ÖZET
Dahilde işleme rejimi kapsamında, serbest dolaşımda olmayan eşya, işlem
görmüş ürünlerin üretiminde kullanılmasından sonra Türkiye Gümrük Bölgesinden
yeniden ihraç edilmesi amacıyla, gümrük vergileri ve ticaret politikası
önlemlerine tabi tutulmaksızın ve vergileri teminata bağlanmak suretiyle,
dahilde işleme rejimi kapsamında geçici olarak ithal edilebilir. Eşyanın işlem
görmüş ürünler şeklinde ihracı halinde, teminat iade olunur. Eşyanın bu şekilde
dahilde işleme rejiminden yararlanmasına şartlı muafiyet sistemi denir. Serbest
dolaşımda bulunan eşyanın işlem görmüş ürünlerin üretiminde kullanılmasından
sonra Türkiye Gümrük Bölgesinden ihraç edilmesi halinde, bu eşyanın serbest
dolaşıma girişi esnasında tahsil edilmiş olan ithalat vergileri, dahilde işleme
rejimi kapsamında geri verilir. Eşyanın bu şekilde dahilde işleme rejiminden
yararlanmasına geri ödeme sistemi denir.
İthal eşyasının ve işlem görmüş ürünün asgari 8
(sekiz)’li bazda gümrük tarife istatistik pozisyonu (Tarım ürünlerinde münhasıran 12 “oniki”’libazda), adı,
verimlilik oranına göre belirlenen miktarı ve değeri ile belge kapsamındaki
işlemler için satır kodu, belge/izin süresi, döviz kullanım oranı, varsa yan
sanayici, belirlenerek, proje bazında dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni verilir. Geçici veya kati anti-damping vergisi
veya sübvansiyon vergisine tabi eşyanın ithalatında anti-damping ve sübvansiyon
vergisinin % 100’ü teminata bağlanır.
Anahtar kelimeler: DİR, DİİB, Dİİ, Şartlı muafiyet
sistemi, Geri ödeme sistemi
Satır kodu, …
GİRİŞ
Dahilde
işleme izni kapsamında (Ek-7’de yer alan listedeki eşyalar hariç olmak üzere),
aşağıda belirtilen işlemlere konu eşyanın ithaline izin verilir. Bu eşyalar; 1-a) Elyaf, iplik, ham ve mamul mensucat (astar dahil) gibi
temel tekstil hammaddeleri ile tekstil ve deri kimyasal maddeleri dışında kalan
yardımcı maddelerin (tela, etiket, düğme, fermuar, çıtçıt, rivet, askı,
kuşgözü, şerit, kordela, lastik vb.) ithalatını müteakip, ihraç ürünlerinin
elde edilmesinde kullanılması, b) Kıymetli
maden ve taşların, 32 sayılı Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında Karar
hükümleri çerçevesinde ithalatını müteakip, işlendikten sonra ihraç edilmek
üzere işçiliğe tabi tutulması, c) Eşyanın
korunması, görünüş ya da satış kalitesinin iyileştirilmesi, yeniden dağıtım
veya yeniden satış için hazırlanmasına yönelik işlemler, d) Eşyanın montajı, kurulması, diğer eşyayla birleştirilmesi, bir
araya getirilmesi veya ihraç edilecek eşyanın tamamlanması dahil olmak üzere
işçiliğe tabi tutulması, e) Eşyanın
yenilenmesi ve düzenli hale getirilmesi dahil olmak üzere tamir edilmesi veya
boyanması, f) Eşyanın elden geçirme
ve ayarlar da dahil olmak üzere onarımı, g) Eşyanın baskı işlemine tabi tutulması, asorti edilmesi,
etiketlenmesi, ambalajlanması, temizlenmesi, elenmesi, fiziksel boyutunun
değiştirilmesi, kavrulması veya kabuğundan ayrılması, asorti bağırsağın
tüplenmesi, h) Fide ithalatına müteakip, ihraç edilmek üzere kesme
çiçek yetiştirilmesi, i) Çelik filmaşin
ithalatına müteakip, ihraç edilmek üzere çivi ve sıcak çekme siyah tel üretimi, k) Rulo sacın ithalatını müteakip,
ihraç edilmek üzere kesilmiş sac elde edilmesinde kullanılması, l) Bedelsiz olarak ithal edilen
eşyanın işleme faaliyetine tabi tutulması (Tarım ürünlerindeki bedelsiz
ithalat, Savunma Sanayi Projeleri kapsamında bedelsiz ithalat ile 8531.20.40
gümrük tarife istatistik pozisyonunda yer alan “Aktif matris sıvı kristal tertibatlı
olanlar (LCD)” isimli maddenin bedelsiz
ithalatı hariç olmak üzere). 2)
Bakanlığının (Gümrükler Genel Müdürlüğü) görüşü alınmak suretiyle İhracat Genel
Müdürlüğü’nce birinci fıkrada belirtilen dahilde işleme izninin kapsamı
genişletilebilir.
I- TANIMLAR
Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
Topluluk: Avrupa
Topluluğunu (Avrupa Birliğini),
Üçüncü Ülke: Avrupa
Topluluğuna üye ülkeler dışındaki ülkeleri,
Serbest Bölgeler: Türkiye
Gümrük Bölgesi üzerindeki serbest bölgeleri,
Serbest Dolaşımda Bulunan Eşya: 4458 sayılı
Gümrük Kanununun 18.maddesi hükmüne göre tümüyle Türkiye Gümrük Bölgesinde elde
edilen ve bünyesinde Türkiye Gümrük Bölgesi dışındaki ülke veya topraklardan
ithal edilen girdileri bulundurmayan veya şartlı muafiyet düzenlemelerine tabi
tutulan eşyadan elde edilen ve tabi olduğu rejim hükümleri uyarınca özel
ekonomik önem taşımadığı tespit edilen veya Türkiye Gümrük Bölgesi dışındaki
ülke veya topraklardan serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutularak ithal
edilen veya Türkiye Gümrük Bölgesinde yukarıda belirtilen eşyadan ayrı ayrı
veya birlikte elde edilen veya üretilen eşyayı,
İşleme Faaliyeti: Eşyanın
montajı, kurulması ve diğer eşya ile birleştirilmesi dahil olmak üzere işçiliğe
tabi tutulması, işlenmesi, yenilenmesi, düzenli hale getirilmesi dahil olmak
üzere tamir edilmesi ile işleme sırasında tamamen veya kısmen tüketilse dahi
işlem görmüş ürünün bünyesinde bulunmayan ancak, bu ürünün üretilmesini
sağlayan veya kolaylaştıran önceden belirlenmiş bazı eşyanın kullanılmasını,
İşleme Faaliyetleri: a) Eşyanın
montajı, kurulması ve diğer eşya ile birleştirilmesi dahil olmak üzere işçiliğe
tabi tutulmasını, b) Eşyanın işlenmesini, c) Eşyanın yenilenmesi ve düzenli
hale getirilmesi dahil olmak üzere tamir edilmesini, d) İşleme sırasında tamamen
veya kısmen tüketilseler dahi, işlem görmüş ürünler içinde bulunmayan ancak, bu
ürünlerin üretilmesini sağlayan veya kolaylaştıran önceden belirlenmiş bazı
eşyanın kullanılmasını,
Şartlı Muafiyet
Sistemi: Serbest dolaşımda olmayan eşyanın,
işlem görmüş ürünlerin üretiminde kullanılmasından sonra Türkiye Gümrük
Bölgesinden yeniden ihraç edilmesi amacıyla, gümrük vergileri ve ticaret
politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın ve vergileri teminata bağlanmak
suretiyle, dahilde işleme rejimi kapsamında geçici olarak ithal edilebilmesini,
eşyanın işlem görmüş ürünler şeklinde ihracı halinde, teminatın iade edilmesi
ve eşyanın bu şekilde dahilde işleme rejiminden yararlanmasını,
Satır Kodu: Dahilde işleme izin belgesinde yer alan, ithal ve
ihraç eşyasını tarif eden ve Bakanlığımız ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı
arasındaki Dahilde İşleme Rejimine ilişkin bilgi iletişiminde dikkate alınacak
belge numarasını da içeren kod bilgisini,
Geri Ödeme Sistemi: Serbest dolaşımda bulunan eşyanın işlem görmüş ürünlerin üretiminde
kullanılmasından sonra Türkiye Gümrük Bölgesinden ihraç edilmesi halinde, bu
eşyanın serbest dolaşıma girişi esnasında tahsil edilmiş olan ithalat
vergilerinin, dahilde işleme rejimi kapsamında geri verilmesini ve eşyanın bu
şekilde dahilde işleme rejiminden yararlanmasını,
İşlem Görmüş Ürün: İşleme
faaliyetleri sonucunda elde edilen asıl veya ikincil işlem görmüş ürün, başka
bir değişle, işleme faaliyetleri sonucunda elde
edilen tüm ürünleri,
Asıl İşlem Görmüş Ürün: Dahilde
işleme rejimi kapsamında elde edilmesi amaçlanan ürünü,
İkincil İşlem Görmüş Ürün: İşleme
faaliyetleri sonucunda elde edilen asıl işlem görmüş ürün dışındaki
ürünü/ürünleri,
İthal Eşyası: İşlem
görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılan hammadde, yardımcı madde, yarı mamul,
mamul ile işlem görmüş ürünün bünyesinde yer almamakla birlikte çalışmasını
sağlayan madde (yakıt ve yağ dahil) ya da hizmetin devamını sağlayan madde
(yedek parça, vb.), ambalaj ve işletme malzemesini,
İşletme Malzemesi: İşleme faaliyetleri sırasında tamamen veya
kısmen tüketilseler dahi, ihracı taahhüt edilen işlem görmüş ürünün elde
edilmesinde kullanılan ancak ürünün bünyesinde yer almayan ve sabit tesislerin
çalışabilir durumda olmasını temin eden (enerji ve yakıt hariç), yatırım malı
makine ve teçhizat niteliğinde olmayan malzemeyi,
Tarım Ürünleri: İthalat Rejimi Kararının ilgili listelerinde yer alan
ve toprakta veya yeni üretim teknikleri ve teknolojileri kullanarak topraksız
ortamda yetiştirilen bitkisel ürünler, hayvancılık, balıkçılık ile diğer su
ürünleri ve bunların ilk işleme tabi tutulmuş şekillerini,
İşlenmiş Tarım Ürünleri: İthalat Rejimi Kararının ilgili listesinde yer alan ve
bünyesinde temel tarım ürünlerini (hububat, şeker ve süt) bulunduran ürünleri,
Fire Ve Zayiat: İthal
eşyasından, işleme faaliyetleri esnasında buharlaşma, gaz olarak havaya
karışma, kuruma veya damıtma sonucu tahrip veya zayi şeklindeki eksilmeleri,
Verimlilik Oranı: Belirli
miktardaki eşyanın işlenmesi sonucunda elde edilen işlem görmüş ürünün miktarı
veya yüzde oranını,
Döviz Kullanım Oranı: Dahilde
işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamındaki CIF ithal (yurt içi
alımlar hariç) tutarının FOB ihraç tutarına (ikincil işlem görmüş ürünün
serbest dolaşıma giriş rejimi hükümlerine göre ithalatının yapılması halinde bu
ürünün gümrük kıymeti dahil) olan yüzde oranını,
Eşdeğer Eşya: İşlem
görmüş ürünün elde edilmesinde ithal eşyasının yerine kullanılan ve ithal
eşyası ile asgari 8 (sekiz)'li bazda gümrük tarife istatistik pozisyonu, ticari
kalite ve teknik özellikleri itibarıyla aynı kalite ve nitelikleri taşıyan serbest
dolaşımda bulunan eşyayı,
Ticaret Politikası Önlemleri: İthalat
Rejimi Kararının 4 üncü maddesinde belirtilen mevzuat çerçevesinde alınan
önlemleri,
Dahilde İşleme İzin Belgesi: İhracat ile
ihracat sayılan satış ve teslimlerde gümrük muafiyetli ithalat ve/veya yurt içi
alımlara imkan sağlayan Bakanlıkça düzenlenen belgeyi,
Belge: Dahilde
işleme izin belgesini,
Belge Süresi: Dahilde
işleme izin belgesi üzerinde kayıtlı bulunan ve belge kapsamında ithalat
ve/veya ihracat işlemlerinin gerçekleştirileceği ve tüm istisnaların
uygulanacağı dönemi,
Dahilde İşleme İzni: İhraç
amacıyla gümrük muafiyetli ithalata imkan sağlayan ve gümrük idaresince verilen
izni,
İzin: Dahilde
işleme iznini,
İfade eder (4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun 108.maddesi, Gümrük Yönetmeliği’nin
349.maddesi, 2005/8391 Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Kararı’nın 3.maddesi,
2006/12 Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği’nin 3.maddesi, Dahilde
İşleme Rejimine İlişkin İşlemlerin Bilgisayar Veri İşleme Tekniği Yoluyla
Yapılmasına Dair 2007/2 Sayılı Tebliğin 4.maddesi ).
II- İLGİLİ MEVZUAT HÜKÜMLERİ
Genel Esaslar: 1) Dahilde İşleme Rejimi kapsamında, ithali vergiye
tabi tarım ürünlerine ve yurt içi alımlara uygulanacak dahilde işleme
tedbirlerine ilişkin genel hükümler aşağıda belirtilmiştir;
a) Dış ticaret
sermaye şirketleri, sektörel dış ticaret şirketleri, imalatçı-ihracatçılar ve
sermayesinin en az % 51’inin imalatçıya ait olması kaydıyla ihracatçılar için
DİİB düzenlenir. DİİB sahibi imalatçı-ihracatçıların, belge ihraç taahhüdündeki
işlem görmüş ürünün üretiminin bir kısmını veya bir aşamasını yan sanayiciye
yaptırmasına izin verilebilir. Ancak, bu firmalarca, belge ihraç taahhüdündeki
işlem görmüş ürünün üretiminin tamamı yan sanayiciye yaptırılamaz.
b) DİİB
kapsamında döviz kullanım oranı azami % 80’dir. Ancak, ikincil işlem görmüş
tarım ürünü taahhüdü içeren belgelerde bu oran azami % 100 olarak tespit
edilebilir. DİİB kapsamındaki yurt içi
alımlarda ve bedelsiz ithalatta döviz kullanım oranı aranmaz.
c) Herhangi bir firma adına ilk defa
düzenlenecek DİİB’lerde, firmaya ait kapasite raporunda kayıtlı yıllık üretim
miktarının azami 1/4’ü esas alınarak belge düzenlenir. Daha sonraki
başvurular ise; önceki belgelerde kullanılan miktar, belge süresi ve açık
belgelerde gerçekleşen ihracat miktarları dikkate alınmak suretiyle
değerlendirmeye alınır.
Örnek 1: Konya’da un
ve un mamulleri üzerine faaliyet gösteren A firmasının, un öğütme kapasitesinin
4.000 ton olduğunu ve adı geçen firmanın un üretip ihraç etmek için DİİB
müracaatı yaptığını varsayalım. Kapasite raporunda kayıtlı yıllık üretim
miktarı: 4.000 ton, DİİB süresi: 12 ay, İlk DİİB ihracat taahhüdü (azami): (Toplam
üretim kapasitesi) x 1/4 = (4.000) x (1/4) = 1.000 ton (azami) olur.
ç) İşbu Genelge’de yer alan
indirimli teminat, aracı ihracatçı, dönemsel ithalat kısıtlamaları ile
ekspertiz şartı ve benzeri hususlara ilişkin düzenlemeler, DİİB’in özel şartlar
bölümüne kaydedilir. Ancak, DİİB’in özel şartlar bölümünde yer almayan, Genelge
kapsamında düzenlenen tüm usul ve esaslara ilişkin şartların yerine getirilmesi
firmaların sorumluluğundadır.
d) Uluslararası devlet
ihaleleri ile Birleşmiş Milletler, Kızılhaç vb. uluslararası kuruluşların açmış
oldukları ihaleleri kazanan firmalar ile ülkemizdeki kamu kurum/kuruluşları ve
Kızılayla yurt dışı insani yardım için tedarik sözleşmesi yapan firmalara veya
ihale/sözleşme konusu taahhüdü kısmen ya da tamamen yerine getirmek üzere
ihaleyi kazanan/sözleşme yapan firmayla anlaşan firmalara, işbu Genelge’de
öngörülen tahsisat limitleri ile açık belgelerdeki ihracat gerçekleşmeleri
aranmaksızın, DİR kapsamında ihale/sözleşme konusu işlem görmüş ürünün
üretiminde kullanılacak miktar kadar hammadde ithalatına yönelik DİİB
düzenlenebilir. Bu firmaların, DİİB kapsamındaki üretimin bir kısmını veya bir
aşamasını, yan sanayiciye yaptırmasına izin verilebilir. Ayrıca, söz konusu DİİB
kapsamındaki hammadde ithalatında dönemsel ithalat kısıtlaması uygulanmaz,
ithalat yapılabilmesi için önce ihracat şartı aranmaz. Bakanlık ihale/sözleşme
konusu ürünlerin kapsamına kısıtlama getirebilir. İşbu hüküm uyarınca
düzenlenen belgeler kapsamında sadece ihale/sözleşme konusu ülke veya ülkelere
ihale/sözleşme şartları çerçevesinde yapılan ihracatlar DİİB’in ihracat
taahhüdüne sayılır.
e) İşbu Genelge’nin 7’nci,
9’uncu ve 10’uncu maddelerinde belirtilen fire, kullanım ve verimlilik
oranları, DİİB kapsamında ithal edilen hammaddelerin işlenmesi sonucu ortaya
çıkan azami fire ve kullanım oranları ile asgari verimlilik oranlarını
göstermektedir. İşleme faaliyetini
müteakip, daha yüksek verimlilik oranıyla üretim sonucu DİİB üzerinde
öngörülenden fazla asıl işlem görmüş ürün elde edilmesi durumunda, elde edilen
ürünün tamamının ihraç edilmesi esastır/şarttır.
f) DİİB başvurularına
yönelik değerlendirme süreci, işbu Genelge’de yer verilen düzenlemeler ile
tarım ürünleri piyasa dinamikleri ve dış ticaret politikaları göz önünde
bulundurularak, proje bazında tekemmül ettirilir (2016/1 Sayılı,Tarım
Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinin 5.maddesi).
Örnek 2-a)
A firmasının, Uluslararası devlet ihaleleri ile Birleşmiş
Milletler, Kızılhaç vb. uluslararası kuruluşların açmış oldukları ihaleleri
kazanan firmalar ile ülkemizdeki kamu kurum/kuruluşları ve Kızılay’la yurt dışı insani yardım için tedarik sözleşmesi yaptığını, veya ihale/sözleşme konusu taahhüdü kısmen ya da tamamen yerine getirmek üzere
ihaleyi kazanan/sözleşme yapan bir firmayla
anlaştığını
varsayalım. A firmasına/A firması nadına, 2016/1 Sayılı, Tarım Ürünlerine
İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinde öngörülen tahsisat limitleri ile açık belgelerdeki ihracat
gerçekleşmeleri/gerçekleşme oranları, miktarları aranmaksızın, DİR kapsamında ihale/sözleşme konusu işlem görmüş ürünün
üretiminde kullanılacak miktar kadar hammadde ithalatına yönelik DİİB
düzenlenebilir. A firmasının, DİİB kapsamındaki üretiminin bir kısmını veya bir aşamasını, yan sanayiciye yaptırmasına izin
verilebilir. Ayrıca, söz konusu DİİB kapsamındaki hammadde ithalatında dönemsel
ithalat kısıtlaması uygulanmaz, ithalat yapılabilmesi için önce ihracat şartı
aranmaz. İşbu hüküm uyarınca düzenlenen belgeler kapsamında sadece
ihale/sözleşme konusu ülke veya ülkelere ihale/sözleşme şartları çerçevesinde
yapılan ihracatlar DİİB’in ihracat taahhüdüne sayılır.
b) A
firmasının, işleme faaliyetini müteakip, daha yüksek verimlilik oranıyla üretim yapması sonucu DİİB üzerinde öngörülenden fazla
asıl işlem görmüş ürün elde etmesi durumunda,
elde edilen ürünün tamamının ihraç edilmesi esastır/şarttır.
DİİB ile İlgili İthalat Listesine İlişkin Hükümler: 1) Aşağıda
belirtilen eşyaların “DİİB ile İlgili İthalat Listesi”ne eklenmesine ilişkin
talepler; Bu eşyaların sadece Tebliğ’in {İhracat:
2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği}
7.maddesindeki katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi hükümleri
çerçevesinde yurt içi piyasadan temin edilmesi ve/veya Tebliğ’in 38.maddesinin
onuncu fıkrasında belirtilen belgeden belgeye teslim hükümleri çerçevesinde
olması halinde değerlendirmeye alınır. a) Canlı büyükbaş, küçükbaş,
kümes ve süs hayvanları, b) Et ve et ürünleri (tavşan eti hariç), c) Canlı
balık (orkinos ve larva hariç), ç) Kuru meyveler (Yerli üretimi
bulunmayan veya yerli üretimi toplam talebi karşılamayan
ürünler/çeşitler/tipler hariç), fındık ve antep fıstığı, d) Yaş meyve ve
sebzeler (Yerli üretimi bulunmayanlar veya yerli üretimi toplam talebi
karşılamayanlar hariç), e) Zeytin ve zeytinyağı, f) Salça, g) Meyve ve sebze konserveleri (Yerli üretimi
bulunmayan veya yerli üretimi toplam talebi karşılamayanlar hariç), ğ) Çay,
h) Elma suyu ve konsantresi (Malik asit değeri % 3 ve üzeri olan elma
konsantresi hariç), kayısı suyu ve konsantresi, üzüm suyu ve konsantresi,
domates suyu ve konsantresi ile havuç suyu ve konsantresi, ı) Meşrubat,
alkollü içkiler ve sirke, i) Lokum, helva, reçel, şekerleme, çikolata,
kek, bisküvi, gofret, ciklet, dondurma, bal, yoğurt, süt, krema, un, makarna,
bulgur ve buğday irmiği, j) Kabuğunu çıkartma işlemine tabi tutulacak
nohut ve fasulye k) Bağırsak, Çiçek Fidesi ile 1605.40.00.00.11 GTİP’li
salyangoz. (Söz konusu ürünler Dİİ kapsamında değerlendirilir.) (2016/1 Sayılı, Tarım
Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinin 6.maddesi).
DİR Kapsamında Özel Düzenlemeye Tabi Eşyalar: DİR kapsamında özel düzenlemeye tabi olan eşyalara ilişkin hükümler
aşağıda yer almaktadır. Söz konusu eşyalara ilişkin DİİB talepleri, işbu
maddede yer alan hükümler de dikkate alınarak değerlendirmeye alınır. Bu
eşyalar:
1) Buğday
a) Genel Esaslar; İşbu
Genelge’nin 5.maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, DİR kapsamında buğday ithalatı gerçekleştirilmesini
müteakip, ithal edilen eşyaya
tekabül eden miktarda buğday unu,
buğday irmiği, makarna, bulgur ve aşurelik buğday ihracatı yapılır.
Makarna,
irmik ve şehriye ihracatına yönelik belge talepleri, anılan ürünlerin
makarnalık buğdaydan (durum buğdayı - GTİP: 1001.19.00.00.00) elde edilmesi
halinde değerlendirmeye alınır. Ancak, Afrika ülkelerine yapılacak ihracatta, buğday ithalatı gerçekleştirilmesini
müteakip, ithal edilen eşyaya tekabül eden miktarda makarna ihracatı yapılması,
ihraç ürününün bünyesinde azami % 30 oranında “adi buğday” kullanılması, ihraç
edilen eşyanın ambalajında makarnalık ve adi buğdayın kullanım oranlarının
belirtilmesi kaydıyla, makarnalık ve adi buğdaydan üretilen makarna ve şehriye
ihracatını öngören belge talepleri de değerlendirmeye alınabilir. Bu kapsamda
düzenlenen DİİB’lerin kapatılmasında yukarıda belirtilen şartların sağlandığına
ilişkin yeminli mali müşavir raporu aranır.
Bulgur ihracatı karşılığında
1001.19.00.00.00 GTİP’li makarnalık buğday, 1001.99.00.00.11 GTİP’li adi buğday
ve 1001.99.00.00.13 GTİP’li kaplıca (kızıl) buğday ithalatına ilişkin DİİB
düzenlenebilir.
Buğday unu, bulgur ve aşurelik buğday
ihracatında; işbu Genelge’nin 5’inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, fabrika binası kendisine ait olan firmalar
tarafından ilk DİİB’de azami 1.500 ton buğday ithalatı yapılabilir. Sadece faal
bir tesisi (fabrika binası) kiralayarak kendi adına kapasite raporu alan
firmalar tarafından ise; ilk DİİB’de azami 1.500 ton, daha sonraki DİİB’lerde
ise firma performansı dikkate alınarak, açık DİİB’ler kapsamında miktar bazında
asgari % 50 ihracat gerçekleşmesi kaydıyla, azami 7.000 ton buğday ithalatı
yapılabilir. Bu firmalar için, Tebliğ’in 9.maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla indirimli
teminat uygulanmaz.
b) Verimlilik Oranı; Buğday unu
ihracatı karşılığında buğday ithalatı öngörülen DİİB’ler kapsamında asgari % 74
verimlilik oranı esas alınır.
c) Aracı İhracatçı; İşbu
Genelge’nin 5.maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, grup firmaları haricinde aracı ihracatçı ile yapılan ihracat, DİİB
kapsamındaki buğday unu ihracatı taahhüdüne sayılmaz.
ç) İkincil İşlem Görmüş
Ürün; “Bulgur/aşurelik buğday”, “makarna/şehriye/irmik” ve “buğday unu” ihracatı
öngören DİİB başvurularında, ikincil işlem görmüş ürünler için sırasıyla 65
$/ton, 80 $/ton ve 90 $/ton seviyelerinden düşük olmamak üzere gerçek değerler
üzerinden birim fiyat beyan edilir.
Örnek 3: Adana’da
faaliyet gösteren B firmasının fabrika binasının kendisine ait olduğunu, buğday
unu, bulgur ve aşurelik buğday üretim ve ihracatıyla iştigal ettiğini
varsayalım. 2016/1 Sayılı, Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi
Genelgesi’nin 5.maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, ilk DİİB’de azami 1.500 ton buğday ithalatı yapılabilir. Daha sonraki DİİB’lerde
ise firma performansı dikkate alınarak, açık DİİB’ler kapsamında miktar bazında
asgari % 50 ihracat gerçekleşmesi kaydıyla, azami 7.000 ton buğday ithalatı
yapılabilir. 2006/12 Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği’in 9.maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla indirimli
teminat uygulanmaz. Buğday unu ihracatı karşılığında buğday ithalatı
öngörülen DİİB’ler kapsamında asgari % 74 verimlilik oranı esas alınır. “Bulgur/aşurelik
buğday”, “makarna/şehriye/irmik” ve “buğday unu” ihracatı öngören DİİB
başvurularında, ikincil işlem görmüş ürünler için sırasıyla 65 $/ton, 80 $/ton
ve 90 $/ton seviyelerinden düşük olmamak üzere gerçek değerler üzerinden birim
fiyat beyan edilir.
2) Mısır
İşbu
Genelge’nin 5.maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri ile 7.maddesinin
birinci fıkrasının 2) Mısır başlığı
altındaki dördüncü paragrafı hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ihraç edilen
eşyaya tekabül eden miktardaki mısır hariç olmak üzere, DİR kapsamında “15
Ağustos – 30 Kasım” tarihleri arasında mısır ithalatı yapılamaz.
Eşdeğer eşya
olarak mısır ithalatı yapılmaması ve/veya yurtiçinden mısır irmiği temin
edilmesi kaydıyla, mısır irmiğinden elde edilen makarna için DİİB
düzenlenebilir. Bu kapsamda düzenlenen DİİB’lerin kapatılmasında yukarıda
belirtilen şartların sağlandığına ilişkin yeminli mali müşavir raporu aranır.
Faal bir
tesisi (fabrika binası) kiralayarak kendi adına kapasite raporu alan firmaların
mısır irmiği ihracatı öngören DİİB düzenlenmesine yönelik başvuruları
değerlendirmeye alınmaz. Mısır irmiği ihracatı öngörülen DİİB’lerde, fire
ve/veya verimlilik oranından kaynaklanan revize gerekliliği hariç olmak üzere,
ihracat taahhüdünü aşan ihracat miktarı belge kapsamında değerlendirilmez ve
revize işlemine konu edilmez.
Organik
kırık mısır ihracatı öngörülen DİİB’ler kapsamında; döviz kullanım oranının % 80’i
aşmaması, eşdeğer eşya kullanılmaması, indirimli teminat uygulanmaması, asgari
% 95 randıman oranının esas alınması, üretim aşamasında herhangi bir fire
öngörülmemesi, ithal edilen ürünün ihraç edilen ürün bünyesinde yer aldığına
dair ayniyatın yapılması, ihraç edilecek ülkenin DİİB başvurusu esnasında
açıkça belirtilmesi ve bir takvim yılı içerisinde ihracatı öngörülen organik
kırık mısır miktarının firmanın yıllık üretim kapasitesini aşmayacak şekilde
sınırlandırılması kaydıyla organik mısır ithalatı yapılabilir. Bu kapsamda,
sadece DİİB özel şartında belirtilen ülkeye gerçekleştirilen ihracatlar DİİB’in
ihracat taahhüdüne sayılır. Ayrıca, söz konusu DİİB’ler kapsamındaki organik
mısır ithalatında dönemsel ithalat kısıtlaması uygulanmaz. Anılan DİİB
başvuruları kapsamında, ihraç ve ithal listesinde yer alan ürünlere “organik”
ibaresinin eklenmesi ve ihraç edilecek ürünün ülkemiz organik mevzuatı çerçevesinde
Tarım ve Orman Bakanlığınca yetkilendirilmiş kuruluşlarca sertifikalandırılarak
organik olduğunun tespit edilmiş olması gerekmektedir.
Örnek 4: Yukarıda
(Örnek 3’te) yer alan B firmasının, DİİB kapsamında mısır ithalatı ve işlenmiş
ürün ihracatı yaptığını varsayalım. B firması, 2016/1 Sayılı, Tarım Ürünlerine
İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi’nin 5.maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendi hükümleri ile 7.maddesinin birinci fıkrasının mısır başlığı altındaki
dördüncü paragrafı hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ihraç edilen eşyaya tekabül
eden miktardaki mısır hariç olmak üzere, DİR kapsamında “15 Ağustos – 30 Kasım”
tarihleri arasında mısır ithalatı yapamaz. B firmasının, faal bir
tesisi (fabrika binası) kiralayarak kendi adına kapasite raporu alması
durumunda, firmanın mısır irmiği ihracatı öngören DİİB düzenlenmesine yönelik
başvurusu değerlendirmeye alınmaz. Mısır irmiği ihracatı öngörülen DİİB’de,
fire ve/veya verimlilik oranından kaynaklanan revize gerekliliği hariç olmak
üzere, ihracat taahhüdünü aşan ihracat miktarı belge kapsamında
değerlendirilmez ve revize işlemine konu edilmez. B firması, organik kırık mısır ihracatı öngörülen DİİB kapsamında; Döviz kullanım
oranının % 80’i aşmaması, eşdeğer eşya kullanılmaması, indirimli teminat
uygulanmaması, asgari % 95 randıman oranının esas alınması, üretim aşamasında
herhangi bir fire öngörülmemesi, ithal edilen ürünün ihraç edilen ürün
bünyesinde yer aldığına dair ayniyatın yapılması, ihraç edilecek ülkenin DİİB
başvurusu esnasında açıkça belirtilmesi ve bir takvim yılı içerisinde ihracatı
öngörülen organik kırık mısır miktarının firmanın yıllık üretim kapasitesini
aşmayacak şekilde sınırlandırılması kaydıyla organik mısır ithalatı yapılabilir.
3) Mercimek
Kabuğu
çıkarılmış, işlenmiş ve paketlenmiş
mercimek ihracatı öngören DİİB’ler kapsamında; Döviz kullanım oranının %
80’i aşmaması (İkincil işlem görmüş ürün ihracat taahhüdü içeren DİİB’ler
dahil), - İşbu Genelge’nin 5’inci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, “1
Mayıs - 30 Eylül” tarihleri arasında ithalat yapılmaması (İhracat taahhüdüne
konu eşyanın ihracatının gerçekleştirildiği orana tekabül eden miktarda bu
dönemde de ithalat yapılabilir.),
- Tebliğ’in
9’uncu maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla indirimli
teminat uygulanmaması, kaydıyla
kabuklu mercimek ithalatı yapılabilir.
Örnek 5: Gıda sektöründe faaliyet gösteren C firması, kabuğu
çıkarılmış, işlenmiş ve paketlenmiş
mercimek ihracatı öngören DİİB kapsamında; Döviz kullanım oranının %
80’i aşmaması (İkincil işlem görmüş ürün ihracat taahhüdü içeren DİİB dahil),
Genelge’nin 5’inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, “1 Mayıs - 30 Eylül” tarihleri arasında ithalat yapılmaması
(İhracat taahhüdüne konu eşyanın ihracatının gerçekleştirildiği orana tekabül
eden miktarda bu dönemde de ithalat yapılabilir.), Tebliğ’in 9.maddesinin
yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla indirimli teminat uygulanmaması,
kaydıyla kabuklu mercimek ithalatı
yapılabilir.
4) Yağlı
Tohumlar ve Bitkisel Yağlar
Rafine ayçiçeği yağı ihracatını öngören
DİİB’ler kapsamında ham ayçiçeği yağı ve/veya ayçiçeği tohumu ithalatına, ham
ayçiçeği yağı ihracatı karşılığında ise ayçiçeği tohumu ithalatına, işbu
Genelge’nin 5’inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, ihraç edilen eşyaya tekabül eden miktarda izin verilir.
Faal bir tesisi (fabrika binası)
kiralayarak kendi adına kapasite raporu alan firmalara ait ayçiçeği yağı
ihracatına ilişkin DİİB’ler kapsamında Tebliğ’in 9.maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla indirimli
teminat uygulanmaz.
İşbu Genelge’nin 5.maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, ihracat taahhüdüne konu eşyanın ihracatının tamamının
gerçekleştirilmesini müteakip yapılacak ithalatlar hariç olmak üzere “1 Ağustos
– 31 Ekim” tarihleri arasında ham ayçiçeği yağı ve ayçiçeği tohumu
ithalatı yapılamaz.
Karışım yağ
ve/veya margarin ihracatına ilişkin belgelerde azami % 15 oranında ham ayçiçeği
yağı ithalatı yapılabilir. Tebliğ’in
9’uncu maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla anılan ürün
ithalatında indirimli teminat uygulanmaz. Kapatmada belge kapsamında ithal
edilen ayçiçeği yağının ihraç edilen mamuller bünyesinde kullanıldığına ilişkin
yeminli mali müşavir raporu aranır.
Çerezlik tüketime yönelik ayçiçeği tohumu
ihracatı öngören belgeler kapsamında eşdeğer eşya olarak ayçiçeği tohumu
ithalatı yapılamaz.
Rafine bitkisel
yağ ihracatını öngören belgeler kapsamında, ihraç eşyasının üretiminde ithal eşyasından
daha kaliteli veya daha ileri bir imalat aşamasında olan eşdeğer eşyanın
kullanılması durumunda, söz konusu eşdeğer eşyanın belge kapsamında rafinasyon
işlemine tabi tutulduğunun yeminli mali müşavir raporu ile tevsik edilmesi
kaydıyla belge kapsamında gerçekleştirilen ham bitkisel yağ ithalatı DİİB
taahhüt hesabına sayılır.
Örnek 6: Yukarıda (Örnek 5’te) yer alan C firmasının, rafine ayçiçeği yağı ihracatını öngören DİİB kapsamında ham ayçiçeği
yağı ve/veya ayçiçeği tohumu ithalatına, ham ayçiçeği yağı ihracatı
karşılığında ise ayçiçeği tohumu ithalatına, işbu Genelge’nin 5.maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, ihraç edilen eşyaya tekabül eden miktarda izin verilir. C
firması, işbu Genelge’nin 5.maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, ihracat taahhüdüne konu eşyanın ihracatının tamamının
gerçekleştirilmesini müteakip yapılacak ithalat hariç olmak üzere “1 Ağustos –
31 Ekim” tarihleri arasında ham ayçiçeği yağı ve ayçiçeği tohumu ithalatı
yapamaz.
C firması, karışım yağ ve/veya margarin ihracatına
ilişkin belgede azami % 15 oranında ham ayçiçeği yağı ithalatı yapılabilir. Tebliğ’in 9.maddesinin
yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla anılan ürün ithalatında
indirimli teminat uygulanmaz. Kapatmada belge kapsamında ithal edilen ayçiçeği
yağının ihraç edilen mamuller bünyesinde kullanıldığına ilişkin yeminli mali
müşavir raporu aranır. Çerezlik tüketime yönelik ayçiçeği tohumu ihracatı öngören belgeler
kapsamında eşdeğer eşya olarak ayçiçeği tohumu ithalatı yapılamaz.
5) Balıklar, Kabuklu Hayvanlar ve Yumuşakçalar
DİR kapsamında işlenmiş olarak ihraç
edilmek üzere Gümrük Tarife Cetvelinin 3’üncü faslında yer alan kabuklu
hayvanlar ve yumuşakçaların (salyangoz, ıstakoz, karides, midye vb) ithalatını öngören DİİB başvuruları değerlendirmeye
alınabilir.
Fileto balık ihracatı karşılığında
dondurulmuş balık ithalatına, konserve edilmiş balık ihracatı karşılığında ise
dondurulmuş balık ve fileto balık ithalatına ilişkin DİİB başvuruları değerlendirmeye alınabilir.
Orkinos balığı yetiştirilmesinde yem olarak
kullanılan sardalya, uskumru, ringa, tırsi, kaplin vb. balıkların (taze,
soğutulmuş veya dondurulmuş) DİR kapsamında ithalatını öngören DİİB başvuruları değerlendirmeye alınabilir.
…
Tarım Ürünleri Ve Dahilde İşleme Hükümleri (2)
6) Yetiştiricilik Faaliyeti Kapsamındaki Ürünler ve Hayvan Yemleri
DİR kapsamında civciv ve/veya canlı kümes
hayvanları ihracatı karşılığında kuluçkalık yumurta veya yem hammaddesi
ithalatını öngören DİİB başvuruları
değerlendirmeye alınabilir.
Yumurta ve
kümes hayvanları eti üretiminde kullanılan yem içerisindeki tahılların (mısır,
buğday, arpa vb) oranının % 65’i, yağlı tohum ve türevlerinin (soya fasulyesi,
soya küspesi, ayçiçeği küspesi, kanola küspesi vb) oranının ise % 35’i
geçmemesi kaydıyla, yumurta ve kümes
hayvanları eti ihracatına
yönelik belge talepleri değerlendirmeye alınabilir. Bu oranlar
içerisinde kalmak kaydıyla tahıllar ile yağlı tohum ve türevlerinin azami
kullanım oranları Tablo 5 ve Tablo 6’da
gösterilmektedir.
Canlı
piliçten asgari % 75 verimlilikte piliç eti ve sakatat elde edilir. Sakatatın
toplam ihracat taahhüdüne oranı miktar bazında % 5’i geçemez.
Hayvan yemleri ihracatını öngören belge talepleri, yem içeriğindeki tahıl
oranının % 65’i, yağlı tohum ve türevleri oranının ise % 35’i geçmemesi kaydıyla değerlendirmeye
alınır.
Hayvan yemlerinin
ihracatını öngören DİİB’ler kapsamında bitkisel yağ ithalatına ilişkin
talepler, Tebliğ’in 7.maddesindeki katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi hükümleri
çerçevesinde “yurt içi alım” özel şartı
kapsamında değerlendirmeye alınabilir.
Yem
hammaddesi ithalatını öngören belgeler kapsamında eşdeğer eşya olarak buğday
ithalatı yapılmaz. Ayrıca, DİR çerçevesinde yem hammaddesi olarak ithal
edilecek buğdayın, TS 2974 standardı çerçevesinde düşük vasıflı ekmeklik buğday
vasfında olması gerekmektedir.
Örnek 7: Yukarıda (Örnek 5’te) yer alan C firmasının, yumurta ve
kümes hayvanları eti üretimi yaptığını varsayalım. C firmasının, yumurta ve
kümes hayvanları eti üretiminde kullandığı yem içerisindeki tahılların (mısır,
buğday, arpa vb) oranının % 65’i, yağlı tohum ve türevlerinin (soya fasulyesi,
soya küspesi, ayçiçeği küspesi, kanola küspesi vb) oranının ise % 35’i
geçmemesi kaydıyla, yumurta ve kümes hayvanları eti ihracatına yönelik belge
talebi değerlendirmeye alınabilir. Bu oranlar içerisinde kalmak kaydıyla
tahıllar ile yağlı tohum ve türevlerinin azami kullanım oranları Tablo 5 ve
Tablo 6’da gösterilmektedir. Canlı piliçten asgari % 75 verimlilikte piliç eti
ve sakatat elde edilir. Sakatatın toplam ihracat taahhüdüne oranı miktar
bazında % 5’i geçemez. C firmasının hayvan yemleri ihracatını öngören belge
talepleri, yem içeriğindeki tahıl oranının % 65’i, yağlı tohum ve türevleri
oranının ise % 35’i geçmemesi kaydıyla değerlendirmeye alınır.
7) Yaban Mersini, Böğürtlen ve Ahududu
DİR kapsamında “1 Temmuz – 30 Eylül”
tarihleri arasında yaban mersini,
böğürtlen ve ahududu ithalatı yapılamaz. Ancak, ihracat taahhüdüne konu
eşyanın ihracatının gerçekleştirildiği orana tekabül eden miktarda olmak üzere
bu dönemde de ithalat yapılabilir.
8) Sert Kabuklu Meyveler, Kuruyemiş ve Kuru Meyveler
Kuruyemiş, kuru meyveler ve sert kabuklu
meyvelerin ithalatını öngören DİİB’ler kapsamında aşağıdaki hükümler
çerçevesinde işlem tekemmül ettirilir.
Ürün bazında azami 1.000 ton ithalat
yapılabilir.
Tebliğ’in 9’uncu maddesinin yedinci fıkrası
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ithalat esnasında indirimli teminat
uygulanmaz.
DİİB kapsamında işlem görmüş ürün (şekerli
mamuller, baklava vb.) bünyesinde ihraç edilmek kaydıyla ithal edilecek sert
kabuklu meyveler, kuruyemiş ve kuru meyveler için yukarıda belirtilen hükümler
uygulanmaz.
İşlem görmüş ürün olarak ihraç edilen yer
fıstığının üretiminde kullanılan işlenmemiş yer fıstığının azami % 50’sinin ithalatı yapılabilir.
DİR kapsamında kabuklu ceviz ve kabuklu
bademin eşdeğer eşya olarak ithalatı yapılamaz.
Yerli üretimi olmayan ya da yerli üretimi
toplam talebi karşılamayan kuru meyvelerin ihracatını öngören belge
müracaatları, proje bazında değerlendirmeye alınır. Bu kapsamda düzenlenecek
DİİB’lerde, firma talebine istinaden eşdeğer eşya kullanılmayacağına dair özel
şart ilave edilebilir.
İhracat taahhüt listesinde ikincil işlem
görmüş ürün bulunan DİİB’ler de dahil olmak üzere, döviz kullanım oranı % 80’i
aşamaz.
Örnek 8: Yukarıda (Örnek 5’te) yer alan C firmasının, kuru yemiş, kuru meyveler ve sert kabuklu meyvelerin üretim,
ihracat ve ithalatını
yaptığını ve DİİB sahibi olduğunu varsayalım. C firması, ürün bazında azami (yani
her üründen en fazla) 1.000
ton ithalat yapılabilir. DİİB kapsamında işlem görmüş ürün (şekerli mamuller, baklava vb.)
bünyesinde ihraç edilmek kaydıyla ithal edilecek sert kabuklu meyveler,
kuruyemiş ve kuru meyveler için yukarıda belirtilen hükümler uygulanmaz.
İşlem görmüş ürün olarak ihraç edilen yer
fıstığının üretiminde kullanılan işlenmemiş yer fıstığının azami % 50’sinin ithalatı yapılabilir. DİR
kapsamında kabuklu ceviz ve kabuklu bademin eşdeğer eşya olarak ithalatı
yapılamaz.
Yerli üretimi olmayan ya da yerli üretimi
toplam talebi karşılamayan kuru meyvelerin ihracatını öngören belge
müracaatları, proje bazında değerlendirmeye alınır. Bu kapsamda düzenlenecek
DİİB’lerde, firma talebine istinaden eşdeğer eşya kullanılmayacağına dair özel
şart ilave edilebilir. İhracat taahhüt listesinde ikincil işlem görmüş ürün bulunan DİİB’ler
de dahil olmak üzere, döviz kullanım oranı % 80’i aşamaz.
9) Pirinç
Çeltik veya kargo
pirinç ithalatı karşılığında parlatılmış veya perdahlanmış pirinç ihracatı
öngören DİİB’ler kapsamında aşağıda yer verilen hükümler çerçevesinde işlem
tekemmül ettirilir.
İhracat taahhüt
listesinde ikincil işlem görmüş ürün bulunan DİİB’ler de dahil olmak üzere,
döviz kullanım oranı % 80’i aşamaz.
Eşdeğer eşya kullanılamaz.
10) Tütün ve Tütün Mamulleri
Tütün
ve tütün mamulleri ihracatı öngören DİİB’ler kapsamında aşağıda yer verilen
hükümler çerçevesinde işlem tekemmül ettirilir.
DİR kapsamında
tütün mamulü olarak ihraç edilmek üzere tütün (şark tipi tütün hariç)
ithalatı, 4733 sayılı “Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının
Düzenlenmesine Dair Kanun”da belirtilen hükümler saklı kalmak kaydıyla
yapılabilir.
Mezkûr Kanun uyarınca, Tarım ve Orman Bakanlığından
izin alan yaprak tütün işleme tesisleri tarafından ise, sadece işlendikten
sonra ihraç edilmek amacıyla yine Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından izin
verilecek tütün çeşitlerinin ithalatı yapılabilir.
DİİB kapsamında tütün mamulleri üretiminde fire
dikkate alınmaz.
Tütün işleme tesislerinde yaprak tütünlerin işlenmesi
sırasında fiziksel ve kimyasal etkilerle meydana gelen toz, çürük, rutubet ve
kuru madde kaybı miktarı toplam olarak % 10’u geçemez. Bu ürünlerden ekonomik
değeri olanlar DİİB üzerine ikincil işlem görmüş ürün olarak kaydedilir.
Diğerleri, Tarım ve Orman Bakanlığından izin almak kaydıyla ilgili mevzuata
göre imha edilir.
Tütün mamulleri üretim sürecinde ortaya çıkan “tütün
döküntüleri ve tozları” ve benzeri ürünler “ikincil işlem görmüş ürün” olarak
DİİB üzerine kaydedilir. Sigara üretiminde ikincil işlem görmüş ürün miktarı,
DİİB kapsamında yapılan tütün ithalat miktarının % 5,5’ini aşamaz.
Yaprak tütün ihracatında “eşdeğer eşya” kullanılamaz.
Tütün mamullerinde “eşdeğer eşya” kullanılmasının öngörülmesi halinde bu husus
DİİB üzerine “özel şart olarak” belirtilir.
İhracı taahhüt edilen tütün mamullerinin mamulat
çeşidi bazında beyanı zorunludur.
Aracı ihracatçı ile yapılan ihracatlar DİİB taahhüdüne
sayılmaz.
DİİB’lerin kapatılmasında Tarım ve Orman Bakanlığı
tarafından düzenlenen ekspertiz raporları esas alınır.
11) Peyniraltı Suyu Tozu, Süt ve Süt
Mamulleri
DİR kapsamında süt tozu ithalatı
karşılığında peyniraltı suyu tozu ihracatı öngören DİİB üzerine ekspertiz
şartının ilave edilmesi zorunludur.
Süt
ve süt mamulleri ihracatı öngören DİİB başvurularında Tarım ve Orman
Bakanlığının uygunluk yazısı aranabilir.
12) Oyuncak
DİR
kapsamında kaplanmış ürünlerin içinde ihraç edilen oyuncakların (sürpriz
yumurta, top vb. şekillerde) cinsi ve adedinin gümrük beyannamesi üzerinde
belirtilmesi zorunludur. Belge üzerinde özel şart yer almasına rağmen oyuncak
adedinin kaydedilmediği gümrük beyannameleri kapatma aşamasında münhasıran
belgede kayıtlı diğer hammaddeler minvalinde değerlendirmeye alınır.
Örnek
9: Ordu’da
gıda sektöründe faaliyet gösteren D firmasının, DİR kapsamında çikolata ve
fındık ezmesi/fındık kreması kaplı ürünler ihraç ettiğini bu ürünlerin içinde
oyuncak türü küçük heykelcikler ve çizgi film karakterlerinin heykellerinin
bulunduğunu varsayalım. Söz konusu oyuncak heykel ve heykelciklerin cinsi ve
adedinin gümrük (ithalat ve ihracat) beyannamesi üzerinde belirtilmesi
zorunludur. Belge üzerinde özel şartlar bölümünde yer almasına rağmen oyuncak
adedinin kaydedilmediği gümrük beyannameleri kapatma aşamasında münhasıran
belgede kayıtlı diğer hammaddeler minvalinde değerlendirmeye alınır.
13) Şeker
DİİB kapsamında 1701.99.10.00.11 GTİP’li kristal şeker
ithalatının mamul ürün ihracatı öncesinde öngörülmesi durumunda, Tebliğ’in 9.maddesinin
yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla anılan ürün ithalatında asgari
% 20 oranında teminat uygulanır.
DİİB’lerin kapatılmasında, Tarım ve Orman Bakanlığınca
düzenlenen uygunluk yazısı aranır.
DİİB başvurularında, ihraç ürün bünyesinde kullanılan
şekere ilişkin olarak azami % 3 fire oranı esas alınır.
Örnek
10: Yukarıda
(Örnek 9’da) yer alan D firmasının sahip olduğu DİİB kapsamında, 1701.99.10.00.11
GTİP’li kristal şeker ithalatının mamul ürün ihracatı öncesinde öngörüldüğünü
varsayalım. İhracat: 2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliğ’in 9.maddesinin
yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla anılan ürün ithalatında asgari %
20 oranında teminat uygulanır.
Eşdeğer eşya olarak ithalatı
yapılamayacak ürünler Tablo 1’de belirtilmektedir.
Tablo 1:
İthal
Ürün |
İhraç Ürünü |
Mısır |
Makarna |
Yemlik
Buğday |
Yem,
Yumurta, Kanatlı Eti |
Ayçiçeği
Tohumu |
Çerezlik
Tüketime Yönelik İşlenmiş Ayçiçeği Tohumu |
Kabuklu
Ceviz |
İç ve/veya
İşlenmiş Ceviz |
Kabuklu
Badem |
İç ve/veya
İşlenmiş Badem |
Susam |
İşlenmiş
Susam veya Tahin |
Çörek Otu |
Çörek Otu
Yağı |
Baharatlar |
İşlenmiş
Baharatlar |
Bezelye |
İşlenmiş
Bezelye |
Kapari |
İşlenmiş
Kapari |
Hamsi |
İşlenmiş
Hamsi |
Tereyağı |
Mamul
Ürünler |
(2016/1
Sayılı, Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinin 7.maddesi).
DİİB Süreleri: Gümrük Tarife Cetvelinin 1-24’üncü
fasıllarında yer alan muhtelif tarım ürünlerinin ihracatına yönelik olarak düzenlenecek
DİİB'lerin süreleri Tablo 2’de belirtilmektedir. Bu tabloda madde adı yer
almayan tarım ürünlerine ilişkin DİİB süre müracaatları ise, 12 ayı aşmamak
kaydıyla proje bazında değerlendirilmek suretiyle sonuçlandırılır. Belge
süreleri farklı olan eşyaların ihracatını öngören DİİB başvurularında ise belge
süresi kısa olan eşyanın DİİB süresi esas alınır.
Tablo 2: DİİB Süreleri (Ay)
Fasıl |
Madde Adı |
Süre |
01 |
Civciv ve
canlı kümes hayvanları |
8 |
02 - 16 |
Büyükbaş
ve kümes hayvanları etleri ve bunlardan elde edilen ürünler |
8 |
03 |
Yavru
balık yetiştiriciliği ile elde edilen taze, soğutulmuş, dondurulmuş,
kurutulmuş, tütsülenmiş, tuzlanmış ve salamura edilmiş balıklar, balık
filetoları |
24 |
|
Taze,
soğutulmuş veya dondurulmuş balıktan elde edilen kurutulmuş, tütsülenmiş,
tuzlanmış, salamura edilmiş balıklar ve balık filetoları |
12 |
04 |
Yumurtalar
(işlenmiş yumurtalar dahil) |
8 |
|
Peyniraltı
suyu tozu, süt ve süt mamulleri |
6 |
07 |
Bakliyat |
6 |
İşlenmiş
kuru sebzeler |
6 |
|
|
Meyve
sebze için ambalaj malzemesi ve paketleme işlemleri |
6 |
08 |
Yaş ve
kuru meyve karışımları ve kokteylleri |
6 |
|
İşlenmiş
kuru meyveler |
6 |
09 |
İşlenmiş
baharatlar |
8 |
10 |
Parlatılmış
veya perdahlanmış pirinç |
6 |
11 |
Buğday unu
ve mısır unu |
6 |
Buğday unu
ve mısır unu [Uluslararası devlet ihaleleri (Irak hariç), uluslararası
kuruluş ihaleleri, ülkemizdeki kamu kurum ve kuruluşlarıyla yapılan yurt dışı
insani yardım tedarik sözleşmeleri ve Libya’nın ithalatçı devlet şirketi
NASCO ile yapılan kontratlar için] (Azami) |
12 |
|
Nişastalar |
6 |
|
İrmikler,
pelletler, aşurelik buğday ve diğer işlenmiş hububat taneleri |
6 |
|
Malt |
8 |
|
07; 08;12;20 |
Sert
kabuklu meyveler ve kuruyemişler |
6 |
15 |
Margarinler |
8 |
Ham veya
rafine bitkisel yağlar |
6 |
|
1604 |
Su
ürünleri konserveleri |
12 |
17; 20 |
Nişasta
bazlı şekerler (glikoz, fruktoz vb.) |
8 |
Cikletler |
10 |
|
Lokum,
cezerye, pişmaniye, şekerlemeler, yumuşak ve sert şekerler, helva, tahin ve
diğer şekerli mamuller |
10 |
|
18 |
Kakao tozu
ve kakao yağı |
6 |
Çikolata,
kokolin ve bu fasılda yer alan diğer kakaolu mamuller |
12 |
|
19 |
Baklava,
kadayıf, bulgur, makarna, yufka, mantı |
6 |
Çocuk
mamaları, bisküvi, kek, gofret, pasta ve diğer ekmekçi mamulleri ile bu
fasılda yer alan diğer ürünler |
12 |
|
|
Reçeller,
marmelatlar ve meyve püreleri |
6 |
20 |
Meyve
jöleleri |
6 |
|
Sebze ve
meyve konserveleri, turşular, salçalar, meyve suları |
12 |
21 |
Toz jöle
ve toz içecekler |
6 |
Cikletler |
10 |
|
Kahve,
kuru ve yaş mayalar, kabartma tozları, soslar ve müstahzarlar, dondurma ve bu
fasılda yer alan diğer işlenmiş gıdalar |
8 |
|
22 |
Biralar |
8 |
Sular,
gazlı içecekler ve bu fasılda yer alan diğer ürünler |
6 |
|
23 |
Karma
yemler |
6 |
24 |
Sigara ve
diğer tütün mamulleri |
8 |
(2016/1 Sayılı, Tarım Ürünlerine İlişkin
Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinin 8.maddesi).
Fire ve Kullanım Oranları: 1) DİİB düzenlenmesi
aşamasında, işbu Genelge’de belirtilen
fire ve kullanım oranlarını aşmamak veya verimlilik oranlarının altında
kalmamak (Aşması/altında kalması veya belirtilmemesi halinde, Genelge’deki
oranlar esas alınır.) kaydıyla kapasite raporunda (kapasite raporu
düzenlenmeyen üretim faaliyetleri için ilgili kurumdan alınan belge) yer
verilen ve/veya firma tarafından beyan edilen (Ekspertiz raporu marifetiyle
tevsik edilmesi kaydıyla) fire, kullanım, verimlilik ve ikincil işlem görmüş
ürün oranları esas alınır.
2) İşbu Genelge’de belirtilen fire/kullanım ve verimlilik oranları
sırasıyla azami ve asgari oranları göstermekte olup, söz konusu oranların DİİB
düzenlenmesi aşamasında esas alınması firmanın sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Tablo 3: Fire Oranları
İŞLEM |
Azami Fire
Oranı (%) |
Buğdayın işlem görmüş ürün elde etmeye hazır hale
getirilmesi |
3 |
Ham
soya yağından rafine soya yağı |
4 |
Ham mısır yağından rafine mısır yağı |
8 |
Diğer ham bitkisel yağlardan rafine bitkisel yağlar |
6 |
İşlenmiş yağların yeniden rafinasyona tabi tutulması |
1 |
Ham susamdan işlenmiş susam veya tahin |
25 |
Tablo 4: Yem Kullanımı
Madde Adı |
Azami Yem
Miktarı (Kg) |
Canlı Piliç (1 Kg)* |
1,9 |
Canlı
Hindi (1 Kg)** |
2,6 |
Canlı
Büyükbaş Hayvan (1 Kg)*** |
7,24 |
Yarka Tavuk (1 Adet) |
7,5 |
Orkinos Balığı (1 Kg)**** |
17 |
Levrek Balığı (1 Kg) |
2,0 |
Çipura Balığı (1 Kg) |
2,5 |
Sivriburun Karagöz Balığı (1 Kg) |
2,0 |
Alabalık (1 Kg ) |
1,5 |
Sofralık
Yumurta (1 Adet) |
0,175 |
Kuluçkalık
Yumurta (damızlık olmayan – yumurtacı) (1 Adet) |
0,227 |
Kuluçkalık
Yumurta (damızlık olmayan – etlik) (1 Adet) |
0,360 |
Kuluçkalık
Yumurta (damızlık – etlik) (1 Adet) |
0,439 |
*
Canlı piliçten asgari % 75 verimlilik oranıyla piliç eti ve sakatat elde
edilir.
** Canlı hindiden asgari % 78
verimlilik oranıyla hindi eti ve sakatat elde edilir.
*** Canlı büyükbaş hayvandan % 55 verimlilik oranıyla
kemikli et elde edilir.
**** Yem hammaddesi olarak balık öngörülebilir.
Tablo 5: Kümes Hayvanları Eti İhracatı Öngören DİİB’lerde Dikkate
Alınacak Yem İçeriğindeki Hammadde Oranları
Madde Adı |
Azami Oran
% |
Mısır,
buğday, arpa* |
65 |
Soya
fasulyesi ve küspesi** |
35 |
Ayçiçeği
ve kanola küspesi** |
6 |
Mısır
gluteni |
3 |
Bitkisel
yağ*** |
5 |
* Tahıl ürünlerinin yem içerisindeki toplam oranı % 65’i
aşamaz.
** Yağlı tohum ve türevlerinin yem içerisindeki toplam
oranı % 35’i aşamaz.
***Yurt içi alım şartı ile belgeye kaydedilir.
Tablo 6: Yumurta İhracatı Öngören DİİB’lerde Dikkate Alınacak Yem
İçeriğindeki Hammadde Oranları
Madde Adı |
Azami Oran
% |
Mısır* |
65 |
Arpa* |
25 |
Buğday* |
50 |
Soya
küspesi ** |
35 |
Soya fasulyesi
** |
25 |
Ayçiçek
tohumu küspesi** |
20 |
Bitkisel
yağ*** |
3 |
Mısır
gluteni |
6 |
Razmol –
Kepek |
20 |
Buğday
kırığı |
15 |
* Tahıl ürünlerinin yem içerisindeki toplam oranı
%65’i aşamaz.
** Yağlı tohum ve türevlerinin yem içerisindeki
toplam oranı %35’i aşamaz.
***Yurt içi alım şartı ile belgeye kaydedilir.
Tablo 7: Peynir Üretimi için Süt Tozu ve Tereyağı
Kullanımı
Ürün Adı (1 Kg) |
Azami Süt tozu Miktarı (Kg) |
Azami Tereyağı Miktarı (Kg) |
Eritme Peyniri |
0,64 |
0,42 |
Beyaz Peynir |
0,48 |
0,22 |
Kaşar peyniri |
0,96 |
0,43 |
Örme peyniri |
0,96 |
0,43 |
Tulum peyniri |
0,96 |
0,43 |
(2016/1 Sayılı, Tarım Ürünlerine İlişkin
Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinin 9.maddesi).
Verimlilik ve İkincil İşlem Görmüş
Ürün Oranları: Muhtelif tarım
ürünlerinin işlenmesi sonucunda ortaya çıkması öngörülen asgari asıl işlem
görmüş ürün (verimlilik) ve azami ikincil işlem görmüş ürün oranları Tablo 8’de
belirtilmektedir. Ancak, Tablo 8’de belirtilen oranların DİİB düzenlenmesi
aşamasında esas alınması firmanın sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Tablo 8:
Verimlilik ve İkincil İşlem Görmüş Ürün Oranları
İthal Ürün |
İhracat Taahhüdü / Asgari Verimlilik Oranı (%) |
İkincil İşlem Görmüş Ürün / Azami Oran (%) |
Buğday |
Un
/ 74 |
Kepek
/ 26 |
Ayçiçeği
tohumu |
Ham
ayçiçeği yağı / 41 |
Küspe / 59 |
Soya
fasulyesi |
Ham soya
yağı / 18 |
Küspe / 82 |
Çeltik* |
Parlatılmış
veya perdahlanmış pirinç / 50 |
Kavuz / 20 Kepek / 10 Kırık
Pirinç / 15 Diğer
Taneler / 5 |
Kargo
pirinç |
Parlatılmış
veya perdahlanmış pirinç / 87,5 |
Kepek /
12,5 |
Mercimek |
İç
mercimek / 80 |
Kepek / 20 |
Kabuklu
ceviz |
İç ceviz /
40 |
Kabuk / 60 |
Şili
menşeli kabuklu ceviz |
İç ceviz /
48 |
Kabuk / 52 |
Kabuklu
badem |
İç badem /
44 |
Kabuk / 56 |
* Üretim aşamasında kırık pirinç elde edilmemesi durumunda asgari
verimlilik oranı % 65 olarak uygulanır.
(2016/1 Sayılı, Tarım Ürünlerine İlişkin
Dahilde İşleme Rejimi Genelgesinin 10.maddesi).
- Bu Genelge
kapsamında ortaya çıkabilecek özel ve zorunlu durumları inceleyip
sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari yoldan
çözümlemeye Ticaret Bakanlığı (İhracat Genel Müdürlüğü) yetkilidir. İhracat:
2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği’nin uygulanmasına ilişkin olarak
işbu Genelge’de düzenlenmeyen hususlarda İhracat: 2008/1 sayılı Dahilde İşleme
Rejimi Genelgesi hükümleri esas alınır.
SONUÇ
Dahilde işleme izni, 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 80.maddesi
çerçevesinde, işleme faaliyetlerini yapan veya yaptıran kişinin talebi üzerine
verilebilir. Ek-7’de yer
alan listedeki eşyalar hariç olmak üzere, Dahilde
işleme izni sadece; 1-a) Türkiye
Gümrük Bölgesinde yerleşik kişilere, b)
Gümrük Kanunu’nun 108.maddenin 3.ncü fıkrasının (d) bendinde belirtilen eşyanın
kullanımı hariç, ithal eşyasının işlem görmüş ürünler içerisinde mevcudiyetinin
veya Kanunun 109.maddesi kapsamında eşdeğer eşya için konulmuş koşullara
uyulduğunun tespit edilebildiği hallerde, c)
Türkiye Gümrük Bölgesindeki üreticilerin temel ekonomik çıkarlarının olumsuz
etkilenmemesi şartıyla, dahilde işleme rejiminin işlem görmüş ürünlerin ihracı
veya yeniden ihracı için en iyi imkanların oluşturulmasına yardımcı olduğu
hallerde verilir. (c) bendinde belirtilen halleri belirlemeye Cumhurbaşkanı yetkikidir. Ticari nitelikte olmayan dahilde işleme amaçlı ithalat için Türkiye
Gümrük Bölgesi dışında yerleşik kişilere de izin verilmesi mümkündür.
Dahilde
İşleme Rejimi kapsamında, ithali vergiye tabi tarım ürünlerine ve yurt içi alımlara
uygulanacak dahilde işleme tedbirlerine ilişkin genel hükümler aşağıda
belirtilmiştir; a) Dış ticaret sermaye şirketleri, sektörel dış ticaret
şirketleri, imalatçı-ihracatçılar ve sermayesinin en az % 51’inin imalatçıya
ait olması kaydıyla ihracatçılar için DİİB düzenlenir. DİİB sahibi
imalatçı-ihracatçıların, belge ihraç taahhüdündeki işlem görmüş ürünün
üretiminin bir kısmını veya bir aşamasını yan sanayiciye yaptırmasına izin
verilebilir. Ancak, bu firmalarca, belge ihraç taahhüdündeki işlem görmüş
ürünün üretiminin tamamı yan sanayiciye yaptırılamaz.
b) DİİB
kapsamında döviz kullanım oranı azami % 80’dir. Ancak, ikincil işlem görmüş
tarım ürünü taahhüdü içeren belgelerde bu oran azami % 100 olarak tespit
edilebilir. DİİB kapsamındaki yurt içi
alımlarda ve bedelsiz ithalatta döviz kullanım oranı aranmaz.
KAYNAKÇA:
·
4458
sayılı Gümrük Kanunu.
·
Gümrük
Yönetmeliği.
·
3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu.
·
Katma
Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği.
·
2005/8391 Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Kararı.
·
2006/12
Sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği’nin.
·
2016/1
Sayılı, Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi.