ÖZET
İşlenmiş
ürünün ithalat vergisinin, bünyesinde bulundurduğu ithal ürünün vergisinden
daha düşük olduğu işlemler için uygulanır. Rejim, serbest dolaşıma girişinde
aranılan bazı teknik düzenlemelere uygunluğunun sağlanması için işleme
faaliyetine tabi tutulması gereken eşyada da uygulanır.
Serbest dolaşıma
girmemiş eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesinde, ithalat vergilerine veya ticaret
politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın, niteliğini veya durumunu değiştiren
işlemlere tabi tutulmaları ve bu işlemlerden elde edilen ürünlerin gümrük
vergileri üzerinden serbest dolaşıma girmelerine ilişkin hükümlerin uygulandığı
rejimdir. Elde edilen bu tür ürünler, işlenmiş ürün olarak adlandırılır.
Değişmemiş eşyaya
veya izinde öngörülen işlemin ara aşamalarından birinde bulunan ürünlere
ilişkin bir gümrük yükümlülüğü doğduğunda, gümrük vergileri tutarı, ithal
eşyasının bu rejime ilişkin beyannamenin tescili sırasında yürürlükte bulunan
vergi oranı ve diğer vergilendirme unsurlarına dayanılarak belirlenir.
Anahtar kelimeler: Gümrük kontrolü altında işleme rejimi, Gümrük kontrolü altında işleme izni, Rejime giriş beyanı, Verimlilik
oranı, …
GİRİŞ
1) Gümrük kontrolü altında işleme
rejimine tabi tutulan ithal eşyasının, tercihli bir tarife uygulanmasından
yararlanabildiği ve aynı tercihli tarife uygulamasının serbest dolaşıma giren
aynı nitelikteki işlenmiş ürünlere de uygulanabildiği hallerde, işlenmiş
ürünlerin tabi olduğu ithalat vergileri, söz konusu tercihli tarife
çerçevesinde belirlenmiş vergi oranına göre hesaplanır. 2) Tercihli tarife uygulamasının, tarife kotaları veya tarife
tavanlarına tabi olması halinde, işlenmiş ürünler için 1.fıkrada belirtilen
vergi oranının uygulanması, söz konusu tercihli tarifenin serbest dolaşıma
giriş beyannamesinin tescili sırasında ithal eşyasına uygulanabilmesi koşuluna
bağlıdır. Serbest dolaşıma giren işlenmiş ürünlerin imalatında fiilen
kullanılan ithal eşyası miktarı, serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescili
sırasında yürürlükte olan tarife kotaları ve tarife tavanları hesabına katılır.
Bu durumda, işlenmiş ürünlerle aynı olan ürünler için açılmış tarife kotaları
veya tavanlarının hesabına herhangi bir ilave yapılmaz.
- 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 123 ilâ
127.maddeleri çerçevesinde gümrük kontrolü altında işleme rejiminden
faydalanmak amacıyla yapılan başvuruların yükümlü tarafından e- başvuru sistemi
aracılığıyla gümrük idaresine iletilmesi ve gümrük idaresince uygun bulunması
halinde verilecek gümrük kontrolü altında işleme izinleri 05.05.2016 tarihinden
itibaren Tek Pencere Sistemi kapsamına alınmıştır.
Gümrük Kontrolü Altında İşleme İzni; İşleme işini yapan veya yaptıran
kişinin talebi üzerine gümrük idarelerince verilir. İzin, sadece Türkiye Gümrük
Bölgesinde yerleşik kişilere; a) İşlenmiş ürünler içinde ithal
eşyasının teşhisinin mümkün olduğu, b) Eşyanın işlenmesinden sonra, rejime tabi
tutulduğu sıradaki niteliğine veya durumuna dönüştürülmesinin ekonomik olarak
mümkün olmadığı, c) Rejimin uygulanmasının, ithal eşyasının tabi olduğu
menşe ve miktar kısıtlaması kurallarının etkilerini saptırmayacağı, d)
Türkiye'deki benzer eşyanın üreticilerinin temel ekonomik çıkarlarını olumsuz
etkilemeyen, bir işleme faaliyeti oluşturma veya devam ettirme yönündeki
ekonomik amaçlara uyulduğu, hallerde verilir.
Değişmemiş eşyaya veya izinde öngörülen işlemin ara
aşamalarından birinde bulunan ürünlere ilişkin bir gümrük yükümlülüğü
doğduğunda, gümrük
vergileri tutarı, ithal eşyasının bu rejime ilişkin beyannamenin tescili
sırasında yürürlükte bulunan vergi oranı ve diğer vergilendirme unsurlarına
dayanılarak belirlenir.
I- GÜMRÜK
KONTROLÜ ALTINDA İŞLEME REJİMİNE
İLİŞKİN
MEVZUAT HÜKÜMLERİ
“Gümrük
Kontrolü” Deyimi: Türkiye Gümrük Bölgesi ile diğer ülkeler
arasında taşınan eşyanın giriş, çıkış, transit, nakil ve nihai kullanımını ve
serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın durumunu düzenleyen gümrük mevzuatı ve
diğer mevzuatın doğru uygulanmasını sağlamak için gümrük idareleri tarafından
yürütülen; Eşyanın muayenesi, beyanname verileri ile elektronik veya yazılı
belgelerin varlığının ve gerçekliğinin doğrulanması, işletmelerin hesap ve
diğer kayıtlarının incelenmesi, taşıma araçlarının kontrolü, bagajların ve
kişilerin yanlarında ya da üstlerinde taşıdıkları diğer eşyanın kontrolü ile
resmi araştırmalar ve diğer benzeri uygulamaları ifade eder. “Gümrük kontrolü altında işleme rejimi”, Gümrük
rejimlerinden bir tanesidir (4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun 3/13 ve
3/15.maddeleri).
“Gümrük Gözetimi” Deyimi: Gümrük mevzuatına
ve gereken hallerde gümrük gözetimi altındaki eşyaya uygulanacak diğer
hükümlere uyulmasını sağlamak üzere gümrük idareleri tarafından genel olarak
uygulanan işlemleri ifade eder (4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun 3/12.maddesi).
Gümrük Kontrolü
Altında İşleme Rejiminin Tanımı: 371 ila
375.maddelerde bahsedilen gümrük kontrolü altında işleme rejimi, işlenmiş
ürünün ithalat vergisinin, bünyesinde bulundurduğu ithal ürünün vergisinden
daha düşük olduğu işlemler için uygulanır. Rejim, serbest dolaşıma girişinde
aranılan bazı teknik düzenlemelere uygunluğunun sağlanması için işleme
faaliyetine tabi tutulması gereken eşyada da uygulanır (Gümrük
Yönetmeliği’nin 370.maddesi).
Örnek 1: A firmasının
İspanya’dan domates satın aldığını, bu domatesleri gümrük kontrolü altında
işleme rejimine tabi tutarak salça, domates sosu ve domates suyu üreterek
serbest dolaşıma soktuğunu/ithal ettiğini varsayalım. Gümrük kontrolü altında işleme rejiminin mantığına göre domatesin gümrük
vergileri, domates sosu ve domates suyunun ithal vergilerine göre daha yüksek,
domates sosu ve domates suyunun ithal vergilerinin domatesin ithal vergisinden
daha düşük olması gerekir.
Gümrük Kontrolü Altında
İşleme Rejimi: Gümrük Kanunu’nun 80 ilâ 83.
Maddelerinde sayılan Şartlı muafiyet düzenlemesi ve Ekonomik etkili gümrük
rejimlerinden bir tanesidir (Gümrük Kanunu’nun 79.maddesi).
Gümrük
Kontrolü Altında İşleme Rejimi: Serbest
dolaşıma girmemiş eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesinde, ithalat vergilerine veya
ticaret politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın, niteliğini veya durumunu
değiştiren işlemlere tabi tutulmaları ve bu işlemlerden elde edilen ürünlerin
gümrük vergileri üzerinden serbest dolaşıma girmelerine ilişkin hükümlerin
uygulandığı rejimdir. Elde edilen bu tür ürünler, işlenmiş ürün olarak
adlandırılır. Gümrük kontrolü altında işleme rejiminin uygulanabileceği
durumların listesi ile bu rejim konusu eşyanın serbest dolaşıma giriş
rejimi dışında gümrükçe onaylanmış bir işlem ve kullanıma tabi tutulabileceği
istisnai durumlar ve özel şartlar yönetmelikle
belirlenir (Gümrük Kanunu’nun 123.maddesi).
Örnek 2: B
firmasının Ukrayna’dan buğday satın aldığını,
bu buğdayları ithal etmeden gümrük kontrolü altında işleme rejimine tabi
tutarak un, irmik ve kepek üreterek, ortaya çıkan
işlenmiş ürünleri gümrük vergi ve resimlerini ödeyerek serbest dolaşıma
soktuğunu/ithal ettiğini varsayalım. A firması önce tek pencere sistemi
üzerinden müracaat ederek gümrük kontrolü altında işleme izni
alır, sonra buğdaylar için Gümrük
kontrolü altında işleme rejimine ilişkin gümrük beyannamesini tescil ettirir,
sonra bu buğdayları işleyerek ortaya çıkan işlenmiş ürünleri (Un, irmik ve kepek)
gümrük vergi ve resimlerini ödeyerek serbest dolaşıma sokar/ithal eder.
- 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 123 ilâ 127.maddeleri çerçevesinde
gümrük kontrolü altında işleme rejiminden faydalanmak amacıyla yapılan
başvuruların yükümlü tarafından e-başvuru sistemi aracılığıyla gümrük idaresine
iletilmesi ve gümrük idaresince uygun bulunması halinde verilecek gümrük
kontrolü altında işleme izinlerinin 05.05.2016
tarihinden itibaren Tek Pencere Sistemi kapsamına alınması uygulamasına
başlanmış olup; Gümrük kontrolü altında işleme izni başvurusu ile iznin
verilmesi ve kullanılmasına ilişkin olarak işlemler aşağıda belirtildiği
şekilde gerçekleştirilecektir:
1- Gümrük kontrolü altında işleme izni başvurusu
yükümlüsünce Tek Pencere Portal Sistemi
(https://uygulama.gtb.gov.tr/TekPencere) üzerinden gerçekleştirilir. Gümrük
kontrolü altında işleme izni başvurusu, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı internet
sitesinde yer alan rehberde belirtilen hususlar dikkate alınarak doldurulur ve
gümrük idaresine elektronik ortamda gönderilir.
2- Tek Pencere Portal Sistemi üzerinden iletilen başvuru ilgili gümrük
müdürlüğünce, ibraz edilen belgeler de kontrol edilerek değerlendirilir.
3- Başvuruda herhangi bir eksiklik ve/veya hata tespit edilmesi durumunda
eksikliklerin tamamlanmasını ve/veya hatanın düzeltilmesini teminen başvuru
gerekçe belirtilmek suretiyle elektronik ortamda reddedilir. Reddedilen
başvurular yükümlü tarafından eksikliklerin tamamlanması ve/veya hatanın
düzeltilmesi sonrasında Tek Pencere Portal Sistemi üzerinden gümrük idaresine
elektronik ortamda tekrar gönderilir.
4- Yapılan inceleme neticesinde herhangi bir eksiklik veya hata
bulunmadığı tespit edilen başvurular ile tespit edilen eksiklik ve/veya
hataların yükümlüsünce giderildiği anlaşılan başvurular kabul edilir.
5- Kabul edilen başvurunun uygun bulunması halinde, gümrük müdürü veya
yetkilendirdiği kişi tarafından gümrük kontrolü altında işleme izni başvurusu
Tek Pencere Portal Sistemi üzerinden onaylanır ve sistem tarafından 0971
(TPS-Gümrük Kontrolü Altında İşleme İzni) kodlu e-belge ile bu belgeye ait 23
haneli numara üretilir.
6- Tek Pencere Sistemi tarafından verilen 23 haneli belge numarası/belge
satır numarası (Örnek: Referans No: 16545419880849000000392/1) ilgili gümrük
beyannamesinin 44 no.lu kutusunda “Belge Referans No” ve “Belge Tarihi”
alanlarında beyan edilir. Gümrük kontrolü altında işleme rejimine ilişkin
gümrük beyannamesinde 23 haneli e-belge numarasından sonra gümrük kontrolü
altında işleme rejimine ilişkin satırın numarası, gümrük kontrolü altında
işleme rejimine tabi tutulan eşyanın bu rejim kapsamında ithaline ilişkin
gümrük beyannamesinde ise 23 haneli e-belge numarasından sonra bu rejime
ilişkin satırın numarası yazılır.
7- Söz konusu
belgeye ilişkin bilgiler elektronik ortamda yer alacağından, beyanname ekinde
ayrıca kâğıt ortamında ıslak imzalı gümrük kontrolü altında işleme izni
aranmaz. Gümrük
işlemleri sırasında ihtiyaç duyulması durumunda belge içeriğinin Tek Pencere
Sistemi üzerinden sorgulanması mümkündür (Risk Yönetimi ve Kontrol Genel
Müdürlüğü’nün 2016/41 Sayılı Genelgesi).
- Değişmemiş
eşyaya veya izinde öngörülen işlemin ara aşamalarından birinde bulunan ürünlere
ilişkin bir gümrük yükümlülüğü doğduğunda, gümrük vergileri tutarı, ithal eşyasının bu rejime ilişkin beyannamenin
tescili sırasında yürürlükte bulunan vergi oranı ve diğer vergilendirme
unsurlarına dayanılarak belirlenir (Gümrük Kanunu’nun 126.maddesi).
Örnek 3: İkinci
örneğimizdeki işlem görmeden öndeki ilk madde/eşya olan buğdayın işleme
sırasında bir gümrük
yükümlülüğü doğduğunda, gümrük vergileri tutarı, buğday üzerinden, buğdaya ilişkin
beyannamenin tescili sırasında yürürlükte bulunan vergi oranı ve diğer
vergilendirme unsurlarına dayanılarak belirlenir/hesaplanır.
Gümrük Kanunu’nun
127.maddesine Göre; 1) Gümrük kontrolü altında işleme
rejimine tabi tutulan ithal eşyasının, tercihli bir tarife uygulanmasından
yararlanabildiği ve aynı tercihli tarife uygulamasının serbest dolaşıma giren
aynı nitelikteki işlenmiş ürünlere de uygulanabildiği hallerde, işlenmiş
ürünlerin tabi olduğu ithalat vergileri, söz konusu tercihli tarife
çerçevesinde belirlenmiş vergi oranına göre hesaplanır.
2) Tercihli tarife uygulamasının, tarife
kotaları veya tarife tavanlarına tabi olması halinde, işlenmiş ürünler için 1
inci fıkrada belirtilen vergi oranının uygulanması, söz konusu tercihli
tarifenin serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescili sırasında ithal
eşyasına uygulanabilmesi koşuluna bağlıdır. Serbest dolaşıma giren işlenmiş
ürünlerin imalatında fiilen kullanılan ithal eşyası miktarı, serbest dolaşıma
giriş beyannamesinin tescili sırasında yürürlükte olan tarife kotaları ve
tarife tavanları hesabına katılır. Bu durumda, işlenmiş ürünlerle aynı olan
ürünler için açılmış tarife kotaları veya tavanlarının hesabına herhangi bir
ilave yapılmaz (Gümrük Kanunu’nun
127.maddesi).
Örnek 4: Türkiye’de
faaliyet gösteren C firmasının Bosna-Hersek’ten patates satın alarak bu
patatesleri gümrük kontrolü altında işleme rejimine
tabi tutarak patates cipsi ürettiğini, Türkiye ile Bosna-Hersek
arasında imzalanan ticaret anlaşması gereği patates ithalatının tercihli tarife uygulamasından faydalandığı/faydalanma
hakkına sahip olduğunu varsayarsak, gümrük
kontrolü altında işleme rejimi kapsamında üretilen cipslerinde tercihli tarife uygulamasından faydalanarak serbest dolaşıma
girmesi/ ithal edilmesi gerekir.
Gümrük Kontrolü Altında İşleme İzni; İşleme işini yapan veya yaptıran kişinin talebi
üzerine gümrük idarelerince verilir. İzin, sadece Türkiye Gümrük Bölgesinde
yerleşik kişilere; a) İşlenmiş ürünler içinde ithal eşyasının
teşhisinin mümkün olduğu,
b) Eşyanın işlenmesinden sonra, rejime tabi tutulduğu sıradaki
niteliğine veya durumuna dönüştürülmesinin ekonomik olarak mümkün olmadığı,
c) Rejimin uygulanmasının, ithal eşyasının tabi olduğu menşe ve
miktar kısıtlaması kurallarının etkilerini saptırmayacağı,
d) Türkiye'deki benzer eşyanın üreticilerinin temel ekonomik
çıkarlarını olumsuz etkilemeyen, bir işleme faaliyeti yaratma veya devam
ettirme yönündeki ekonomik amaçlara uyulduğu, hallerde verilir. (d)
bendinde belirtilen ekonomik şartların yerine getirildiği ya da yerine
getirilmiş addedildiği haller yönetmelikle belirlenir (Gümrük
Kanunu’nun 124.maddesi).
Örnek 5: Yukarıda
(Dördüncü) örneğimizdeki C firması Türkiye’de yerleşik bir Türk firması olup, gümrük kontrolü altında işleme rejimine
uygulanmasıyla ortaya çıkan işlenmiş ürün patates cipsinden, bu ürünün
patatesten üretildiği kolaylıkla anlaşılabilir, söz konusu cipslerin tekrar
patatese dönüştürülmesi mümkün değildir.
- Gümrük kontrolü altında işleme
rejimine ilişkin süreler, rejimin ibrası ve verimlilik oranları Kanun’un 111 ve
112.maddelerdeki esaslar çerçevesinde yönetmelikle belirlenir (Gümrük
Kanunu’nun 125.maddesi).
İzin Başvurusu ve İznin Verilmesi: Gümrük kontrolü altında işleme
rejimi izin başvurusu Gümrük Yönetmeliğinin Ek-55’inde yer alan form ile
gümrük müdürlüğüne yapılır. Başvuru sırasında verilen bilgilerin yetersiz
görülmesi halinde ek bilgi ve belgeler istenebilir. Gümrük müdürlüğünce izin
Gümrük Yönetmeliğinin 56 nolu ekinde yer alan form kullanılarak verilir.
Yazılı talep üzerine iznin yenilenmesine veya bazı bölümlerinin
değiştirilmesine izin verilebilir. Rejim kapsamında getirilen eşya için
4458 sayılı Gümrük Kanununun 202.maddesi uyarınca teminat alınır. Gümrük
kontrolü altında işleme rejimi beyannamesi izin veren gümrük müdürlüğünce
tescil edilir (3 Sayılı Gümrük Kontrolü Altında İşleme Tebliği’nin 2.maddesi).
Örnek 6: Yukarıda
(Dördüncü) örneğimizdeki C firmasının Bosna-Hersek’ten patates satın alarak bu
patatesleri gümrük kontrolü altında işleme rejimine tabi tutmak amacıyla gümrük
kontrolü altında işleme izni almak için ilgili gümrük idaresine müracaat
ettiğini, söz konusu izni aldığını varsayalım. Gümrük kontrolü altında işleme
rejimi beyannamesi, izni veren gümrük müdürlüğünce tescil edilir ve rejim
kapsamında getirilen eşya için 4458 sayılı Gümrük Kanununun 202.maddesi
uyarınca teminat alınarak ithalat gerçekleştirilir. Üretilen ürünler (patates
cipsi) ithalat vergileri ödenerek serbest dolaşıma sokulur ve alınan teminat
iade edilir.
İznin Geçerlilik Süresi, Süre Uzatımı, Beklenmeyen
Hal ve Mücbir Sebepler: Gümrük
kontrolü altında işleme rejimine ilişkin iznin geçerlilik süresi, ekonomik şartlar, başvuru sahibinin özel
şartları ve işleme faaliyetinin özelliği dikkate alınarak iki yılı (24 ayı)
aşmamak üzere belirlenir. İzin
düzenlenirken, işleme faaliyetinin gerçekleştirilmesi için gereken süre dikkate
alınarak, işlenmiş ürünlerin, gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi
tutulması için gerekli süre tespit edilir. Sürenin
başlangıcı iznin verildiği tarihtir. Süre sonu ise izin belgesi süresinin
bittiği ayın son günüdür. Bu süreler mücbir sebep ve beklenmeyen
hallerde veya izin sahibi tarafından ileri sürülen haklı gerekçelere bağlı
olarak üç aya kadar uzatılabilir. Gümrük Yönetmeliğinin 31.maddesinin
üçüncü fıkrasında belirtilen mücbir sebep ve beklenmeyen hallerin gümrük
kontrolü altında işleme izin belgesinin geçerlilik süresi içerisinde meydana
gelmesi halinde, iznin süresi uzatılabilir. Mücbir sebep ve beklenmeyen haller
ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından alınacak belgelerle tevsik edilir. Firmaların mücbir sebep ve beklenmeyen
hallerden yararlanabilmeleri için en geç izin süresi sonundan itibaren bir
ay içerisinde izni veren gümrük müdürlüğüne müracaat etmeleri gerekmektedir.
Belirtilen sürede yapılmayan müracaatlar değerlendirmeye alınmaz. Mücbir
sebep ve beklenmeyen haller nedeniyle izin kapsamında ithal edilen eşyanın,
yerine konulamayacak şekilde telef veya kaybının ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarından alınacak belgelerle ispat edilmesi durumunda, gümrük kontrolü
altında işleme rejimi kapsamında verilen izin, bu eşyanın işlenerek serbest
dolaşıma sokulması aranmaksızın kapatılır (Gümrük Yönetmeliği’nin 372.maddesi, 3
Sayılı Gümrük Kontrolü Altında İşleme Tebliği’nin 3.maddesi).
Örnek 7-a: Yukarıda
(Dördüncü) örneğimizdeki C firmasının gümrük kontrolü altında işleme iznini
01.01.2020 tarihinde aldığını ve belge geçerlilik süresinin de üç ay olduğunu,
C firması üretimine devam ederken beklenmeyen bir şekilde Corona virüsünden
etkilenerek üretiminde aksamaların meydana geldiğini varsayalım. C firması 2020
Mart ayı sonuna kadar izni veren gümrük
müdürlüğüne müracaat ederek süre uzatım talebinde bulunabilir.
b) Corona
virüsünün etkisinin çok şiddetli geçtiğini ve C firmasının çalışanlarının
sağlığı ve toplum sağlığını düşünerek üretimine 6 ay ara vermek zorunda
kaldığını, bu arada havaların ısınması (yaz aylarının gelmesi) nedeniyle
üretime sokulması gereken (Bosna-Hersek’ten satın alınan) patateslerin
filizlenerek çürüdüğünü varsayalım. C
firmasınca, söz konusu telef ve kaybın ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından
alınacak belgelerle ispat edilmesi durumunda, gümrük kontrolü altında işleme
rejimi kapsamında verilen izin, bu eşyanın işlenerek serbest dolaşıma sokulması
aranmaksızın kapatılır.
Rejime Giriş Beyanı: Eşyanın rejime girişine ilişkin beyanname, izin
belgesinde belirtilen gümrük idaresine sunulur. Gümrük kontrolü altında işleme
rejimine giriş için verilecek beyanname, yazılı beyan normal usul hükümlerine
uygun olarak düzenlenir. Beyannamede eşya ile ilgili yapılan tanımlama, izin
belgesindeki eşya tanımlamasına uygun olmak zorundadır. Basitleştirilmiş usulü
kullanma izni verilmesi halinde, Kanunun 71.maddesinde öngörülen
basitleştirilmiş usul, 168.madde hükmü doğrultusunda uygulanır. Basitleştirilmiş
beyana ilişkin tamamlayıcı beyannamenin izin belgesinde öngörülen süre
içerisinde ve ibra senedinin ibrazından önce gümrüğe verilmesi gerekir. Rejime
giriş esnasında, eşyaya isabet eden vergiler teminata bağlanır (Gümrük Yönetmeliği’nin 373.maddesi).
Örnek 8: Yukarıda
(Dördüncü) örneğimizdeki C firmasının gümrük kontrolü altında işleme iznini
aldıktan sonra ilgili beyannameyi izni veren gümrük idaresine sunduğunu
varsayalım. Beyan edilen eşya ile izin belgesindeki eşyanın aynı olması
gerekir. Ayrıca, rejime giriş
esnasında, söz konusu eşyaya isabet eden vergiler teminata bağlanır.
- Gümrük antrepo, gümrük kontrolü altında işleme ve geçici ithalat
rejimlerine tabi tutulan eşya için teminat alınması öngörülen durumlarda, statü
belgesi sahibi kişilerden, talep etmeleri halinde, ithalat vergilerinin yüzde
onu oranında teminat alınır (Onaylanmış Kişi Statüsüne İlişkin 1 Sayılı Gümrük
Genel Tebliği’nin 26.maddesi).
Verimlilik Oranının
Hesaplanması Ve Rejimin Sonlandırılması: 1) Rejimin
ibrasında, verimlilik oranının tatbiki yoluyla işlem görmüş ürünlere isabet
ettiği belirlenen ithal eşya miktarı ya da gümrükçe onaylanmış bir işlem veya
kullanıma tabi tutulan değişmemiş ithal eşya miktarı esas alınır.
2) Değişmemiş eşya veya izinde öngörülene nazaran
işlemin ara aşamalarından birinde bulunan ürünler için bir gümrük yükümlülüğü
doğduğunda, gümrük vergileri tutarı, ithal eşyanın gümrük kontrolü altında
işleme rejimine tabi tutulduğu beyannamenin tescili sırasındaki vergi oranı ve diğer
vergilendirme unsurlarına istinaden hesaplanır.
3) Bu hesaplamalar, 361 ve 362.madde hükümleri esas
alınarak yapılır (Gümrük Yönetmeliği’nin 374.maddesi).
Örnek 9: Yukarıda
(Dördüncü) örneğimizdeki C firmasının patatesleri işleyerek patates cipsi
yapması işleminde, rejimin ibrası için ya söz konusu patateslerin işlenmesi
sonucunda ortaya çıkan cipslerdeki patates oranı (verimlilik oranı) dikkate
alınır, ya da gümrükçe onaylanmış bir işlem veya
kullanıma tabi tutulan değişmemiş ithal eşya (patates) miktarı esas alınır. Değişmemiş eşya veya izinde öngörülene nazaran
işlemin ara aşamalarından birinde bulunan ürünler için bir gümrük yükümlülüğü
doğduğunda, gümrük vergileri tutarı, ithal eşyanın gümrük kontrolü altında
işleme rejimine tabi tutulduğu beyannamenin tescili sırasındaki vergi oranı ve
diğer vergilendirme unsurlarına istinaden hesaplanır.
Serbest Bölgelerdeki Eşyaya Yönelik Yapılabilecek
İşlemler: Bir
serbest bölgeye konulmuş serbest dolaşımda olmayan eşya; dahilde işleme rejimi,
gümrük kontrolü altında işleme rejimi veya geçici ithalat rejimlerinden birine
tabi tutulması halinde, söz konusu rejimlerin bu Yönetmelikle belirlenen
hükümlerine tabidir. Bu durumda, serbest bölgelerin işletilmesine ve gümrük
gözetimine ilişkin koşullar da göz önünde bulundurulur. Bu rejimlere ilişkin
izin belgelerinde faaliyetlerin yürütüleceği serbest bölge ismi belirtilir (Gümrük Yönetmeliği’nin 425.maddesi).
Envanter Kayıtlarının İçeriği: Envanter
kayıtları; a) Eşyanın miktarını ve normal ticari tanımını, marka, numara
ve diğer ayırt edici özelliklerini, paketlerin tür ve sayısını, konteynerlerin
mevcudiyeti halinde bunların ayırt edici işaretlerini,
b) Eşyanın
yerleştirildiği yeri,
c) Eşya giriş ve
çıkışında kullanılan taşıma belgesine ilişkin bilgileri,
ç) Eşyanın gümrük
statüsünü gösteren belgeye ilişkin bilgileri,
d) Elleçleme
işlemlerine ilişkin açıklamaları,
e) Serbest bölgeye
getirilen eşya, dahilde işleme rejimi, gümrük kontrolü altında işleme rejimi veya geçici ithalat rejimine tabi
tutulan eşya ise bu rejimlere ilişkin
açıklamaları, içerir. Serbest bölgelerin gözetim ve kontrolünü olumsuz
etkilemeyeceği durumlarda, bu bilgilerden bir kısmının bulunmamasına gümrük
idarelerince izin verilebilir. Bir gümrük rejimi çerçevesinde kayıtların
tutulması gerektiğinde, bu kayıtlarda bulunan bilginin envanter kayıtlarında
bulunmasına gerek yoktur (Gümrük Yönetmeliği’nin 429.maddesi).
Örnek 10: A firmasının gümrük
kontrolü altında işleme rejimine tabi tutmak için Malezya’dan Hindistan cevizi
satın aldığını, işleme faaliyetini Mersin Serbest Bölgesinde yapacağını
varsayalım. A firması tutacağı envanter kayıtlarında; Söz konusu eşyanın kıymeti,
ticari tanımı, cinsi, ayırt edici özellikleri, miktarı, eşya kaplarının tür ve
adedi, giriş çıkış kayıtları, taşıma belgeleriyle, eşyaların içinde bulunduğu
kaplar, konteynerler, eşyanın konulduğu yer, eşyanın statüsünü gösteren
belgeye ilişkin bilgileri, vb. hakkında ayrıntılı
bilgiler, elleçleme işlemlerine ve eşyanın tabi tutulduğu rejime
(Dahilde işleme rejimi, geçici ithalat rejimi, gümrük kontolü altında işleme
rejimi vb) ilişkin ayrıntılı bilgileri içermesi ve ilgili belgelerin düzenli
şekilde arşivlenip saklanması gerekir.
İşlem Görmüş
Ürünün, İşlenmiş Ürünün Veya Değişmemiş Eşyanın Envanter Kayıtlarına Girişi: Dahilde işleme rejimi veya gümrük kontrolü altında
işleme rejimi, serbest bölgede bulunan işlem görmüş ürünün, işlenmiş ürünün
veya değişmemiş eşyanın, envanter kayıtlarına girişi halinde sona erer. Gerek
görülmesi halinde, söz konusu kayıtlara girişe ilişkin hususlar, dahilde işleme
rejimi ve gümrük kontrolü altında işleme rejimi kayıtlarında da belirtilir (Gümrük Yönetmeliği’nin 430.maddesi).
- Ekonomik yönden bir ihtiyaç bulunması ve gümrük gözetiminin olumsuz etkilenmemesi
koşuluyla; 1-a) İhraç amacı dışında, serbest
dolaşımda bulunan eşyanın gümrüklü antrepoya
konulmasına,
b) Serbest dolaşımda olmayan eşyanın, gümrüklü
antreposunda dahilde işleme veya gümrük kontrolü
altında işleme rejimlerine ilişkin hükümler çerçevesinde işçiliğe tabi
tutulmasına, Bakanlıkça belirlenecek şartlar altında izin verilebilir
2) Birinci fıkrada
belirtilen durumlarda eşya, gümrük antrepo rejimine tabi değildir (Gümrük Kanunu’nun 100.maddesi).
– Dahilde işleme, gümrük kontrolü altında işleme veya geçici
ithalat rejimlerinde basitleştirilmiş usuller kullanılarak yapılan beyanda, bu
Yönetmeliğin serbest dolaşıma giriş rejiminde basitleştirilmiş usullere ilişkin
142 ilâ 151.madde hükümleri uygulanır (Gümrük Yönetmeliği’nin 168.maddesi).
İzin Belgelerinde Değişiklik ve Başvuru Sahibinin
Sorumluluğu: Gümrük
kontrolü altında işleme izin belgelerinde değişiklik yapılmasına ilişkin bütün
talepler izni veren gümrük müdürlüklerince sonuçlandırılır. İzin başvurusunda
bulunan kişi, başvuru belgesini imzalayıp sunmakla; başvuru belgesinde yer alan
bilgilerin doğruluğundan, başvuru belgesiyle birlikte verilen belgelerin
güvenilirliğinden, gümrük işlemleriyle ilgili bütün yükümlülüklere uymaktan
dolayı sorumluluğu kabul etmiş sayılır. İzin verilebilmesi için, iznin
verilebilmesine ilişkin tüm şartların başvuru sahibince yerine getirilmesi ve
bunun kanıtlanması gerekir. Rejimin kullanılmasına ilişkin şartlar verilen
izinde belirtilir. İzin hak sahibi, iznin verilmesinden sonra ortaya çıkan ve
iznin devamını, içeriğini veya gümrük gözetimini etkileyebilecek her türlü
gelişmeyi izni veren gümrük müdürlüğüne bildirmek zorundadır (3
Sayılı Gümrük Kontrolü Altında İşleme Tebliği’nin 4.maddesi).
Ekonomik Şartlar: Dahilde
işleme, gümrük kontrolü altında işleme ve hariçte işleme rejimlerine ait
ekonomik koşulların yerine getirilmiş addedildiği hükümler saklı kalmak
kaydıyla, ekonomik etkili gümrük rejimleri kullanım izinleri ekonomik koşullar
incelenmeksizin verilmez. Gümrük kontrolü altında işleme rejiminde, ekonomik
koşulların incelenmesi sonucunda ülke dışı kaynakların kullanımının ülke içinde
bir işleme faaliyeti yaratacağının veya işleme faaliyetinin devamlılığının
sağlanacağının belirlenmesi gerekir (Gümrük Yönetmeliği’nin 312.maddesi).
Ticaret
Politikası Önlemlerinin Uygulanması: 1) Eşyanın serbest dolaşıma
girişi sırasında ticaret politikası önlemlerinin uygulanması öngörülüyorsa
söz konusu önlemler eşyanın bir ekonomik etkili gümrük rejimine girişinde ya da
bu rejime tabi oldukları süre zarfında uygulanmaz.
2) Eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesine
girişinde ticaret politikası önlemlerinin uygulanması öngörülüyorsa söz
konusu önlemler eşyanın ekonomik etkili gümrük rejimlerine tabi tutulmaları
durumunda da uygulanır. 3) Gümrük
kontrolü altında işleme sonucunda elde edilen işlenmiş ürünlerin serbest
dolaşıma giriş rejimine tabi tutulması halinde işlem görmüş ürüne ilişkin
ticaret politikası önlemleri uygulanır.
4) Serbest dolaşıma giriş rejiminde
uygulanan ticaret politikası önlemleri, a) Gümrük Kanunu’nun 18 ve
19.maddeleri uyarınca Türk menşeini koruyan, b) Standart değişim sistemi
de dahil olmak üzere tamir gören, c) Kanunun 116.maddesine uygun olarak
daha ileri düzeyde bir işleme faaliyetine tabi tutulan, eşyaya, hariçte
işlemeyi müteakip serbest dolaşıma girişi veya yeniden ithali halinde
uygulanmaz.
5) Ticaret politikası önlemlerinin,
eşyanın ihracatında uygulanması öngörülmüş ise, bu önlemler, gümrük antrepo
rejimine tabi tutulmuş serbest dolaşımda bulunan eşyanın buralardan Türkiye
Gümrük Bölgesi dışına çıkarılması sırasında da uygulanır (Gümrük
Yönetmeliği’nin 319.maddesi).
