemeler ile
franchise kullanım
bedeli/franchise fee (royalty)’nin ithal eşyasının gümrük kıymetine
eklenebilmesi için söz konusu ücretlerin; a) Kıymeti belirlenecek eşya ile ilgili
olması,
b) Kıymeti belirlenecek eşyanın satış
koşulu olarak yapılmış olması,
Gerekmektedir. Bu şartların her ikisini bir arada taşıyan söz konusu
ücretlerin ithal edilen eşyanın gümrük kıymetine eklenmesi gerekir.
Kerim ÇOBAN
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri
Tel: 0505 519 88 41
KAYNAKÇA
· 1- ÇOBAN Kerim, “Royalti ve Lisans Ücretlerinin Gümrük
Kıymeti, Katma Değer Vergisi ve Stopaj Açısından Değerlendirilmesi”, Gümrük
Dünyası Dergisi, Sayı: 83, Ankara, 2014
· 2- KAYA Sezai, Franchising Sisteminde Royalti Ödemeleri, Gümrük Dünyası Dergisi, Sayı
53, Yıl 2007.
· 3-
PİRTİNİ
Serdar - AKAY Hüseyin, Bir Pazarlama Yöntemi Olan Franchising Sisteminde Vergi
Ve
Muhasebe Uygulamaları, Vergi Dünyası, Sayı 189, Yıl 997.
· 4- ÇELİK Abdullah - ÖZEL D.Yener, Franchising İşlemlerinin Vergisel
Analizi, Vergi Dünyası,
Sayı 182, Yıl 1996.
· 5-
ALPTÜRK Ercan, Royalty Ve Patent
Haklarının Finansal Vergisel Boyutu, Forum 18.08.2010.
· 6-
ÖZ Erdoğdu, Yurtdışından
Gelen Hizmet Faturalarının Vergilendirilmesi, Erta Bağımsız
Denetim ve YMM, 05.12.2011.
· 7-
4458 sayılı Gümrük Kanunu,
· 8- Mer-i Gümrük Yönetmeliği.
· 9- 29044/28.06.2014 sayı ve tarihli Resmi
Gazetede yayınlanan Gümrük Kıymetine İlişkin
2 Sayılı
Gümrükler Genel Tebliği.
10- ÇOBAN Kerim, “Franchise
Veya Franchising’in Gümrük Kıymeti, Katma Değer Vergisi, Kurumlar Vergisi İle
Damga Vergisi Açısından Değerlendirilmesi”, Gümrük Dünyası Dergisi, Sayı: 88,
Ankara, 2016/1.