Kerim ÇOBAN
Gümrük ve Ticaret Başmüfettişi
10.03.2020
ÖZET
2018
yılı verilerine göre Türkiye’nin nüfusu yaklaşık 82.000.000 olup, bunun %
15,8’lik kısmı 15-24 yaş grubundaki genç nüfustan oluşmakta, resmi olmayan
rakamlara göre işsizlik oranı ise % 14’dür. Türkiye gelişmekte olan bir ülke
olup, tasarruf oranı düşük, teknolojik gelişme ve sermaye birikimi ise
yetersizdir. Türkiye’nin, gelişmiş ülkeler seviyesine çıkabilmesi için yüksek
oranda yıllık büyümeye (örneğin: yıllık % 10 oranında), bunun içinde yüksek
oranda tasarruf ve yatırıma, sermaye birikimine, yabancı sermayeye ve yabancı
sermaye yatırımlarına ihtiyacı vardır. Türkiye, mevcut ekonomisini geliştirmek,
yatırımları ve istihdamı artırmak, işsizliği azaltmak için çeşitli ekonomik
tedbirler uygulamaktadır. Bu meyanda, belirli özellik ve şartları taşıyan
eşyanın, örneğin: “Eski, Kullanılmış Ve/Veya Yenileştirilmiş Eşyanın, İşyeri
Nakli Suretiyle Sermaye Malları Ve Diğer Malzemelerin” bir kısmının izin
alınmadan doğrudan, bir kısmının ise ilgili kurum ve bakanlıklardan izin
alınarak Türkiye’ye İthali mümkün kılınmıştır.
İthal
edilen sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp, fikstür,
çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyalar için sipariş aşamasından - ithalat
aşamasına kadar Gümrük Kanunu’nun 24/3-a ve 27.maddelerinde sayılan giderler
ile varsa diğer gümrük kıymet unsurlarından beyan sırasında miktarı, tutarı
belli olan tüm giderlerin hesaplanarak ilave gümrük kıymeti olarak ithal edilen
eşyaların (sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp, fikstür,
çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyanın) tutarına, gümrük kıymetine
eklenerek ilgili serbest dolaşıma giriş beyannamesinde beyan edilmesi, ithalat
beyannamesinde belirtilmesi gerekir.
Anahtar kelimeler: sermaye malı, kullanılmış makina ve teçhizat, işyeri nakli, istisnai
kıymetle beyan, tamamlayıcı beyan.
GİRİŞ
Türkiye’de yüksek teknoloji gerektiren ve stratejik önem taşıyan
ürünlerin yıllık ihracat rakamları içindeki payı çok düşük, hatta yok denecek
kadar azdır. Türkiye’nin ihracatının % 62’sini düşük ve orta teknoloji
gerektiren ürünler, % 36,30’unu orta-ileri teknoloji gerektiren ürünler, %
1,70’ini ise yüksek teknoloji gerektiren ürünler oluşturmaktadır. Türkiye, toplam ihracatı içerinde
yüksek teknoloji içeren ürün ihracatının payı en düşük olan OECD ülkesidir.
Bu
meyanda, belirli özellik ve şartları taşıyan eşyanın, örneğin: “Eski,
Kullanılmış Ve/Veya Yenileştirilmiş Eşyanın, Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik
Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yurtdışında Kullanılan Makina Ve Teçhizat İle
İşyeri Nakli Suretiyle Sermaye Malları Ve Diğer Malzemelerin” bir kısmının izin
alınmadan doğrudan, bir kısmının ise ilgili kurum ve bakanlıklardan izin
alınarak Türkiye’ye İthali, hatta kullanılmış makine ve ekipmanların belirli
şartlarda Yatırım teşvik Belgesi kapsamında ithali mümkün kılınmıştır.
İşyeri nakli suretiyle serbest dolaşıma sokulan
sermaye malları ve diğer malzemelerin belirli şartların yerine getirilmesi durumunda Türkiye’ye muafen ithal edilebilmektedir.
İşbu
makalemizde, sermaye
mallarının, makine ve ekipmanların Türkiye’ye ithali isırasında dikkat edilmesi
gereken bazı hususlar ile bu konudaki kişisel
görüşlerimiz belirtilmiştir.
I- SERMAYE MALI, ÜRETİM HATTI, ÜRETİM
TEZGAHI, MAKİNE,
KALIP,
FİKSTÜR, ÇEŞİTLİ ÜRETİM ARAÇLARI VE BENZERİ
EŞYA
İTHALİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN BAZI
HUSUSLAR
1- Sermaye
Malı, Üretim Hattı, Üretim Tezgahı, Makine, Kalıp, Fikstür, Çeşitli
Üretim Araçları Ve Benzeri Eşyaların Yurt Dışına
Sipariş Edilmesi ve
Sonrasında Yapılması Gereken İşlemler:
İthal
edilecek sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp, fikstür,
çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyaların yurt dışına siparişi, yurt dışında
hazırlanması/üretilmesi, üzerinde çeşitli değişiklikler, ilaveler ve
revizyonlar yapılması, söz konusu araçların ithal edilmek için hazır hale getirilmelerinin
uzun bir süre alması, bazen bu sürenin 2-3 yılı bulması, bu süre içinde
siparişi veren firma tarafından bahse konu eşyalar için yurt dışına hatırı
sayılır/yüklü miktarda transferler yapılması ve yine bu süre içinde siparişi
veren firmanın gümrük ve/veya mali mevzuat açısından denetim geçirmesi, ve
yapılan veya yapılacak denetim sırasında
gümrük mevzuatı (özellikle söz konusu eşyaların gümrük kıymeti) açısından
gereksiz birtakım ciddi sorunlarla karşılaşılması, birtakım cezai işlemlere
muhatap olunması, vb. nedenlerle, bu ve benzeri işlemlerle ve herhangi bir
cezai işlemle karşılaşmamak adına, söz konusu eşyaların siparişine müteakip, 4458
sayılı Gümrük Kanunu’nun 6 ve 8.maddesinden hareketle ilgili mükellef
tarafından sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp, fikstür,
çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyaya ait proje, ilgili sözleşme, söz
konusu eşyanın/eşyaların imalat ve ithalat aşamaları, tahmini imalat süresi,
yurt dışı ödeme planı, banka transfer yazısı veya dekontu vb. belgelerin birer
fotokopileriyle birlikte yazılı olarak ithalatın yapılacağı ilgili gümrük
idaresine önceden bilgi verilmesinde Müfettişliğimizce yarar görülmektedir.
Örnek 1: Türkiye’de otobüs üretimi yapan A firmasının 2022
yılında üreteceği ve 2023 yılında piyasaya sunacağı yeni bir otobüs modelinin motorunun
üretimi ve tedariki için Türkiye’de motor üreticisi olan B firmasıyla 50.000
adet motor satın almak için 01.02.2020 tarihinde toplam 50.000.000-EUR
tutarında sözleşme imzaladığını, B firmasının da söz konusu otobüs motorlarını üretebilmek
için yeni bir kalıba ihtiyacı olduğunu ve bu kalıbın üretimi ve satın alınması
için İtalya’da bulunan C kalıp firmasıyla 15.02.2020 tarihinde 5.000.000-EUR’lık
sözleşme imzaladığını ve kalıp tutarının yarısını (2.500.000-EUR) C firmasına
avans olarak ödediğini varsayalım. En kısa süre içinde (söz konusu kalıbın
Türkiye’ye ithalinden önce) B firmasınca, Gümrük Kanunu’nun 6 ve
8.maddesinden hareketle yazılı olarak ilgili belgelerle {A firmasıyla yaptığı motor üretim sözleşmesi (istenirse bu
sözleşme gümrük idaresine sunulmayabilir), C firmasıyla yaptığı kalıp
sözleşmesi,
kalıp imalat süreci ve tahmini imalat-ithalat
süresi, banka transfer yazısı veya dekontu, vb.} birlikte ithalatın yapılacağı gümrük idaresine bilgi verilmesi,
ayrıca motor satış ve kalıp alış sözleşmelerinden kaynaklanan toplam 55.000.000-EUR
sözleşme tutarına isabet eden Damga Vergisinin, 488 sayılı Damga Vergisi
Kanunu’nun 1, 3, 4, 5, 14, 15, 22, 24.maddeleri, 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu’nun 114.maddesi ve diğer ilgili mevzuat kapsamında, ilgili vergi
dairesine ödenmesi, Ayrıca: Söz konusu kalıpların imal
edilip B firmasınca Türkiye’ye ithal edilmesi sırasında ise; Damga Vergisi Kanunu’nun 26.maddesi
gereği sözleşmelere tekabül eden Damga Vergisinin ödenip ödenmediğinin ilgili
gümrük idaresince kontrol edilip tahsilinin sağlanması, 5.000.000-EUR’lık kalıp
sözleşmesinden doğan ödenen ya da ödenecek Damga Vergisi tutarı, aynı zamanda
3065 sayılı Kanun’un 21.maddesinin b fıkrası gereği ithalatta KDV matrah unsuru
olduğu için, kalıp ithaline ilişkin SDGB’de “Yurt içi giderler içinde” beyan
edilerek tekabül eden KDV ile varsa benzeri diğer gümrük vergilerinin (ÖTV,
vb.) tahakkuk ve tahsilinin sağlanması gerekir.
2- İster Yurt Dışından Hazır Olarak Satın Alınan,
İsterse Sipariş Üzerine Özel Olarak
Yurt
Dışında Üretilen Veya Ürettirilen Sermaye Malı, Üretim Hattı, Üretim
Tezgahı, Makine, Kalıp, Fikstür, Çeşitli
Üretim Araçları Ve Benzeri Eşyaların
İthali
İçin Serbest Dolaşıma Giriş (İthalat) Beyannamesinin Tescili :
İster
yurt dışından hazır olarak alınan, isterse sipariş üzerine yurt dışında özel olarak
üretilen veya ürettirilen sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine,
kalıp, fikstür, çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyaların Türkiye Gümrük
Bölgesine getirilmesine müteakip, serbest dolaşıma sokulması (ithalat) için
serbest dolaşıma giriş beyannamesi ile ilgili gümrük idaresine beyan edilmesi
gerekir. Beyan sırasında, ithal edilecek sermaye malı, üretim hattı, üretim
tezgahı, makine, kalıp, fikstür, çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyalarla ilgili
olarak daha önce ilgili gümrük idaresine 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 6 ve
8.maddelerine göre herhangi bir bildirimde bulunulmuş ise bu husus da
belirtilerek, ithal edilen sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine,
kalıp, fikstür, çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyalar için sipariş
aşamasından - ithalat aşamasına kadar Gümrük Kanunu’nun 24/3-a ve 27.maddelerinde
sayılan giderler ile varsa diğer gümrük kıymet unsurlarından beyan sırasında miktarı,
tutarı belli olan –{{(İthal eşyası
için alıcının, satıcıya veya satıcı yararına yaptığı veya yapması gereken
ödemeler, yani, ithal eşyasının satış koşulu olarak, alıcının satıcıya veya
satıcının bir yükümlülüğünü karşılamak üzere üçüncü kişilere yaptığı veya
yapacağı/yapması gereken tüm ödemeler, satın alma komisyonları dışındaki
komisyonlar ve tellâliye, gümrük işlemleri sırasında söz konusu eşya ile tek
eşya muamelesi gören kapların maliyeti, işçilik ve malzeme giderleri dahil
ambalaj bedeli, ithal eşyasının üretiminde ve ihraç amacıyla satışında
kullanılmak üzere, alıcı tarafından doğrudan veya dolaylı olarak, bedelsiz veya
düşük bedelle sağlanan, fiilen ödenen veya ödenecek fiyata dahil edilmemiş olan
ithal eşyasına katılan malzeme, aksam, parça ve benzerleri, ithal eşyasının
üretimi sırasında kullanılan araç, gereç, kalıp ve benzeri aletler, ithal
eşyasının üretimi sırasında tüketilen maddeler, ithal eşyasının üretimi için
gereken ve Türkiye dışında gerçekleştirilen mühendislik, geliştirme, sanat ve
çizim çalışmaları, plan ve taslak hazırlama hizmetleri ve giderleri, kıymeti
belirlenecek eşyanın satış koşulu gereği, alıcının doğrudan veya dolaylı olarak
ödemesi gereken, fiilen ödenen veya ödenecek fiyata dahil edilmemiş olan
royalti ve lisans ücretleri, ithal eşyasının tekrar satışı veya diğer herhangi
bir şekilde elden çıkartılması ya da kullanımı sonucu doğan hâsılanın, doğrudan
veya dolaylı olarak satıcıya intikal eden kısmı ile 28 inci maddenin (a) bendi
hükmü saklı kalmak üzere, ithal eşyası için Türkiye’deki giriş liman veya
yerine kadar yapılan nakliye ve sigorta giderleri ile eşyanın giriş liman veya
yerine kadar nakliyesi ile ilgili olarak yapılan yükleme ve elleçleme giderleri,
vb., …)}}- tüm giderlerin hesaplanarak/toplanarak ilave gümrük kıymeti
olarak ithal edilen eşyaların (sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı,
makine, kalıp, fikstür, çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyanın) tutarına,
gümrük kıymetine eklenerek ilgili serbest dolaşıma giriş beyannamesinde beyan
edilmesi, ithalat beyannamesinde belirtilmesi/yer alması gerekir.
- Sermaye malı, üretim hattı, üretim
tezgahı, makine, kalıp, fikstür, çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyaların Türkiye
Gümrük Bölgesine getirilmesine müteakip, serbest dolaşıma sokulması/ithalat (yani,
ithalat/gümrük beyanı) sırasında, yukarıda ayrıntıları belirtilen gümrük kıymet
unsurlarından belli olmayanlar, gümrük yükümlülüğünün başladığı tarihten
(serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescilinden) sonra belli olacak olanlar
ile sözleşme gereği fiyatın sonradan gözden geçirilmesi sonucunda ortaya
çıkacak kıymet farklarının varlığı durumunda ise; Yükümlülerce, anılan kıymet
unsurlarının mevcudiyetini gösteren sözleşmeler ve ilgili belgelerin birer
örneği ile onaylı çevirileri gümrük idaresine sunulur. İlgili gümrük idaresince
de Gümrük Yönetmeliğinin 53.maddesine göre (İstisnai kıymetle) beyan/işlem
yapılarak, vergi hesaplama (tarh) tebliğ ve tahakkuku mevcut belgelerde
belirtilen kıymet esas alınarak gerçekleştirilir.
- Söz konusu gümrük kıymet unsurlarının gerçekleşmesi,
netleşmesi, miktar ve tutarlarının belli olmasına müteakip -(4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 24 ilâ 27.maddeleri gereği ithal eşyasının Gümrük Kıymetine veya 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 21.maddesi gereği ithalatta Katma Değer
Vergisi matrahına girmesi gereken, ancak gümrük beyannamesinin tescili anında
beyan sahibi tarafından mevcudiyetinin bilinmesi mümkün olmayan kıymet veya
matrah unsurları için)- en geç söz
konusu kıymet veya matrah unsurunun öğrenildiği ayı takip eden ayın yirmi altıncı günü akşamına kadar Gümrük
Yönetmeliği’nin 53 ve 150/3.maddeleri kapsamında tamamlayıcı beyanda bulunulur
ve vergileri de aynı süre içinde ödenir.
- Gümrük Yönetmeliği’nin 53.maddesi
uyarınca istisnai kıymetle beyan yapılan hallerde, tamamlayıcı beyanın gümrük
idaresine verilmesi gerektiği süreden önce istisnai kıymete ilişkin ödemenin (Ortaya
çıkan kıymet ve/veya miktar farkı tutarının) yurt dışına transferinin
gerçekleştirilmesi gerekir. Aksi takdirde (yani tamamalayıcı beyanın
yapılmasından sonra transferin gerçekleştirilmesi durumunda) ortaya çıkan
kıymet ve/veya miktar farkı tutarı üzerinden, Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün
2011/16, 2013/6 ve 2017/20 sayılı Genelgeleri kapsamında, (8/4/2015 Tarihli ve
2015/7511 Sayılı Kararnamenin Eki Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu
Kesintileri Hakkında Karar eki “Vadeli İthalatında KKDF Kesintisi Oranı
% 0 ‘Sıfır’ Olarak Belirlenen Mallar Listesi”nde – ‘Liste 1’de belirtilen
GTİP’ler hariç) KKDF tahakkuk ve tahsili, ayrıca hesaplanan KKDF tutarı
üzerinden varsa ÖTV ile bunlara (KKDF + ÖTV tutarına) tekabül eden KDV’nin
tahsili gerekir.
- Tamamlayıcı beyana isabet eden ithalat vergileri bakımından
zamanaşımı tamamlayıcı beyanın verildiği tarihten itibaren başlar. Tamamlayıcı
beyana göre gözden geçirilmiş kıymetin daha yüksek olması halinde ek vergi
tahakkuku yapılır. Daha düşük olması durumunda ise; farka isabet eden kıymetin satıcıdan
geri alındığının tevsiki ve satış sözleşmesine göre kıymetin yeniden
belirlenmesini gerektiren işleme ait tahlil raporu, vb. ilgili belgelerin onaylı
örneğinin sunulması koşullarıyla ve gümrük idaresince yapılacak inceleme
sonucunda söz konusu hususların tespiti/teyidi üzerine 4458 sayılı Gümrük
Kanunu’nun 210 ve 211.maddeleri çerçevesinde işlem yapılır.
