Öğrenci
Yurdunda kaldığımızda şahit olduğumuz bir hikaye. Rizeli bir hukuk öğrencisi,
Roma Hukukunu geçemiyordu. Arkadaşları, “Roma Hukuku hocası Rizeli, sende
Rizelisin bir görüş belki seni dersten geçirir.” Diyerek Rizeli öğrenci
arkadaşımızı doldurdu. Arkadaşımız, hocayla görüşmek için kapısını çalar. Hoca
içeri çağırır. Arkadaşımız, Hocam der, ben bu dersten bi türlü geçemiyorum. Amma
ben de sizin gibi Rizeliyim. Beni bu dersten geçirir misiniz? Hoca da der ki;
değil Rizeli, Romalı bile olsan bu dersi öğrenmeden geçemezsin der! Hoca son
derece haklıdır. Günümüz hukukunun yarısından fazlası hala Roma Hukukudur. Roma
(Ceza) Hukukunda; ignorantia juris non excusat ("kanunu bilmemek
mazeret sayılmaz") ilkesi, temel ilkelerden biridir.
Kanunlar; İzinleri,
yasakları ve yasaklara uymayanlara uygulanacak cezaları içerir. Kanunların
uygulanmasında yasaklar ve cezalar kadar, izinler, haklar ve ödevler uygulamada
ön plana çıkmaktadır. Rutin uygulama hükümleri, dolaylı temsilcilerin “iş
tanımlaması” prosedürü gibidir.
Ülkemizde Ticaret
Bakanlığı, gümrük vergilerinin tahakkuku ve takibi ile görevlidir. Gümrük
İdarelerince yapılan dış ticarete ilişkin gümrük vergilerine ilişkin tahakkuklar
ile gümrük vergileri kapsamında olmayan Damga Vergisi gümrük beyannamelerinde
göre Hazine ve Maliye Bakanlığı’nca (Gümrük Saymanlık Müdürlükleri/Mal
Müdürlüklerince) tahsil edilmekte, İthalat vergileri kapsamında olan TRT
Bandrol ücreti ile TRT Genel Müdürlüğü adına beyanname ile, Kültür Fonu ise doğrudan
Turizm ve Kültür Bakanlığı’nca tahsil edilmektedir.
Gelir İdaresi
Başkanlığı, “GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI Mükellef Hizmetleri Daire Başkanlığı
Yayın No: 185 Nisan 2014”’te “MÜKELLEFLERİN HAKLARI VE ÖDEVLERİ REHBERİ”
yayınladı. Linkini veriyorum.
https://cdn.gib.gov.tr/api/gibportal-file/file/getFileResources?objectKey=arsiv/onceki-dokumanlar/mukellefinhakveodevleri2014.pdf
ziyaret edebilirsiniz. Yükümlüler ve Dolaylı Temsilcilerde nihayetinde
Mükelleftir.
Gümrük Mevzuatı
açısından “YÜKÜMLÜNÜN HAKLAR (İZİNLER) ve ÖDEVLER” konusunda öne çıkan
uygulamaları ve bu konuyla iç içe geçmiş “Gümrük İdarelerine Karşı
Sorumluluk” konusunu incelediğim makaleyi hazırladım.
İlk
tespitimizde kanundaki yükümlü ile kişiler farklı sıfatlar altında yer
aldığıdır. Gümrük Mevzuatında; Yükümlü, Asıl Yükümlü, Beyan Sahibi, İzin Hak
Sahibi, Asıl Sorumlu dışında “muhatap” ve “ilgili kişiler”
kavramlarını görüyoruz.
Gümrük
mevzuatına göre;
"Yükümlü"
deyimi, gümrük yükümlülüğünü yerine getirmekle sorumlu bütün
kişileri;[1]
İthalatta
gümrük yükümlülüğünde yükümlü, beyan sahibidir. Dolaylı temsil durumunda,
hesabına gümrük beyanında bulunulan kişi de yükümlüdür.
Dolaylı
temsilde, temsilcinin yükümlülüğü, beyanda kullanılan verilerin yanlış olduğunu
bildiği veya mesleği icabı ve mutat olarak bilmesi gerektiği durumlarla
sınırlıdır.[2]
Asıl yükümlü:
Doğrudan temsilde adına ve hesabına beyanda bulunulan, dolaylı temsilde
ise hesabına beyanda bulunulan kişi.[3]
"Gümrük
yükümlülüğü" deyimi, yükümlünün gümrük vergilerini ödemesi zorunluluğunu;[4]
İfade eder. Buna
göre; Gümrük Yükümlülüğü:
Vergi Ödeme
Yükümlülüğü[5], Faiz ve
Gecikme Zammı Ödeme[6], Teminat
Verme yükümlülüğü (Götürü, İndirimli…)[7],
Bilgi Verme Yükümlülüğü[8],
Belge Saklama Yükümlülüğü[9],
E-Tebligat Kullanma[10],
E-İmza Kullanma[11], YKTS Kayıt
ve Güncelleme[12] dir.
Gümrük
Müşavirlerinin Gümrük Kanunu 181’nci maddesinde “İthalatta gümrük
yükümlülüğünde yükümlü, beyan sahibidir. Dolaylı temsil durumunda, hesabına
gümrük beyanında bulunulan kişi de yükümlüdür. Dolaylı temsilde,
temsilcinin yükümlülüğü, beyanda kullanılan verilerin yanlış olduğunu bildiği
veya mesleği icabı ve mutat olarak bilmesi gerektiği durumlarla
sınırlıdır. 188 inci, 190 ıncı
ve 194 üncü
maddeler uyarınca doğan gümrük yükümlülüğü için de bu hüküm uygulanır.” Hükmü
ile yükümlülük hükümleri uygulanmaktadır.
Yükümlülerin Gümrük Kanunu ve
mevzuatı kapsamında Hakları;
Temsil Hakkı[13] ,
Statü Belgesi Talep Etme Hakkı (OKSB[14],
YYS[15],
Onaylanmış İhracatçı[16]),
BTB Müracaat Hakkı[17], Tarife
Bilgisi Müracaat Hakkı[18], BMB
Müracaat Hakkı[19],
Ek Süre Talep Etme Hakkı[20], Duran
Süre[21]
talep etme hakkı,
Gümrük Genel Tebliğ Varış
Öncesi Gümrük İşlemleri Tebliğ (Seri No: 1) (23.01.2019/30664 RG)
Basitleştirmiş Usul Yararlanma
Hakkı (taşıtüstü yaygın basitleştirilmiş usulden yararlanma [22], Yeddi
emin talebi[23],
Eksik beyan[24],
istisnai kıymet beyan hakkı[25] )
İnceleme (Küşat) Hakkı[26],
Eşyayı 3 ncü kişilere Geçici
Depolama Yerleri (satma) [27] ve Antrepolarda
eşyayı devretme (satma) hakkı[28],
Elleçleme Talep hakkı[29],
Beyan öncesi laboratuvara
tahliline tabi tutma hakkı[30],
Özet ve Gümrük Beyannamesinde
düzeltme[31],
iptal hakkı[32],
Bölünmüş Beyanname talep etme hakkı[33],
Başlamış İşlem Uygulama Talep
etme Hakkı[34]
Gümrük muafiyetlerinden
yararlanma hakkı[35],
Tercihli Tarifeden yararlanma
hakkı[36],
Eşyayı gümrüğe terk ve imha
hakkı[37],
İndirimli Ödeme Hakkı[38], Geri
Bildirim ve İndirimli Ceza uygulama isteme Hakkı[39], İtiraz
Hakkı[40],
İtiraz Süresi Kaçırılan Ek Tahakkuk veya Ceza Kararlarının Kaldırılması[41]Uzlaşma
Hakkı[42],
Uzlaşmada hatalı karara düzeltme müracaat hakkı[43], İhtirazlı Kayıtla beyan hakkı[44], Geri
Verme Kaldırma Hakkı[45], Faiz
talep etme hakkı[46],
Fazla Çalışma Talep Hakkı[47],
İndirimli Teminat uygulanması
hakkı[48], Teminat
değiştirme Hakkı[49],
Tasfiye eşyayı bir gümrük rejimine
tabi tutulma hakkı[50],
Eşyayı ihtilaf durumunda ithal
etme hakkı[51],
Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakkı
Korunma hakkı[52],
Gümrük Alacaklarının
Ertelenmesi ve taksitlendirilmesi hakkı[53],
Mahrece İade talep hakkı[54], Vergi Borcu gösteren yazı talebi[55], Gümrük vergi ve Ceza Borcu Sorgulama sistemini
kullanmak[56]
İzahat hakkı[57],
Gümrük Kanunun 4 ncü maddesindeki
sorumluluk;
Gümrük idareleriyle muhatap
olan kişiler,
-
Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile bunlara ve
bu Kanuna dayanılarak çıkarılan mevzuat hükümlerine uymak
-
gümrük idarelerinin gerek bu Kanunda gerek
diğer mevzuat hükümlerine göre yapacağı gözetim[58]
ve kontrollere[59] tabi
olmak;
-
bu idarelerin kendi adına veya başka idareler
nam veya hesabına tahsil edeceği her tür vergi, resim, harç ve ücretleri ödemek
veya bunları teminata bağlamak
-
mevzuat hükümlerinin uymayı zorunlu kıldığı
her tür işlemleri yerine getirmekle
SORUMLUDURLAR.
