Sosyal
Medyadan, çevremden öğrenciler, Gümrük Müşavirliği mesleğini yaşam hedefi
olarak belirlemek üzere benden görüş istiyorlar. Bende, mesleğin olumlu ve
olumsuz ve riskli yönlerini, kazanılan para ile sorumluluğun ve risk açısından
uçurum olduğu, diğer mesleklere göre daha meşakkatli olduğunu, sınavların standart
belirli bir tarihte yapılmadığını, içimizden 20 yıldır bir milletvekili bile
çıkmadığını, birkaç büyük firma dışında, onlarında aynı zamanda nakliye ve
antrepoculuk yaparak büyüdüğünü, potansiyel müşteri adayı (iş sahibi akraba
gibi) yoksa soran kişilere önermiyordum. Acaba yanlış mı düşünüyorum diyerek içimi
bir hüzün kaplıyordu. Son beş aydır bu hüznüm yok. Artık eminim. Hatta sektörde
bu konuda benimle hemfikir olduğunu düşünüyorum. Neden mi? Mayıs ayından
itibaren Gümrük Müşavirine gümrük idarelerince düzenlenerek tebliğ edilen Ek
Tahakkuk ve Para Cezaları. Kanundaki Sorumluluk olarak değil de KEFİL olarak
uygulama yapılıyor.
Pandemi
ve işsizlik yetmezmiş gibi bir de haksız Para Cezası ! 2020 gerçekten her bakımdan sıkıntı. 2020
yılında ne değişti ?
v 4458 Sayılı Gümrük Kanunu
değişmedi !
v 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu
değişmedi !
v Tahsilat Tebliğ Seri No 2
değişmedi !
v 2013/38 sayılı genelge değişmedi
!
v Konuyla ilgili hiçbir şey
değişmedi.
Risk
Yönetimi, Tasfiye ve Döner Sermaye Genel Müdürlüğü 21.05.2020 tarihli 54492374
sayılı yazısında özetle; yükümlüsünce beyan edilen vergi ve belgelere sistem
tarafından hesaplanan vergiler ve istenen belgeler arasında farklılık bulunan
ve bundan dolayı bir gelir eksiği tespit edilen beyannameler ile ilgili işlem
yapılması talimatlandırılarak, beyanda kullanılan verilerin yanlış olduğunun
bilindiği veya mesleği icabı ve mutat olarak bilinmesi gerektiği durumların
tespiti neticesinde iştirakin varlığı ortaya konularak gümrük müşavirleri
içinde ceza uygulanması gerektiği ifade edilmektedir.
Bu
uygulama üzerine 5 Dernek “ Gümrük Müşavirlerinin Sorumluluğu” başlıklı dilekçe
ile Risk Yönetimi, Tasfiye ve Döner
Sermaye Genel Müdürlüğü’ne Kabahatler Kanunun 7,9 14/1 ve 14/3 fıkralarınca
gümrük müşavirine bu yönde ceza uygulanamayacağı yönünde başvuruda bulundu. İstanbul
Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğü 17.09.2020 tarihli 57422097 sayılı
yazısında beyan esnasında SİLME işlemini 5326 sayılı Kabahatler Kanunun 14 üncü
maddesindeki “kasten ve hukuka aykırı bir
fiil” ile 4458 sayılı Gümrük Kanunun 181 inci maddesinde belirtilen “beyanda kullanılan verilerin yanlış olduğunu
bildiği veya mesleği icabı ve mutat olarak bilmesi gerektiği” şartlarının
oluştuğu değerlendirilmiştir. Gümrük Müşaviri olarak konuyu incelediğimizde Dolaylı
Temsilde Sorumluluk konusu; Müteselsil Sorumluluk ve İştirak halinde Kabahatler
Kanunu uygulamasını kapsar.
Gümrük
Müşavirine cezai işlem, Gümrük Kanunundaki 181,229 maddelerindeki müteselsil
sorumluluk ve Gümrük Kanundaki Para Cezalarının Kabahatler Kanunun 3 ncü
maddesi;
Bu
Kanunun;
a)
İdari yaptırım kararlarına karşı kanun yoluna ilişkin hükümleri, diğer
kanunlarda aksine hüküm bulunmaması halinde,
b)
Diğer genel hükümleri, idari para cezası veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi
yaptırımını gerektiren bütün fiiller hakkında,
Uygulanır.”
Kapsamında
İdari para cezası olarak uygulanmaktadır. Doğrudan Kabahatler Kanununa göre iştirak
dolayısıyla değil, müteselsil sorumluluk gerekçesi ile kabahatler kanuna göre İDARİ
PARA CEZASI tebliğ edilmektedir. İster müteselsil sorumluluk isterse de kabahatler
kanunu gerekçe gösterilsin Ticaret Bakanlığınca tebliğ edilen Ceza Kararları
hukuka aykırıdır. Şöyleki;
Gümrük
Kanundaki gümrük vergilerinden (tahakkuktan) müteselsil sorumluluk üç durumda
söz konusu olmaktadır. Birincisi tescil edilen
bir beyannamede asıl yükümlü ithalat vergilerini tahakkuk ve tebliğ aşaması
sonuçlanmasına rağmen ödenmediğinde beyan sahibi olarak dolaylı temsilci
ithalat vergilerini ödemekle sorumludur. Dolaylı temsilci, beyannamenin
açılması ile yükümlülüğün başladığı bilgisine sahiptir. Gümrük Müşaviri gümrük
vergilerini yükümlüden almadan beyanname tescil etmesi müteselsil sorumluluk
kapsamındadır. İkincisi, asıl yükümlünün tahakkuk zamanaşımı süresinde
herhangi bir nedenle (iflas, faaliyete son verme..vs) sadece “ek tahakkuku” ödeyemez durumunda ise
müteselsil sıfatıyla gümrük müşavirlik firması ve beyannameyi imzalayan gümrük
müşaviri müteselsil sorumludur. Üçüncüsü, Gümrük müşavirliğinin bir
tüzel kişilik olması halinde, gümrük beyannamesi veya beyanname kabul edilen
diğer belgeler üzerine imzasını atmış olanların vergi kaybına neden olan durumu
bildiği veya bilmesi gerektiği hallerde, bunlar gümrük idaresine karşı bağlı
bulundukları tüzel kişilikle birlikte müteselsilen sorumlu olurlar.
Gümrük
Kanununda 181/2 ve 229 ncu maddesindeki dolaylı temsilcinin sorumluluğu,
Gümrük
Kanununun 181 inci
maddesinin ikinci fıkrası hükmü doğrultusunda dolaylı temsilcinin, beyanda
kullanılan verilerin yanlış olduğunu bildiği veya mesleği icabı ve mutat olarak
bilmesi gerektiği durumların tespitinde;
a)
Gümrük beyannamelerinin beyanın hazırlanmasına esas alınan belge ve bilgilere
uygun olmaması,
b)
Gümrük beyannamesi eki belgeler arasında çelişki bulunması halinde gümrük
müşavirinin elindeki imkânlarla bu hususu araştırmamış olması,
c)
Gümrük beyannamesine eklenen belgelerin sahte, yanlış veya hatalı olduğunun
ayrıca bir araştırmaya gerek duyulmaksızın anlaşılabilecek olması,
ç)
Gümrük beyannamesine eklenen belgelerin ulusal ve uluslararası mevzuatın ön
gördüğü formlara veya şartlara uygun olmaması,
d)
Beyanname kapsamı eşyanın cins, nevi ve niteliğinin herhangi bir tahlil veya
detaylı bir incelemeye gerek kalmaksızın yapılacak fiziki incelemeyle veya
beyanname eki belgelerde yer alan bilgilerden anlaşılabilmesine karşın, tarife
yönüyle yapılan beyanın gümrük vergilerini ödememe veya noksan ödeme veya vergi
dışı önlemlere tabi olmama sonucunu doğuracak nitelikte olması,
e)
Vergi kaybına neden olan işleme ilişkin olarak, sorumlulukları Gümrük Kanununun
181 inci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde ortaya konulmak şartıyla
haklarında; Gümrük Kanunu, 21/3/2007 tarihli ve 5607
sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu ve ceza koyan ilgili diğer kanunlar
kapsamında takibatta bulunulması talebiyle fezleke, rapor veya iddianame
düzenlenmiş olması,
hallerinin
varlığı araştırılır. Bu hallerden herhangi biri mevcut ise dolaylı temsile
yetkili kişiler müştereken ve müteselsilen sorumludur.