Örnek 2: Türkiye’de motorlu
taşıt araçlarına çok çeşitli tipte karbüratör üreten G firmasının, yeni
üreteceği ürün modelleri için yeni kalıplara ihtiyacı olduğunu ve bu kalıpların
ürettirilmesi ve temini için Malezya’da faaliyet gösteren H firmasıyla 01.03.2020
tarihinde 800.000-USD tutarında kalıp sipariş/satın alma sözleşmesi imzaladığını,
kalıpların üretimi sırasında ilave olarak 25.000-USD tutarında çizim ve
tasarım, 35.000-USD tutarında malzeme, aksam ve parça, 5.000-USD tutarında Malezya’da
yurt dışı kara taşıması ve elleçleme gideri, 45.000-USD çeşitli modif ve
modifikasyon gideri, 10.000-USD ambalaj gideri yapıldığını, ayrıca, söz konusu
kalıpların imali sonucu Türkiye’ye sevkinden/gönderilmesinden önce Malezya’da deneme
üretimine ve teste tabi tutulduğunu, deneme üretimi içinde Malezya ve/veya Malezya’ya
komşu ülkelerden 85.000-USD çeşitli deneme malzemesi eşya satın alındığını, bunlara
ilave olarak deneme malzemesi ve hammaddelerin kalıpçı H firmasına
ulaştırılması içinse 25.000-USD yurtdışı taşıma/navlun ücreti, elleçleme,
gümrükleme ve sigorta ücreti ile 15.000-USD test ücreti ile 20.000-USD kalite
kontrol gideri için masraf yapıldığını ve yapılan bu giderlerin tamamının
ilgili firma ya da firmalara ödendiğini, ayrıca yapılan sözleşmeye göre (satış
koşulu gereği) söz konusu kalıpların nihai fiyatının (kalıpların bünyesinde yer
alan ham madde, yardımcı malzeme, aksam ve parçaların dünya fiyatlarındaki
dalgalanmalar ile döviz kurlarındaki dalgalanmalar, vb. göz önüne alınarak)
kalıpların Türkiye’ye sevkiyatından iki ay sonra belirleneceği/netleşeceği
ve duruma göre satıcı tarafından fiyat farkı ya da fiyat indirimi faturası
düzenleneceğinin kararlaştırıldığını, kalıpların üretiminin tamamlanarak 01.05.2020
tarihinde sevk edildiğini ve 20.05.2020 tarihinde Türkiye’ye geldiğini, kalıpların
ithali için 26.05.2020 tarihinde serbest dolaşıma giriş beyannamesinin (SDGB)
düzenlendiğini/tescil edildiğini varsayalım. İthalatçı G firması tarafından,
söz konusu kalıpların Türkiye’ye ithali sırasında başta 800.000-USD kalıp
bedeli olmak üzere, ilgili SDGB’nin tescil tarihi olan 26.05.2020 tarihine
kadar bahse konu kalıplar için yapılan tüm giderlerin/masrafların
(çizim-tasarım, malzeme, aksam-parça, yurt dışı kara taşıması, elleçleme ve
sigorta gideri, yurtdışı taşıma/navlun ücreti, modif-modifikasyon ve ambalaj
gideri, çeşitli deneme malzemesi, vb.) 800.000-USD kalıp bedeli + 230.000-USD
diğer giderler = 1.030.000-USD’nin ithal eşyanın (kalıpların) toplam gümrük
kıymeti olarak beyan edilmesi, kişisel görüşümüz; 15.000-USD test gideri ile 20.000-USD kalite
kontrol giderinin doğrudan söz konusu eşyalar (kalıplar) için yapıldığı, söz
konusu giderler gümrük kıymetine girmemekle beraber 3065 sayılı KDV Kanunu’nun
21/c.maddesi gereği bahse konu eşyaların ithalatta KDV matrahına girdiği, bu
nedenle ilgili SDGB’de eşyanın cif ve/veya gümrük kıymetine sokulmayıp sadece
KDV matrahına sokulacak şekilde beyan edilmesi gerektiği, bu şekilde bazı
durumlarda da bu tutar üzerinden KDV dışında ÖTV’nin de tahsil edilmesinin
sağlanmasının gerektiği fakat, uygulamada bunun mümkün olmadığı,
hali hazırda kullanılan beyanname üretme
programının ve SDGB şablonunun buna müsait olmadığı, bunun yerine örneğimizde belirtilen ve ithal eşyasının gümrük
kıymetine girmeyen test bedeli ve kalite kontrol giderinin ilgili mükellef
tarafından 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10,
20, 24.maddeleri gereği takip eden ayıl 26’nına
(en geç 26.06.2020 tarihine) kadar 2 Nolu KDV Beyannamesiyle bağlı
bulunduğu Vergi dairesine beyan edilerek tekabül eden KDV’nin ödenmesinin
gerektiği, Ayrıca, ithalatçı A firmasınca, 01.03.2020 tarihli 800.000-USD
tutarlı kalıp alış sözleşmesine tekabül eden (800.000-USD x Binde 9,48 =
7.584-USD “Karşılığı TL”) Damga Vergisi tutarının ise 488 sayılı Damga Vergisi
Kanunu’nun 1, 3, 4, 5, 14, 15, 22, 24.maddeleri ile 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu’nun 114.maddesi ve diğer ilgili mevzuat kapsamında ilgili vergi
dairesine ödenmesi, söz konusu kalıpların Türkiye’ye ithal edilmesi sırasında
ise, Damga Vergisi Kanunu’nun 26.maddesi gereği ithalat eşyasına ilişkin sözleşme
veya sözleşmelere tekabül eden Damga Vergisinin ödenip ödenmediğinin ilgili
gümrük idaresince kontrol edilip, ödenmediyse ödenmesinin/tahsilinin
sağlanması, ayrıca ödenen ya da ödenecek Damga Vergisi tutarı, aynı zamanda
3065 sayılı Kanun’un 21.maddesinin (b) fıkrası gereği ithalatta KDV matrah
unsuru olduğu için, eşyaların (kalıpların) ithaline ilişkin SDGB’de (Yurt İçi
Giderleri içinde, Yurt içi giderlerine eklenerek) beyan edilerek tekabül eden
KDV ile varsa benzeri diğer gümrük vergilerinin tahakkuk ve tahsilinin
sağlanması gerekir.
Örnek 3: İkinci
(yukarıda yer alan) örneğimizde satıcı H firmasının bahse konu kalıplar için
sevkiyat ve ithalattan sonra sözleşme gereği (kalıpların bünyesinde yer alan
ham madde, malzeme, aksam ve parçaların fiyatlarıyla döviz kurlarındaki
yükselişler) fiyat artışları sebebiyle 01.06.2020 tarihinde 90.000-USD tutarlı
ilave fiyat farkı faturası düzenleyerek ithalatçı/üretici G firmasına
gönderdiğini, faturanın 10.06.2020 tarihinde G firmasına ulaştığını ve aynı gün
firma muhasebe kayıtlarına işlendiğini, bahse konu fiyat farkı faturasının G
firmasınca, öğrenildiği ayı takip eden ayın 26’sı (26.07.2020 tarihi)
beklenilmeden 28.06.2020 tarihinde ithalatın yapıldığı gümrük müdürlüğüne tamamlayıcı
beyanda bulunulduğu/ bildirildiğini ve tekabül eden gümrük vergilerinin de aynı
süre içinde ödendiğini, fakat 90.000-USD fiyat farkının satıcı H firmasına,
tamamlayıcı beyanın gümrük idaresine verilmesi gerektiği süreden (en son 26.07.2020
tarihi) sonra, 16.08.2020 tarihinde transfer edildiğini/ödendiğini varsayalım. Fiyat
farkı faturası tutarı olan 90.000-USD’nin tamamlayıcı beyanın en son yapılması
gereken 26.07.2020 tarihinden sonra, 16.08.2020 tarihinde satıcıya ödenmesi
nedeniyle ilgili gümrük idaresince, Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 2011/16,
2013/6 ve 2017/20 sayılı Genelgeleri kapsamında, (8/4/2015 Tarihli ve 2015/7511
Sayılı Kararnamenin Eki Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu Kesintileri Hakkında
Karar eki “Vadeli İthalatında KKDF Kesintisi Oranı % 0 ‘Sıfır’ Olarak
Belirlenen Mallar Listesi”nde – ‘Liste 1’de belirtilen GTİP’ler hariç) KKDF
tahakkuk ve tahsili, ayrıca hesaplanan KKDF tutarı üzerinden varsa ÖTV ile
bunlara (KKDF + ÖTV tutarına) tekabül eden KDV’nin tahsili gerekir.
Örnek 4: İkinci (yukarıda
yer alan) örneğimizde satıcı H firmasının, bahse konu kalıplar için sevkiyattan
(ithalattan) sonra sözleşme gereği (kalıpların bünyesinde yer alan ham madde,
malzeme, aksam ve parçaların fiyatlarıyla, döviz kurlarındaki düşüşler
nedeniyle) fiyatların düşmesi sebebiyle 01.06.2020 tarihinde 50.000-USD tutarlı
fiyat farkı/(düşüklüğü) faturası düzenleyerek ithalatçı G firmasına
gönderdiğini, faturanın 10.06.2020 tarihinde G firmasına intikal ettiğini ve
aynı gün firma muhasebe kayıtlarına işlendiğini, söz konusu 50.000-USD
tutarındaki fiyat farkı (düşüklüğü) faturasına istinaden G firması tarafından
ilgili SDGB’nin tescili olan 26.05.2020 tarihinden itibaren üç (3) yıl içinde ithalatın
yapıldığı ilgili gümrük idaresine yazılı olarak başvurularak, farka/fiyat düşüklüğüne
isabet eden kıymetin (50.000-USD tutarın) satıcı H firmasından iade alındığının
tevsiki ve satış sözleşmesine göre kıymetin yeniden belirlenmesini gerektiren
işleme ait tahlil raporu gibi konuya ilişkin bilgi ve belgelerin onaylı
örneğinin sunulması koşuluyla ve gümrük idaresince yapılacak inceleme sonucunda,
söz konusu hususların doğruluğunun tespiti üzerine, 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun
211.maddesi -(gerekir ise 210.maddesi de dahil)- çerçevesinde işlem yapılır.
Yani, fazla veya yersiz olarak alındığı anlaşılan gümrük vergileri mükellefe geri
verilir.
- İstisnai kıymetle beyana ilişkin tamamlayıcı beyanın süresi içerisinde
verilmemesi nedeniyle zamanında ödenmeyen gümrük vergileri için eşyanın serbest
dolaşıma girişine ilişkin beyannamenin tescil tarihinden itibaren 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre belirlenen
gecikme zammı oranında gecikme faizi tahsil edilir ve ilave olarak 4458 sayılı
Gümrük Kanunu’nun 241’inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca idari para
cezası tatbik edilir.
Örnek 5: İkinci (yukarıda yer alan) örneğimizde satıcı H
firmasının bahse konu kalıplar için sevkiyat ve ithalattan sonra fiyat artışları (kalıpların bünyesinde
yer alan ham madde, malzeme, aksam ve parçaların fiyatlarıyla döviz
kurlarındaki yükselişler) nedeniyle 01.06.2020 tarihinde 90.000-USD tutarlı
ilave fiyat farkı faturası düzenleyerek ithalatçı G firmasına gönderdiğini,
faturanın 10.06.2020 tarihinde G firmasına intikal ettiğini ve aynı gün firma
muhasebe kayıtlarına işlendiğini ve yine aynı gün H firmasına ödendiğini,
fakat, söz konusu (90.000-USD tutarındaki fiyat farkı faturasının G firması
tarafından en son tamamlayıcı beyan tarihi olan 26.07.2020 tarihi geçirilerek
(unutularak), bir yıl sonra 26.07.2021 tarihinde ilgili gümrük müdürlüğüne tamamlayıcı
beyanda bulunulduğu/bildirildiğini varsayalım. Bu durumda, ilgili gümrük
müdürlüğünce, istisnai kıymetle beyana ilişkin tamamlayıcı beyanın süresi
içerisinde (en geç 26.07.2020 tarihine kadar) verilmemesi nedeniyle zamanında
ödenmeyen gümrük vergileri için eşyanın serbest dolaşıma girişine ilişkin
beyannamenin tescil tarihinden (26.05.2020 tarihinden) itibaren tamamlayıcı
beyanın yapıldığı 26.07.2021 tarihine kadar 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre belirlenen gecikme zammı oranında
gecikme faizi tahsil edilir ve ilave olarak Kanunun 241.maddesinin birinci
fıkrası uyarınca idari para cezası uygulanır.
II- YURT DIŞINDA YAPTIRILAN VEYA SATIN ALINAN
SERMAYE
MALI, ÜRETİM HATTI, ÜRETİM TEZGAHI, MAKİNE,
KALIP,
FİKSTÜR, ÇEŞİTLİ ÜRETİM ARAÇLARI VE BENZERİ
EKİPMANLARLA YURT DIŞINDA ÜRETİLEN ÜRÜNLERİN
TÜRKİYE’YE İTHAL EDİLMESİ
Yurt
dışına sipariş verilerek yaptırılan veya yurt dışından hazır olarak satın
alınan fakat, Türkiye’ye ithal edilmeyerek, yurt dışında bırakılan, yurtdışı
üretimde kullanılan sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp,
fikstür, çeşitli üretim araçları ve benzeri ekipmanlar kullanılarak yurt
dışında üretilen ürünlerin, peyderpey Türkiye’ye ithal edilmesi durumunda; 4458
sayılı Gümrük Kanunu’nun 6 ve 8.maddesinden hareketle, söz konusu ürünlerin
ithalini yapacak ilgili mükellef tarafından yurt dışında yaptırılan veya hazır
olarak satın alınan sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp,
fikstür, çeşitli üretim araçları ve benzeri ekipmanlara ilişkin proje, fatura, konuya
ilişkin sözleşmeler, sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp,
fikstür, çeşitli üretim araçları ve benzeri ekipmanların imalat veya satın alma
aşamaları ve maliyeti, yurt dışında planlanan üretim süresi ve bu sermaye malı,
üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp, fikstür, çeşitli üretim araçları
ve benzeri ekipmanlardan üretilecek ürünün/ürünlerin nevi, cinsi, adı, ürün
miktarı ile bunlardan Türkiye’ye ithal edilecek ürün miktarı ve ithalat süresi,
ithal edilecek ürünlerin birim kıymeti dışında, söz konusu ürünlere ilave
edilecek yurt dışı sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp,
fikstür, çeşitli üretim araçları ve benzeri ekipman maliyeti ile yurt dışı
diğer giderleri gösterir maliyet çizelgesi ve yurt dışı maliyet katsayısı, yurt
dışı ödeme planı, vb. belgeler ile ilgili sözleşmeler ve onaylı çevirilerinin birer
nüsha veya fotokopileriyle birlikte sipariş sonrasında (ithalat öncesinde) yazılı
olarak ilgili gümrük idaresine bilgi verilerek söz konusu belgelerin gümrük
idaresine sunulması, Yurt dışında üretilen ürünlerin
Türkiye’ye getirilip serbest dolaşıma sokulması (Türkiye’ye ithali) sırasında
ise; Yurt dışında üretilen veya ürettirilen ürünler için o ana
(İlgili serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescil tarihine) kadar yapılan,
gerçekleşen giderlerden, başta Gümrük Kanunu’nun 23-a maddesi ve 27.maddesi
kapsamında yapılan gümrük kıymet unsurlarıyla, varsa diğer gümrük kıymet
unsurları ile 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 21.maddesi gereği
ithalatta KDV matrah unsurlarından bahse konu ithal edilecek ürünlere tekabül
eden tutarların tamamının hesaplanarak/toplanarak ilgili serbest dolaşıma giriş
beyannamesinde (SDGB) veya SDGB’lerde beyan edilmesi gerekir.
Örnek
1: İthalatçı K firmasının Singapur’daki üretici
L firmasıyla 01.03.2020 tarihinde yaptığı sözleşme gereği Cif teslim birim
fiyatı 200-USD/Adet olmak üzere toplam 8.000.000-USD tutarında 40.000-adet notebook
(dizüstü bilgisayar) satın almak için anlaştığını, notebookların “Cooban”
markası, güvence ve kalitesiyle üretileceğini, ayrıca eşyaların satış koşulu gereği, ithalatçı K firmasınca marka
kullanımı için İsviçre’de’de mukim marka sahibi M firmasına satış hasılatı üzerinden % 10
royalty ödeneceğini, üretici L firmasının söz konusu eşyaları üretebilmesi
için yeni bir kalıba ihtiyacı olduğunu, ithalatçı K firmasının ithal edeceği
söz konusu eşyaların Singapur’da üretilebilmesi için ilave olarak Singapur’dan
ve/veya Singapur’a komşu ülkelerden 400.000-USD tutarında kalıp, 65.000-USD
teknik çizim-tasarım, 25.000-USD hammadde-malzeme, 35.000-USD yedek parça, 40.000-USD
ambalaj malzemesi satın alarak üretici L firmasına teslim ettiğini, ayrıca söz
konusu hammadde, malzeme ve eşyaların L firmasına taşınması ve teslimi için N
firmasına 15.000-USD yurt dışı kara taşıması, yurtdışı taşıma ücreti ve elleçleme
gideri ile 10.000-USD tutarında yurt dışı gümrükleme hizmetleri ve gümrük
vergileri için para ödediğini, üretici L firmasının üç (3) aylık süre içinde üretimi
tamamlayarak 02.05.2020 tarihinde eşyaları sevk ettiğini ve 20.05.2020
tarihinde eşyaların Türkiye gümrük bölgesine ulaştığını, toplam eşya bedeli
olan 8.000.000-USD’nin 20.05.2020 tarihinde satıcıya ödendiğini ve eşyaların
ithali için 24.05.2020 tarihinde serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tanzim
ve tescil edildiğini varsayalım. Sonuçta; K firması, ithal edeceği 40.000-adet
notebook için L firmasına eşya bedeli olarak ödediği 8.000.000-USD’ye ilave
olarak bu eşyalar için yukarıda belirtilen gümrük kıymet unsurları karşılığı
olarak toplam 590.000-USD daha masraf yapmış (ilave gümrük kıymeti oluşmuş)
olup, bu tutarında 40.000-adet notebook ithali sırasında eşyaların gümrük
kıymetine ilave edilerek/katılarak, ilgili SDGB’de belirterek ilgili gümrük
idaresine beyan edilmesi, gümrük vergi
ve resimlerinin 8.590.000-USD üzerinden hesaplanıp tahsil edilmesi gerekir. Ayrıca,
ithalatçı K firmasınca, 01.03.2020 tarihli 8.000.000-USD tutarlı notebookların alış
sözleşmesine tekabül eden Damga Vergisinin 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun
1, 3, 4, 5, 14, 15, 22, 24.maddeleri ile 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun
114.maddesi ve diğer ilgili mevzuat kapsamında ilgili vergi dairesine ödenmesi,
söz konusu notebookların Türkiye’ye ithal edilmesi sırasında ise, Damga Vergisi
Kanunu’nun 26.maddesi gereği ithalat eşyasına ilişkin sözleşme veya
sözleşmelere tekabül eden Damga Vergisinin ödenip ödenmediğinin ilgili gümrük
idaresince kontrol edilip, ödenmediyse ödenmesinin/tahsilinin sağlanması, ayrıca,
ödenen ya da ödenecek olan Damga Vergisi tutarı, aynı zamanda 3065 sayılı
Kanun’un 21.maddesinin (b) fıkrası gereği ithalatta KDV matrah unsuru olduğu
için, eşyaların (notebookların) ithaline ilişkin SDGB’de (Yurt İçi Giderleri
içinde, Yurt içi giderlerine eklenerek) beyan edilerek tekabül eden KDV ile ÖTV ve benzeri diğer gümrük vergilerinin
tahakkuk ve tahsilinin sağlanması gerekir.
-
Yurtdışında üretilerek veya ürettirilerek Türkiye’ye ithal edilen ürünlerin
ithalatı/ithalat beyanı sırasında, yukarıda ayrıntıları belirtilen gümrük
kıymet unsurlarından belli olmayanlar, gümrük yükümlülüğünün başladığı tarihten
(serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescilinden) sonra belli olacak olanlar
ile sözleşme gereği fiyatın sonradan gözden geçirilmesi sonucunda ortaya
çıkacak kıymet farklarının varlığı durumunda ise; Gümrük Yönetmeliğinin
53.maddesine göre (İstisnai kıymetle) beyan/işlem yapılarak, vergi hesaplama
(tarh), tebliğ ve tahakkukunun da mevcut belgelerde belirtilen kıymet unsurları
ve tutarları dikkate alınarak yapılması, ithalat sonrasında söz konusu gümrük
kıymet unsurlarının gerçekleşmesi, netleşmesi, miktar ve tutarlarının belli
olmasına müteakip -(İthal eşyasının
Gümrük Kıymetine veya İthalatta Katma Değer Vergisi matrahına girmesi gereken,
ancak gümrük beyannamesinin tescili anında beyan sahibi tarafından
mevcudiyetinin bilinmesi mümkün olmayan kıymet veya matrah unsurları için)- en geç söz konusu kıymet veya
matrah unsurunun öğrenildiği ayı takip eden ayın yirmi altıncı günü akşamına
kadar ithalatın yapıldığı gümrük müdürlüğüne, Gümrük Yönetmeliği’nin 53 ve
150/3.maddeleri kapsamında tamamlayıcı beyanda bulunulur ve vergileri de aynı
süre içinde ödenir.
Örnek 2: İthalatçı
K firmasının yukarıda (Örnek 1’de) belirtilen notebookları (dizüstü bilgisayar) ithalata müteakip iç piyasada sattığını, hazırlanan satış hasılat
raporlarının taraflarca (K ve M firmalarınca) incelenerek üzerinde uzlaşıldığı
ve satış hasılatı üzerinden oluşan royalty için M firmasınca 400.000-USD
tutarında 01.09.2020 tarihli royalty faturası düzenlenerek K firmasına
gönderildiğini, K firmasının söz konusu royalty faturasından 15.09.2020
tarihinde haberdar olduğunu ve aynı tarihte firma muhasebe kayıtlarına kaydedildiğini,
yine aynı tarihte (15.09.2020’de) M firmasına royalty tutarının ödendiğini, M
firmasının usulüne uygun olarak temin ettiği mukimlik belgesi bulunduğunu ve bu
belgenin aslı ile birlikte Noterce veya İsviçre’deki Türk Konsolosluklarınca
tasdik edilmiş Türkçe tercümesinin bir örneğini ilgili vergi dairesine veya
vergi sorumlusu olan K firmasına ibraz ettiğini/gönderdiğini varsayalım. 400.000-USD
royalty bedeli M firması için bir gayri maddi hak kazancı olup, Türkiye
ile İsviçre arasındaki mevcut Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması gereği
gayri maddi hak kazançları üzerinden % 10 vergi (stopaj) kesintisi yapılması
gerekir. K firmasınca, 400.000-USD royalty bedelinden 40.000-USD (karşılığı TL)
vergi/stopaj kesintisi yapılarak ilgili vergi dairesine yatırılması, geriye
kalan 360.000-USD tutarın hak sahibi M firmasına gönderilmesi, en geç 26.10.2020
tarihi akşamına kadar ithalatın yapıldığı gümrük müdürlüğüne müracaat edilerek,
Gümrük Yönetmeliği’nin 53 ve 150/3.maddeleri kapsamında 400.000-USD royalty
tutarı üzerinden tamamlayıcı beyanda bulunulması ve 400.000-USD royalty
tutarına tekabül eden gümrük vergilerinin (KDV, GV, ÖTV, vb.) de aynı süre
içinde ödenmesi gerekir (5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 15/7. ve
30/11.maddelerine göre; Yapılacak vergi kesintileri, kazanç ve iratların
gayrisafi tutarları üzerinden dikkate alınır). Şayet; Söz konusu royalty
tutarı net (400.000-USD) olarak yurt dışına ödenmiş/gönderilmiş ise, bunun
brütleştirilmesi ve brütleştirilmiş tutar olan 444.444,44-USD (karşılığı TL)
üzerinden ilgili vergi dairesine ve gümrük müdürlüğüne beyanların yapılması,
tüm vergilerin (stopaj, kdv, gümrük vergileri, vb.) brütleştirilmiş tutar olan 444.444,44-USD
karşılığı TL üzerinden hesaplanıp tahsil edilmesi gerekir [[Gayri maddi hakların brütleştirilmesi ve vergisel boyutu hakkında
geniş bilgi için daha önce (Gümrük
ve Ticaret Dünyası Dergisi, Sayı 94, Yıl 2017)’de yayınlanan
ÇOBAN Kerim, “Gayri Maddi Hak Kazançlarının
Brütleştirilmesi İle Kurumlar Vergisi, Katma Değer Vergisi ve Gümrük Kıymeti
Yönüyle İncelenmesi” isimli makalemize başvurulabilir]].
Öte yandan: Çifte vergilendirmeyi önleme anlaşmalarının
(ÇVÖA) hükümlerinin dikkate alınabilmesi ve anlaşma hükümleri çerçevesinde
stopaj kesintisi yapılmaması ya da stopaj oranının indirimli olarak uygulanabilmesi
için mukimlik belgesinin ibrazı şarttır. Mukimlik belgesinin istenilen kanuni
şartları taşımaması veya mukimlik belgesinin ibraz edilmemesi ya da edilememesi
durumunda ise; İç mevzuat hükümleri (gelen oran olan % 20) uygulanmakta (İlgili
ÇVÖA hükümleri uygulanmamakta), stopaj tevkifatı normal stopaj oranı üzerinden yapılmaktadır.
{{3 Seri No’lu Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşmaları Sirküleri ile Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) İstanbul Vergi
Dairesi Başkanlığı’nın 02.05.2012 tarih ve B.07.1.GİB.4.34.16.01-KVK 30-1497
sayılı Özelgesi (Muktezası), Yine GİB İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’nın
15.07.2014 tarih ve 62030549-125[30-2012/266]-1874 sayılı özelgesi, konu
hakkındaki özelgelere örnek olarak verilebilir}}. Gayri
maddi hak kazançları vb. nedeniyle yurt dışına yapılan ödemelerden Türkiye’de kesilen
stopajların mukim ülke mükellefleri tarafından iade alınması veya ödeyecekleri
vergiden mahsubu mümkün olup, Türkiye’deki mükellefimiz (ithalatçı), kestiği
stopaja ilişkin bilgileri bağlı bulunduğu vergi dairesinden resmi yazı ekinde
alır, gerekirse bunları ilgili ülke/mukim ülke konsolosluğuna tasdik ettirir ve
yurt dışındaki firmaya gönderir, yurt dışındaki gayri maddi hak sahibi firma da
bu belgeleri mukimi olduğu kendi ülkesinde ilgili vergi dairesine sunarak,
ikili anlaşma (ÇVÖA) gereği ödeyeceği vergiden mahsup eder veya geri alır.
- Mukimlik belgesi: Çifte Vergilendirmeyi
Önleme Anlaşması’na (ÇVAÖ) taraf diğer ülkede gelir elde eden kişi veya firmaların,
mukimi olduğu ülkenin yetkili makamlarından aldığı ve o kişi veya kurumun ilgili
ülkede yerleşik ve vergi mükellefi olduğunu gösteren resmi belgedir.
- Gümrük
Yönetmeliği’nin 53.maddesi uyarınca istisnai kıymetle beyan yapılan hallerde,
tamamlayıcı beyanın gümrük idaresine verilmesi gerektiği süreden önce istisnai
kıymete ilişkin ödemenin (mal ithaline ilişkin ortaya çıkan ilave gümrük kıymet
farkı “royalty” tutarının) yurt dışına transferinin gerçekleştirilmiş olması
gerekir. Aksi takdirde, bu tutar
üzerinden Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 2011/16, 2013/6 ve
2017/20 sayılı Genelgeleri kapsamında, (8/4/2015 Tarihli ve 2015/7511 Sayılı
Kararnamenin Eki Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu Kesintileri Hakkında Karar
eki “Vadeli İthalatında KKDF Kesintisi Oranı % 0 ‘Sıfır’ Olarak
Belirlenen Mallar Listesi”nde – ‘Liste 1’de belirtilen GTİP’ler hariç) KKDF
tahakkuk ve tahsili, ayrıca hesaplanan KKDF tutarı üzerinden varsa ÖTV ile
bunlara (KKDF + ÖTV tutarına) tekabül eden KDV’nin tahsili gerekir.
Örnek 3: İthalatçı K
firmasının yukarıda (Örnek 2’de) belirtilen 400.000-USD royalty
tutarının hak sahibi M firmasına, tamamlayıcı beyanın gümrük idaresine
verilmesi gerektiği süreden (en geç 26.10.2020 tarihinden) sonra yapması/ödemesi
durumunda ise, ilgili gümrük idaresince, Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün 2011/16,
2013/6 ve 2017/20 sayılı Genelgeleri kapsamında (08.04.2015 Tarihli ve
2015/7511 Sayılı Kararnamenin Eki Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu
Kesintileri Hakkında Karar’da belirtilen GTİP’ler hariç) royalty tutarı
üzerinden KKDF tahakkuk ve tahsili, ayrıca hesaplanan KKDF tutarı üzerinden
varsa ÖTV ile bunlara tekabül eden KDV’nin ilave olarak tahsili gerekir.
- İstisnai kıymetle
beyana ilişkin tamamlayıcı beyanların süresi içerisinde verilmemesi nedeniyle
zamanında ödenmeyen gümrük vergileri için eşyanın serbest dolaşıma girişine
ilişkin beyannamenin tescil tarihinden itibaren 6183 sayılı Kanun hükümlerine
göre belirlenen gecikme zammı oranında gecikme faizi tahsil edilir ve Gümrük
Kanunu’nun 241.maddesinin birinci fıkrası uyarınca cezai işlem yapılır.
Örnek 4: İthalatçı K firmasınca,
yukarıda (Örnek
2’de) belirtilen 400.000-USD royalty tutarına (İthalat sonrası ortaya çıkan
ilave gümrük kıymet unsuruna) ilişkin tamamlayıcı beyanın ilgili gümrük
idaresine Gümrük Yönetmeliği’nin 53 ve 150/3.maddeleri kapsamında süresi içinde
(En geç 26.10.2020 tarihine kadar) yapılması gerekir. K firmasının, söz konusu
tamamlayıcı beyanı süresi içinde yapmadığını, tamamlayıcı beyanı iki ay
gecikmeyle 26.12.2020 tarihinde gerçekleştirdiğini varsayarsak, bu durumda, zamanında
ödenmeyen gümrük vergileri için eşyanın serbest dolaşıma girişine ilişkin
beyannamenin (SDGB) tescil tarihinden (24.05.2020’den) itibaren tamamlayıcı
beyanın yapıldığı 26.12.2020 tarihine kadar 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre
belirlenen gecikme zammı oranında gecikme faizi tahsil edilir ve Gümrük Kanunu’nun
241/1.maddesi uyarınca para cezası uygulanır.
- Yurt
dışında üretilen veya ürettirilen ürünlerin Türkiye’ye ithali sırasında; Söz
konusu ürünlerin ithalat kıymetine eklenmesi gereken gümrük kıymet
unsurlarından, özellikle sermaye malı,
üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp, fikstür, çeşitli üretim araçları
ve benzeri ekipmanlar ile Türkiye dışında
gerçekleştirilen mühendislik, geliştirme, sanat ve çizim çalışmaları, plan ve
taslak hazırlama hizmetleri, vb. kıymet unsurları toplanıp tespit edilerek, bu
tespit edilen kıymetten ithal eşyasına pay verilir. İthal eşyasına verilecek
payın belirlenmesinde: 1) İlgili kıymet unsurunun toplam tutarı bir defada
ithal edilen ürünün kıymetine eklenerek ve ya, 2) İlgili kıymet unsurundan ithal
eşyasına pay verilmek, suretiyle ithalat gerçekleştirilebilir. Bu yöntemlerin
uygulanması sırasında, içinde bulunulan özel koşullar ve genel kabul görmüş
muhasebe prensipleri göz önünde bulundurulur.
-
İlave edilecek gümrük kıymet unsuru veya unsurları ile tutar veya tutarları
belirlendikten sonra, bu kıymetten ithal eşyasına pay verilmesi aşamasına geçilir. Bu konuda
çeşitli olasılıklar mevcuttur. Bu olasılıklar: (1) İthalatçı tüm kıymet üzerinden vergiyi bir defada ödemek
istiyorsa, kıymet tümüyle ilk sevkiyata ilave edilir. (2) İthalatçı kıymetin ilk sevkiyata kadar üretilen birim sayısına
göre paylaştırılmasını talep edebilir. (3)
Üretimle ilgili olarak bir üretim planı, sözleşme veya taahhüdün söz konusu
olduğu durumlarda ise, ithalatçı söz konusu kıymeti, gerçekleştirilmesi
kararlaştırılan toplam üretime (toplam ithal edilecek miktara)
paylaştırılmasını talep edebilir. Kısacası, kullanılacak pay verme yöntemi,
ithalatçının sağladığı bilgi ve belgeler ile ithalatçının talebine bağlıdır.
Örnek
5: Türkiye’de yerleşik X
firmasının, 01.02.2020 tarihinde yapılan sözleşme kapsamında, Tayvan’daki üretici
Y firmasından iki yıl içinde elektrikli otomobillerde kullanılmak üzere satın
alacağı 500.000-adet pil (batarya) için Cif teslim birim fiyatı 50-USD/Adet
olmak üzere toplam 25.000.000-USD’ye satın almak için anlaştığını, ayrıca X
firmasının söz konusu eşyaların (pil) üretimi için Y firmasına 750.000-USD
tutarında çizim, tasarım, kalıp ve fikstür, vb. araçlar tedarik ettiğini, Tayvanlı
üretici Y firmasının 01.04.2020 tarihinde üretime başladığını, 50.000 adetlik
ilk sevkiyatı 10.05.2020 tarihinde deniz yoluyla yaptığını ve ürünlerin 30.05.2020
tarihinde Türkiye’ye ulaştığını, 30.05.2020 tarihi itibariyle Y firmasının 100.000
adetlik üretimi tamamladığını varsayalım. İthalatçı X firması, ilgili gümrük
idaresinden, 750.000-USD tutarındaki ilave gümrük kıymet unsurunu (çizim,
tasarım, kalıp ve fikstür masrafı, vb.) 50.000 birim, 100.000 birim veya eşyanın
(yapılacak ithalatın) tamamı olan 500.000 birim ürüne (pile/bataryaya) paylaştırılmasını
talep edebilir. İthalatı gerçekleştiren ilgili gümrük idaresi;
İthalatçı X firmasının talebi doğrultusunda, ithalatçının sağladığı/sunduğu
bilgi ve belgeleri de dikkate alarak gerekli (İlave gümrük kıymet unsurlarının
dağıtımını) paylaştırmayı yapar. Eşyanın Cif Kıymeti + Paylaştırılan İlave Gümrük
Kıymeti = Ulaşılan Nihai Gümrük Kıymeti (Toplam Gümrük Kıymeti) üzerinden
ilgili SDGB veya SDGB’lerin beyan, tescil, muayene ve gümrük işlemlerini
tamamlayarak ithalat vergilerinin hesaplama (tarh), tebliğ, tahakkuk ve tahsili
gerçekleştirir.
III- İŞYERİ NAKLİ SURETİYLE SERBEST DOLAŞIMA SOKULAN
SERMAYE MALLARI VE DİĞER MALZEMELERİN
TÜRKİYE’YE MUAFEN İTHAL EDİLMESİ
İşyeri nakli suretiyle serbest dolaşıma sokulan sermaye
malları ve diğer malzemelerin Türkiye’ye muafen ithal edilmesine ilişkin mevzuat hükümleri, 07.10.2009 tarih
ve 27369 sayılı Resmi
Gazetede (R.G.) yayınlanan 4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun Bazı maddelerinin Uygulanması
Hakkında 2009/15481 Sayılı Karar’ın 80 ilâ 83.maddeleri ile 06.06.2017 tarih ve
30088 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 2 Seri Nolu Gümrük Muafiyeti Tebliği’nin
25 ilâ 28.maddelerinde düzenlenmiş olup;
- Türkiye
Gümrük Bölgesi dışında sürdürülen ekonomik bir faaliyetin kesin olarak sona
erdirilerek, Türkiye Gümrük Bölgesine nakli dolayısıyla serbest dolaşıma
sokulan sermaye malı ve diğer malzemeye (kalıp ve fikstüre, vb.) muafiyet
tanınır.
Faaliyet deyimi: Madencilik, tarım, serbest meslek faaliyeti ve
benzeri faaliyetler de dahil olmak üzere üreticilerin, tüccarların veya hizmet
sunan kişilerin her türlü ekonomik faaliyeti anlamına gelir.
İşletme
deyimi: Bağımsız
ekonomik birim demektir. Bu birim, bir kurumun tümünü ya da bir bölümünü, kapsar.
Sermaye
malları ve diğer malzemeler deyimi: İşletmenin faaliyetini devam
ettirmesi için, gerekli teknik malzemeler ile büro ve dükkan malzemelerini
kapsar.
- Muafiyet; Mücbir sebep veya
beklenmeyen haller saklı kalmak kaydıyla, Türkiye Gümrük Bölgesine nakletmek
üzere yabancı ülkedeki faaliyetini sona erdirmeden önce en az oniki ay süreyle
işletme tarafından fiilen kullanılmakta olan, Türkiye’ye nakilden sonra da aynı
amaçla kullanılacak olan ve söz konusu işletmenin niteliği ile büyüklüğüne
uygun bulunan eşya ve malzeme ile sınırlıdır. Muafiyet hakkı sadece, ayrıldıkları
ülkede en az üç yıl süre ile aynı işte çalışan kişilere, Türkiye Gümrük
Bölgesinde de benzer bir faaliyeti yürütmek amacıyla, ayrıldıkları ülkedeki
faaliyetlerini kesin olarak sona erdiren iş yeri sahiplerine tanınır. Türkiye Gümrük Bölgesinde yerleşik bulunan
bir işletme ile herhangi bir ilişki, bağlantı, ortaklık kurma amaçlarına
yönelik işletmeler için muafiyet uygulanmaz.
- Üretim veya hizmet endüstrisi makinesi
olmayan, mal ve hizmet üretiminde kullanılmayan, taşınabilir laboratuvar veya
dış yayın yapma birimleri gibi ulaşım araçları. Canlı hayvan, hayvan yemleri
ile tohum ve fidanlar. Ham madde, yarı mamul veya mamul madde stokları ile akaryakıtlar
muafiyet kapsamı dışındadır.
- Muafiyet süresi bir yıl olup, mücbir sebep veya
beklenmeyen haller saklı kalmak kaydıyla, işletmenin nakledildiği ülkedeki
faaliyetlerin sona erdirildiği tarihten itibaren oniki ay (bir yıl) içerisinde
Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen eşya ve malzeme için uygulanır.
Örnek 1: 01.01.2013 tarihinden itibaren Almanya’nın Başkenti Berlin’de dokuma ve
mefruşat fabrikası işleten Y gerçek veya tüzel kişinin, söz konusu fabrikasına
en son 01.01.2015 tarihinde sermaye malları, makine ve ekipman satın aldığını,
01.07.2019 tarihinde Avusturya’daki faaliyetine son verdiğini ve söz konusu
faaliyetini Türkiye’de devam ettirmek istediğini, ayrıca Türkiye Gümrük
Bölgesinde yerleşik bulunan bir işletme ile herhangi bir hukuki veya ortaklık ilişkisi
yada bağlantısının olmadığını varsayalım. Y gerçek veya tüzel kişi, Almanya’da
en az üç yıl (01.01.2013 tarihinden itibaren) dokuma ve mefruşat üretimi
üzerine faaliyet gösterdiği, ilgili fabrikada kullanılan sermaye/yatırım
malları, makine ve malzemelerin, kalıp ve tezgahların en yenisinin bir yaşından
büyük olması (en son 01.01.2015 tarihinde satın alınması), faaliyetine
(üretimine) Türkiye’de devam etmek istemesi ve edeceği, daha önce Türkiye’de
faaliyet gösteren, Türkiye Gümrük Bölgesinde yerleşik bulunan bir işletme ile
herhangi bir hukuki veya ortaklık ilişkisi, herhangi bir bağlantısı olmadığı ve
bu amaçla Türkiye’ye gelmediği için, Almanya’da faaliyetine son verdiği 01.07.2019
tarihinden itibaren bir yıl içinde (en geç 01.07.2020 tarihine kadar) ilgili
gümrük müdürlüğüne gerekli bilgi ve belgelerle birlikte müracaatı üzerine, Almanya’da
sahip olduğu dokuma ve mefruşat fabrikasında kullanılan sermaye/yatırım
malları, malzeme, makine ve ekipmanları,
kalıp ve tezgahları Türkiye’ye muafen (gümrük vergi ve resmi ödemeden) ithal edebilir.
- Her hangi bir serbest meslek veya benzeri
bir faaliyetle uğraşan gerçek kişilere de, mesleklerini Türkiye Gümrük
Bölgesinde de yürüteceklerini ispat etmeleri halinde bu muafiyet tanınır.
Örnek 2: Uzun yıllar Avusturya’da mukim bir Türk Dişhekiminin muayenehanesinde
kullandığı araç, gerek, tıbbi alet ve makine ve malzemeleri 2017 yılında
yenilediğini, Avusturya’da yabancı düşmanlığının artması nedeniyle 01.01.2020
tarihinde muayenehanesini kapatarak Türkiye’ye kesin dönüş yapmaya ve
veterinerlik mesleğini Türkiye’de (İstanbul’da) devam ettirmeye karar verdiğini
varsayalım. Veterinerimiz, 31.12.2020 tarihine kadar ilgili gümrük müdürlüğüne
gerekli bilgi ve belgelerle birlikte müracaat etmesi halinde, Avusturya’daki muayenesinde
kullandığı araç, gerek, tıbbi alet, malzeme, ekipman, makine ve cihazları Türkiye’ye
muafen (gümrük vergi ve resmi ödemeden) ithal edebilir.
- Kazanç sağlama amacına yönelik olmayan
faaliyetlerle uğraşan ve bu faaliyetini Türkiye Gümrük Bölgesine nakleden tüzel
kişiler tarafından serbest dolaşıma sokulan sermaye malları ve diğer malzemeye
ilişkin muafiyet işlemleri de yukarıda belirtilen hükümler çerçevesinde yerine
getirilir.
Örnek 3: Suriye’de 01.01.2011 tarihinden itibaren çeşitli
yardım faaliyetleri yürüten, ağırlıklı olarak günlük yemek ve ekmek üretip
ihtiyaç sahiplerine parasız olarak dağıtan bir Türk hayır kuruluşu, vakfı veya
derneğinin, faaliyetini sürdürdüğü bölgenin Eset kuvvetleri ve İranlı
milislerce ele geçirilmesi nedeniyle, faaliyetine 01.09.2019 tarihi itibariyle
son vermek zorunda kaldığını ve aynı yardım faaliyetlerini Türkiye’de (Suriyeli
göçmenlerin yoğun olduğu Kilis’de) sürdürmeye karar verdiğini varsayalım. Adı
geçen Türk hayır kuruluşu, vakfı veya derneğinin, Suriye’deki hayır ve yardım
faaliyetlerini yürüttüğü sırada kullandığı, sahip olduğu araç, gereç, ekmek ve
yemek üretim makineleri ve malzemeleri, fırın ekipmanları, vb. eşyaları,
faaliyetine son verdiği 01.09.2019 tarihinden itibaren bir yıl içinde (en geç
01.09.2020 tarihine kadar) ilgili gümrük müdürlüğüne gerekli bilgi ve
belgelerle birlikte müracaatı üzerine, Türkiye’ye muafen (gümrük vergi ve resmi
ödemeden) ithal edebilir.
- İşyeri
nakli suretiyle ve/veya ilgili sermaye malları ve diğer malzemelerin Türkiye’ye
ithali için ilgili kişi veya kişiler tarafından, işyeri faaliyetleri devam
ederken veya sona erdirildikten sonra; a) Ekonomik faaliyetin sona
erdirildiğine dair ilgili ülke resmi makamlarından alınacak belge, b) İşletmenin
son üç yıllık kazancı ve ödenen vergilere ilişkin belgeler, c) Serbest dolaşıma
girişi istenilen makine ve sair eşyanın varsa faturaları ve işyeri demirbaş
kayıtlarına ilişkin belgeler, d) Yerleşim yerinin nakledildiğine ilişkin dış
temsilciliklerimizden alınacak ikamet nakil belgesi, e) Serbest dolaşıma girişi
istenilen malların marka, model, seri numarası ve kullanım amaçlarına ilişkin
ayrıntılı olarak düzenlenmiş liste veya listeler, Yurt dışından temin edilerek
ve dış temsilciliklerimize tercümeleri onaylattırılarak, diğer taraftan f) İşyeri
açma izin belgesi ile g) Mahalli esnaf, sanatkâr, ticaret veya sanayi odasına
kayıt belgesi ise Türkiye’den temin edilerek tüm bu belgelerle birlikte
ithalatın yapılacağı gümrük idaresine başvurulması gerekmekte olup, başvurulan
gümrük idaresi tarafından ithalat işlemleri sonuçlandırılır.
IV- TÜRKİYE’DEKİ MEVCUT SANAYİ
TESİSİ, SERMAYE MALI,
ÜRETİM HATTI, ÜRETİM TEZGAHI, MAKİNE, KALIP,
FİKSTÜR, ÇEŞİTLİ ÜRETİM ARAÇLARI VE
EKİPMANLARI
ÜZERİNDE YAPILACAK İLAVE, MODİFİKASYON, REVİZYON
VE/VEYA YENİLİKLER
Daha önce şahıs ve/veya firmaların kendileri tarafından
üretilen, iç piyasadan satın alınan veya ithal edilen, vb. serbest dolaşımda
bulunan sanayi tesisi, sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine,
kalıp, fikstür, çeşitli üretim araçları ve ekipmanları, vb. nesneler üzerinde
sonradan ilave, modifikasyon, revizyon veya yenileme, vb. değişiklikler
yapılmak istenilmesi halinde;
İthal edilecek ilgili modif ve parçalar için yeni bir serbest dolaşıma giriş
beyannamesi (SDGB) tescil edilip, tescil tarihindeki döviz kuru, ithal edilen eşyanın
ait olduğu GTİP ve vergi olanı dikkate alınarak, ve ilgili ticaret politikası önlemlerinin
uygulanması ile eşyanın ithali için öngörülen diğer işlemlerin tamamlanması ve
kanunen ödenmesi gereken, gümrükçe alınan vergilerin tahsili ile mümkün olur.
- Yurt dışında bulunan (yurt dışı üretimde
kullanılan) sanayi tesisi, sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine,
kalıp, fikstür, çeşitli üretim araçları, vb. nesneler için ilave, modifikasyon, revizyon veya yenileme, vb.
değişiklikler yapılması halinde ise; Söz
konusu giderlerin her biri gümrük kıymet unsuru olduğu için, bu masrafların
tamamı/toplamı, yapılan ilave,
modifikasyon, revizyon veya yenilemeden sonra, söz konusu sanayi tesisi,
sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp, fikstür, çeşitli
üretim araçları, vb. nesnelerle üretilen ve Türkiye’ye ithal edilen ürünlerin
tutarına, ilave gümrük kıymeti olarak {Yukarıdaki örnek: 5’de belirtildiği şekilde} eklenir. İthal edilen eşyalara ilişkin SDGB veya SDGB’ler bu nihai
tutar üzerinden beyan edilerek (gümrük vergi ve resimleri bu tutar üzerinden hesaplama-tarh,
tebliğ, tahakkuk ve tahsil edilerek) ithal/ithalat işlemi gerçekleştirilir.
V- YURT DIŞINDA YAPTIRILAN VEYA SATIN ALINAN
SERMAYE
MALI, ÜRETİM HATTI, ÜRETİM TEZGAHI, MAKİNE,
KALIP,
FİKSTÜR, ÇEŞİTLİ ÜRETİM ARAÇLARI VE BENZERİ
EKİPMANLARLA YURT DIŞINDA ÜRETİLEN ÜRÜNLERİN
TÜRKİYE DIŞINDAKİ DİĞER ÜLKELERE SATILMASI
VE/VEYA TRANSİT TİCARETE KONU EDİLMESİ
Yurt
dışına sipariş verilerek yaptırılan veya yurt dışından hazır olarak satın
alınan fakat, Türkiye’ye ithal edilmeyerek, yurt dışında bırakılan, yurtdışı
üretimde kullanılan sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp,
fikstür, çeşitli üretim araçları ve benzeri ekipmanlar kullanılarak yurt
dışında üretilen ürünlerin doğrudan Türkiye’ye dışındaki diğer ülkelere
satılması veya sevk edilmesi yada Türkiye’ye getirilip herhangi bir serbest
bölgeye, antrepoya veya geçici depolama yerine veya gümrükçe konulmasına müsaade
edilen yerlere konulduktan sonra transit ticarete konu edilmesi durumunda; Söz
konusu ürünlerin ilgili ülkeye sevk edildiğine, gönderildiğine (Türkiye’de
serbest dolaşıma sokulmadığına dair) ilişkin konşimento, yük senedi, Tır
karnesi, transit beyannamesi vb. taşıma belgeleriyle, satış faturalarıyla ve
yurt dışından gelen dövizlerle ispat edilmesi durumunda herhangi bir gümrük
vergisine ve KDV’ye tabi değildir.
Örneğin: Türkiye’de faaliyet gösteren A firmasının, Çin Halk
Cumhuriyeti’ndeki B firmasına sipariş verilerek 500.000-USD tutarında radyatör
kalıbı yaptırdığını, bu kalıplarla yıllık 100.000 adet oto radyatörü
üretildiğini ve bu radyatörlerden 50.000 adedinin Mersin Serbest Bölgesine
getirilerek buradan Transit Ticaret kapsamında Ortadoğu ülkelerine satıldığını,
geriye kalan diğer 50.000 adet radyatörün ise doğrudan (Türkiye’ye
getirilmeden) yine transit ticaret kapsamında Çin’den Almanya’ya
satıldığını/sevk edildiğini varsayalım. Her iki durumda da söz konusu eşyalar
Türkiye’de serbest dolaşıma sokulmadığı (Transit ticarete konu olduğu) için
herhangi bir gümrük vergisine ve/veya KDV’ye tabi değildir.
VI- KURULUM, MONTAJ, BAKIM VE ONARIM
GİDERLERİ
4458 sayılı Gümrük
Kanunu’nun 28.maddesinin b fıkrasına göre; İthal eşyasının
fiilen ödenen veya ödenecek fiyatından ayırt edilebilmeleri koşuluyla
sınai tesis, makine, teçhizat, kalıp gibi, ithal eşyası için ithalattan sonra
yapılan inşa, kurma/kurulum, montaj, bakım (onarım) veya teknik yardıma ilişkin
giderler, gümrük kıymetine dahil edilmez. Şayet, bahse konu inşa, kurma/kurulum,
montaj, bakım (onarım) veya teknik yardıma ilişkin giderler ilgili faturasında,
sözleşmesinde, vb. ithal belgelerinde, ithal edilen sınai tesisi, makine,
teçhizat, kalıp, fikstür vb. ithal eşyasının kıymetinden ayrı şekilde, ayrı bir
kalem olarak belirtilmemişse, ithal edilen eşyanın kıymetinden ayrılamıyor ise:
Genel kıymet kuralları gereği, ithalat sırasında gümrük idaresince, ithal
edilen esas eşyanın kıymetiyle birlikte, ithal eşyasının kıymeti olarak
değerlendirilerek, ithalata ilişkin SDGB’nin tescil tarihinde söz konusu esas
eşyaya ait vergi oranı, döviz kuru, ödeme şekli ve diğer vergilendirme
unsurları, esas eşyanın ithaline ilişkin gerekli ticaret politikası
önlemlerinin uygulanması ile eşyanın ithali için öngörülen diğer işlemlerin
tamamlanması, ve ithalat vergilerinin tahsili ile ithalat gerçekleştirilir.
Ancak: İnşa, kurma/kurulum, montaj, bakım (onarım) veya teknik
yardım ve benzeri giderlerin hizmet ithalatı olması, hizmetin Türkiye'de
yapılması ve/veya hizmetten Türkiye'de faydalanılması nedeniyle Katma Değer
Vergisine tabi olup, ilgili vergi dairesine sorumlu sıfatıyla 2 Nolu KDV
Beyannamesiyle beyanda bulunularak, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun
1, 6, 8, 9, 10 ve 24.maddeleri, Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği ve
ilgili diğer mevzuat hükümleri gereği, genel vergi oranı (% 18) üzerinden sorumlu
sıfatıyla KDV tevkifatı yapılması gerekir. Ayrıca, söz konusu giderler,
genelde, bu hizmetleri yerine getiren işçi, usta, ustabaşı, teknik eleman,
tekniker, mühendis vb. kişilere ödenen ücretler (serbest meslek kazancı)
şeklinde karşımıza çıktığı için 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu (Stopaj)
hükümleri, ilgili “ÇVÖA” hükümleri, ilgili kişilerin bir yıl içinde toplam 183
günden fazla Türkiye’de kalıp kalmadıkları, vb. hususları dikkate alınarak,
ayrıca stopaj açısından da incelenip değerlendirilmesi gerekir.
Örnek
1: Afyon Karahisar’ın İscehisar ilçesinde
mermerden mamul çeşitli fayans ve karo üretimi yapan X firmasının, mevcut
üretim kapasitesini artırmak, yeni bir üretim bandı kurmak için Tayland’da
mukim Y firmasından sanayi tesisi (çeşitli makine, teçhizat, ekipman ve
kalıplar) satın aldığını ve ithalata müteakip söz konusu sanayi tesisinin inşa,
kurma, montaj giderleri de dahil toplam 1.200.000-USD bedel ödediğini, inşa,
kurulum, montaj giderleri tutarının gerçekte toplam 75.000-USD olmasına karşın,
ilgili satış sözleşmesinde ve/veya satış faturasında ayrı bir kalem, ayrı bir
gider olarak gösterilmediğini ve ithalatı yapılan sanayi tesisinin (çeşitli
makine, teçhizat ve kalıpların) fiilen ödenen veya ödenecek fiyatından ayırt
edilemediğini, bu fiyata dahil olduğunu varsayalım. Söz konusu inşa, kurulum,
montaj giderleri olan 75.000-USD tutar, bahse konu ithal eşyasının fiilen
ödenen veya ödenecek fiyatından ayırt edilemediği, esas eşya ile birlikte bir
bütün olarak değerlendirdiği (1.200.000-USD içinde olduğu) için ithalat
eşyasının gümrük kıymeti ilgili SDGB’de 1.200.000-USD beyan edilip,
gümrük/ithalat vergileri de 1.200.000-USD üzerinden tahakkuk ve tahsil edilmesi
gerekir.
Örnek
2: Birinci örneğimizdeki ithal eşyamıza ilişkin
olarak yapılan inşa, kurulum, montaj vb. giderlerinin ilgili satış faturasında
ve/veya sözleşmede ayrı bir kalem, ayrı bir gider olarak gösterildiğini ve bu
giderlerin toplam 75.000-USD olduğunu varsayalım. Bu durumda, söz konusu
eşyalarımızın gümrük kıymeti 1.125.000-USD olacağı için eşyaların ithaline
ilişkin SDGB’de 1.125.000-USD tutar üzerinden beyan, tescil ve gümrük/ithalat
vergileri 1.125.000-USD üzerinden tahakkuk ve tahsil edilir. İnşa,
kurulum, montaj giderleri olan 75.000-USD hizmet ithalatı için ise;
İthalatçı X firması tarafından, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 1,
6, 8, 9, 10 ve 24.maddeleri, Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği ve
ilgili diğer mevzuat hükümleri gereği, ilgili vergi dairesine sorumlu sıfatıyla
2 Nolu KDV Beyannamesiyle beyanda bulunularak, tekabül eden KDV’nin ödenmesi
gerekir. (KDV Kanunu’nun 29.maddesi, KDV
Genel Uygulama Tebliği ve ilgili diğer mevzuat gereği, sorumlu sıfatıyla 2 Nolu
KDV beyannamesi ile beyan edilen KDV, vergi sorumluları (ilgili gelir veya
kurumlar vergisi mükellefleri) açısından yüklenilen vergi niteliğinde olup, söz
konusu KDV’nin aynı dönem içinde mükellef sıfatıyla verilen 1 No.lu KDV beyannamesi ile indirime konu yapılabilir).
Ayrıca; Söz konusu giderler, genelde, bu hizmetleri yerine
getiren işçi, usta, ustabaşı, teknik eleman, tekniker, mühendis vb. kişilere
ödenen ücretler (serbest meslek kazancı) şeklinde karşımıza çıktığı için 193
sayılı Gelir Vergisi Kanunu (Stopaj) hükümleri, ilgili “ÇVÖA” hükümleri, ilgili
kişilerin bir yıl içinde toplam 183 günden fazla Türkiye’de kalıp kalmadıkları,
vb. hususları dikkate alınarak stopaj açısından da incelenip değerlendirilmesi,
varsa tekabül eden stopajın da ithalatçı X firmasınca, ilgili vergi dairesine
Muhtasar Beyanname ile beyan edilerek ödenmesi gerekir.
SONUÇ
Türkiye
gelişmekte olan bir ülke olup, tasarruf oranı düşük, teknolojik gelişme ve
sermaye birikimi ise yetersizdir. Türkiye’nin, gelişmiş ülkeler seviyesine
çıkabilmesi için istikrarlı, sürekli ve yüksek oranda yıllık büyümeye (örneğin:
yıllık % 10 oranında), bunun içinse yüksek oranda tasarruf ve yatırıma, sermaye
birikimine, yabancı sermayeye ve yabancı sermaye yatırımlarına ihtiyacı vardır.
Türkiye, mevcut ekonomisini geliştirmek, yatırımları ve istihdamı artırmak,
işsizliği azaltmak için çaba sarf etmektedir.
Bu meyanda, belirli özellik ve şartları taşıyan kullanılmış sermaye
malı, makine ve ekipmanın Türkiye’ye ithal edilmesi, hatta işyeri nakli
suretiyle serbest dolaşıma sokulan sermaye malları ve diğer malzemelerin
belirli şartların yerine getirilmesi halinde Türkiye’ye muafen ithal edilmesi mümkün
kılınmıştır.
İthal
edilen sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp, fikstür,
çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyalar için sipariş aşamasından - ithalat
aşamasına kadar Gümrük Kanunu’nun 24/3-a ve 27.maddelerinde sayılan giderler
ile varsa diğer gümrük kıymet unsurlarından beyan sırasında miktarı, tutarı
belli olan tüm giderlerin hesaplanarak ilave gümrük kıymeti olarak ithal edilen
eşyaların (sermaye malı, üretim hattı, üretim tezgahı, makine, kalıp, fikstür,
çeşitli üretim araçları ve benzeri eşyanın) tutarına, gümrük kıymetine
eklenerek ilgili serbest dolaşıma giriş beyannamesinde beyan edilmesi, ithalat
beyannamesinde belirtilmesi gerekir.
Yurt
dışında üretilen veya ürettirilen ya da satın alınan ürünlerin Türkiye’ye dışındaki
diğer ülkelere satılması veya sevk edilmesi yada transit ticarete konu edilmesi
durumunda; Söz konusu ürünlerin ilgili ülkeye sevk edildiğine (Türkiye’ye
getirilmediğine) ilişkin konşimento, yük senedi, Tır karnesi, transit
beyannamesi vb. taşıma belgeleriyle, satış faturalarıyla ve gelen dövizlerle
ispat edilmesi durumunda herhangi bir gümrük vergisi ve KDV’ne tabi değildir.
Kerim ÇOBAN
Gümrük ve Ticaret Başmüfettişi
KAYNAKÇA:
·
4458 sayılı Gümrük
Kanunu.
·
Gümrük Yönetmeliği.
·
5607 sayılı Kaçakçılıkla
Mücadele Kanunu.
·
3065 sayılı Katma Değer
Vergisi Kanunu.
·
Katma Değer Vergisi Genel
Uygulama Tebliği.
·
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu.
·
5520 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanunu.
·
488 sayılı Damga Vergisi
Kanunu.
·
ÇOBAN Kerim, Eski,
Kullanılmış ve/veya Yenileştirilmiş Eşyanın, Yurt Dışı Müteahhitlik ve Teknik
Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yurtdışında Kullanılan Makina ve Teçhizat İle
İşyeri Nakli Suretiyle Sermaye Malları ve Diğer Malzemelerin Türkiye’ye İthali,
www.MuhasebeTR.com (23.07.2019).