Örnek 11: Yukarıda (10.örneğimizde) yer alan, A firmasının gümrük kontrolü altında işleme rejimine tabi tutmak için Malezya’dan satın aldığı Hindistan cevizi için, işleme faaliyeti boyunca, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamında uygulanması gereken ticaret politikası önlemleri uygulanmaz ama, eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesine girişinde ticaret politikası önlemlerinin uygulanması öngörülüyorsa, söz konusu önlemler eşyanın ekonomik etkili gümrük rejimlerine (gümrük kontrolü altında işleme rejimine, vb.) tabi tutulmaları durumunda da uygulanır. Öte yandan, serbest dolaşıma giriş rejiminde uygulanan ticaret politikası önlemleri; Gümrük Kanunu’nun 18 ve 19.maddeleri uyarınca Türk menşeini koruyan, standart değişim sistemi de dahil olmak üzere tamir gören, Gümrük Kanunu’nun 116.maddesine uygun olarak daha ileri düzeyde bir işleme faaliyetine tabi tutulan, eşyaya, hariçte işlemeyi müteakip serbest dolaşıma girişi veya yeniden ithali halinde uygulanmaz. Ticaret politikası önlemlerinin, eşyanın ihracatında uygulanması öngörülmüş ise, bu önlemler, gümrük antrepo rejimine tabi tutulmuş serbest dolaşımda bulunan eşyanın buralardan Türkiye Gümrük Bölgesi dışına çıkarılması sırasında da uygulanır.
…
Devam Edecek.
Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi (2)
İşleme Faaliyetleri Yapılabilecek Antrepo Tipleri: 1) Dahilde
işleme ve gümrük kontrolü altında işleme rejimleri kapsamındaki eşyanın, gümrük
antrepo rejimine tabi tutulmadan antrepolarda işlenmesine izin verilebilir.
Ancak bu işleme faaliyetleri; a) İhracat ve serbest dolaşıma giriş
rejimlerinde basitleştirilmiş usul uygulanacak ise, dahilde işleme rejiminin
şartlı muafiyet sistemi veya gümrük kontrolü altında işleme rejimi altında
işleme faaliyetleri, A, C ve D tipi antrepolarda,
b) (a) bendinde belirtilen basitleştirilmiş usul
uygulanmıyor ise, dahilde işleme ve gümrük kontrolü altında işleme
faaliyetleri, tüm antrepo tiplerinde izin alınması şartıyla yapılabilir.
2) Dahilde işleme veya gümrük kontrolü altında işleme
rejimi izni alınmadan, birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen gümrük
antrepolarında anılan rejimlere ilişkin işleme faaliyetlerine başlanılmaz.
Ayrıca, alınacak izin belgesinde işleme faaliyetlerinin yapılacağı gümrük
antreposunun tipi de belirtilir.
3) Ancak bu faaliyetlerin, eşdeğer eşya
kullanılmaksızın uygulanan dahilde işleme veya gümrük kontrolü altında işleme
rejimlerine ilişkin olması durumunda, serbest dolaşımda bulunan eşyanın, ortak
depolamaya ilişkin 337.madde hükümleri çerçevesinde antrepoya konulmasına izin
verilmez.
4) Ortak depolamaya ilişkin 337.madde ile dördüncü
fıkra hükümlerinin saklı kalması ve işlemlerin yürütülmesini olumsuz
etkilememesi kaydıyla, gümrük idareleri, antrepo rejimine tabi serbest
dolaşımda bulunmayan eşya ile dahilde işleme ve gümrük kontrolü altında işleme
rejimlerine tabi ithal eşya veya işlem görmüş ürünlerin birlikte depolanmasına
izin verebilir.
5) Kayıtlar, gümrük idaresine, herhangi bir zamanda
tabi tutulduğu rejim kapsamında bulunan eşya veya ürünlerin tamamının
durumlarını kesin olarak izleme imkanı sağlamalıdır (Gümrük Yönetmeliği’nin
341.maddesi).
İşleme Faaliyetine Tabi Tutulan Serbest Dolaşımda
Bulunan Eşya: 1) İhracata bağlı önlemlerden yararlanmayan
serbest dolaşımda bulunan eşya, gümrük idaresinin izni ile ihraç amacı dışında
ve antrepo rejimine tabi tutulmadan antrepolara konulabilir. Ancak bu tür
eşyanın antrepolara konulabilmesi için; a) Söz konusu eşyanın dahilde
veya gümrük kontrolü altında işleme rejimlerine tabi olarak antrepolarda
yapılacak işleme faaliyetlerinde kullanılacağının kanıtlanması, b)
Konulacağı antreponun eşyanın tabi tutulacağı işleme faaliyetlerine elverişli
olması, c) Ekonomik yönden ihtiyaç bulunması, ç) Gümrük
gözetimini olumsuz etkilememesi, d) Ortak depolamaya ilişkin Gümrük Yönetmeliği’nin
337.maddesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, eşyanın gümrük statüsünün her
zaman belirlenebilmesi, gerekir.
2) Gümrük idareleri, gözetim açısından, antrepoya
alınan bu tür eşyanın antrepo stok kayıtlarına kaydedilmesini isteyebilir (Gümrük Yönetmeliği’nin 342.maddesi).
Örnek
12: İthalatçı D firmasının ihracata
önlemlerden yararlanmayan serbest dolaşımda bulunan X eşyasını ilgili gümrük
idaresinin izni ile ihraç amacı dışında ve antrepo rejimine tabi tutmadan
antrepoya koyduğunu varsayalım. Ancak, bu tür eşyanın antrepolara konulabilmesi
için; Söz konusu eşyanın dahilde işleme rejimi veya gümrük kontrolü altında
işleme rejimlerine tabi olarak antrepolarda yapılacak işleme faaliyetlerinde
kullanılacağının kanıtlanması, konulacağı antreponun eşyanın tabi tutulacağı işleme
faaliyetlerine elverişli olması, ekonomik yönden ihtiyaç bulunması, gümrük
gözetimini olumsuz etkilememesi ve ortak depolamaya ilişkin olarak Gümrük Yönetmeliği’nin
337.maddesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, eşyanın gümrük statüsünün her
zaman belirlenebilmesine imkan vermesi gerekir.
İşleme Faaliyetine Tabi Tutulan Serbest Dolaşımda
Bulunmayan Eşya: 1) Dahilde işleme veya gümrük kontrolü
altında işleme rejimine tabi eşya, gümrük idaresinin izni ile antrepo rejimine
tabi tutulmadan antrepolara konulabilir. Ancak bu tür eşyanın
antrepolara konulabilmesi için;
a) 342.maddenin birinci fıkrasının (b), (c), (ç) ve (d) bentlerinde
belirtilen şartların sağlanması,
b) Dahilde işleme veya gümrük kontrolü altında işleme
rejimi için alınan izin belgelerinde eşyanın antrepoda işleme faaliyetine tabi
tutulacağının ve antrepo tipinin belirtilmiş olması,
c) İşleme faaliyetlerinin ara sıra değil sık sık
yapılıyor olması,
ç) Eşyanın antrepoya konulmasının, dahilde işleme
veya gümrük kontrolü altında işleme rejimleri hükümlerinin uygulanmasını ve
denetlemeyi olumsuz etkilememesi, gerekir.
2) Birinci fıkraya göre antrepolara alınan eşya
antrepo stok kayıtlarına geçirilmez, bu kayıtların yerine duruma göre dahilde
işleme kayıtları veya gümrük kontrolü altında işleme kayıtları dikkate alınır.
Bu kayıtlarda izin belgesinin sayı ve tarihi gösterilir. Ayrıca bu kayıtlar,
her zaman söz konusu rejimlere tabi eşya veya ürünlerin tümünün durumunu tam
olarak gösterecek şekilde tutulur. Gümrük idaresi bu kayıtların kontrolünü
yapar (Gümrük Yönetmeliği’nin
343.maddesi).
Örnek
13: Yukarıda (10.örneğimizde) yer alan, A firmasının gümrük kontrolü altında işleme rejimine tabi tutmak
için Malezya’dan satın aldığı Hindistan cevizlerinin, ilgili gümrük idaresinin
izni ile antrepo rejimine tabi tutulmadan Y antreposuna konulduğunu varsayalım.
Ancak, bu tür eşyanın antrepoya konulabilmesi için; Gümrük Kanunu’nun
342.maddenin birinci fıkrasının (b),
(c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen şartların sağlanması, gümrük kontrolü
altında işleme rejimi için alınan izin belgesinde eşyanın antrepoda işleme
faaliyetine tabi tutulacağının ve antrepo tipinin belirtilmiş olması, işleme
faaliyetinin ara sıra değil sık sık yapılıyor olması, eşyanın antrepoya
konulmasının gümrük kontrolü altında işleme rejimi hükümlerinin uygulanmasını
ve gümrük denetimini olumsuz yönde etkilememesi, gerekir.
Rejimlere Geçişlerde Uygulanacak Hükümler: 1) Antrepo
rejimine tabi olan veya olmayan eşyanın dahilde işleme ya da gümrük kontrolü
altında işleme rejimine yahut bu rejimlerden antrepo rejimine veya dahilde
işleme veya gümrük kontrolü altında işleme rejimlerini sona erdiren yeni
rejimlere geçişlerinde aşağıdaki beyan usullerine ilişkin hükümler uygulanır; a)
Antrepo rejimine tabi tutulmadan antrepoya konulan dahilde işleme veya gümrük
kontrolü altında işleme rejimlerine tabi tutulacak eşya hakkında 166.maddede
belirtilen kayıt usulü uygulanır. Bu durumda eşyanın taşınmasına ilişkin
belgelere, dahilde işleme veya gümrük kontrolü altında işleme kayıtlarına
yapılan giriş sıra numarası ve tarihi yazılır. b) Antrepo rejimine tabi
olarak depolanan eşyanın, dahilde işleme veya gümrük kontrolü altında işleme
rejimlerine tabi tutulması halinde, 166.maddede belirtilen kayıt usulü
uygulanır. Bu durumda, antrepo rejimi, dahilde işleme veya gümrük kontrolü
altında işleme kayıtlarına yapılan girişle ibra edilir. Bu girişe ilişkin sıra
numarası ve tarih gibi referanslar antrepo stok kayıtlarına geçirilir.
c) Antrepo rejimine tabi tutulmadan depolanan dahilde
işleme veya gümrük kontrolü altında işleme rejimlerine tabi, değişmemiş eşya
veya işlem görmüş ürünlerin antrepo rejimine tabi tutulması halinde, 166.maddede
belirtilen kayıt usulü uygulanır. Bu durumda dahilde işleme veya gümrük
kontrolü altında işleme rejimleri antrepo stok kayıtlarına yapılan girişle ibra
edilir. Bu kayıtlara girişlere ilişkin sıra no ve tarih gibi referanslar
dahilde işleme veya gümrük kontrolü altında işleme kayıtlarına geçirilir.
Ayrıca antrepo stok kayıtlarına, 536.maddede belirtilen ibarelerden uygun
olanları yazılır.
d) Antrepolarda işleme tabi tutulan, dahilde işleme
veya gümrük kontrolü altında işleme rejimine tabi değişmemiş eşya veya işlem
görmüş ürünlerin; 1- Yeniden ihraç işlemine tabi tutulmasında, 166.maddede
belirtilen kayıt usulü, 2- Serbest dolaşıma sokulmasında, 149.maddede öngörülen
kayıt yoluyla beyan usulü, 3- Yeniden ihracat veya serbest dolaşıma giriş
dışında başka bir rejime tabi tutulmasında ilgili normal veya basitleştirilmiş
usule ilişkin hükümler, uygulanır.
2) Birinci fıkra uyarınca antrepolardan çıkarılan
değişmemiş eşya veya işlem görmüş ürünlerin antrepo stok kayıtlarına
kaydedilmesine gerek yoktur (Gümrük
Yönetmeliği’nin 344.maddesi).
İşlem Görmüş Nihai Ürünün Vergilendirilmesi: 1) Gümrük Yönetmeliği’nin 375.maddesi uyarınca, serbest dolaşıma girecek
işlem görmüş ürünlerin kıymetinin belirlenmesinde, yükümlü tarafından Gümrük
Yönetmeliğinin anılan maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde yer alan “İthal
eşyanın kıymeti ile işleme maliyetinin toplamı” yönteminin tercih edilmesi
halinde, yine yükümlünün tercihine göre aşağıda yer alan fıkralardaki
hükümler uygulanabilir.
2) İthal
eşyasının kıymeti ile işleme maliyetinin toplamı yönteminde işleme maliyetleri;
genel giderler ve serbest dolaşımdan temin edilen eşyanın bedeli dâhil olmak
üzere, gümrük kontrolü altında işlem görmüş ürünlerin üretiminde ortaya çıkan
tüm maliyetlerdir. Gümrük kontrolü altında işlem görmüş ürünün gümrük
vergisine esas gümrük kıymeti; işlem görmüş ürünün bünyesinde
yer alan yurt içinden temin edilen girdilerin bedelleri, yurt dışından temin
edilen girdilerin gümrük kıymetleri ve işlem görmüş ürün için yapılmış olan tüm
maliyetlerden oluşur.
3) 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun ithalatta KDV matrahını düzenleyen 21.maddesinin birinci fıkrasının
(c) bendine göre, gümrük beyannamesinin tescil tarihine kadar yapılan diğer
giderler ve ödemelerden vergilendirilmeyenler ile mal bedeli üzerinden
hesaplanan fiyat farkı, kur farkı gibi ödemeler ithalatta katma değer vergisi
matrahına dâhil olduğundan, gümrük beyannamesinin tescil tarihine kadar
yapılan diğer giderler ve ödemelerden vergilendirilmiş olanlar ithal eşyasının
katma değer vergisi matrahına katılmaz/girmez.
4) Gümrük kontrolü altında
işlenmiş ürünün katma değer vergisine esas olan matrahı; Söz konusu ürün
bünyesine dâhil edilmiş vergilendirilmeyen ürünlerin bedeli ile işleme
maliyetinin toplamından oluşur.
5) Gümrük kontrolü altında
işlenmiş ürünlerin Katma Değer Vergisinin belirlenmesinde aşağıda belirtilen
süreç takip edilir: a) Gümrük kontrolü altında işleme
faaliyetleri neticesinde elde edilmiş ürün için öncelikle, söz konusu ürün
bünyesinde bulunan eşyanın miktarı yönünden Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri
(YGM) marifetiyle serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescil tarihinden
itibaren bir ay içerisinde hazırlanacak raporda; rejim kapsamında ithal edilmiş
ürünün serbest dolaşıma sokulmuş nihai ürün içerisindeki miktarı ve işleme
faaliyetinin rejim çerçevesinde mevzuata uygun olarak yapılıp yapılmadığı
tespit edilir.
b) Katma Değer Vergisi yönü ile de
Yeminli Mali Müşavir (YMM) marifetiyle serbest dolaşıma giriş beyannamesinin
tescil tarihinden itibaren bir ay içerisinde hazırlanacak raporda; işlenmiş
ürün bünyesinde yer alan daha önce ithal edilmiş ve/veya yurt içinden temin
edilmiş eşya için ödenen Katma Değer Vergisi, her bir beyanname esas alınarak
ve ayrıntılı olarak tespit edilir.
c) Bu
Tebliğdeki hükümler saklı kalmak ve söz
konusu raporlar aylık dönemler halinde ilgili Gümrük Müdürlüğüne ibraz edilmek
kaydıyla, nihai ürünün gümrük kıymeti bu maddenin ikinci fıkrasına göre
tam beyan edilir. Katma Değer Vergisi
ise, nihai ürün bünyesinde yer alan daha önce katma değer vergisi
ödenerek ithal edilen ve/veya yurt içinden temin edilen eşyanın bedelleri
indirilerek beyan edilir ve ilgili eşya için serbest dolaşıma giriş rejimi
beyanında bulunulur. Ayrıca, serbest dolaşıma sokulacak söz konusu nihai
ürünün içinde bulunan rejim kapsamında kullanılan eşya miktarı ile bünyesinde
bulunan eşya için daha önce ödenmiş olan toplam KDV, KDV’leri ödenmiş ürünlerin
miktarları ve bedelleri ilgili beyannamelerin 44 nolu hanesine yazılarak
ihtiyaç duyulabilecek gerekli ilave meşruhat düşülür. ç) Gümrük idaresince
ilgili hat kriterlerine göre yapılacak muayene ve kontroller normal usullere
göre gerçekleştirilir ve beyannameler kapatılabilir statüde kalır. Aylık dönemler halinde gümrüğüne intikal
eden YGM ve YMM raporlarına göre ilgili beyannamelerin kontrolleri
yapıldıktan sonra tüm işlemlerin usulüne uygun yapıldığı anlaşıldığında
işlemler sonuçlandırılıp ilgili beyannameler kapatılır. Aykırı durumların tespiti halinde ilgili
kanunlara göre icap eden/gereken cezai müeyyideler tatbik edilir.
d) Bu
maddenin beşinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine göre tanzim edilmesi gereken
raporlar, nihai ürüne ilişkin
serbest dolaşımın gerçekleşmesinden itibaren bir ay içerisinde hazırlanıp takip
eden ayın en geç 10’una kadar söz konusu nihai ürünün serbest dolaşıma
sokulduğu Gümrük Müdürlüğüne ibraz edilir (3 Sayılı Gümrük Kontrolü Altında
İşleme Tebliği’nin 4-A.maddesi).
Örnek 14: İşlem
görmüş nihai ürünün vergilendirilmesi için; “İthal
eşyanın kıymeti ile işleme maliyetinin toplamı” yönteminin tercih edilmesi
halinde, yükümlünün tercihine göre aşağıda yer alan fıkralardaki hükümler
uygulanabilir. İthal eşyasının kıymeti ile işleme maliyetinin toplamı
yönteminde işleme maliyetleri; genel giderler ve serbest dolaşımdan temin
edilen eşyanın bedeli dâhil olmak üzere, gümrük kontrolü altında işlem görmüş
ürünlerin üretiminde ortaya çıkan tüm maliyetlerdir. Gümrük kontrolü altında
işlem görmüş ürünün gümrük vergisine esas gümrük kıymeti; işlem görmüş ürünün
bünyesinde yer alan yurt içinden temin edilen girdilerin bedelleri, yurt
dışından temin edilen girdilerin gümrük kıymetleri ve işlem görmüş ürün için
yapılmış olan tüm maliyetlerden oluşur. 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun ithalatta matrahı düzenleyen 21.maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendine göre, gümrük beyannamesinin tescil tarihine kadar yapılan diğer
giderler ve ödemelerden vergilendirilmeyenler ile mal bedeli üzerinden
hesaplanan fiyat farkı, kur farkı gibi ödemeler ithalatta katma değer vergisi
matrahına dâhildir. Gümrük kontrolü
altında işlenmiş ürünün katma değer vergisine esas matrahı, söz konusu ürün
bünyesine dâhil edilmiş vergilendirilmeyen ürünlerin bedeli ile işleme
maliyetinin toplamından oluşur.
Gümrük Kanunu’nun 115.maddesine Göre: 1) İlgili kuruluşların görüşleri alınarak yönetmelikle
belirlenen listede yer alan işleme faaliyetleri sonucunda, asıl işlem görmüş
ürünlerle birlikte söz konusu listede belirtilen ikincil işlem görmüş ürünlerin
elde edilmesi ve bu ikincil ürünlerin serbest dolaşıma sokulması halinde
ithalat vergileri; asıl işlem görmüş ürünün ihraç edilen kısmı oranında ikincil
işlem görmüş ürünlerin serbest dolaşıma girişine ilişkin beyannamenin tescil
tarihindeki vergi oranı ve diğer vergilendirme unsurları esas alınarak
hesaplanır. Ancak, izin hak sahibi,
bu ürünlere ilişkin vergilerin 114.maddede belirtilen usule göre tahakkukunu
talep edebilir.
Tarım politikası çerçevesinde bir vergiye konu olan işlem
görmüş ürünlerin vergiye tabi tutulmasına ilişkin usul ve esaslar
Cumhurbaşkanınca belirlenir.
2) Bir şartlı muafiyet düzenlemesine
tabi tutulan ya da serbest bölgeye konulan işlem görmüş ürünlerin ithalat
vergileri, söz konusu şartlı muafiyet düzenlemesinin öngördüğü ya da serbest
bölgelere ilişkin hükümlerin öngördüğü şekilde hesaplanır. Ancak, işlem görmüş
ürünlerin, gümrük kontrolü altında işleme rejimi dışında, yukarda düzenlenen
gümrükçe onaylanmış işlem veya kullanım şekillerinden birine tabi tutulduğu
hallerde, uygulanacak vergi 114.üncü madde uyarınca hesaplanan miktardan az
olamaz. İlgili kişi, verginin 114 üncü maddede belirtilen usule göre hesaplanmasını
isteyebilir.
3) İthal eşyasının, gümrük kontrolü
altında işleme rejimine tabi tutulduğu hallerde, işlem görmüş ürünler söz
konusu rejim çerçevesinde vergiye tabi tutulur.
4) Söz konusu ithal eşyası için amaca yönelik özel kullanım nedeniyle indirimli veya
sıfır ithalat vergi oranının uygulanmasının öngörüldüğü hallerde, bu
uygulamadan işlem görmüş ürünler de yararlandırılır.
5) Söz konusu ithal eşyasının Kanun’un
167.maddesi uyarınca ithalat vergilerinden muaf olduğu hallerde, işlem görmüş
ürünler de bu muafiyetten yararlandırılır.
Rejimin Sonlandırılması: 3 Sayılı Gümrük Kontrolü Altında
İşleme Tebliği’nin 3.maddesinin altıncı fıkrası saklı kalmak kaydıyla, rejimin ibrasında
Gümrük Yönetmeliğinin 374 ve 375.maddelerinde belirtilen şartların yerine
getirilip getirilmediğine yönelik olarak yetkilendirilmiş gümrük müşavirince
düzenlenen tespit raporu Gümrük Yönetmeliğinin 325.maddesi gereğince izin
belgesinde öngörülen süre içerisinde veya en geç bu sürenin sona erdiği
tarihten itibaren bir ay içerisinde gümrük müdürlüğüne sunulur. İşlem görmüş
ürünlerin serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutulmasına ilişkin beyanname,
izni veren gümrük idaresinden başka bir gümrük müdürlüğüne de verilebilir (3 Sayılı Gümrük
Kontrolü Altında İşleme Tebliği’nin 5.maddesi).
İkincil İşlem Görmüş Ürünlere Uygulanacak İşlemler: Gümrük kontrolü altında işleme
rejimine tabi tutulan eşyanın işlenmesi sırasında ortaya çıkan ekonomik değeri
haiz ikincil işlem görmüş ürünler talep edilmesi halinde;
a)
Tasfiyeye tabi tutulabilir.
b)
Yeniden ihraç edilebilir.
c)
Serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutulabilir (yani ithal edilebilir).
d)
Mahrece iade edilebilir.
e)
İmha edilebilir (3 Sayılı Gümrük Kontrolü Altında İşleme
Tebliği’nin 6.maddesi).
Teminat İadesi: İzni veren gümrük müdürlüğünce; a)
Rejim kapsamındaki eşyanın işlem görmüş ürünler şeklinde serbest dolaşıma
girdiğinin, b) İkincil işlem görmüş ürünler için bu Tebliğin 6.maddesinde
belirtilen işlemin yapıldığının, c) Bu Tebliğin 3.maddesinin altıncı
fıkrası uyarınca izin verilen eşyanın telef veya kaybının, tespiti halinde
teminat iade edilir (3 Sayılı
Gümrük Kontrolü Altında İşleme Tebliği’nin 7.maddesi).
Örnek 15: Sorunsuz
şekilde gümrük kontrolü altında işleme rejiminin sonlandırılması, rejim
kapsamındaki eşyanın işlem görmüş ürünler şeklinde serbest dolaşıma girmesi, ikincil
işlem görmüş ürünlerin (tasfiye, yeniden ihraç, serbest dolaşıma giriş, mahrece
iade veya imhası) işlemlerinden birisine tabi tutulması sonucunda, alınan
teminat mükellefe iade edilir.
Yetki: Ticaret Bakanlığı (Gümrükler Genel Müdürlüğü) bu
Tebliğin uygulanması sırasında ortaya çıkan özel ve zorunlu durumları inceleyip
sonuçlandırmaya yetkilidir (3 Sayılı Gümrük Kontrolü Altında İşleme
Tebliği’nin 9.maddesi).
Kayıtlar: 1- Geçici
ithalat rejimi hariç olmak üzere, antrepo
rejiminde antrepo işleticisi, dahilde işleme, hariçte işleme ve gümrük kontrolü
altında işleme rejimlerinde izin hak sahibi veya işleme faaliyetini yapan kişi
tarafından ilgili rejime ilişkin kayıtların tutulması zorunludur. Gümrük
idaresi ilgili hususları içeren mevcut hesapları kayıt olarak onaylayabilir.
2-
Denetleyici gümrük idaresi, rejim kapsamı eşyanın tamamının veya bir kısmının
envanterinin çıkarılmasını isteyebilir.
3-
Birinci fıkrada belirtilen kayıtlar ile 385.maddenin dördüncü fıkrası uyarınca
geçici ithalat rejimine ilişkin talep edilebilecek kayıtlar aşağıdaki bilgileri
içermelidir.
a)
Gümrük beyannamesinin verilmediği hallerde, beyannamenin doldurulması zorunlu
kutularında bulunması gereken bilgiler,
b)
Rejimi kapatan gümrükçe onaylanmış bir işlem ve kullanıma ilişkin beyana ait
bilgiler,
c)
Rejime girişe ve rejimin kapatılmasına ilişkin diğer belgelerin tarih ve
sayısı,
ç)
İşleme faaliyetinin niteliği, elleçlemenin türü veya geçici kullanım şekli,
d)
Verimlilik oranı ve standart verimlilik oranının kullanılmadığı hallerde bu
oranın hesaplanma yöntemi, e) Eşyanın bulunduğu yer ile nakil ve devrine
ilişkin ayrıntıları da kapsayacak şekilde eşyanın takibini mümkün kılan bilgi,
f)
Eşyanın tespiti için gerekli ticari veya teknik tanımlar,
g)
Eşdeğer eşyanın kullanıldığı dahilde işleme rejiminde tüm eşya hareketinin
takibini mümkün kılan bilgiler.
4-
Gümrük idareleri depolanan, işlenen veya kullanılan eşyanın tabi olduğu rejimin
denetimi ve gözetimini olumsuz etkilememesi şartıyla, üçüncü fıkrada
belirtilenlerin bir kısmını istemeyebilir (Gümrük Yönetmeliği’nin
321.maddesi).
Rejimin Kapatılma Başvurusu: 1) İzin belgesinde
öngörülen süre içerisinde veya en geç bu sürenin sona erdiği tarihten itibaren;
a) Şartlı muafiyet sisteminin kullanıldığı dahilde işleme rejiminde veya
gümrük kontrolü altında işleme rejiminde,
rejimin kapatılması için bir ay içerisinde,
b) Geri ödeme sisteminin kullanıldığı dahilde işleme rejiminde,
ithalat vergilerinin geri verilmesi veya kaldırılması talebi için Kanunun 121.maddesinin
üçüncü fıkrasına göre belirlenen süre içerisinde, Denetleyici gümrük idaresine
başvuru yapılır.
2) Birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen süre
içerisinde rejim kapatma başvurusu yapılmaması halinde, denetleyici gümrük
idaresi rejimi re’sen kapatabilir.
3) Denetleyici gümrük idaresi tarafından
aksi belirlenmediği takdirde, rejimin kapatılması ya da ithalat vergilerinin
geri verilmesi veya kaldırılması başvurusu aşağıdaki hususları içerir: a)
İzin belgesinin tarih ve sayısı, b) Kapatılma, geri verme veya
kaldırılma talebine konu veya üçgen trafik sistemi çerçevesinde rejim kapsamına
girmiş ithal eşyasının miktarı, c) İthal eşyasının gümrük tarife
istatistik pozisyonu, ç) İthal eşyasının tabi olduğu ithalat
vergilerinin oranı ve gümrük kıymeti, d) İthal eşyasının rejime girişine
ilişkin beyannamelerin tarih ve sayısı, e) Rejime tabi tutulan
değişmemiş eşya veya işlem görmüş ürünün, gümrükçe onaylanmış bir işlem veya
kullanıma tabi tutulmasına ilişkin gümrük beyannameleri veya diğer belgeler, f)
Verimlilik oranı, g) Kapatılma işleminde kıymet ölçme yönteminin
kullanıldığı durumlarda, işlem görmüş ürünlerin kıymeti, ğ) Ödenecek
veya geri verilecek ya da kaldırılacak ithalat vergileri ve gerektiğinde
ödenecek faiz tutarı (Bu tutar 357.maddenin
uygulanmasına dayanıyorsa bu husus ayrıca belirtilir), h) Gümrük kontrolü altında işleme rejiminde,
işlem görmüş ürünün gümrük tarife istatistik pozisyonunun ve gümrük kıymetinin
belirlenmesi için gerekli unsurlar yer alır (Gümrük Yönetmeliği’nin 325.maddesi).
Cezai Müeyyide: Ceza koyan özel hükümler saklı kalmak kaydıyla,
gümrük kontrolü altında işleme rejimi kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesine
getirilen eşyanın izin süresinin bitimini takiben bir ay içerisinde rejimin
gerektirdiği işlemlerinin bitirilmesi halinde Gümrük Kanununun 241.maddesinin
3/h bendi uyarınca işlem yapılır. Rejim kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesine
getirilen eşyanın izin verilen süresinin bitimini takiben iki ayı aşmayan süre
içerisinde rejimin gerektirdiği işlemlerinin bitirilmesi halinde Gümrük
Kanununun 241.maddesinin 4/h bendi uyarınca işlem yapılır.
Yukarıda belirtilen süreler
dahilinde işlemleri bitirilmeyen eşya ile rejim hükümlerinin ihlali halinde
Gümrük Kanununun 238.maddesi uyarınca işlem yapılır (3 Sayılı Gümrük Kontrolü Altında İşleme
Tebliği’nin 8.maddesi).
- Dahilde işleme
rejimi, gümrük kontrolü altında işleme rejimi ve tam muafiyet suretiyle
geçici ithalat rejimi hükümlerine tabi eşyaya ilişkin olarak yapılan beyan ile
muayene ve denetleme veya teslimden sonra kontrol sonucunda; birinci fıkrada
belirtilen farklılıkların tespiti durumunda vergi farkının yarısı tutarında
idari para cezası verilir (Gümrük Kanunu’nun 234/2.maddesi).
- Gümrük Kanunu’nun 241. maddenin üçüncü fıkrasının (h), (l) ve (m) bentleri, dördüncü
fıkrasının (g) ve (h) bentleri ile beşinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen
durumlar hariç; Dahilde işleme rejimi, gümrük kontrolü altında işleme
rejimi ile geçici ithalat rejimine ilişkin hükümlerin ihlali hâlinde, eşyanın
gümrüklenmiş değerinin iki katı idari para cezası uygulanır (Gümrük Kanunu’nun 238/1-a.maddesi).
- 241/1.madde: Bu Kanunda ayrı bir ceza tayin edilmiş haller saklı
kalmak üzere, bu Kanuna ve bu Kanunda tanınan yetkilere dayanılarak çıkarılan
ikincil düzenlemelerle getirilen hükümlere aykırı hareket edenlere söz konusu
düzenlemelerde açıkça öngörülmüş olması kaydıyla altmış TL usulsüzlük cezası
uygulanır. … 3. Usulsüzlük cezası aşağıdaki hallerde 1.fıkrada belirtilen miktarın iki
katı olarak uygulanır: … h) Dâhilde işleme
rejimi ve gümrük kontrolü altında işleme rejimi kapsamında Türkiye Gümrük
Bölgesine getirilen eşyanın izin verilen süresinin bitimini takiben bir ay
içerisinde rejimin gerektirdiği işlemlerinin bitirilmesi, yeniden ihracı veya
gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutulması (Gümrük
Kanunu’nun 241/3-h.maddesi kapsamında ceza uygulanır).
- Bu Kanun hükümlerine aykırı olarak, Türkiye Gümrük Bölgesine
getirildiği veya gümrük kontrolüne tabi
tutulmadığı saptanan eşyaya, 5606 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu ile ilgili diğer kanun hükümleri uygulanır (Gümrük Kanunu’nun 54.maddesi).
- İlgili Kişiler; Gümrük Kanunu’nun 11.maddesinde belirtilen belge ve
bilgileri gümrük kontrolü amacıyla beş yıl süre ile saklamak zorundadırlar.
Belge saklama süresi; a) (b) bendinde öngörülen haller dışında, serbest dolaşıma girmek veya ihraç edilmek üzere
beyan edilen eşya ile ilgili olarak, serbest dolaşıma giriş veya ihracat
beyanlarına ilişkin belgelerin tescil edildiği yılın, b) Nihai
kullanımları nedeniyle indirimli veya sıfır ithalat vergisi ile Türkiye'de
serbest dolaşıma giren eşya için, gümrük gözetimine tabi olmalarının sona
erdiği yılın, c) Başka bir gümrük rejimine tabi tutulan eşya için, söz
konusu gümrük rejiminin sona erdiği yılın, d) Serbest bölgeye konulan
eşya için, buralardan çıktıkları yılın, sonundan itibaren işlemeye başlar (Gümrük
Kanunu’nun 13.maddesi).
SONUÇ
Gümrük Kontrolü
Altında İşleme Rejimi: Serbest dolaşıma girmemiş eşyanın
Türkiye Gümrük Bölgesinde, ithalat vergilerine veya ticaret politikası önlemlerine
tabi tutulmaksızın, niteliğini veya durumunu değiştiren işlemlere tabi
tutulmaları ve bu işlemlerden elde edilen ürünlerin gümrük vergileri üzerinden
serbest dolaşıma girmelerine ilişkin hükümlerin uygulandığı rejimdir. Elde
edilen bu tür ürünler, işlenmiş ürün olarak adlandırılır.
- Değişmemiş
eşyaya veya izinde öngörülen işlemin ara aşamalarından birinde bulunan ürünlere
ilişkin bir gümrük yükümlülüğü doğduğunda, gümrük vergileri tutarı, ithal
eşyasının bu rejime ilişkin beyannamenin tescili sırasında yürürlükte bulunan
vergi oranı ve diğer vergilendirme unsurlarına dayanılarak belirlenir.
- 371
ila 375 inci maddelerde bahsedilen gümrük kontrolü
altında işleme rejimi, işlenmiş ürünün
ithalat vergisinin, bünyesinde bulundurduğu ithal ürünün vergisinden daha düşük
olduğu işlemler için uygulanır.
- Gümrük
kontrolü altında işleme rejimi; serbest dolaşıma girişinde aranılan bazı teknik
düzenlemelere uygunluğunun sağlanması için işleme faaliyetine tabi tutulması
gereken eşyada da uygulanır.
Gümrük Kontrolü Altında İşleme
Rejimi; Gümrük Kanunu’nun 80 ilâ 83. Maddelerinde sayılan
Şartlı muafiyet düzenlemesi ve Ekonomik etkili gümrük rejimlerinden bir
tanesidir.
Gümrük Kontrolü Altında İşleme İzni; İşleme işini yapan veya yaptıran kişinin talebi üzerine
gümrük idarelerince verilir. İzin, sadece Türkiye Gümrük Bölgesinde yerleşik
kişilere; a) İşlenmiş ürünler içinde ithal eşyasının teşhisinin mümkün
olduğu, b) Eşyanın işlenmesinden sonra, rejime tabi tutulduğu sıradaki
niteliğine veya durumuna dönüştürülmesinin ekonomik olarak mümkün olmadığı, c)
Rejimin uygulanmasının, ithal eşyasının tabi olduğu menşe ve miktar kısıtlaması
kurallarının etkilerini saptırmayacağı, d) Türkiye'deki benzer eşyanın
üreticilerinin temel ekonomik çıkarlarını olumsuz etkilemeyen, bir işleme
faaliyeti gerçekleştirme veya devam ettirme yönündeki ekonomik amaçlara
uyulduğu, hallerde verilir.
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri
KAYNAKÇA:
·
4458 sayılı Gümrük Kanunu.
·
Gümrük Yönetmeliği.
·
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu.
·
Katma Değer Vergisi
Genel Uygulama Tebliği.
·
Onaylanmış Kişi
Statüsüne İlişkin 1 Sayılı Gümrük Genel Tebliği.
·
3 Sayılı Gümrük Kontrolü Altında İşleme Tebliği.
·
Risk Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürlüğü’nün
2016/41 Sayılı Genelgesi.