Dolaylı
temsile yetkili kişilerin sorumluluğunun tespit edildiği durumlarda, ek
tahakkuka ilişkin olarak alınan kararlarda yapılan tespitler ispatlayıcı
belgelerle birlikte gerekçeli olarak belirtilir.
Dolaylı
temsile yetkili kişilerin sorumluluğunun tespit edildiği durumlarda;
a)
Asıl yükümlünün onaylanmış kişi statü belgesi veya yetkilendirilmiş yükümlü
sertifikasına sahip olması,
b)
Asıl yükümlü adına gümrük idaresi nezdinde, alacağa yetecek miktarda teminatın
bulunması,
c)
Eşyanın tesliminden önce ek tahakkukun asıl yükümlüye tebliğ edilmiş olması,
hallerinde
dolaylı temsile yetkili kişilere ayrıca tebligat yapılmaz.
Bu
hallerde, ilgili gümrük müşavirinin kişisel cezai sorumluluğu saklı kalmak
kaydıyla, işlemi yapan kişi ile birlikte tüzel kişilik de gümrük idaresince
alınan vergiler ve verilen para cezaları yönünden müteselsilen sorumludur.[1]
GÜMRÜK MÜŞAVİRİNİN BİLDİĞİ VEYA BİLMESİ GEREKTİĞİ DURUM; TESCİL ETTİĞİ VE
NORMAL ŞARTLARDA TAHAKKUK EDEN VERGİNİN
SORUMLULUDUR. Beyan sahibi sıfatıyla asıl yükümlü
dışında yükümlü olduğu belirlenmiş olan gümrük müşavirleri, dolaylı temsil
durumunda hesabına gümrük beyanında bulunulan kişinin de yükümlü olmasından
dolayı aynı vergi borcundan eşya sahipleri ile birlikte sorumludur. Bu bakımdan
gümrük müşavirlerinin gümrük vergilerinden sorumlulukları, “müştereken ve
müteselsil sorumluluk” niteliğindedir. Alacaklı devlete, borçlular arasında
sıra gözetmeden alacağını isteme hakkı vermesi bakımından gümrük müşavirlerinin
sorumluluklarında, sorumluluğun müteselsil olma niteliği öne çıkmaktadır.[2]
Müteselsil sorumluluk dışında kalan bu uygulama kefalet sözleşmesi niteliğinde
yorumlanıyor.
HUKUKA
AYKIRILIĞI YASAL GEREKÇELERLE MADDE MADDE DAVA AÇILMASINDA YASAL DAYANAK OLARAK
KULLANILACAK ŞEKİLDE SAYAYIM.
1-
SİLME işlemi ise; 5326 sayılı Kabahatler Kanunun 14
üncü maddesindeki “kasten ve hukuka
aykırı bir fiil” ile 4458 sayılı Gümrük Kanunun 181 inci maddesinde
belirtilen “beyanda kullanılan verilerin
yanlış olduğunu bildiği veya mesleği icabı ve mutat olarak bilmesi gerektiği”
şartları oluştuğu anlamına gelmesi mümkün değildir. Çünkü; SİLME
işleminin Kasıtlı olduğu yönünde eylem olduğu mümkün değildir. Çünkü gümrük
beyanında silme işlemi Gümrükler Genel Müdürlüğünün 2010/1 sayılı genelgesi ile
yapılmasına imkan verilmiştir. Söz konusu genelgede;
• “Tarife
sonuçları” bölümünde yer alan bilgilerin “47.Vergilerin hesaplanması”,
“44. Ek bilgi, sunulan belgeler, ön izinler” bölümlerine aktarılması,
•
İlgili mevzuatta beyan konusu eşya, yapısı ve mahiyeti gereği ilgili
düzenlemeden istisna tutulmuş ise “44. Ek bilgi, sunulan belgeler, ön
izinler” bölümüne aktarılan mezkur belgenin “Hareketler” menüsü
kullanılarak 44 nolu alandan silinmesi,
• “Tarife
sonuçları” bölümünde yer almayan, dolayısıyla “44. Ek bilgi, sunulan
belgeler, ön izinler” bölümüne aktarılmayan, ancak eşyanın özel durumu
nedeniyle beyanname ekine eklenmesi gereken bir belgenin bulunması halinde, “44.
Ek bilgi, sunulan belgeler, ön izinler” bölümüne “Hareketler”
menüsünde yer alan “Yeni belgelendirme” talimatı kullanılarak ilgili
belgenin beyan edilmesi,
• “47.Vergilerin
hesaplanması” bölümüne aktarılan vergilendirmeye ilişkin hususların da
ayrıca kontrol edilerek, beyan konusu eşyanın yapısı ve mahiyeti gereği ilgili
mevzuatta farklı bir vergi oranına tabi tutulması halinde, “Hareketler” menüsü kullanılarak
ilgili düzeltmenin yapılarak tabi olduğu vergi türü, oranı ve vergi tutarının
ilgili alanda beyan edilmesi,
•
İlgili mevzuatta beyan konusu eşya yapısı ve mahiyeti gereği ilgili
düzenlemeden istisna tutulmuş ise “47. Vergilerin hesaplanması” bölümüne
aktarılan mezkur düzenlemenin “Hareketler” menüsü kullanılarak 47 nolu
alandan silinmesi,
• “Tarife
sonuçları” bölümünde yer almayan dolayısıyla “47. Vergilerin
hesaplanması” bölümüne aktarılmayan ancak beyan konusu eşyanın özel durumu
nedeniyle ödenmesi/teminata bağlanması gereken bir tutarın bulunması halinde “Hareketler”
menüsünde yer alan “Yeni vergilendirme” talimatı kullanılarak ilgili
tutarın beyan edilmesi,
Gerekmektedir.
SİLME
İŞLEMİ YASAL BİR İŞLEMDİR. BAKANLIĞIN YETKİ VERDİĞİ BİR UYGULAMADIR.
SİLME işlemi mesleğin icrasında hatalı olarak silinebilir. Bu yoğun ve hızlı
hizmet verilen bir ortamda doğaldır. SİLME işlemi, BİLGE SİSTEMİNDE
silinmesine imkan vermeyen örneğin KDV oranın bilgisayar teknolojisi kullanarak
silinmesi halinde kast ve bilerek yapma kabul edilebilir. Silme işlemimin hata
olmadığı, kötü niyetli olduğu ispatlanmalıdır.
2-
Diğer yandan gümrükte bir uyarı
olmasına rağmen bu uyarı yeterli değildir. Ceza uygulanacağı
belirtilmemektedir. Gümrük mevzuatının karmaşık yapısı, Çoğu zaman uyarıda
gereksiz olmaktadır.
3-
Ayrıca ithalat vergilerinde tahakkuk
gümrük idaresinde tahakkuk memurunca yapılmaktadır. Yükümlüye yapılan uyarı
Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 05.08.2016 tarihli 17836648 sayılı yazı ile
MUAYENE MEMURUNA da yapılmaktadır.
“BİLGE
Sisteminde yapılan düzenlemeler çerçevesinde; Sistemin referans amaçlı olarak
sunduğu belgeler ile yükümlüsünce beyan edilen belgeler arasında fark bulunması
halinde; kabul işlemini yapan memur ile muayene işlemini yapan memura
“Dikkat!!! Sistemin hesapladığı vergiler/referans olarak sunduğu belgeler ile
yükümlü tarafından beyan edilen vergiler/belgeler arasında farklılık vardır.
Devam etmek istiyor musunuz?” şeklinde uyarı mesajı çıkarılması sağlanmıştır.”
Tahakkuk Tebliğin 6 ncı maddesinde
yer alan “Eşyanın tesliminden önce ek tahakkukun asıl yükümlüye tebliğ edilmiş
olması,” hükme göre tahakkuk memuru cari beyanname esnasında vergi farkı olan
beyannameyi ek tahakkuku düzelterek yeniden tahakkuk yaparak kapatsa cezai
işlem oluşmayacaktır. Tahakkuk Gümrük idaresince yapılmaktadır.
4-
Gümrük Müşavirine düzenlenen
cezalar; Müteselsil sorumluluk kapsamında incelendiğinde ilgili 3 durumda da
Gümrük Müşavirinin sorumluğu bulunmamaktadır.
5-
Gümrük Kanunun
197/3 maddesine; “Yükümlü tarafından gümrük beyannamesinde gösterilen vergi
tutarı ile gümrük idaresince hesaplanan vergi tutarının eşit olması halinde,
gümrük idarelerinin eşyayı teslim etmesi, gümrük vergilerinin yükümlüye tebliği
yerine geçer.” Ayrıca, Gümrük
Beyannamesinin “J” kutusu beyannamenin
6 no.lu nüshasının ön ve arka sayfasında, 7 ve 8 no.lu nüshalarının ön
sayfalarında yer almaktadır. İthalat işlemlerinde kullanılır. 6 no.lu nüshanın
ön sayfasındaki J kutusunun sol tarafına atanan muayene memurunun sicil
numarası yan yazılarak imzalanır. Muayene sonucuna ilişkin bilgiler, muayene
memurunun adı, soyadı, kaşesi ve imzası ile birlikte yer alır. Eşyanın
kimyahaneye gönderilmesine ilişkin tahlil havalesi de buraya kaydedilir.
Ayrıca, beyan sahibi tarafından yapılan tahakkukun uygun bulunması durumunda,
muayene memuru tarafından "Beyan edilen vergiler uygun bulunmuş ve
tahakkuk ettirilmiştir." kaydı düşülür. 6 no.lu nüshanın arka sayfasındaki
J kutusuna ise, eşyanın fiziki ve kimyevi tahlili, hayvan, bitki, gıda, ölçü ve
filmlerin kontrolüne ilişkin inceleme sonuçları yazılır. Ayrıca, mükellef
tarafından vergilerin yanlış hesaplandığı veya yapılan kontrollerin beyana
uygun olmadığı hallerde, durum, muayene memuru tarafından bu kutuya müzekkere
şeklinde kaydedilir. Yapılan vergi tahakkuku beyan sahibine tebliğ edildikten
sonra bu kutuya "Vergi tahakkukuna itirazım yoktur/vardır." ifadesi
ile tarih yazdırılarak imzalattırılır. Vergi tahakkukunun kesinleşip tahsil
edilmesi sırasında veznedar tarafından beyannameye kaydedilmesi gereken vezne
kaydı da bu kutuda gösterilir. Muayeneyi yapan tahakkuktan sorumlu memur
yukarıdaki hükümleri yerine getirmekle yükümlüdür. Bu kutunun yeni versiyonu
Risk Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürlüğü’nün 2018/8 sayılı genelge ile
uygulanmaktadır.
6-
Gümrük Kanunun 65 nci maddesi 4 ncü
fıkrasında “Beyannameyi kontrol edenler ile muayeneyi ve ikinci muayeneyi
yapanlar, yaptıkları kontrolden veya muayeneden, gümrük vergilerinin
hesaplanmasından ya da muafiyet hükümlerinin uygulanmasından, duruma göre tek
başlarına veya müteselsilen sorumludurlar.
Sonuç
olarak Ticaret Bakanlığı Gümrük Müşavirlerine müteselsil sorumluluk ve
Kabahatler Kanunu kapsamında düzenledikleri ceza kararlarını iptal etmelidir. Konu
açık ve nettir, yargı hakkımız saklıdır. Sorumluluk kavramı haksız olarak kefalet
müessesine dönüşmüştür. Asıl yükümlü, Müşavirlik Firması yanında gümrük
idaresindeki memurların müteselsil sorumluluklarına gümrük müşavirleri
kullanılarak bir set daha çekilmektedir.
Gümrük
Müşavirlerine ceza tebligatları tebliğ edilince sigorta reklamlarında oynayan
keçi aklıma geldi. Bir an günah keçisi miyiz diye düşündüm? Son zamanlarda; Mesleki Sigorta olmasını
Gümrük Müşavirlerinden hizmet alan firmalarda olmasını arıyorlar. Bu sigorta yukarıda
belirtilen 3 Tip MÜTESELSİL SORUMLULUK kapsamında gerçek kişi gümrük müşavirini
de kapsamalı. Sadece çalışan ya da firma
sahibi de olsa gümrük vergilerinin zincirleme olması nedeniyle Gümrük Müşaviri
istese de primleri ödeyemez. Mevcut haliyle Mesleki Sigorta, klozları ve ödeme
yöntemleri, primler vs konularında daha verimli olması için sigorta şirketleri
ile Derneğimiz görüş alış-verişinde bulunmalı, üyeler teşvik edilmelidir.
Recai
HERGÜN
Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşaviri