Söylenir ya doğrusunu
Allah bilir, Nasreddin Hocaya atfedilen bir fıkra vardır: “Hocanın iki
arkadaşı bir anlaşmazlığa düşmüşler. Biri Hoca’ya gelmiş ve burnundan soluyarak
anlaşmazlığa düştüğü kişiye vermiş veriştirmiş ve sormuş: “Hocam, Allah aşkına
söyle haklı değil miyim?” Hoca “Haklısın” demiş. Hoca’nın bu arkadaşı
sakinlemiş ve gitmiş. Derken diğer arkadaşı gelmiş. O da öbürüne vermiş
veriştirmiş ve sormuş: “Haklı değil miyim?” Hoca: “Haklısın” demiş. O da
sakinleşerek gitmiş. Tüm bunları duyan Hoca’nın hanımı bu işe şaşırmış ve “Bu
ne biçim adalet Hoca? İkisine de sen haklısın dedin. Hiç öyle şey olur mu?”
deyince Hoca: “sen de haklısın” …
Son Günlerde Dış
Ticaret camiası “Kapsam Dışı” ile yatıp “Kapsam Dışı” ile kalkıyor içimiz
dışımızı kapsamayacak hale geldi. Nasrettin Hoca olmak haddimize değil elbette
ama tüm taraflarla (Bakanlık-İdare-Yükümlü Firmalar-Gümrük Müşavirleri-YGM’ler)
empati yaptığınızda Nasrettin Hocadan esinlenmiş Orhan Baba gibi:
“Haklısın
haklı;
Bence sen
de haklısın…”
Demekten kendinizi
alamıyorsunuz. Diğer kurumların denetimine tabi olan ancak kapsam dışı beyan
edilerek ithalatı yapılan eşyalarla ilgili olarak, uzun süredir beklenmekte
olan Tebliğ (Gümrük Genel Tebliği (Serbest Dolaşıma Giriş) (Seri No: 18)
10.10.2024 tarih ve 32688 sayılı resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Bilindiği üzere Türkiye’ye
ithali öngörülen her türlü izin veya uygunluk belgesine veya bu belgeler yerine
geçen bilgiye tabi eşyaya ilişkin yetkili kurumlarca yapılacak kontrollere dair
kendi mevzuatlarında düzenlenmesi şartıyla, eşyanın serbest
dolaşıma girişi sonrası beyana uygun kullanım, teslim veya işleme konu edilip
edilmediğinin tespiti Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri Raporu ile yapılacağı
hususu mevzuatımıza derç edildi (Şimdilik sadece “Diğer kurumlar” meyanında
Tarım ve Orman Bakanlığının kendi mevzuatında düzenleme yaptığını hatırlatmakta
fayda var).
Konuyu somutlaştırmak
adına kapsam dahilindeki ithalat yükü Gümrük kavşağına geldiğinde önünde “Tarım
Uygunluk Yazısı” ve “Kapsam Dışı Beyanı” adı altında iki yol beliriyor. Birinci
yol biraz meyilli ve meşakkatli, ilgili kuruma gitmek var, gitmeden önce ön
bildirim yapmak var, gerekli belgeleri temin etmek var, analize tabi tutmak
var, eşyanın bu süreçler esnasında gümrükte beklemesi var… Var da var
anlayacağınız… diğer yol ise meşakkatsiz elektronik ortamda yapılan beyana
bakıyor sadece… Belki bir çok firma uygunluk alacak şartlara haiz olmasına
rağmen zaman baskısı münasebetiyle kolay yolu tercih ederek kapsam dahilinde
olsa dahi kapsam dışı beyanlarla iş ve işlem tesis etti maalesef.
Tarım ve Orman
Bakanlığının kapsama alanına girmeyen firmalarımız haklı olarak "Kurunun
yanında yaş yanar mı" feveranıyla bunalmış olsa da elektronik ortamda
yapılan taahhüt niteliğindeki “Kapsam Dışı” beyanlarının suistimal edilmesi
münasebetiyle bakanlığımız “Yandı gülüm keten helva” deyimiyle söz konusu
feveranlara cevap veriyor adeta…
Bakanlığın saha
analizleri neticesinde İnsan Sağlığı Ve Güvenliği İle Hayvan Ve Bitki Varlığı
Ve Sağlığı Yönünden kamu yararı adına suistimalleri minimize etmek adına YGM raporu
ve yaptırım kartını öne sürdüğü söylenebilir. “Hiçbir şey olmasa bile
kesinlikle bir şeyler oldu” sözünden mülhem devreye alınan yeni
sistemle birlikte en azından ithali izne veya uygunluk denetimine tabi eşyayı eskiden
olduğu gibi rahat rahat kapsam dışında beyan etmek için; ithal edilen ürünün
yanında bir de “yürek” ithal edilmesi gerekecek anlaşılan. Bu
nokta-i nazariyeden Bakanlık haklı mı? El-hak HAKLI…
Gümrük İdaresinin
serzenişi ise ilave iş yükü cihetinden olacağı vakıa. Binlerce beyannamenin
kayıt altına alınması, geriye doğru raporlanması, ibraz edilen raporların
kontrolü. Kontrol nasıl olacak? Kontrollerde YGM raporuyla iktifa edilecek mi?
firma nezdinde de ayrıca kontroller olacak mı? Hiç kontrol olmasa dahi
kayıt-bilgi girişi ve arşivleme başlı başına iş yükü. İdare haksız mı? El-hak HAKLI…
Diğer yönden ithalatçı
adına beyan yapan gümrük müşaviri benim ne suçum var, ithalatçı bana: “kapsam
dışı beyan et geç diyor” ve ben de “Aynıyla vaki” kabilinden
işimi yapıyorum. Kaldı ki gümrük işlemleri tamamlandıktan sonra söz konusu eşya
üzerinde ne tasarruf hakkım var ne de takip sorumluluğum… Bu yetmezmiş gibi
geriye dönük tüm beyannameleri listele kategorize et ve firmaya raporla.
Beyanlarında YGM raporunun sonradan ibraz edileceğine dair atıf yapmadın diye azar
işit üstelik… Bu cepheden bakıldığında Gümrük müşaviri haklı değil mi? El-hak
HAKLI…
Beri taraftan ithalatçı,
- Kardeşim benim eşyam bariz belli değil mi?
İnsan, hayvan ve bitki varlığı konularının tarafına bile bakmıyor. Ben niye YGM
raporu hazırlatıyorum. Benim beyanım zaten taahhüt niteliğinde ilave bir
tevsike ne gerek var?
- Aldığım ürünü binlerce kişiye satıyorum şimdi
geriye dönük bu malı benden alan kişilerin bilgi ve belgelerini, satış sonrası
işleme tabi tutulup tutulmadığını, işleme tabi tutulmuş ise yapılan işlemlerin
niteliğini, kullanıma sunulduysa kullanım alanını araştır, incele ve belgele
diyorsun bunu ben nasıl yapacağım?
- Ürünleri ithal edip, yurt içinde muhtelif
firmalara satış yapıyorum, satış yaptığım firmadan istediğim bilgi ve belgeler “Ticari
Sır” denilip verilmiyor. Ben de YGM nin istediği belgeleri ibraz
edemiyorum. Bu durumda nasıl bir yol izleyeceğim?
- Hammaddeyi aldım ama üretim prosesinden
geçtikten sonra tüm kimyasal değerlerini değiştirip başka bir eşya haline
dönüştürdüm. İthal anında hammaddenin gıdaya temasında sakınca olsa bile proses
sonrasında gıda ile temasında bir sakınca kalmıyor. İlgili kurumlardan üretim
izinlerim de var işletme kayıt belgemde mevcut, üstelik düzenli olarak piyasa
denetimini de tabiyim. Benim durumum ne olacak şimdi?
- Nihai Kullanım mevzuatına tabi eşyaların
kullanım alanları zaten YGM tespit raporları (NK1) ile ortaya konuyorken;
ayrıca bir de aynı eşya için DK1 tespit raporuna ne gerek var? Hani bir
koyundan iki post çıkmazdı…
- Benim eşyam katman katman bir yüzü gıda ile
temas ediyor ama diğer yüzü gıda ile herhangi bir teması yok veya arada kaldığı
için teması engelleyen bariyer var. İşin tuhaf tarafı organoleptik muayene ile
anlaşılamayacağı için bunu YGM veya Denetmen anlamaz migrasyon testinde dahi anlaşılmaz.
Şimdi bu ahvalde benim durumum ne ola ki?
- Ben ticaret yapıyorum, devlet ticaretime
balta vuruyor, Dönen çarka çomak sokmak değil de nedir bu yapılanlar?,
Yapmayacağım ticaret micaret alıp, başımı gideceğim bu ülkeden…
diyenler mi dersiniz; daha neler neler…Bunun gibi birçok husus vaktin
varsa otur dinle… İthalatçı penceresinden baktığınızda pekte haksız sayılmazlar
değil mi? El-hak İthalatçılar da HAKLI…
Mevzuatsa
ayrı havalarda…Adeta parmak sallayarak konuşuyor(!)
Ey İthalatçı! ithal
ettiğin ve serbest dolaşıma giriş sonrası devrettiğin ürünlerin alıcısı
tarafından uygun kullanıma sevk edilmesinden sorumlusun ona göre!
Beyannameni eline al;
ikiye katla, Katladığın yerin biraz altında beyanla ilgili belge ve bilgileri
göreceksin. Onlar arasında aşağıda tabloda kayıtlı sabit referans
numaralarından birini görüyorsan ve karşılığındaki kalem fiyatı da 500.000-TL (Burası
muallakta şimdilik) üzerinde ise Rapor için YGM ye başvur.
2024/5
Sayılı Tebliğ Kapsamında Muafiyetler Ve Kapsam Dışı Liste Numaraları |
Kapsam
Dışı Gerekçesi |
Beyannamede
Beyan Edilmesi Ön görülen Kapsam Dışına İlişkin Sabit Referans Numaraları |
Ek-1/A
Ek-1/B’de |
Petrol sanayii, beşeri
ilaç sanayii, sabun sanayii, kozmetik sanayii ve benzeri Tarım ve Orman Bakanlığınca
denetime tâbi olmayan sanayilerde kullanılması |
15442489916128745008274 |
Ek-2 |
Gıda ile temas etmeyecek,
gıda ve yem sanayii dışında ve/veya karşılarında belirtilen amaçlar dışında
kullanılması |
10617541565699503532523 |
Ek-4 |
Hayvan sağlığı amacı
dışında kullanılacak olması |
10746679379456304570062 |
Ek-5 |
Veteriner tıbbi ürün ve
veteriner tıbbi ürün imalinde kullanılan hammadde sanayiine verilmeyecek
olması |
10655019861881571511690 |
EK-6 |
Bitki koruma ürünü
sanayiine verilmeyecek olması |
11190652683877198781391 |
Ek-2,
Ek-5 ve Ek-6 |
Laboratuvar
analizinde kullanılacak olması |
13977662350291883035269 |
İlk altı ay için geçiş
hükmü olduğundan beyana uygun kullanımı veya teslimi gerçekleşen ürünler için 31.12.2024
tarihine kadar YGM raporlarını hazırlat. Stoklarında eşya varsa ek süre almak
için bu zaman zarfında ithalatı yaptığın gümrük idaresine baş vur.
İkinci altı aydan sonraki işlemler için ise 6 aylık süren olduğunu
unutma! (7.ayda tescil edilen beyannamelerin de süresi yaklaştı benden
hatırlatması) Zira Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri raporları beyannamenin
tescil tarihinden itibaren altı ay içinde düzenlenmesi gerekir. Aylık düzenli
olarak kontrollerini yap; işlemleri bitenler için YGM raporu al; bitmeyenler
için (Bitmediğini tevsik ederek) ek süre almayı unutma. Önümüz kış kapını kardan
önce kara haberler çalmasın (GK.181; GK-241; GK.235)!
Rakiplerine karşı
ekonomik anlamda menfaat sağladığın, sır olarak sakladığın ve gizli kalması
için pamuklara sardığın bazı bilgiler YGM raporu için lazım hazırla!
Tebliğ kapsamında ithal
edilmek istenen bir ürünün birden fazla listede yer alması durumunda, her
ithalat işlemi için ilgili tüm mevzuata uygun olacak şekilde yalnızca bir
Uygunluk Yazısı düzenlerim. Sen birden fazla listede olan ancak kullanım yeri
itibariyle kapsam dışında olduğunu beyan ediyorsan her bir liste için ayrı
muafiyet referans numarası aldığından mütevellit her birini YGM raporuna konu
etmelisin unutma!
Garibim Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşaviri (YGM) de ayrı dertlere duçar olmuş; oysa yağlı iş
kapısı açılmış, oturduğun yerden yaz raporunu; kes faturanı değil mi? (!)
- “Kazın ayağı öyle değil” değerli meslektaşım aman dikkat…Mayınlı
tarlaya sürülen (haşa huzurdan; teşbihte hata olmaz) “Mayın Eşeği” gibi
bir nevi “eğitim zayiatı” olmayalım alimallah…
Ezcümle, mevzuatın bu haliyle uygulanması tüm paydaşlar için içinden
çıkılmaz sonuçları da beraberinde getireceği izahtan vareste olduğundan ikincil
düzenlemelerle kapsamın netleştirileceği değerlendirilmektedir. Gönül ister ki
yeni bir düzenleme yapılırken tüm paydaşların görüşü alınmak suretiyle saha
gerçekleriyle uyumlu mevzuat düzenlemeleri yapılsa da yapılan düzenleme “yamalı
bohçaya” dönmese. Buna ne gam “Türkiye” buranın adı belli ki yine “Kervan
Yolda Düzülecek” … Bu meyanda bakanlığımızın bir genelge üzerinde
çalıştığına dair duyumların olduğunu da hatırlatarak yazımızı “Bu hamur
daha çok su götürür” deyimiyle nihayete erdirelim.
Haki Demirtaş
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri
(02.11.2024)