Değerli
Üyelerimiz;
İTO
25 No.lu Gümrük Müşavirleri Meslek Komitesi ile İGMD’nin ortaklaşa düzenlediği
“TSE DENETİMLERİ VE UYGULAMADA YAŞANAN SORUNLAR” konulu toplantı, 21.09.2020
tarihinde, ZOOM üzerinden online olarak gerçekleştirilmiştir. Yönetimini İTO
Gümrük Müşavirleri Komitesi Meclis Üyesi Sayın Mehmet Metin Korkmaz’ın yapmış
olduğu ve geniş bir katılımla gerçekleştirilen toplantıya, TSE Başkanı Sayın
Prof. Dr. Adem ŞAHİN, TSE Genel Sekreter Yardımcısı Sayın Hüseyin Alper TÜREDİ,
İTO Meclis Üyesi ve İGMD Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Serdar KESKİN, İGMD Genel
Sekreteri Sayın Mustafa SEZEN, Gümrük Müşaviri Sayın Hamdi Baydemir, Gümrük
Müşaviri Sayın Ziya AR, Gümrük Müşaviri Sayın Emral Eryiğit ile Katılımcı
Listesinde yer alan TSE ve İş Dünyasının değerli temsilcileri katılmış olup,
toplantıda aşağıdaki konular görüşülmüştür.
KATILIMCI LİSTESİ
Prof.
Dr. Adem ŞAHİN (TSE Başkanı)
Hüseyin
Alper TÜREDİ (TSE Genel Sektere Yardımcısı)
Hüseyin
TAŞAN (TSE Marmara Bölge Koordinatörü)
Ayfer
AYDIN (TSE İthalat Grup Başkanı)
Meral
HEMŞERİ (TSE Ankara İthalat Koordinasyon Müdürü)
Ahmet
DOĞAN (TSE Anadolu Yakası İthalat Müdürü)
Ali
Şefik ÖZÜ (TSE Avrupa Yakası İthalat Müdürü)
Şermin
Özlem TURHAN (TSE Görevlisi)
Azime
Selcen ÖZ (TSE Görevlisi)
Serdar
KESKİN (İTO Meclis Üyesi ve İGMD Yönetim Kurulu Başkanı)
Mehmet
Metin KORKMAZ (İTO Gümrük Müşavirleri Komitesi Meclis Üyesi)
Mustafa
SEZEN (İGMD Genel Sekreteri)
Hamdi
BAYDEMİR (Gümrük Müşaviri)
Ziya AR
(Gümrük Müşaviri)
Emral
Eryiğit (Gümrük Müşaviri)
Ergün
Kont (İTO Bilişim Teknolojileri Komitesi Meclis Üyesi)
Murat
Kolbaşı (DEİK İcra ve Yönetim Kurulu Üyesi ve DEİK Asıya Pasifik Koordinatör
Başkanı)
Osman
Çalışkan (MÜSİAD Ekonomi Güvenliği ve Regülasyon Komitesi Başkanı)
TSE DENETİMLERİ VE
UYGULAMADA YAŞANAN SORUNLAR HAKKINDA KONU BAŞLIKLARI
1. İthalat prosedürlerinde öngörülen belge
inceleme süreleri öngörülenden çok daha uzun sürmektedir.
2. İstanbul Avrupa Yakasında başvurunun
son aşaması olarak Müdür onayına sunulan dosyalar, Müdürlük makamında 3 - 5 gün
onay imzası için beklemektedir.
3. Gerek Bakanlığın CE işareti taşıması
gereken ürünlerin ithalat denetimi tebliğinde (Ürün Güvenliği ve Denetimi),
gerekse TSE Muayene Gözetim Merkezi Başkanlığının İthalat denetimi
prosedüründe “Endüstriyel amaçlı
ürünlerin” deney uygulaması haricinde tutulması gerektiği açıkça belirtilmiş
olmasına rağmen, Heyetler tarafından
“Endüstriyel amaçlı ürün” olduğu hem doküman üzerinde (Ticari Fatura,
ürün katalog ve kullanım kılavuzlarında görülmesine) ve fiziki olarak ürün
üzerinde tespit edilmesine rağmen, Endüstriyel amaçlı Ürünlerin halen Avrupa
ithalat Müdürünce Gebze kampüse deneye gönderilmesi söz konusudur. Yönlendirilen
bu ürünler de Gebze Deney ve Kalibrasyon Merkezi tarafından “Endüstriyel amaçlı
ürün olduğu tespit edildiğinden indirgenmiş deneye tabi tutulmamıştır.”
denilerek Avrupa İthalat Müdürlüğüne geri dönüş yapılmaktadır. Sonuçta Gebze
kampüse yönlendirilen “endüstriyel amaçlı ürünlerin” TSE denetiminde yaşanan bu
süreç yaklaşık bir haftalık gereksiz bir zaman kaybına neden olmaktadır. TSE
Avrupa ithalat yakası Müdürlüğü hem denetim tebliğine hem kendi denetim
prosedürlerine uymayarak endüstriyel amaçlı ürün ithalatında gereksiz yere uzun
zaman kayıplarının oluşmasına neden olmaktadır.
4. TSE inceleme uzmanları, Servo motor,
linear motor ve spindle motorları her defasında Enerji Denetimi Komisyonuna Eco
Tasarıma uygunluk görüşü sormaktadır. Komisyon her defasında “Eco Tasarımdan
kapsam dışıdır” görüşü veriyor. Bu motorların her defasında komisyona sorulması
3-4 iş günü kaybına sebep olmaktadır.
5. Heyet öncesi ve sonrasındaki belge
incelemesinde yoğunluk nedeniyle hem heyet öncesinde hem de heyet sonrasında ayrı
ayrı süre kaybı yaşanıyor. Heyet öncesi inceleme süresi 10 -15 iş gününü, heyet
sonrasındaki inceleme süresi de 10 – 15 iş gününü bulabilmektedir. Sorunsuz
dosya bir ay da ancak sonuçlanıyor. Heyet görevlendirmesi için de 3-5 iş günü
beklenebilmektedir. Memurların eğitim, hastalık, yıllık izin vb. hallerde
aldıkları izinlerden ötürü mevcut dosyaların sonuçlandırılması daha da
zorlaşmakta ve ciddi iş gücü kaybı yaşanmaktadır. Beklemenin sorumlusu firma
kaynaklı değildir, firma tarafından yapılacak bir eksik kalmamakta firma
denetim ücretini peşinen ödemektedir.
6. Memurların heyet görevlendirilmesinde
görev sahasında bulunan antrepo ve limanların dağınık bir şekilde olmasından
ötürü doğu-batı yönünde yaklaşık 150 km’lik bir aksta çalışmakta, bu nedenle,
mesaisinin çoğu göreve gidişi-gelişi yolda-trafikte geçmektedir. Sonuç olarak,
gün içinde daha az dosya için göreve çıkma ve her bölgeye her zaman heyet
görevi yapılmaması sonucu oluşmaktadır Ayrıca,. Heyet görevindeki memurların
hastalık, yıllık izin vb. zaruretlerinden ötürü daha az kişiyle daha az dosya
için göreve çıkılmaktadır.
7. Dosya incelemesi yapan memurlarla gidip
konuştuğumuzda; başvurularda ürün bilgi ve belgelerini incelemek için
kullandıkları bilgisayar ve teknik alt yapının yetersizliği nedeniyle seri
inceleme yapamadıkları görülmüştür. Bir başvuruda onlarca belge incelemesi
yapılabildiğinden aynı anda belgelerin açılması halinde bilgisayar alt yapısı
yetersiz kalmaktadır. Sonuç olarak memurun bir dosyaya bakma süresi
uzamaktadır.
8. Üreticisi ve ithalatçısı aynı olan aynı
marka ve model ürüne uygunluk alınsa bile aynı ürüne yıl içinde sürekli denetim
yapılması ve gereksiz iş yükü oluşturulması
9. TSE denetim için yayınlanan
mevzuatların çok detaylı olması belgelerin incelemesini ve denetim sürecini
uzatıyor. Detaylı denetim, haliyle memurun iş yükünün artmasına ve mevcut
kapasitenin yetersizliği sonucuna sebep olmaktadır.
10. Dosya incelemesi yapan memurun izinli
olması veya görevlendirilmeyle idare dışında olması durumunda, başka bir
denetmene dosyanın havale edilmesi için talep edilen memur değişikliklerinde
sıkıntı yaşanmaktadır.
11. Firma tarafından TAREKS başvurusu
yapılırken, model adı, ürün adı, marka, taşıma belgesi bilgileri, ürün fiyatı
vb. bilgilerden hatalı beyanlar yapılabiliyor. Maalesef ne kadar dikkat edilse
de işlem yoğunluğundan bu hatalar yapılabilmektedir. İnceleme uzmanları, heyet
sonrasında beyan hatasından ötürü başvuruyu iptal etmekte ve yeni başvuru
yapmamızı istemektedirler. Yeni başvuru yapılınca dosya sistem tarafından otomatik
olarak farklı bir memura düşmekte ve havale değiştirmek icap etmektedir. Bunun
neticesinde, yeni başvurunun dosyaya ilk bakan inceleme uzmanına havale
edilmesi sağlanmaktadır. Bu da kendi içinde bir hafta on günlük iş günü kaybına
yol açmaktadır.
12. Son aylar itibariyle Gebze Laboratuvarına
deneye gönderilen eşyaların deneyleri 30 güne yakın sürede sonuçlanabiliyor.
13. CE İthalat Prosedür/Genelge Talimatının
10/11-3 maddesinde “İthal edilmek istenen CE ye tabi aksam parçaların ana
üründe kullanılacağına dair bağlantının Enstitümüz tarafından
kurulamadığı/doğrulanamadığı durumlarda kullanıcı firmanın yazılı beyanı
yeterli görülür” denilmesine rağmen ana
ürünün CE direktifi kapsamında olmadığı ve aksam parça ile ana ürünün
irtibatının kurulması ile ilgili firmadan belgeler isteniyor. Ana ürünün uzun
yıllar önce ithal edilmiş ürün olduğu durumlarda bu sağlanamıyor. Taahhütname
ve yazılı beyan yeterli görülmüyor.
14. Dosya takibi için telefonla görüşmek
istenildiğinde ilgili teknik incelemecilere ulaşılamıyor.
15. Teknik incelemeciler gerekli ek bilgi ve
belgeleri tek seferde değil, ayrı ayrı isteyebiliyor. İlk istenilen belge
sunuluyor sonra bir başka belge isteniyor . Zaman kaybı yaşanıyor.
16. Teknik problem ile koşullu kabul alınarak
ithal edilen ürünlerin ithalat sonrası TSE deney işlemleri sonucu BELGENET
sistemine yansıyan kabul denetleme sonucu belgeleri TAREKS sistemine
yansımadığından eşyanın TSE’ye uygun olduğunu gösteren somut bir uygunluk
belgesi alınamıyor.
17. İnceleme heyetinin Antrepo ve Geçici
depolamalara ne zan geleceği bilinmiyor. Firma temsilcisi gün boyu antrepoda
bekleyebiliyor. Gün sonunda, zaman kalmadığı nedeniyle incelemeye
gelinemeyeceği haberi veriliyor. Heyetlerin güzergahlarının ve yerlerinin
bilinmesi için pratik bir çözüm olarak yükümlüler tarafından oluşturulan
whatsapp uygulaması hem yeterli olmamakta hem de bağlayıcı bir durum değildir.
18. ÜGD Tebliğleri ve Genelgeleri değişiklik
olmadığı sürece her yıl yeniden yayımlanmak yerine sadece yapılan
değişikliklerin yayımlanması geçiş süreçlerinde kolaylık sağlayacağından daha
uygun olacaktır.
19. 2020/9 sayılı ÜGD tebliği kapsamındaki
eşyalardan miktar ve değer olarak az olan ürünler için denetim yapılması hem ek
maliyet hem de meşguliyet yaratmaktadır.
20. 2020/12 Tüketici Ürünleri Tebliğinde
kapsam dışı ürünler için hüküm yer almıyor.26.02.2019/42012552 yazı ile TPS de
HAYIR cevabı verilerek uygulama yapılıyor.
21. 2020/9 CE tebliğindeki “Motoru Kara
Taşıtlarında kullanılanlar hariç ” ibareli GTİP li eşyaların taşıtlarda
kullanılıp kullanılmadığının tespitine yönelik açıklamalar net değildir.
22. TSE tarafından yayımlanan Prosedürde yer
alan uygulamaya açıklık getiren bazı talimatlara/yazılara ulaşılamıyor.
Hizmete Özel yazı olduğu gerekçesiyle
verilmiyor.
23. Her yabancı dildeki AT uygunluk beyanının
onaylı tercümesi isteniyor. Bu zaman kaybına ve ek maliyete neden oluyor.
24. TSE Saha denetimlerinin, Doğu Marmara,
Derince ve Dilovası bölgesinde personel yetersizliği sebebi ile haftada bir kez
yapılması ve biriken bu iş talebinin de antrepoların kapasitesini aşması
sebebi, planlanan denetimlerin tamamının o hafta yapılamayarak bir sonraki haftaya
bırakılması sebebiyle dosya sayılarının önü alınamayacak şekilde çoğalması
büyük sorunlardan bir tanesidir.
25. Saha denetimlerinin bir kısmının ya da
hepsinin, Gümrüklü antrepolarda görevli Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirleri
(YGM) eli ile yapılabilmesi yönünde bir düzenleme yapılmasında yarar
görülmektedir.
26. YYS (AEO) sahibi firmaları adına gelen ve
iştigal alanı içinde olan ithal ürünlerinin “CE” denetimlerinin, firmadan
alınacak taahhütname ile firmanın tesislerinde yapılabilmesine yönelik bir düzenleme
getirilmelidir.
27. AB’den gelen ürünlerde, denetimin
tercihen Türkiye’de TSE tarafından yapılabileceği gibi, İstenirse, AB’de
bulunan ihracatçı ülkede de ilgili denetimin yapılabilmesi yönünde düzenleme
yapılmasıdır.
28. Yağ ve hava filtrelerine laboratuvarda
deney yapılmıyor, sadece muayene yapılıyor. buna rağmen filtreler deneye
gönderiliyor, hem laboratuvar meşgul oluyor hem de gereksiz yere 15-20 gün
laboratuvar sonucu bekleniyor. Numune yazısının yazılması, numunenin
kargolanması, laboratuvarın muayene sonucunda rapor oluşturması ciddi bir zaman
kaybı oluşturuyor.
29. Memurlarla iletişim kurmak firmaların
zaruri bir durumudur. Dosyasından bilgi sahibi olmak veya memura bilgi vermek
için memurlarla tek iletişim noktası e-maillerdir. Uzayan süreçlerde önemli ve
acil durumlarda memurlardan dosyanın akıbeti hakkında firmalar bilgi alamıyor.
30. Kurumsal firmaların 2020/25 sayılı tebliğ
kapsamındaki araç parçaları denetimlerinde aynı memurların aynı zamanda 1 ve 9
sayılı tebliğ denetimlerinden de sorumlu olmaları nedeniyle 25 sayılı
denetimlerde denetim süreci çok uzuyor. araç parçaları için orijinal parça
temin eden kurumsal firmalar bu ihtiyaçları için sadece ithalat yapabiliyorlar,
uzayan TSE denetimleri araçlarını bakıma teknik servislere bırakan müşterileri
ve sektörü kilitliyor.
31. Dosyalarda eksik olan bilgilerin tek
seferde istenmesi daha uygun olacaktır.
32. Özellikle denetim süreçlerinde ürün
menşelerinin yanında markalara göre de bir ayrım yapılabilir. Türk markaları ve
Türkiye’de firması bulunan uluslararası markalara bir öncelik verilebilir.
Özellikle Türk markalarına pozitif bir ayrım talep ediyoruz.
33. Çözüm önerilerinden bir tanesi, yoğun
dönemlerde TSE, belli firmalarla işbirliği yaparak dışarıdan mühendis desteği
alabilir, firmalar da bu maliyetlere katlanabilirler.
34. TSE’de evrak takibi için mütemadiyen
telefon açılmaktadır; bu da sistemde TSE çalışanlarını oyalamakta. Bu telefon
trafiğini engellemek için bir yazılım veya aplikasyonla internet üzerinden
dosyaların takibine izin verilebilir.
35. Konteyner bazında denetimlerde işlemleri
hızlandırmak açısından, yükleme yapıldığında konteyner içindeki ürünlerden
numune alınarak DHL veya benzeri kargo şirketi ile teste getirilebilir.
Son
derece verimli geçen toplantının Camiamıza hayırlı olmasını temenni ederiz.
İstanbul Gümrük Müşavirleri
Derneği
Yönetim Kurulu