Öncelikle Gümrük İdarelerine “muhatap”
kimdir ve niteliği nedir sorusuna cevap aramalıyız.
Muhatap olan kişiler; dar anlamda
“Yükümlü” olmakta, geniş anlamda ise “yükümlü” kapsamından vergi ödeme
yükümlülüğüne ilişkin yapılmasını yerine getirme ile birlikte vergi ödeme
yükümlülüğü dışındaki hakların kullanımında usul ve yasaklara uyma, gümrük idarelerince
verilen izinleri usulüne göre kullanmayı ifade etmektedir.
Sorumluluk kavramı; yükümlü
sıfatı taşımasa bile gümrük idaresi dışında ancak gümrük idarelerinin görevini
ilgilendiren konularda 3 ncü kurumlara yapılan işlemleri de içine almaktadır. Örneğin
Free Shop’tan alış-veriş, uluslararası fuar organizasyon işletmeciliği, ticari
kara taşıtlarına ilişkin güzergâh takibi, ATS cihazı uygulaması, taşıt dolu-boş
tartı işlemleri, X Ray kontrolleri, Bankaların Döviz Transfer Belgesi
düzenlemeleri… vs.
Gümrük Yönetmeliğinin 181 nci
maddesi kapsamında;
“Yürürlükteki mevzuat uyarınca
ilgili gümrük rejimleri kapsamında Türkiye'ye ithali öngörülen her türlü izin
veya uygunluk belgesine veya bu belgeler yerine geçen bilgiye tabi
eşyaya ilişkin yetkili kurumlarca yapılacak kontroller, ithale konu eşyanın
kamu ahlakı, kamu düzeni, kamu güvenliği, insan, hayvan ve bitki sağlık ve
hayatlarının korunması açısından taşıyacağı muhtemel riske göre; Türkiye Gümrük
Bölgesine girişinde veya gümrük beyannamesinin tescil işlemi öncesinde ya da
gümrük yükümlülüğünün sona ermesinden sonraki aşamalardan yalnızca birinde ve
gümrük idaresinin koordinasyonunda yapılır.”
Hükmüne amirdir.
Diğer taraftan 20.03.2012 tarihli
28239 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2012/6 sayılı Başbakanlık Genelgesinde;
"Tek Pencere"
sisteminin kurulması ile birlikte; uluslararası ticarete ve taşımacılığa konu
olan eşya için gerekli bilgi ve belgeler, söz konusu ticaretin ilgilileri ve
taşıyıcılar tarafından uluslararası geçerliliği olan standart bir formatta, tek
bir başvuru noktasına sunulabilecektir. Bu kapsamda gerekli onaylar, elektronik
ortamda yine aynı başvuru noktasına iletilebilecek, eşyanın kontrollerinin de
koordinasyon ve işbirliği içerisinde, ilgili kurum ve kuruluşlarca aynı yer ve
zamanda yapılması sağlanmış olacaktır.
Öte yandan, 450/2008 sayılı AB
Konsey Tüzüğü ile kabul edilen Modernize Gümrük Kodunda yer alan "Tek
Pencere" sistemine ilişkin hükümler, 2013'te tüm AB üyesi ülkelerde
uygulamaya girecektir. "Tek Pencere" sisteminin ülkemizde de
uygulamaya konulması için yapılacak çalışmaların, sistemin kurulması ve
işletilmesine ilişkin iş ve işlemlerin Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın
koordinasyonunda yürütülmesi uygun görülmüştür.
Benzer şekilde Gümrük
Yönetmeliğinin 522 nci maddesinde “Antrepo işleticileri ve kullanıcıları;
eşyanın gümrük antreposunda bulunduğu süre içerisinde gümrük gözetimi altında
bulunmasını sağlamak, eşyanın iyi muhafaza edilmesi konusunda yükümlülüklerini
yerine getirmek ve izinde belirtilen şartlara uymak zorundadır.” Ayrıca “Eşya gümrük vergileri de dahil olduğu
halde sigortalanmış ve sigorta sözleşmesine göre bu vergileri sigorta
şirketinden tazminat olarak alınmış ise, bu gibi noksanlık ve eksikliklere ait
gümrük vergileri sigorta ettirenden veya lehine ettirilenden alınır.” Hükmü ile
antrepo işleticileri vergi ödeme yükümlülüğü dışında izinde belirtilen şartlara
uymak ile sigorta ettiren veya lehine sigorta ettirilen “muhatap” statüsünde
olmaktadır.
Muhatap olmanın sonuçları, gümrük
idareleri açısından kamu zararı oluştuğunda açılan kamu davalarında gümrük
idarelerine “müdahil” olma statüsü verecektir.
Yükümlü olsun olmasın diğer
önemli bir konu ise, bilgi verme, belge saklama yükümlüğüdür. Kanunda yer alan
özne” ilgili kişiler” olarak muhatap belirlenmiştir.
İlgili kişiler (Gümrük
işlemleriyle doğrudan veya dolaylı olarak ilgili bulunan kişiler), 11
inci maddede belirtilen belge ve bilgileri gümrük kontrolü amacıyla beş yıl
süre ile saklamak zorundadırlar.[60]
Gümrük Müşavirlik firmaları da bu kapsamda (Kanunun 4 ncü maddesi de göz önünde
bulundurulduğunda) yer almaktadır. (Bu maddede yükümlü ve muhatap yerine ilgili
kişiler olarak kanunda yer almaktadır.
Gümrük Kanunun 241/6-d maddesinde
“d) 11
inci madde hükmüne göre yazılı olarak talep edilen bilgi ve
belgeler ile 13
üncü madde hükmü uyarınca beş yıl süreyle saklanması gereken
belgelerin gümrük kontrolü sırasında ibraz edilmemesi.” Yer almaktadır. Bilgi
ve belge ibraz edilmemesi halinde usulsüzlük cezası her bir işlem için 8 katı
uygulanmaktadır.
Kağıtsız Gümrük Projesi
antrepo ve ihracat rejimlerinde uygulanmaktadır. Firmaların Gümrük Müşaviri
değişikliği veya ölüm, iş bırakma nedenleriyle ilgili kurumlarda gerekli
bilgiler erişim sağlanamamaktadır. Gümrük Müşavirlik firmalarının maliyeti
ve iş verimliliğini etkileyen kağıt ortamında arşiv yerine sadece dijital
ortamda “bilgi ve belge” saklama yükümlüğüne ilişkin Ticaret Bakanlığınca belge
muhafaza edilmesi yükümlülüğüne ilişkin açıklayıcı genelge olarak düzenleme
yapılması gerekmektedir.
Mükellefe hukuken tanınması gerekli hak ve
olanakların, yasa ve mevzuat ile elinden alınanı var mıdır, yok mudur? Sorusu
ile birlikte uygulamada iyileştileşmesi gereken konulara değinmek gerekiyor.
1-
Gümrük
Kanunun 63 ncü maddesinde yer alan beyannamede düzeltme işleminde yükümlüye ceza
uygulanacak ve uygulanmayacak durumların netleştirilmesi, mevzuat derlenerek
yeniden duyuru yayımlanmalı,
2-
Beyannamede
düzeltme, itiraz ve Geri Verme Kaldırma taleplerinde gümrük idarelerince,
beyanın bağlayıcılığı ve eşyanın gümrük gözetiminden çıktığı gerekçe
gösterilerek red kararı verilmesinin yasal mevzuatta yerinin kaynak
gösterilmesi,
3-
Ek
Tahakkuk ve Ceza Kararı düzenlenmeden önce “izahat” müessesinin daha yaygın
kullanılması,
4-
Ek
Tahakkuk ve Ceza Kararlarının gümrük idarelerince hatalı düzenlendiğinde Bölge
Müdürlüklerine itiraz edilmeden gümrük idarelerince iptal edilebilme olanağının
sağlanması,
5-
Bağlayıcı
Tarife Bilgisi müracatlarının kolaylaştırılması, hızlandırılması, yaygınlaştırılması,
(Almanya, Fransa BTB sayıları ile Türkiye BTB sayıları karşılaştırılabilir)
6-
İtiraz
başvurularının Bölge Müdürlüklerince ek süresi içinde karşılanmaması nedeniyle
zimni red kapsamında işlem görmektedir. Zimni red, oluşmaması için bürokasinin
azaltılması, itirazlarında davet usulüne göre yapılması ya da zımni red
oluşmaması için gerekli düzenlemelerin yapılması,
7-
Menşe
İspat Belgeleri ve A.TR Dolaşım Belgesinde yurt dışına sonradan kontrol
aşamasında cevap alınmaması durumunda yükümlünün etkisi olmamasına rağmen vergi
uygulaması,
8-
Menşe
Şahadetnameleri ibrazı tecihli menşe statüsü değildir. Gümrük Kanunun 234/1-a
maddesi kapsamında cezai hüküm uygulanmaması gerekmektedir.
9-
İhracatta
nispi ücretlerin asıl yükümlü tarafından ödenmesinin sağlanması.
Recai HERGÜN
GÜMRÜK MÜŞAVİRİ
[1] Gümrük
Kanunu 3/11 Md.
[2] Gümrük
Kanunu 181/2 Md
[3] Gümrük
Genel Tebliğ (Tahsilat İşlemleri) Seri No 2 Tebliğ; 3/1-b md.
[4] Gümrük
Kanunu 3/8-b Md.
[5] Gümrük
Kanunu 200 Md.
[6] Gümrük
Kanunu 69/1, 207 ve 197 Md.
[7] Gümrük
Kanunu 69/1, 202 Md. Gümrük Yönetmeliği 385, 493 Md.
[8] Gümrük
Kanunu 11 Md.
[9] Gümrük
Kanunu 13 Md.
[10]
Elektronik Tebligat Sistemi Genel Tebliğ (Seri No 1) (25.08.2018/30312 RG)
[11] Gümrük
Yönetmeliği 174/5 Md.
[12] Gümrük
Genel Tebliğ (Yükümlü Kayıt Takip Sistemi) Seri No 2 (20.14.2014/29211 RG)
[13] Gümrük
Kanunu 5 Md.
[14]
Onaylanmış Kişi Statüne İlişkin Gümrük Genel Tebliğ Seri No: 1
[15] Gümrük
İşlemleri Kolaylaştırma Yönetmeliği
[16] 20026/10895
BKK 19 Md.
[17] Gümrük
Kanunun 9 Md, Gümrük Genel Tebliği (Tarife) Seri No:14
[18] Gümrük
Genel Tebliğ (Tarife) Seri No. 11.
[19] Gümrük
Kanunun 9 Md
[20] Gümrük
Kanunu 14/1 Md
[21] Gümrük
Yönetmeliği 76 Md.
[22] Gümrük
Genel Tebliği Seri No:16 (11.07.2002/24812 RG) 3 Md
[23] Gümrük
Genel Tebliği Seri No:16 (11.07.2002/24812 RG) 8 Md
[24] Gümrük
Kanunu 71 Md, Gümrük Yönetmeliği 147 Md, Gümrük Genel Tebliği Seri No:16
(11.07.2002/24812 RG), OKSB Tebliği 17 Md. Gümrük İşlemleri Kolaylaştırma
Yönetmeliği 19 Md.
[25] Gümrük
Yönetmeliği 53 Md.
[26] Gümrük
Yönetmeliği 87 Md.
[27] Gümrük
Yönetmeliği 96 Md,
[28] Gümrük
Yönetmeliği 330/2 Md, Gümrük Yönetmeliği 333 Md.
[29] Gümrük
Yönetmeliği 90 Md.
[30] Gümrük
Yönetmeliği 196 Md.
[31] Gümrük
Yönetmeliği 193,194 Md
[32] Gümrük
Yönetmeliği 123 ila 129 Md
[33] Gümrük
Yönetmeliği 122 Md.
[34] Gümrük
Kanunu 75/2 Md, İthalat Rejim Kararı 3350 Geçici Md 5 Md.
[35] Gümrük
Kanunu 167 Md.
[36] Gümrük
Kanunu 15/d-e ve 22 Md.
[37] Gümrük
Kanunu 164 Md.
[38]
Kabahatler Kanunu 17 Md.
[39] Gümrük Kanunu 235/6 ve 234/3 Md
[40] Gümrük
Kanunu 242 Md
[41]
Gümrükler Genel Müdürlüğü 31.03.2020
/ 53533520; İtiraz Süresi
Kaçırılan Ek Tahakkuk
Veya
Ceza Kararlarının Kaldırılması Talebi Hk.
[42] Gümrük
Kanunu 244 Md. Gümrük Uzlaşma Yönetmeliği
[43] Gümrük
Uzlaşma Yönetmeliği 13/(6) Uzlaşma talebinde bulunulan alacakla ilgili olarak
hesap hatası yapıldığının gümrük idaresi tarafından tespit edilmesi halinde,
ilgili kararda gerekli düzeltmeler yapılarak düzeltilmiş karar gerekçesi ile
birlikte yükümlüye tebliğ edilir ve uzlaşma görüşmeleri düzeltilmiş tutar
üzerinden yapılır. Görüşme sonucunda uzlaşmanın vaki olmaması veya temin
edilememesi halinde yapılacak itiraz başvurusu düzeltilmiş tutar üzerinden
yapılır.
[44] Gümrük
Kanunu (Düzeltme/Geri Verme Kaldırma yoluyla)
[45] Gümrük
Kanunu 211,212,213,214 Md; 2009/15481 BKK 117-120 Md,Gümrük Yönetmeliği 499-504
Md. Gümrük Genel Tebliğ (Tahsilat
İşlemleri) Seri No 2 30-38 Md. Gümrük Genel Tebliği (Mahrece İade) Seri No:2
(30.06.2002/24801 RG)
[46] Gümrük
Kanunu 216/2 Md.
[47] Gümrük
Kanunu 220-221; 2009/15481 BKK 121-125,
[48] 2009/15481
BKK 116 Md.
[49] Gümrük
Yönetmeliği 496 Md.
[50] Tasfiye
Yönetmeliği 57 Md.
[51] Gümrük
Yönetmeliği 587 Md.
[52] Gümrük
Genel Tebliği (Fikri Sınai Haklar) Seri No 1 (26.03.2013/28599) RG
[53] Gümrük
Genel Tebliğ (Tahsilat İşlemleri) Seri No 2 (17-27 Md)
[54] Gümrük
Genel Tebliği (Mahrece İade) Seri No:2 (30.06.2002/24801 RG)
[55] Gümrük
Genel Tebliğ (Tahsilat İşlemleri) Seri No 2 39 Md.
[56]
Gümrükler Genel Müdürlüğü 05.08.2022/77041176 yazı.
[57] Gümrük Yönetmeliği 580/A
[58]
12. "Gümrük
gözetimi"
deyimi, gümrük mevzuatına ve gereken hallerde gümrük gözetimi altındaki eşyaya
uygulanacak diğer hükümlere uyulmasını sağlamak üzere gümrük idareleri
tarafından genel olarak uygulanan işlemleri;
[59] 13. "Gümrük kontrolü" deyimi, Türkiye Gümrük Bölgesi ile diğer ülkeler arasında taşınan eşyanın giriş, çıkış, transit, nakil ve nihai kullanımını ve serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın durumunu düzenleyen gümrük mevzuatı ve diğer mevzuatın doğru uygulanmasını sağlamak için gümrük idareleri tarafından yürütülen; eşyanın muayenesi, beyanname verileri ile elektronik veya yazılı belgelerin varlığının ve gerçekliğinin doğrulanması, işletmelerin hesap ve diğer kayıtlarının incelenmesi, taşıma araçlarının kontrolü, bagajların ve kişilerin yanlarında ya da üstlerinde taşıdıkları diğer eşyanın kontrolü ile resmi araştırmalar ve diğer benzeri uygulamaları.
[60] Gümrük Kanunu 13 Md.