Kerim ÇOBAN
Gümrük ve Ticaret
Başmüfettişi
18.03.2020
ÖZET
Türkiye
İstatistik Kurumu’nun verilerine göre işsiz sayısı 2019 yılında
1918 yılının aynı dönemine göre 980 bin kişi artarak 4 milyon 650 bine yükselmiş
olup, işsizlik oranı ise son 15 yılın zirvesinde % 14 olarak gerçekleşmiştir. Türkiye
gelişmekte olan bir ülke olup, tasarruf oranı düşük, teknolojik gelişme ve
sermaye birikimi ise yetersizdir. Türkiye’nin, gelişmiş ülkeler seviyesine
çıkabilmesi için yüksek oranda yıllık büyümeye (örneğin: yıllık % 10 oranında),
bunun içinde yüksek oranda tasarruf ve yatırıma, sermaye birikimine, yabancı
sermayeye ve yabancı sermaye yatırımlarına ihtiyacı vardır. Türkiye, mevcut
ekonomisini geliştirmek, yatırımları ve istihdamı artırmak, işsizliği azaltmak
için çeşitli ekonomik tedbirler uygulamaktadır. Bu bağlamda, belirli özellik ve
şartları taşıyan eşyanın, örneğin: “Eski, Kullanılmış Ve/Veya Yenileştirilmiş
Eşyanın, Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında
Yurtdışında Kullanılan Makina Ve Teçhizat İle İşyeri Nakli Suretiyle Sermaye
Malları Ve Diğer Malzemelerin” bir kısmının izin alınmadan doğrudan, bir
kısmının ise ilgili kurum ve bakanlıklardan izin alınarak Türkiye’ye İthali
mümkün kılınmıştır.
Anahtar kelimeler: Geçici ihracat, işyeri nakli, yurt dışı müteahhitlik ve teknik müşavirlik
hizmetleri, kesin (kati) ithalat.
GİRİŞ
- İthalat Rejim Kararı’nın 11.maddesine göre;
Türk müteahhitlik firmalarının yurt dışında inşaat, tesisat, montaj,
mühendislik, proje, müşavirlik, işletme, bakım ve onarım gibi üstlendikleri
işlerle ilgili olarak satın aldıkları makina ve teçhizatın Türkiye'ye ithali Ticaret
Bakanlığı’nın iznine bağlıdır.
- Türkiye Gümrük Bölgesi dışında sürdürülen
ekonomik bir faaliyetin kesin olarak sona erdirilerek, Türkiye Gümrük Bölgesine
nakledilen sermaye malı ve diğer malzemeler (gerekli şartları taşıması
koşuluyla) muaf olarak Türkiye’de serbest dolaşıma sokulur.
- Ticaret Bakanlığı’nın yurt dışı
teşkilatının bulunduğu veya yetki sahibi olduğu ülkelerde üstlenilen bu Tebliğ
kapsamı işlerle ilgili her türlü makine, teçhizat veya ekipmanın geçici
ihracatına ilişkin başvurular ile üstlenilen projede kullanılacak inşaat malzemeleri
veya işçilerin ihtiyacı olan barınma ve tüketim maddelerinin geçici ihracatına
ilişkin başvurular, Elektronik Başvuru Sistemi üzerinden Genel Müdürlüğe
(Serbest Bölgeler, Yurt Dışı Yatırım ve Hizmetler Genel Müdürlüğü) yapılır.
- 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 28.maddesinin
b fıkrasına göre; İthal eşyasının fiilen ödenen veya ödenecek fiyatından ayırt
edilebilmeleri koşuluyla sınai tesis, makine, teçhizat, kalıp gibi, ithal
eşyası için ithalattan sonra yapılan inşa, kurma/kurulum, montaj, bakım (onarım)
veya teknik yardıma ilişkin giderler, gümrük kıymetine dahil edilmez.
-
Türk müteahhitlik
firmalarının yurt dışında inşaat, tesisat, montaj, mühendislik, proje,
müşavirlik, işletme, bakım ve onarım gibi üstlendikleri işlerle ilgili olarak
satın aldıkları makine, teçhizat ve kalıpların Türkiye'ye kesin ve geçici
ithali ile bunlara ilişkin süre uzatımları Ticaret Bakanlığı’nın iznine
tabidir. Söz konusu malların geçici ithalinde ise, ödenmesi gereken gümrük vergilerinin
tamamı teminata bağlanır. Geçici ithali yapılan makina ve teçhizatın kesin
ithale dönüştürülmesi halinde, teminata bağlanan gümrük vergilerinin tamamı
irad kaydedilir.
Aşağıdaki makalemizde; Yurt dışı müteahhitlik ve teknik müşavirlik
hizmetleri kapsamında yurtdışında kullanılan makina ve teçhizat vb. eşyalarla, işyeri nakli suretiyle sermaye malları ve diğer malzemelerin Türkiye’ye
ithaline ilişkin mevzuat hükümleri ile konuya ilişkin kişisel görüşlerimize yer
verilecektir.
I- YURT DIŞI MÜTEAHHİTLİK VE TEKNİK MÜŞAVİRLİK
HİZMETLERİ
KAPSAMINDA
YURTDIŞINDA KULLANILACAK (KULLANILAN) MAKİNA
VE TEÇHİZATIN, KALIPLARIN GEÇİCİ İHRACATI VE TÜRKİYE’YE
İTHALİ
Türk vatandaşlarınca Türkiye’de veya
yurt dışında müteahhitlik ve teknik müşavirlik iş kollarında kurulan ticaret ve
şahıs şirketleri tarafından, yurt dışında üstlenilen inşaat, tesisat, montaj,
mühendislik, proje, müşavirlik, işletme, bakım ve onarım gibi işlerle ilgili
olarak Türkiye’den geçici ihraç edilen veya yurt dışından satın alınan ve bahse
konu bu işlerde kullanılan makine ve teçhizatın -(kalıp ve fikstürlerin)- Türkiye'ye
ithaline ilişkin mevzuat düzenlemeleri; 95/7606 sayılı İthalat Rejim Kararı’nın
2 ve 11.maddeleri ile 10.04.2013 tarih ve 28614 sayılı Resmi Gazetede
yayınlanan “Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında
Yapılacak İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı Serbest Bölgeler Tebliğ”inde
belirtilmiştir.
A-
Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak
İhracat İşlemleri
1- Ticaret Bakanlığının Yurt Dışı
Teşkilatının Bulunduğu Veya Yetki Sahibi Olduğu Ülkelerde
Üstlenilen, Bu Tebliğ Kapsamı İşlerle İlgili Geçici İhracat İşlemleri:
Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik
Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı
Serbest Bölgeler Tebliği’nin 7.maddesine göre; 1) Ticaret Bakanlığı’nın
yurt dışı teşkilatının bulunduğu veya yetki sahibi olduğu ülkelerde üstlenilen
bu Tebliğ kapsamı işlerle ilgili her türlü makine, teçhizat veya ekipmanın
geçici ihracatına ilişkin başvurular ile üstlenilen projede kullanılacak inşaat
malzemeleri veya işçilerin ihtiyacı olan barınma ve tüketim maddelerinin geçici
ihracatına ilişkin başvurular, Elektronik Başvuru Sistemi üzerinden Genel
Müdürlüğe (Serbest Bölgeler, Yurt Dışı Yatırım ve Hizmetler Genel Müdürlüğü)
yapılır. 2) Başvuru öncesinde, Elektronik Başvuru Sistemi uygulaması üzerinden
doldurulan İş Alındı Belgesinin Bakanlık yurt dışı teşkilatınca elektronik
ortamda onaylanmış olması gerekir. 3) Elektronik Başvuru Sistemi üzerinden
gerçekleştirilen başvuru esnasında; a) Yurt dışında alınan işe ait sözleşmenin
bir örneği, b) Firmanın ana sözleşmesinin yayımlandığı ticaret sicili
gazetesinin aslı, varsa sözleşme değişiklik metinlerinin noter veya ticaret
memurluğu tarafından tasdikli örnekleri, c) Ticaret veya sanayi odasına kayıt olduğunu
gösteren belge ile imza sirkülerinin aslı veya noter tasdikli örneği, ç)
Firmanın bağlı bulunduğu Vergi Dairesinden alınacak, onaylı Mükellefiyet Durum
Belgesi, elektronik ortamda sisteme yüklenir. 4) Bu belgelerin asılları ile
Elektronik Başvuru Sistemi uygulaması üzerinden çıktısı alınacak Ek-3’te yer
alan formdan iki adet basılı nüsha, bir dilekçeye eklenerek başvuru tarihini
takip eden en geç üç iş günü içinde bir dilekçe ekinde Genel Müdürlüğe sunulur.
5) Üçüncü fıkrada sayılan belgelerde başvuru tarihi sonrasında herhangi bir
değişiklik olması durumunda firma, bu değişiklikleri ilgili belgelerle
birlikte, en geç bir ay içerisinde Genel Müdürlüğe bildirir. 6) Nihai kullanım amacıyla kesin ihracı
yapılacak mallar ile ilgili olarak İhracat Rejimi hükümleri saklıdır. Kısacası, yukarıda belirtilen
kriterlerin yerine getirilmesi şartıyla, bu Tebliğ kapsamı işlerle ilgili her
türlü makine, teçhizat, kalıp ve ekipmanlar ile üstlenilen projede kullanılacak
inşaat malzemeleri, işçilerin ihtiyacı olan barınma ve tüketim maddeleri, vb.
nesnelerin Türkiye’den ilgili ülke veya ülkelere geçici ihracatı yapılabilir.
Örnek 1 : Türkiye’de
faaliyet gösteren A inşaat firmasının Pakistan’da Karaçi Limanı genişletme
ihalesini aldığını varsayalım. A firması Karaçi limanının genişletme projesi
kapsamında kullanacağı araç, gereç, makine ve ekipmanlar ile işçilerin ihtiyacı
olan barınma ve tüketim maddelerini Pakistan’a götürebilir (Pakistan’a geçici
ihracını yapabilir).
- Ticaret Bakanlığı yurt dışı
teşkilatının bulunduğu/yetki sahibi olduğu ülkelerde iş yapan firmaların
üstlendikleri işlerde kullanmak üzere geçici olarak ihraç ettikleri makine,
teçhizat ve ekipmanın yurt dışında kalış süresi, Genel Müdürlükçe belirlenir.
Bu süre, ilgili firmaya verilen geçici ihraç izin süresinin bitiminden önce
başvurulması kaydıyla Genel Müdürlükçe uzatılabilir. Geçici ihracatta ek süre
talebine yönelik başvurular; Elektronik Başvuru Sistemi uygulaması üzerinden
gerçekleştirilir (Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında
Yapılacak İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı Serbest Bölgeler
Tebliği’nin 8.maddesi).
- Bakanlık yurt dışı teşkilatının
bulunduğu/yetki sahibi olduğu ülkelere geçici olarak ihraç edilen makine,
teçhizat, kalıp ve ekipmanlar, yurda geri getirilmeksizin aynı ya da farklı bir
ülkede üstlenilen başka bir projede kullanılabilir. Bunun için, aktarma
başvurusu yapılması öncesinde, aktarma yapılacak projenin Elektronik Başvuru
Sistemi üzerinde doldurulan İş Alındı Belgesinin Bakanlık yurt dışı
teşkilatınca elektronik ortamda onaylanması ve aktarma başvurularının Elektronik
Başvuru Sistemi uygulaması üzerinden yapılması gerekir. Başvurular bir
önceki izin süresinden bağımsız olarak Genel Müdürlük tarafından değerlendirilir
(Yurt
Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat
Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı Serbest Bölgeler Tebliği’nin 9.maddesi).
Örnek 2 : A firması,
yukarıdaki (birinci) örneğimizde belirtilen, söz konusu genişletme projesi
kapsamında kullanacağı araç, gereç, makine ve ekipmanlar ile işçilerin ihtiyacı
olan barınma ve tüketim maddelerini yurda geri getirilmeksizin aynı ya da
farklı bir ülkede (Pakistan’da ve/veya Hindistan’da) üstlenilen başka bir
projede kullanılabilir.
- Bakanlık (Ticaret Bakanlığı) yurt dışı
teşkilatının bulunduğu/yetki sahibi olduğu ülkelerde üstlenilen işlerde
kullanılmak üzere geçici olarak ihraç edilen makine, teçhizat ve ekipmanın
satışına, yurt dışında kalış için verilen izin süre bitiminden en az 15 gün
önce Elektronik
Başvuru Sistemi uygulaması üzerinden Genel Müdürlüğe başvurulması kaydıyla, Adı
geçen Genel Müdürlük tarafından izin verilebilir (Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik
Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1
Sayılı Serbest Bölgeler Tebliği’nin 10.maddesi).
Örnek 3 : A firması,
yukarıdaki (birinci) örneğimizde belirtilen, söz konusu genişletme projesi
kapsamında kullanacağı araç, gereç, makine ve ekipmanlar ile işçilerin ihtiyacı
olan barınma ve tüketim maddelerini yurda geri getirilmeksizin Pakistan ve/veya
herhangi bir ülkeye (Örneğin Afganistan veya Hindistan’a) satabilir/ihraç
edebilir.
2- Bakanlık Yurt Dışı Teşkilatının
Bulunmadığı/Yetki Sahibi Olmadığı Ülkelerde Üstlenilen Bu Tebliğ
Kapsamı İşlerle İlgili Geçici İhracat İşlemleri:
Ticaret Bakanlığı’nın yurt dışı
teşkilatının bulunmadığı/yetki sahibi olmadığı ülkelerde üstlenilen bu Tebliğ
kapsamı işlerle ilgili her türlü makine, teçhizat, kalıp veya ekipmanın geçici
ihracatına ilişkin başvurular ile üstlenilen projede kullanılacak inşaat
malzemeleri veya işçilerin ihtiyacı olan barınma ve tüketim maddelerinin Türkiye’den
geçici ihracatına ilişkin başvurular; a) Başkonsolosluklardan/büyükelçilik konsolosluk
şubelerinden alınan İş Alındı Belgesinin aslı veya noter tasdikli bir örneği, b)
Firmanın ana statüsünün yayımlandığı ticaret sicili gazetesinin aslı, var ise
tadil asılları veya noter veya ticaret memurluğu tarafından tasdikli örnekleri,
c) Ticaret veya sanayi odasına kayıt belgesi ile imza sirkülerinin aslı veya
noter tasdikli örneği, ç) Başvuru sahibi tarafından doldurulacak Ek-2’de yer
alan formdan 2 nüsha, d) Firmanın bağlı bulunduğu Vergi Dairesi’nden alınacak,
onaylı Mükellefiyet Durum Belgesi, bir dilekçeye eklenerek doğrudan Genel
Müdürlüğe yapılır. Ek süre talepleri, başkonsolosluklarca/ büyükelçilik
konsolosluk şubelerince onaylanan İş Uzatma Belgesi ile firmaya verilen geçici
ihraç izin süresinin bitiminden on beş gün önce başvuruda bulunulması kaydıyla
Genel Müdürlük tarafından uzatılabilir (Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik
Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı
Serbest Bölgeler Tebliği’nin 13 ve 14.maddeleri).
Örnek 1 : Türkiye’de
faaliyet gösteren B inşaat firmasının
Hindistan’ın başkenti Yeni Delhi’de Havaalanı genişletme ihalesini aldığını
varsayalım. B firması Yeni Delhi Havaalanı genişletme projesi kapsamında
kullanacağı araç, gereç, makine ve ekipmanlar ile işçilerin ihtiyacı olan
barınma ve tüketim maddelerini Hindistan’a götürebilir (Hindistan’a geçici
ihracını yapabilir).
- Yurt dışına geçici olarak ihraç
edilen makine, teçhizat, kalıp ve ekipmanların yurda geri getirilmeksizin,
Bakanlık yurt dışı teşkilatının bulunmadığı/yetki sahibi olmadığı bir ülkede
üstlenilen başka bir projede kullanım amacıyla aktarma başvuruları, aktarma
yapılacak projeye ait, başkonsolosluklarca/büyükelçilik konsolosluk şubelerince
onaylı İş Alındı Belgesi ile doğrudan Genel Müdürlüğe yapılır. Satış
Başvuruları ise ilgili başkonsolosluklarca/büyükelçilik konsolosluk şubelerince
düzenlenen İş Alındı Belgesine istinaden yapılan satış başvuruları, doğrudan
Genel Müdürlüğe yapılır (Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik
Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı
Serbest Bölgeler Tebliği’nin 15 ve 16.maddeleri).
Örnek 2 : B firması,
yukarıdaki (birinci) örneğimizde belirtilen, söz konusu genişletme projesi
kapsamında kullanacağı araç, gereç, makine ve ekipmanlar ile işçilerin ihtiyacı
olan barınma ve tüketim maddelerini yurda/Türkiye’ye geri getirilmeksizin aynı
ya da farklı bir ülkede (Hindistan ve/veya başka bir ülkede örneğin
Bangladeş’te) üstlenilen başka bir projede kullanılabilir.
- İşin üstlenildiği ülkede
tabii afet (deprem, sel ve benzeri), yangın, salgın hastalık, ihtilal, isyan,
dâhili kargaşa, ambargo, ekonomik ve siyasi krizler ve grev gibi mücbir
sebeplerden dolayı veya işin yapımını ve sözleşme hükümlerini etkileyen kanuni
düzenlemelere ve mevzuat değişikliklerine yol açan zorunlu haller nedeniyle
işin sözleşmede belirtilen süre içerisinde tamamlanamaması halinde, geçici
ihracat izin süresi, firma başvurusu üzerine ve durumun Ekonomi Bakanlığı yurt
dışı teşkilatınca veya söz konusu teşkilatın bulunmadığı/yetki sahibi olmadığı
yerlerde başkonsolosluklarca/büyükelçilik konsolosluk şubelerince tevsik
edilmesi koşuluyla Genel Müdürlükçe durdurulabilir (Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik
Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1
Sayılı Serbest Bölgeler Tebliği’nin 18.maddesi).
- Üstlenilen işlerde
kullanılmak üzere geçici olarak ihraç edilen makine, teçhizat ve ekipmanın yurt
dışında çalınması, yanması, kaza neticesinde ağır hasar görmesi veya
kamulaştırılması gibi nedenlerle yurda getirilmesine imkân bulunmadığı
hallerde, durumu belgeleyen resmi rapor ya da belgenin
başkonsolosluklarca/büyükelçilik konsolosluk şubelerince onaylı sureti ve
yeminli Türkçe tercümesinin müracaat dilekçesi ile birlikte sunulması kaydıyla,
geçici olarak ihraç edilen makine, teçhizat ve ekipmana ilişkin durum, firma
başvurusu üzerine Genel Müdürlükçe ilgili Gümrük Müdürlüklerine bildirilir (Yurt Dışı
Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat Ve
İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı Serbest Bölgeler Tebliği’nin 19.maddesi).
Örnek 3 : B firması,
yukarıdaki (birinci) örneğimizde belirtilen, söz konusu genişletme projesi
kapsamında kullanacağı araç, gereç, makine ve ekipmanlar ile işçilerin ihtiyacı
olan barınma ve tüketim maddelerinin Hindistan’da sel baskınına uğrayarak hasar
gördüğü ve kullanılamaz hale geldiğini varsayalım. Bu durumda, ilgili firma
tarafından yazılı olarak Genel Müdürlüğe müracaat edilmesi üzerine, Genel
Müdürlükçe söz konusu eşyalar hakkında ilgili Gümrük müdürlüklerine bilgi
verilir ve söz konusu eşyaların Türkiye’ye getirilmesi gerekmez.
- Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik
Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1
Sayılı Serbest Bölgeler Tebliği’nin 21 ve 22.maddelerine göre; Bu Tebliğ
kapsamında, firmaların kesin ihracat sonucunda elde edecekleri gelirleri Kambiyo
Mevzuatı hükümlerine tâbidir. Süresi aşılarak geri getirilen veya süre sonunda
getirilmeyen ya da kesin ihracata dönüştürülen eşyaya ilişkin olarak Gümrük
Mevzuatı hükümleri saklıdır {{30525/04.09.2018 sayı ve tarihli
RG’de yayınlanan Türk Parası Kıymetini Koruma
Hakkında 32 Sayılı Karara İlişkin (İhracat Bedelleri Hakkında 2018-32/48
sayılı) Tebliğin 3.maddesi gereği; Türkiye’de yerleşik kişiler
tarafından gerçekleştirilen ihracat işlemlerine ilişkin bedeller, ithalatçının
ödemesini müteakip doğrudan ve gecikmeksizin ihracata aracılık eden bankaya
transfer edilir veya getirilir. Bedellerin yurda getirilme süresi fiili ihraç
tarihinden itibaren 180 günü geçemez. İhracat bedellerinin beyan edilen Türk
parası veya döviz üzerinden yurda getirilmesi esas olup, Türk parası üzerinden
yapılan ihracat karşılığında döviz getirilmesi mümkündür. İhracat bedelinin
yolcu beraberinde efektif olarak yurda getirilmesi halinde gümrük idarelerine
beyan edilmesi zorunludur.
- İhraç
edilen malların bedelinin süresinde yurda getirilerek ihracat hesabının
süresinde kapatılmasından ihracatçılar sorumludur. Alacak hakkının satın
alınması suretiyle ticari riskin bankalar veya faktoring şirketlerince
üstlenilmesi durumunda, ihracat bedelinin yurda getirilmesi ile ilgili
sorumluları belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir. İhracata
aracılık eden bankalar ihracat bedellerinin yurda getirilmesini izlemekle
yükümlüdür (İhracat Bedelleri Hakkında 2018-32/48 sayılı
Tebliğin 6.maddesi).
- Süresini aşarak geri getirilen, geri getirilmeyen ve kesin ihracata
dönüştürülen eşya: 1) Eşyanın süresi içinde mücbir sebep belgesi
ibrazı ile süre uzatımı talebi olmaksızın 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 168.maddesinin
birinci fıkrasında belirtilen üç yıllık süreyi veya üç yıllık sürenin üzerinde
gümrük idaresince uzatılan süre varsa bu süreyi aşarak geri getirilmesi
halinde, Gümrük Kanunu’nun 241.maddesinin üçüncü fıkrasının (ı) bendi uyarınca
usulsüzlük cezası tatbiki ile gümrük vergileri tahsil edilerek serbest dolaşıma
giriş rejimi hükümleri uygulanır. 2) Eşya, Kanunun 168.maddesinin birinci
fıkrasında belirtilen üç yıllık süre aşılmaksızın, ek süreler dahil verilen
sürelerin aşılarak geri getirilmesi halinde, Kanunun 241 inci maddesinin üçüncü
fıkrasının (ı) bendi uyarınca usulsüzlük cezası tatbiki ile gümrük vergileri
tahsil edilmeden serbest dolaşıma sokulur. 3) Geçici ihracat eşyasının, Kanunun
168.maddesinin birinci fıkrasında belirtilen üç yıllık süre ile varsa gümrük
idaresince verilen ek süreler bitiminde geri getirilmediğinin tespit edilmiş
olması halinde; ihracat vergilerine tabi eşyadan bu vergiler tahsil edilir.
Ancak, eşyanın daha sonra serbest dolaşıma sokulmak istenmesi halinde, birinci
fıkra hükümleri uygulanır. 4) Geçici ihracat eşyasının, tabi olduğu mevzuat
hükümleri uyarınca ilgili kurumunca veya gümrük idaresince verilen süre ile
varsa verilen ek sürelerin veya gümrük idaresince verilen böyle bir süre yoksa
Kanunun 168.maddesinin birinci fıkrasında belirtilen üç yıllık süre ile varsa
verilen ek sürelerin bitiminden önce, geçici ihracatın kesin ihracata
dönüştürülmek istenmesi halinde, kesin ihracata ilişkin gümrük beyannamesinin
düzenlenmesi ve ihracat rejimine ilişkin tüm mevzuat hükümlerine uyulmuş olması
kaydıyla geçici ihracata konu eşyanın kati ihracata dönüştürülmesine izin
verilerek ilgili rejim sonlandırılır. 5) Geçici ihracatın dördüncü fıkrada
belirtilen sürelerin bitiminden sonra kesin ihracata dönüştürülmek istenmesi halinde
dördüncü fıkra hükümleri uygulanır (Gümrük Yönetmeliği 453.madde)}}.
- Bu Tebliğ kapsamında
şirketlerin yapacakları geçici ihracatta, İhracatçı Birliklerine üye olma şartı
aranmaz (Yurt
Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat
Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı Serbest Bölgeler Tebliği’nin 23.maddesi).
Kiralama İşlemleri
a) Finansal
Kiralama Yoluyla Yapılacak İhracat Talepleri: Kiracı firma veya kuruluşla yapılan sözleşmenin aslı veya
noter tasdikli örneği ile sözleşmenin yeminli tercümanca yapılmış olan Türkçe
tercümesi ile birlikte çıkış işlemlerinin yapılacağı gümrük müdürlüğüne
yapılır. Gümrük müdürlüğü tarafından onaylanan beyanname izin hükmündedir.
Finansal kiralama yoluyla yapılacak ihracatta süre, Gümrük Kanununun 168 inci
maddesinde belirtilen 3 yıllık süreyi aşamaz. Ancak bu süre, bitiminden önce
başvurulmak kaydıyla, ilgili gümrük müdürlüğünce finansal kiralama sözleşmesinde
belirlenen süre kadar uzatılır (Hariçte
İşleme-Geçici İhracatla ilgili 1 sayılı Gümrükler Genel Tebliği’nin
10.maddesi).
Not:
{Finansal
kiralamaya ilişkin geniş açıklamalarımız, ileride yayınlanacak “Finansal
Kiralama İşlemlerine Kısa Bir Bakış” başlıklı makalemizde yer
alacaktır}.
b) Ticari
Kiralama Yoluyla Yapılacak İhracat Talepleri: Kiracı firma veya kuruluşla yapılan sözleşmenin aslı veya
noter tasdikli örneği ile sözleşmenin yeminli tercümanca yapılmış olan Türkçe
tercümesi; kiraya verilen eşyanın motorlu kara nakil vasıtası olması durumunda
ise ayrıca bahse konu aracın motorlu araç tescil belgesinin bir örneği ile
birlikte, çıkış işlemlerinin yapılacağı gümrük müdürlüğüne yapılır. Gümrük
müdürlüğü tarafından onaylanan beyanname izin hükmündedir. Ticari kiralama
konusu eşyanın mülkiyetinin kiraya verene ait olmaması durumunda, eşyanın
mülkiyetinin başkasına ait olduğuna ilişkin noterde tanzim ettirilmiş
muvafakatname ibraz edilir. Ticari kiralama konusu eşyanın, finansal kiralama
yoluyla elde edilmiş olması durumunda, söz konusu eşyanın finansal kiralama
yoluyla elde edildiğine ilişkin kiralayan ile kiraya veren arasında yapılan
sözleşme ve kiralayan kişi tarafından noterden tanzim ettirilmiş muvafakatname
ibraz edilir. Ticari kiralama yoluyla yapılacak ihracatta süre, Gümrük
Kanununun 168.maddesinde belirtilen 3 yıllık süreyi aşamaz. Ancak bu süre,
bitiminden önce başvurulmak kaydıyla, ilgili gümrük müdürlüğünce ticari
kiralama sözleşmesinde belirlenen süre kadar uzatılabilir (Hariçte İşleme-Geçici İhracatla ilgili 1 sayılı Gümrükler Genel
Tebliği’nin 9.maddesi).
B-
Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik
Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak
İthalat
İşlemleri
- Türk müteahhitlik firmalarının yurt dışında inşaat,
tesisat, montaj, mühendislik, proje, müşavirlik, işletme, bakım ve onarım gibi
üstlendikleri işlerle ilgili olarak satın aldıkları makine, teçhizat ve kalıpların
Türkiye'ye kesin ve geçici ithali ile bunlara ilişkin süre uzatımları Ticaret
Bakanlığı’nın iznine tabidir. Söz konusu malların geçici ithalinde ise,
ödenmesi gereken gümrük vergilerinin tamamı teminata bağlanır. Geçici ithali
yapılan makina ve teçhizatın kesin ithale dönüştürülmesi halinde, teminata
bağlanan gümrük vergilerinin tamamı irad kaydedilir (İthalat Rejim Kararı 11.madde).
Not: {Geçici ithalat ve
geçici ithalat rejimine ilişkin geniş açıklamalarımız, ileride yayınlanacak “Geçici İthalat İşlemlerine Kısa Bir Bakış” başlıklı
makalemizde yer alacaktır}.
Örnek 1: Türkiye’de
faaliyet gösteren C inşaat firmasının
Hindistan’ın başkenti Yeni Delhi’de Havaalanı genişletme ihalesini aldığını ve
adı geçen firmanın Yeni Delhi Havaalanı genişletme projesi kapsamında
kullanacağı araç, gereç, makine ve ekipmanları Hindistan’a götürdüğünü
(Hindistan’a geçici ihracını yaptığını) varsayalım. C firması Hindistan’daki
havaalanı inşaatını tamamladıktan sonra söz konusu eşyaları Ticaret
Bakanlığı’nın izni ile Türkiye'ye kesin ve geçici ithalini yapabilir. Bahse
konu eşyaların geçici ithalinde ise, ödenmesi gereken gümrük vergilerinin
tamamı teminata bağlanır. Geçici ithali yapılan makina ve teçhizatın kesin
ithale dönüştürülmesi halinde, teminata bağlanan gümrük vergilerinin tamamı
irad kaydedilir.
1- Ticaret Bakanlığının Yurt Dışı
Teşkilatının Bulunduğu Veya Yetki Sahibi Olduğu Ülkelerde
Üstlenilen Bu Tebliğ Kapsamı İşlerle İlgili Kesin (Kati) İthalat İşlemleri:
- (1) Bakanlık (Ticaret Bakanlığı’nın) yurt
dışı teşkilatının bulunduğu/yetki sahibi olduğu ülkelerde üstlenilen inşaat,
tesisat, montaj, mühendislik, proje, müşavirlik, işletme, bakım ve onarım gibi
işlerle ilgili olarak yurt dışından satın alınan makine ve teçhizatın kesin
ithalatına ilişkin başvurular, Elektronik Başvuru Sistemi uygulaması üzerinden
gerçekleştirilir. (2) Elektronik Başvuru Sistemi üzerinden gerçekleştirilen
başvuru esnasında, a) Yurda kesin ithalatı yapılacak makine ve teçhizata
ilişkin Ek-4’te yer alan
taahhütname, b) Firmanın ana sözleşmesinin yayımlandığı ticaret sicili
gazetesinin aslı, varsa sözleşme değişiklik metinlerinin noter veya ticaret
memurluğu tarafından tasdikli örnekleri, c) Ticaret veya sanayi odasına kayıt
belgesi ile imza sirkülerinin aslı veya noter tasdikli örneği, ç) Üstlenilen
işle ilgili makine ve teçhizata ilişkin faturaların ve makine envanterinin
Bakanlık yurt dışı teşkilatınca onaylı örnekleri, elektronik ortamda sisteme
yüklenir. (3) İkinci fıkradaki belgelerin asılları ile Elektronik Başvuru
Sistemi uygulaması üzerinden çıktısı alınacak Ek-3’te yer alan formdan iki adet
basılı nüsha, bir dilekçeye eklenerek başvuru tarihini takip eden en geç üç iş
günü içinde Genel Müdürlüğe sunulur. (4) İkinci fıkrada sayılan belgelerde
başvuru tarihi sonrasında herhangi bir değişiklik olması durumunda firma, bu
değişiklikleri, ilgili belgelerle birlikte en geç bir ay içerisinde Genel
Müdürlüğe bildirir (Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak
İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı Serbest Bölgeler Tebliği’nin 11.maddesi).
Örnek 2 : Türkiye’de mukim AX müteahhitlik firmasının 01.01.2019
tarihinde yurt dışında, Hindistan’da “Yeni Delhi - Bombay Oto Yol Yapım
Projesi” ihalesini kazandığını ve Hindistan hükümeti ve/veya ilgili bakanlık ve
kuruluşlarla sözleşme, iş akdi imzaladığını, AX müteahhitlik firmasının söz
konusu yol yapımı için Hindistan ve diğer komşu ülkelerden çeşitli makina -
teçhizat, inşaat kalıpları vb. satın aldığını ve bunları Yeni Delhi - Bombay Oto
Yol yapımında kullandığını, bahse konu projeyi tamamlayarak (Yeni Delhi -
Bombay Oto Yol Yapımını) bitirerek 01.07.2019 tarihinde Hindistan Hükümetine
teslim ettiğini, AX müteahhitlik firmasının Hindistan’da yapacak başka bir
projesinin olmadığı varsayalım. AX müteahhitlik firmasınca, söz konusu eşyaların
Türkiye’ye ithal edilmek istenilmesi durumunda; İthalat Rejim Kararı’nın 11.maddesinden
hareketle “Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında
Yapılacak İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı Serbest Bölgeler
Tebliği”nin 11.maddesi başta olmak üzere adı geçen tebliğ ile ilgili diğer
gümrük mevzuatı hükümleri çerçevesinde söz konusu eşyaların Türkiye’ye ithal
işlemi gerçekleştirilir.
2- Bakanlık Yurt Dışı Teşkilatının
Bulunmadığı/Yetki Sahibi Olmadığı Ülkelerde Üstlenilen Bu Tebliğ
Kapsamı İşlerle İlgili Kesin (Kati) İthalat İşlemleri:
- (1) Bakanlık yurt dışı teşkilatının
bulunmadığı/yetki sahibi olmadığı ülkelerde üstlenilen inşaat, tesisat, montaj,
mühendislik, proje, müşavirlik, işletme, bakım ve onarım gibi işlerle ilgili
olarak yurt dışından satın alınan makine veya teçhizatın kesin ithalatına
ilişkin olarak yapılan başvurular; a) Yurda kesin ithalatı yapılacak makine ve
teçhizata ilişkin Ek-4’te yer alan taahhütname, b) İlgili ülkedeki
başkonsolosluklarca/büyükelçilik konsolosluk şubelerince tasdik edilecek
Ek-3’te yer alan formdan iki nüsha, c) Başkonsolosluklardan/büyükelçilik
konsolosluk şubelerinden alınan İş Alındı Belgesinin aslı veya noter tasdikli
bir örneği, ç) Üstlenilen işle ilgili makine ve teçhizata ilişkin faturaların
ve makine envanterinin konsolosluklarca onaylı örnekleri, d) Firmanın ana
statüsünün yayımlandığı ticaret sicili gazetesinin aslı, var ise tadil asılları
veya noter veya ticaret memurluğu tarafından tasdikli örnekleri, e) Ticaret
veya sanayi odasına kayıt belgesi ile imza sirkülerinin aslı veya noter
tasdikli örneği, bir dilekçeye eklenerek firmaya verilen geçici ihraç izin
süresinin bitiminden önce Genel Müdürlüğe yapılır. (2) Birinci fıkrada sayılan
belgelerde, başvuru tarihi sonrasında herhangi bir değişiklik olması durumunda
firma, değişiklikleri ilgili belgelerle bir ay içerisinde Genel Müdürlüğe
bildirir (Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında
Yapılacak İhracat Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı Serbest Bölgeler
Tebliği’nin 17.maddesi).
Örnek 3 : Türkiye’de mukim D müteahhitlik firmasının 01.01.2018
tarihinde yurt dışında, Pakistan’da “İndus Nehri Üzerine Yapılacak Baraj
Projesi” ihalesini kazandığını ve Pakistan hükümeti ve/veya ilgili bakanlık ve
kuruluşlarla sözleşme/iş akdi imzaladığını, D müteahhitlik firmasının söz
konusu baraj yapımı için Pakistan ve diğer komşu ülkelerden çeşitli makina -
teçhizat, inşaat kalıpları vb. satın aldığını ve bunları İndus barajı yapımında
kullanarak bahse konu projeyi tamamladığını, (İndus barajı yapımını) bitirerek
01.03.2020 tarihinde Pakistan Hükümetine teslim ettiğini, D müteahhitlik
firmasının Pakistan’da yapacak başka bir projesinin olmadığı varsayalım. D
müteahhitlik firmasınca, söz konusu eşyaların Türkiye’ye ithal edilmek
istenilmesi durumunda; İthalat Rejim Kararı’nın 11.maddesinden hareketle “Yurt
Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat
Ve İthalata İlişkin 2013/1 Sayılı Serbest Bölgeler Tebliği”nin 11.maddesi başta
olmak üzere adı geçen tebliğ ile ilgili diğer gümrük mevzuatı hükümleri çerçevesinde
söz konusu eşyaların Türkiye’ye ithal işlemi gerçekleştirilir.
IV- İŞYERİ NAKLİ
SURETİYLE SERBEST DOLAŞIMA SOKULAN SERMAYE
MALLARI VE DİĞER MALZEMELERİN TÜRKİYE’YE MUAFEN İTHAL
EDİLMESİ
İşyeri nakli suretiyle serbest dolaşıma sokulan sermaye
malları ve diğer malzemelerin Türkiye’ye muafen ithal edilmesine ilişkin mevzuat hükümleri, 07.10.2009 tarih
ve 27369 sayılı Resmi
Gazetede (R.G.) yayınlanan 4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun Bazı maddelerinin
Uygulanması Hakkında 2009/15481 Sayılı Karar’ın 80 ilâ 83.maddeleri ile
06.06.2017 tarih ve 30088 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 2 Seri Nolu Gümrük
Muafiyeti Tebliği’nin 25 ilâ 28.maddelerinde düzenlenmiş olup;
- Türkiye
Gümrük Bölgesi dışında sürdürülen ekonomik bir faaliyetin kesin olarak sona
erdirilerek, Türkiye Gümrük Bölgesine nakli dolayısıyla serbest dolaşıma
sokulan sermaye malı ve diğer malzemeye (kalıp ve fikstüre, vb.) muafiyet
tanınır.
Faaliyet
deyimi: Madencilik,
tarım, serbest meslek faaliyeti ve benzeri faaliyetler de dahil olmak üzere
üreticilerin, tüccarların veya hizmet sunan kişilerin her türlü ekonomik
faaliyeti anlamına gelir.
İşletme
deyimi: Bağımsız
ekonomik birim demektir. Bu birim, bir kurumun tümünü ya da bir bölümünü, kapsar.
Sermaye
malları ve diğer malzemeler deyimi: İşletmenin faaliyetini devam
ettirmesi için, gerekli teknik malzemeler ile büro ve dükkan malzemelerini
kapsar.
- Muafiyet; Mücbir sebep veya
beklenmeyen haller saklı kalmak kaydıyla, Türkiye Gümrük Bölgesine nakletmek
üzere yabancı ülkedeki faaliyetini sona erdirmeden önce en az oniki ay süreyle
işletme tarafından fiilen kullanılmakta olan, Türkiye’ye nakilden sonra da aynı
amaçla kullanılacak olan ve söz konusu işletmenin niteliği ile büyüklüğüne
uygun bulunan eşya ve malzeme ile sınırlıdır. Muafiyet hakkı sadece, ayrıldıkları
ülkede en az üç yıl süre ile aynı işte çalışan kişilere, Türkiye Gümrük
Bölgesinde de benzer bir faaliyeti yürütmek amacıyla, ayrıldıkları ülkedeki
faaliyetlerini kesin olarak sona erdiren iş yeri sahibine tanınır. Türkiye
Gümrük Bölgesinde yerleşik bulunan bir işletme ile herhangi bir ilişki, bağlantı,
ortaklık kurma amaçlarına yönelik işletmeler için muafiyet uygulanmaz.
- Üretim veya hizmet endüstrisi makinesi
olmayan, mal ve hizmet üretiminde kullanılmayan, taşınabilir laboratuvar veya
dış yayın yapma birimleri gibi ulaşım araçları. Canlı hayvan, hayvan yemleri
ile tohum ve fidanlar. Ham madde, yarı mamul veya mamul madde stokları ile
akaryakıtlar muafiyet kapsamı dışındadır.
- Muafiyet süresi bir yıl olup, mücbir sebep veya
beklenmeyen haller saklı kalmak kaydıyla, işletmenin nakledildiği ülkedeki faaliyetlerin
sona erdirildiği tarihten itibaren oniki ay (bir yıl) içerisinde Türkiye Gümrük
Bölgesine getirilen eşya ve malzeme için uygulanır.
Örnek 1: 01.01.2014 tarihinden itibaren İtalya’nın Başkenti Roma’da dokuma ve
mefruşat fabrikası işleten X gerçek veya tüzel kişinin, söz konusu fabrikasına
en son 01.01.2016 tarihinde sermaye malları, makine ve ekipman satın aldığını, 01.01.2020
tarihinde İtalya’daki faaliyetine son verdiğini ve söz konusu faaliyetini
Türkiye’de devam ettirmek istediğini, ayrıca Türkiye Gümrük Bölgesinde yerleşik
bulunan bir işletme ile herhangi bir hukuki veya ortaklık ilişkisi yada bağlantısının
olmadığını varsayalım. X gerçek veya tüzel kişi, İtalya’da en az üç yıl
(01.01.2014 tarihinden itibaren) dokuma ve mefruşat üretimi üzerine faaliyet
gösterdiği, ilgili fabrikada kullanılan sermaye/yatırım malları, makine ve
malzemelerin, kalıp ve tezgahların en yenisinin bir yaşından büyük olması (en
son 01.01.2016 tarihinde satın alınması), faaliyetine (üretimine) Türkiye’de
devam etmek istemesi ve edeceği, daha önce Türkiye’de faaliyet gösteren, Türkiye
Gümrük Bölgesinde yerleşik bulunan bir işletme ile herhangi bir hukuki veya
ortaklık ilişkisi, herhangi bir bağlantısı olmadığı ve bu amaçla Türkiye’ye gelmediği
için, İtalya’da faaliyetine son verdiği 01.01.2020 tarihinden itibaren bir yıl
içinde (en geç 31.12.2020 tarihine kadar) ilgili gümrük müdürlüğüne gerekli
bilgi ve belgelerle birlikte müracaatı üzerine, İtalya’da sahip olduğu dokuma
ve mefruşat fabrikasında kullanılan sermaye/yatırım malları, malzeme, makine ve ekipmanları, kalıp ve tezgahları
Türkiye’ye muafen (gümrük vergi ve resmi ödemeden) ithal edebilir.
- Her hangi bir serbest meslek veya benzeri bir
faaliyetle uğraşan gerçek kişilere de, mesleklerini Türkiye Gümrük Bölgesinde
de yürüteceklerini ispat etmeleri halinde bu muafiyet tanınır.
Örnek 2: Uzun yıllar Fransa’da mukim bir Türk Veterinerin muayenehanesinde
kullandığı araç, gerek, tıbbi alet ve makine ve malzemeleri 2016 yılında
yenilediğini, Fransa’da yabancı düşmanlığının ve sarı yeleklilerin eylemlerinin
artması nedeniyle 01.01.2019 tarihinde muayenehanesini kapatarak Türkiye’ye
kesin dönüş yapmaya ve veterinerlik mesleğini Türkiye’de (İstanbul’da) devam
ettirmeye karar verdiğini varsayalım. Veterinerimiz, 31.12.2019 tarihine kadar ilgili
gümrük müdürlüğüne gerekli bilgi ve belgelerle birlikte müracaat etmesi
halinde, Fransa’daki muayenesinde kullandığı araç, gerek, tıbbi alet, malzeme, ekipman,
makine ve cihazları Türkiye’ye muafen (gümrük vergi ve resmi ödemeden) ithal
edebilir.
- Kazanç sağlama amacına yönelik olmayan
faaliyetlerle uğraşan ve bu faaliyetini Türkiye Gümrük Bölgesine nakleden tüzel
kişiler tarafından serbest dolaşıma sokulan sermaye malları ve diğer malzemeye
ilişkin muafiyet işlemleri de yukarıda belirtilen hükümler çerçevesinde yerine
getirilir.
Örnek 3: Afganistan’da 01.01.2013 tarihinden itibaren çeşitli yardım faaliyetleri
yürüten, ağırlıklı olarak günlük yemek ve ekmek üretip ihtiyaç sahiplerine
parasız olarak dağıtan bir Türk hayır kuruluşu, vakfı veya derneğinin,
faaliyetini sürdürdüğü bölgenin terör gruplarınca ele geçirilmesi nedeniyle,
faaliyetine 01.09.2018 tarihi itibariyle son vermek zorunda kaldığını ve aynı
yardım faaliyetlerini Türkiye’de (Afganistanlı göçmenlerin yoğun olduğu Van’da)
sürdürmeye karar verdiğini varsayalım. Adı geçen Türk hayır kuruluşu, vakfı
veya derneğinin, Afganistan’daki hayır ve yardım faaliyetlerini yürüttüğü
sırada kullandığı, sahip olduğu araç, gereç, ekmek ve yemek üretim makineleri
ve malzemeleri, fırın ekipmanları, vb. eşyaları, faaliyetine son verdiği 01.09.2018
tarihinden itibaren bir yıl içinde (en geç 01.09.2019 tarihine kadar) ilgili
gümrük müdürlüğüne gerekli bilgi ve belgelerle birlikte müracaatı üzerine,
Türkiye’ye muafen (gümrük vergi ve resmi ödemeden) ithal edebilir.
- İşyeri nakli suretiyle ve/veya ilgili sermaye
malları ve diğer malzemelerin Türkiye’ye ithali için ilgili kişi veya kişiler
tarafından, işyeri faaliyetleri devam ederken veya sona erdirildikten sonra; a)
Ekonomik faaliyetin sona erdirildiğine dair ilgili ülke resmi makamlarından
alınacak belge, b) İşletmenin son üç yıllık kazancı ve ödenen vergilere ilişkin
belgeler, c) Serbest dolaşıma girişi istenilen makine ve sair eşyanın varsa
faturaları ve işyeri demirbaş kayıtlarına ilişkin belgeler, d) Yerleşim yerinin
nakledildiğine ilişkin dış temsilciliklerimizden alınacak ikamet nakil belgesi,
e) Serbest dolaşıma girişi istenilen malların marka, model, seri numarası ve
kullanım amaçlarına ilişkin ayrıntılı olarak düzenlenmiş liste veya listeler, Yurt
dışından temin edilerek ve dış temsilciliklerimize tercümeleri onaylattırılarak,
diğer taraftan f) İşyeri açma izin belgesi ile g) Mahalli esnaf, sanatkâr,
ticaret veya sanayi odasına kayıt belgesi ise Türkiye’den temin edilerek tüm bu
belgelerle birlikte ithalatın yapılacağı gümrük idaresine başvurulması
gerekmekte olup, başvurulan gümrük idaresi tarafından ithalat işlemleri
sonuçlandırılır.
V- KURULUM, MONTAJ, BAKIM VE ONARIM GİDERLERİ
4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun
28.maddesinin b fıkrasına göre; İthal
eşyasının fiilen ödenen veya ödenecek fiyatından ayırt edilebilmeleri koşuluyla
sınai tesis, makine, teçhizat, kalıp gibi, ithal eşyası için ithalattan sonra yapılan inşa, kurma/kurulum, montaj, bakım (onarım)
veya teknik yardıma ilişkin giderler, gümrük kıymetine dahil edilmez. Şayet,
bahse konu inşa, kurma/kurulum, montaj, bakım (onarım) veya teknik yardıma
ilişkin giderler ilgili faturasında, sözleşmesinde, vb. ithal belgelerinde,
ithal edilen sınai tesisi, makine, teçhizat, kalıp, fikstür vb. ithal eşyasının
kıymetinden ayrı şekilde, ayrı bir kalem olarak belirtilmemişse, ithal edilen
eşyanın kıymetinden ayrılamıyor ise: Genel kıymet
kuralları gereği, ithalat sırasında gümrük idaresince, ithal edilen esas
eşyanın kıymetiyle birlikte, ithal eşyasının kıymeti olarak değerlendirilerek,
ithalata ilişkin SDGB’nin tescil tarihinde söz konusu esas eşyaya ait vergi
oranı, döviz kuru, ödeme şekli ve diğer vergilendirme unsurları, esas eşyanın
ithaline ilişkin gerekli ticaret politikası önlemlerinin uygulanması ile
eşyanın ithali için öngörülen diğer işlemlerin tamamlanması, ve ithalat
vergilerinin tahsili ile ithalat gerçekleştirilir.
Ancak: İnşa, kurma/kurulum, montaj, bakım
(onarım) veya teknik yardım ve benzeri giderlerin hizmet ithalatı olması, hizmetin Türkiye'de yapılması
ve/veya hizmetten Türkiye'de faydalanılması nedeniyle Katma Değer Vergisine
tabi olup, ilgili vergi dairesine sorumlu sıfatıyla 2 Nolu KDV Beyannamesiyle
beyanda bulunularak, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 1, 6, 8, 9, 10
ve 24.maddeleri, Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği ve ilgili diğer
mevzuat hükümleri gereği, genel vergi oranı (% 18) üzerinden sorumlu sıfatıyla
KDV tevkifatı yapılması gerekir. Ayrıca, söz konusu giderler,
genelde, bu hizmetleri yerine getiren işçi, usta, ustabaşı, teknik eleman,
tekniker, mühendis vb. kişilere ödenen ücretler (serbest meslek kazancı)
şeklinde karşımıza çıktığı için 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu (Stopaj)
hükümleri, ilgili “ÇVÖA” hükümleri, ilgili kişilerin bir yıl içinde toplam 183
günden fazla Türkiye’de kalıp kalmadıkları, vb. hususları dikkate alınarak, ayrıca
stopaj açısından da incelenip değerlendirilmesi gerekir.
Örnek 1: Afyon
Karahisar’ın İscehisar ilçesinde mermerden mamul çeşitli fayans ve karo üretimi
yapan Y firmasının, mevcut üretim kapasitesini artırmak, yeni bir üretim bandı
kurmak için Tayvan’da mukim Z firmasından sanayi tesisi (çeşitli makine, teçhizat,
ekipman ve kalıplar) satın aldığını ve ithalata müteakip söz konusu sanayi
tesisinin inşa, kurma, montaj giderleri de dahil toplam 1.200.000-USD bedel
ödediğini, inşa, kurulum, montaj giderleri tutarının gerçekte toplam 75.000-USD
olmasına karşın, ilgili satış sözleşmesinde ve/veya satış faturasında ayrı bir
kalem, ayrı bir gider olarak gösterilmediğini ve ithalatı yapılan sanayi tesisinin
(çeşitli makine, teçhizat ve kalıpların) fiilen ödenen veya ödenecek fiyatından
ayırt edilemediğini, bu fiyata dahil olduğunu varsayalım. Söz konusu inşa, kurulum,
montaj giderleri olan 75.000-USD tutar, bahse konu ithal eşyasının fiilen
ödenen veya ödenecek fiyatından ayırt edilemediği, esas eşya ile birlikte bir
bütün olarak değerlendirdiği (1.200.000-USD içinde olduğu) için ithalat
eşyasının gümrük kıymeti ilgili SDGB’de 1.200.000-USD beyan edilip,
gümrük/ithalat vergileri de 1.200.000-USD üzerinden tahakkuk ve tahsil edilmesi
gerekir.
Örnek 2: Birinci örneğimizdeki ithal eşyamıza ilişkin olarak yapılan inşa, kurulum, montaj vb. giderlerinin ilgili satış faturasında ve/veya sözleşmede ayrı bir kalem, ayrı bir gider olarak gösterildiğini ve bu giderlerin toplam 75.000-USD olduğunu varsayalım. Bu durumda, söz konusu eşyalarımızın gümrük kıymeti 1.125.000-USD olacağı için eşyaların ithaline ilişkin SDGB’de 1.125.000-USD tutar üzerinden beyan, tescil ve gümrük/ithalat vergileri 1.125.000-USD üzerinden tahakkuk ve tahsil edilir. İnşa, kurulum, montaj giderleri olan 75.000-USD hizmet ithalatı için ise; İthalatçı Y firması tarafından, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 1, 6, 8, 9, 10 ve 24.maddeleri, Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği ve ilgili diğer mevzuat hükümleri gereği, ilgili vergi dairesine sorumlu sıfatıyla 2 Nolu KDV Beyannamesiyle beyanda bulunularak, tekabül eden KDV’nin ödenmesi gerekir. (KDV Kanunu’nun 29.maddesi, KDV Genel Uygulama Tebliği ve ilgili diğer mevzuat gereği, sorumlu sıfatıyla 2 Nolu KDV beyannamesi ile beyan edilen KDV, vergi sorumluları (ilgili gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri) açısından yüklenilen vergi niteliğinde olup, söz konusu KDV’nin aynı dönem içinde mükellef sıfatıyla verilen 1 No.lu KDV beyannamesi ile indirime konu yapılabilir).
Ayrıca; Söz konusu giderler, genelde, bu hizmetleri yerine getiren işçi, usta, ustabaşı, teknik eleman, tekniker, mühendis vb. kişilere ödenen ücretler (serbest meslek kazancı) şeklinde karşımıza çıktığı için 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu (Stopaj) hükümleri, ilgili “ÇVÖA” hükümleri, ilgili kişilerin bir yıl içinde toplam 183 günden fazla Türkiye’de kalıp kalmadıkları, vb. hususları dikkate alınarak stopaj açısından da incelenip değerlendirilmesi, varsa tekabül eden stopajın da ithalatçı X firmasınca, ilgili vergi dairesine Muhtasar Beyanname ile beyan edilerek ödenmesi gerekir.
SONUÇ
Türkiye
gelişmekte olan bir ülke olup, tasarruf oranı düşük, teknolojik gelişme ve
sermaye birikimi ise yetersizdir. Türkiye’nin, gelişmiş ülkeler seviyesine
çıkabilmesi için istikrarlı, sürekli ve yüksek oranda yıllık büyümeye (örneğin:
yıllık % 10 oranında), bunun içinse yüksek oranda tasarruf ve yatırıma, sermaye
birikimine, yabancı sermayeye ve yabancı sermaye yatırımlarına ihtiyacı vardır.
Türkiye, mevcut ekonomisini geliştirmek, yatırımları ve istihdamı artırmak,
işsizliği azaltmak için çaba sarf etmektedir.
Bu meyanda, belirli özellik ve şartları taşıyan eşyanın, örneğin: “Eski,
Kullanılmış, Yenileştirilmiş, Kusurlu (Defolu) Ve Yatık (Zamanla
Dayanıklılığını Yitirmiş) Eşyanın, Yurt Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik
Hizmetleri Kapsamında Yurtdışında Kullanılan Makina Ve Teçhizat İle İşyeri
Nakli Suretiyle Sermaye Malları Ve Diğer Malzemelerin” ilgili kurum ve bakanlıktan
izin alınarak Türkiye’ye İthali mümkün kılınmıştır.
Türkiye’de mukim şahıs veya firmaların
yurt dışı inşaat ve müteahhitlik işlerine ilişkin her türlü makine, teçhizat
veya ekipmanın geçici ihracatına Ticaret Bakanlığı’nca izin verilebilir.
Türk müteahhitlik firmalarının yurt dışında inşaat,
tesisat, montaj, mühendislik, proje, müşavirlik, işletme, bakım ve onarım gibi
üstlendikleri işlerle ilgili olarak satın aldıkları makine, teçhizat ve kalıpların
Türkiye'ye kesin ve geçici ithali ile bunlara ilişkin süre uzatımları Ticaret
Bakanlığı’nın iznine tabidir. Söz konusu malların geçici ithalinde ise,
ödenmesi gereken gümrük vergilerinin tamamı teminata bağlanır. Geçici ithali
yapılan makina ve teçhizatın kesin ithale dönüştürülmesi halinde, teminata
bağlanan gümrük vergilerinin tamamı irad kaydedilir.
Kerim
ÇOBAN
Gümrük ve Ticaret Başmüfettişi
Ekler: 1 İlâ 4 Nolu Ekler.
KAYNAKÇA:
· 4458
sayılı Gümrük Kanunu.
· Gümrük
Yönetmeliği.
· 95/7606 sayılı İthalat Rejim Kararı.
· 4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun Bazı maddelerinin Uygulanması
Hakkında 2009/15481 Sayılı Karar.
· Kullanılmış Veya Yenileştirilmiş Eşya İthalatına İlişkin
Tebliğ (İthalat: 2019/9).
· 06.06.2017
tarih ve 30088 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 2 Seri Nolu Gümrük Muafiyeti
Tebliği.
· Yurt
Dışı Müteahhitlik Ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında Yapılacak İhracat
Ve İthalata İlişkin Tebliğ (Serbest Bölgeler: 2013/1).
· 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu.
· Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği.